Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش دوشنبه شب ایرنا از سفارت ایران در بوداپست، غلامعلی رجبی یزدی سفیر کشورمان در مجارستان در این دیدار که در سفارت ایران انجام شد به دیرینه روابط ایران و مجارستان اشاره کرده و با تاکید بر اراده سیاسی مقامات دو کشور جهت توسعه روابط در حوزه های مختلف، افزود: ایران و مجارستان از ریشه های مشترک برخوردار بوده به طوری که آثار و نمودهای فرهنگ ایرانی در تاریخ، ادبیات، هنر و همچنین تنوع غذایی مجارستان مشهود است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سفیر کشورمان تاکید کرد: سفارت جمهوری اسلامی ایران تلاش کرده تا  براساس این ریشه های مشترک و همچنین بر مبنای قراردادهای خواهرخواندگی بین شهرهای دو کشور، پل های ارتباطی بین مردم با مردم را ایجاد نموده و همکاری ها در زمینه های مختلف بین دو کشور توسعه یابد.

رجبی همچنین به مهاجرت اقوام مختلف در سالهای ۸۰۰ تا ۹۰۰ میلادی از مناطق شمال فلات  ایران به سرزمین کنونی مجارستان اشاره کرده و ریشه های مشترک قوم یاس ها با یزد را عامل تاثیرگذار درخصوص گسترش همکاری بین شهرهای خواهرخوانده یزد و یاسبرین خواند.

سفیر ایران ضمن برشمردن برخی از برنامه ها و پروژه های همکاری با شهر یاسبرین مجارستان، افزود: نامگذاری یکی از خیابان های یزد به نام یاسبرین، انتشار کتاب جاذبه های فرهنگی و گردشگری یزد و یاسبرین، شرکت در نمایشگاه اکسپو یاسبرین، طراحی میدان مرکزی یاسبرین بر مبنای بافت تاریخی و سنتی یزد، نقاشی دیوار میدان یاسبرین براساس نماد های فرهنگی دو شهر از جمله این پروژها می باشد.

سفیر ایران در مجارستان در ادامه تاکید کرد: این آمادگی وجود دارد تا ضمن تقویت روابط کنونی با شهر یاسبرین، همکاری با سایر شهرهای ایالت یاس، ناگکونگ و سالنوگ نیز آغاز گردد.

رجبی یزدی از شهرداران شهرهای شرکت کننده در این نشست درخواست کرد تا طرح و پروژه های مورد نظر خود را جهت بررسی به سفارت اعلام کنند.

کیانی مدیرکل فرهنگی و امور ایرانیان خارج از کشور سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی نیز در این دیدار با اشاره به اهمیت همکاری های فرهنگی بین شهرهای مجارستان با شهرهای ایران افزود: توسعه تبادل فرهنگی و همکاری های هنری بین ایران و مجارستان، سبب خواهد شد تا سایر زمینه های همکاری از جمله روابط سیاسی و اقتصادی بین دو کشور تقویت گردد.

وی همچنین به آمادگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برای هرگونه همکاری در زمینه مبادلات فرهنگی اشاره کرده و برگزاری هفته های فرهنگی و اعزام هنرمندان جهت حضور در جشنواره های هنری دو کشور را از جمله این اقدامات قلمداد کرد.

در این نشست همچنین دکتر سابو شهردار یاسبرین به تشریح برنامه های همکاری این شهر با شهر یزد مجارستان در چارچوب قرارداد خواهرخواندگی بین دو شهر پرداخته و ضمن قدردانی از حمایت های سفارت در این راستا، افزود: حضور اینجانب و چهارده شهردار ایالت در این نشست، بیانگر عزم، تمایل و علاقمندی شهرهای این ایالت جهت گسترش و تقویت همکاری در زمینه های مختلف با شهرهای ایران می باشد.

 در ادامه این نشست، شهرداران ایالت یاس، ناگکونگ و سالنوگ ضمن معرفی جاذبه های کشاورزی، صنعتی ، فرهنگی و گردشگری شهرهای خود، آمادگی شان را جهت ایجاد بسترهای همکاری با شهرهای ایران مورد تاکید قرار دادند.

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۲۵۸۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

در نشست مشترک هیئت‌های عالی‌رتبه ایران و پاکستان چه گذشت؟

آفتاب‌‌نیوز :

سید ابراهیم رئیسی ظهر امروز دوشنبه به وقت محلی در جریان سفر رسمی به پاکستان، در نشست مشترک هیئت‌های عالی‌رتبه دو کشور، با بیان اینکه پیوند‌های تاریخی همسایگی و اشتراکات اعتقادی، روابط تهران-اسلام‌آباد را عمیق و ناگسستنی کرده است، سطح روابط دو کشور را نامتناسب با ظرفیت‌های متقابل دانست و بر تلاش برای افزایش تعاملات و مناسبات دو طرف در عرصه‌های مختلف اقتصادی، تجاری و فرهنگی تاکید کرد.

وی با اشاره به سیاست جمهوری اسلامی ایران برای گسترش روابط با کشور‌های مسلمان، همسایه و همسو، گسترش روابط با پاکستان را تامین‌کننده همه این اهداف دانست و اظهار داشت: باور داریم که با توجه به ظرفیت‌های موجود می‌توان روابط فیمابین را متحول کرد و لذا در گام اول برای دستیابی به حجم ۱۰ میلیارد دلار در مبادلات تجاری دو کشور توافق کردیم.

وی با تشریح برخی زمینه‌های مساعد برای گسترش همکاری‌ها و روابط ایران و پاکستان از جمله در حوزه انرژی، به اهمیت امنیت به خصوص در مرز‌های مشترک دو کشور برای رونق تبادلات مرزی اشاره کرد و گفت: دو کشور در موضوع ضرورت تامین و پایداری امنیت، لزوم مبارزه قاطع با اشکال مختلف تروریسم و حمایت بدون تبعیض از حقوق بشر به خصوص دفاع از مردم مظلوم فلسطین رویکرد و نگاهی نزدیک و مشترک دارند.

رئیس‌جمهور با بیان این‌که «روابط دو کشور در همه ابعاد دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی قابل ارتقا و تقویت است»، تصریح کرد: تحکیم و تعمیق روابط دو ملت دوست ایران و پاکستان ممکن است مخالفانی داشته باشد، اما عزم و اراده موجود نزد سران دو کشور برای گسترش روابط، بر این مخالفت‌ها غلبه کرده و این سفر می‌تواند نقطه عطفی در ایجاد تحول در روابط فیمابین باشد.

وی همچنین بر اهمیت تبادل هیئت‌های تجاری و اقتصادی میان دو کشور و فعال شدن کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی برای رفع موانع توسعه مراودات و مناسبات اقتصادی و تجاری میان دو کشور تاکید کرد و گفت: تقویت همکاری‌های ایران و پاکستان به عنوان دو کشور اسلامی مهم منطقه می‌تواند در حل مشکلات منطقه موثر باشد، در مقابل حضور بیگانگان در منطقه نه تنها کمکی به حل مشکلات نمی‌کند، بلکه خود باعث ایجاد مشکلات پیچیده‌تر خواهد شد.

وی با تاکید بر ضرورت اتحاد و انسجام کشور‌های اسلامی برای مقابله موثر با هر گونه اجحاف و تعرض به کشور‌های اسلامی، جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم مظلوم و مقتدر فلسطین و به خصوص غزه را از جمله تبعات نبود چنین انسجامی میان کشور‌های اسلامی دانست و گفت: همکاری‌های ایران و پاکستان در این زمینه می‌تواند بستر مناسبی برای همراه شدن بیشتر کشور‌های اسلامی در مسیر وحدت و انسجام امت اسلامی باشد.

«شهباز شریف» نیز در این نشست با بیان اینکه این سفر به پاکستان عزت بخشید، روابط فیمابین را بسیار مستحکم و دوستانه توصیف و تصریح کرد: پیشرفت هر کدام از دو کشور ایران و پاکستان باعث پیشرفت متقابل کشور دیگر خواهد شد.

نخست وزیر پاکستان با اشاره به مرز‌های طولانی مشترک میان دو کشور، بر مبارزه قاطع با تروریسم و تلاش برای ارتقای امنیت در مناطق مرزی و همچنین ایجاد رونق اقتصادی در مناطق مرزنشین از طریق گسترش بازارچه‌های مرزی تاکید کرد.

وی با ابلاغ سلام‌های گرم دولت و ملت پاکستان به رهبر انقلاب اسلامی و ملت ایران، از درایت و تدابیر رئیسی برای تقویت روابط و تعاملات منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران به خصوص در ارتباط با کشور مطبوعش قدردانی کرد.

وی با تاکید بر هدف‌گذاری صورت گرفته برای رساندن حجم مبادلات اقتصادی فیمابین به ۱۰ میلیارد دلار در سال افزود: گسترش همکاری‌های اقتصادی ایران و پاکستان در حوزه‌های مختلف از جمله انرژی می‌تواند به تقویت همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی دو کشور بیانجامد.

نخست وزیر پاکستان همچنین با اشاره به حمایت پاکستان از همکاری‌های زیرساختی لجستیک چندجانبه افزود: تحقق این همکاری‌ها می‌تواند تبادلات تجاری فیمابین را به سطحی جدید ارتقا دهد.

وی در بخش دیگری از سخنانش ثبات قدم جمهوری اسلامی ایران در حمایت از آرمان آزادی قدس و دفاع از مردم مظلوم فلسطین را قابل تحسین توصیف و تصریح کرد: اتحاد و انسجام کشور‌های اسلامی موثرترین اقدام در بازدارندگی جنایات رژیم صهیونیستی علیه فلسطینیان مظلوم است.

شهباز شریف همچنین با اشاره به گفتگو‌های مطرح شده درباره حقوق و امنیت مردم منطقه کشمیر، تقویت همکاری‌های دو کشور در مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی در زمینه‌های مختلف را خواستار شد.

در این دیدار همچنین سران دو کشور بر اهمیت تقویت تجارت رسمی تاکید و علاوه بر آن توافق کردند که طرف پاکستانی در اجرای تعهدات خود در زمینه انرژی تسریع کند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • گسترش همکاری مرزبانان ایران و کویت در مرزهای مشترک دریایی
  • زمینه‌های مساعد برای گسترش همکاری ایران و پاکستان در حوزه انرژی فراهم است
  • نگرانی صهیونیستی از گسترش همکاری‌های نظامی
  • زمینه‌های مساعد برای گسترش همکاری‌های ایران و پاکستان در حوزه انرژی وجود دارد
  • پاکستان علاقه‌مند و نیازمند به گسترش همکاری‌ها با ایران است
  • حجم تبادلات تجاری ایران و پاکستان به ۱۰ میلیارد دلار می‌رسد
  • در نشست مشترک هیئت‌های عالی‌رتبه ایران و پاکستان چه گذشت؟
  • عصرانه خبری شهرهای ایران در سوم اردیبهشت‌
  • عصرانه خبری شهرهای ایران در دوم اردیبهشت‌
  • تعامل شهرداری و میراث فرهنگی به منظور توسعه پایدار گردشگری