Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اکوفارس»
2024-03-29@01:06:15 GMT

رشد جمعیت روستاها منفی است

تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۸۲۶۱۶۳

به گزارش اکوفارس به نقل از تسنیم، محمود عسگری آزاد رئیس هیأت مدیره بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان امام (ره) گفت: پول، چالش اصلی ما برای اشتغال روستایی نیست، البته پول عاملی برای حل مشکل است، اما نه به تنهایی. پس در بخش تحقیقات ستاد اجرایی فرمان امام، مدلی را برای توسعه روستایی طراحی کردیم؛ و در این مدل، روستائیان را به مسائل روستا حساس کردیم و برای رفع مشکلات از طریق روستائیان انگیزه ایجاد کردیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عسگری ازاد افزود: این بار از طریق طرحی به نام آسمان، سعی کردیم بر عکس گذشته نگاهی از پایین به بالا داشته باشیم. در واقع این طرح را می‌توان طرح سرمایه گذاری مردمی عنوان کرد به گونه‌ای که روستائیان به شناخت ظرفیت‌ها و توانایی‌های درون روستایی می‌پردازند و برای رفع مسائل روستایی تلاش می‌کنند.

وی در ادامه گفت: سال قبل موفق به هدف گذاری سه هزار روستا و امسال حدود شش هزار روستا به منظور آموزش و ترویج اساس طرح آسمان شده ایم. در مرحله دوم تحت عنوان طرحی به نام (سحاب) یا همان سرمایه گذاری حمایتی اشتغال به منظور آموزش دهی اشتغال و سرمایه گذاری بر روی آن به سراغ روستائیان رفتیم.

عسگری آزاد افزود: در این روش به شناسایی منابع و نیازمندی‌های اشتغال و همچنین اختصاص منابع مالی بانکی به روستائیان پرداختیم و تاکنون موفق شده ایم 9 هزار طرح با ظرفیت اشتغال 30 هزار نفر راه اندازی کنیم و البته امسال برای 30 هزار طرح هدف گذاری کرده ایم که در امتداد آن بتوانیم 90 هزار اشتغال زایی ایجاد کنیم.

عسکری آزاد رئیس هیئت مدیره بنیاد برکت با اشاره به اینکه رشد جمعیت در روستا‌ها منفی است گفت: سالانه هفت دهم درصد کاهش جمعیت در روستا‌ها ثبت شده در صورتی که نرخ رشد جمعیت کشور حدود 2 درصد است.

وی افزود: البته چنین روند منفی از حدود 60 سال قبل آغاز شده و در سال 1335 از هر چهار نفر تنها یک نفر شهر نشین بوده، ولی حالا این روند برعکس شده و اگر با طرح‌های اشتغال زایی جلوی این روند گرفته نشود جمعیت 26 درصدی روستایی کشور به حدود 17 درصد می‌رسد.

      

منبع: اکوفارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۲۶۱۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتخاب روستای فهرج یزد به عنوان روستای هدف گردشگری

محمد علی شاه‌حسینی معاون هماهنگی امور اقتصادی و گردشگری استانداری یزد در نشست با جمعی از مسئولان و فعالان اقتصادی استان یزد، روستای فهرج را یکی از روستا‌های باقابلیت جذب گردشگر دانست و گفت: محور فرهنگی- تاریخی این روستا که از آب انبار حسینیه تا قلعه فهرج است هزارسال امتداد دارد و این محور یکی از بی‌نظیرین محور‌های گردشگری روستایی است که در سال ۸۹ در فهرست میراث ملی به ثبت رسید.
 
وی با عنوان اینکه گردشگری روستایی تحت‌تأثیر منابع فرهنگی، طبیعی، تاریخی، نواحی روستایی به‌عنوان یک کالا فرهنگی گردشگری قابل‌عرضه است، اظهار داشت: روستا‌ها یکی از مقاصد مهم گردشگری به شمار می‌آیند و به دلیل جذابیت‌های خاصی که دارند سالانه علاقه‌مندان و مسافران زیادی را به خود جذب می‌کنند.
 
معاون هماهنگی امور اقتصادی و گردشگری استانداری یزد با بیان اینکه ایجاد گردشگری روستایی باعث ثبات در اشتغال، پویایی در تجارت و برابری درآمد بین ساکنان مناطق شهری و روستایی می‌شود، گفت: این صنعت بکر ظرفیت‌های زیادی دارد و می‌تواند برای کسب درآمد، اشتغال‌زایی و ایجاد تغییرات مثبت در درآمد روستاییان اثرگذار باشد.
 
شاه‌حسینی با اعلان اینکه مهم‌ترین عاملی که باعث رونق گردشگری روستا‌ها می‌شود، وجود زیرساخت‌ها است، گفت: برای توسعه گردشگری روستا‌ها باید زیرساخت‌های لازم گسترش پیدا کرده و موردتوجه قرار گیرد.
 
وی با اشاره به اینکه ایجاد بوم‌گردی‌ها از جمله مواردی است که باید در روستا‌ها موردتوجه قرار گیرد، افزود: مردمی که به این مناطق می‌روند انتظار دارند مکان‌های برای استراحت شبانه، جاده دسترسی مناسب، اماکن رفاهی و بهداشتی و وجود مکان‌هایی برای کمپینگ و آلاچیق‌های مناسب برای استفاده مردم وجود داشته باشد.
 
معاون هماهنگی امور اقتصادی و گردشگری استانداری یزد بیان کرد: مواردی، چون رویش گیاهان دارویی یا صنعتی، جاذبه‌های کوهستانی و جنگلی، میراث تاریخی، وجود امامزاده‌ها و میراث باستانی از جمله ملاک‌های انتخاب یک روستا به‌عنوان روستای هدف گردشگری است.

باشگاه خبرنگاران جوان یزد یزد

دیگر خبرها

  • معنای واقعی زندگی روستایی در روستای یاستی‌قلعه ماهنشان (+عکس)
  • آب شرب روستاهای سیل‌زده لرستان وصل شده است
  • زیارتگاه‌هایی که برای توسعه روستاها هم حاجت می‌دهند
  • قطعی آب ۵ روستای لرستان کمتر از ۲۴ ساعت حل شد
  • دهیاران در روستاها منابع درآمدی ایجاد کنند
  • معنای واقعی زندگی روستایی در روستای یاستی‌قلعه ماهنشان
  • انتخاب روستای فهرج یزد به عنوان روستای هدف گردشگری
  • فهرج یزد، روستای هدف گردشگری می‌شود
  • مهمترین کانون برای جهش تولید روستاها هستند
  • روستای اصفهک طبس روستایی با قدمت 400 سال در دل کویر