Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه میراث و گردشگری  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، اگر دلتان می خواهد به تبریز سفر کنید، بهتر است تا انتهای این مقاله با ما همراه شده و بهترین و معروف ترین مکان های دیدنی تبریز را بشناسید. این شهر با توجه به موقعیت کوهستانی اش دارای آب و هوایی سرد است و برای همین در تمام فصول سال به ویژه پاییز و زمستان و گاهی اوایل بهار برای عده ای خوشایند نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از خرداد تا شهریور و به ویژه ماه های خرداد، شهریور و مهر را می توان از ماه های مناسب سفر به تبریز نام برد.

در سفر به تبریز کجا برویم؟

تبریز از جمله شهرهای تاریخی ایران است و از این لحاظ برای دوستداران تاریخ می تواند گزینه جالبی باشد. همچنین به خاطر شهر اولین ها بودن، تبریز دربرگیرنده بناهای معماری تاریخی متعددی نیز است و برای افراد علاقه مند به هنر و معماری هم می تواند شهر جالبی به حساب آید. اما اگر به تبریز رفتید بهتر است کجا را ببینید؟

مکان های دیدنی تبریز که باید دید بازار بزرگ تبریز

اگر به تبریز رفتید، حتما اولین مکان مدنظرتان بازار این شهر باشد. از شگفت انگیز ترین بناهای تاریخی ایرانی و معماری است که می توان با گشت و گذار چند ساعته در آن از زیبایی و شگفتی به وجد آمد. مساحت بازار سرپوشیده  تبریز منحصربه فرد یک کیلومتر مربع است و به عنوان بزرگ ترین بازار سرپوشیده جهان شهرت دارد. شما با رفتن به این مکان تاریخی خاص می توانید از مدرسه، مسجد، کاروان سرای های تاریخی که دارای طاق ها و گنبدهای جذاب آجری هستند، هم دیدن کنید.

مسجد کبود

نام دیگر مسجد کبود، جهان شاه است و در ترکی گؤی مچید نامیده می‌شود. تاریخ ساخت این بنای عظیم به زمان قراقویونلو‌ها و قرن نهم هجری برمی گردد. مسجد جهان شاه در زلزله ۱۱۹۳ هجری قمری آسیب خیلی زیادی دید و امروزه فقط ایوان و ورودی اصلی آن باقی مانده است. البته با بازدید از این بنای باشکوه می‌توانید به خارق العاده بودن معماری ایرانی در زمان‌های گذشته پی ببرید. علت کبود نامیدن این مسجد وجود طرح‌های آبی پیچیده بر روی کاشی‌های ایوان است.

حتما بخوانید: میشوداغی از جاذبه های گردشگری شهرستان مرند

ارگ علیشاه تبریز

از نماد‌های تبریز به شمار می‌رود و تاریخ ساختش به قرن هشتم میلادی بازمی گردد. جالب است بدانید که این بنا در ابتدا با نیت ساخت مسجد بوده، ولی به علت مرگ علیشاه نیمه کاره رها شده است. در ادامه نیز زمان جنگ بین ایران و روسیه ۱۸۰۴ تا ۱۸۲۴ میلادی این بنا به دیواره نظامی بدل گردیده است.

در حال حاضر نیز تنها بخشی از دیواره های شبستان آن باقی مانده است ولی هم چنان نمادی از تاریخ و فرهنگ تبریز به شمار می رود.

مسجد جامع تبریز

موقعیت این مسجد در نزدیکی بازار است و از زمان های گذشته تا به کنون به عنوان مسجد جامع تبریز نام گرفته می شود و بازار اطراف آن ساخته شده است.  گلدسته های عظیم و کاشی کاری های منحصربه فرد ورودی این بنا از مشهورترین قسمت هایش به شمار می روند.

موزه آذربایجان

اگر به بازدید مسجد کبود تبریز رفتید ، حتما به موزه عصر آهن و آذربایجان در همان حوالی هم سری بزنید. افتتاح این مکان به عنوان موزه به سال ۱۳۳۷ هجری شمسی برمی گردد وجالب توجه است که هم اکنون در این موزه تبریز ۱۲۰۰ شی عتیقه نگه داری می‌شود. پس از موزه ملی تهران این دومین موزه باستان شناسی در ایران است. از دیگر موزه‌های جالب توجه تبریز می‌توان به موزه سنجش اشاره داست که در آن کلیه ابزار و وسایل سنجش و اندازه گیری از زمان‌های قدیم به نمایش در می‌آید. با مراجعه به این موزه‌ها سفر به یادماندنی تری را برای خود رقم خواهید زد.

مقبره الشعرای تبریز

گورستانی باستانی در در دل شهر تبریز که تاریخ آن به قرن هشتم هجری بازمی گردد. علاوه بر این بر اثر بسیاری از بلایای طبیعی این مکان تخریب شد. اما در سال ۱۳۵۰ با برگزارب مسابقه طراحی بنا غلام رضا فروزان مهر توانست با طراحی خود امروزه این مکان را به نماد‌های تبریز تبدیل کند. در طی ۸۰۰ سال گذشته بیش‌تر از ۴۰۰ نفر فرد مشهور و پرآوازه از جمله حکیم اسدی طوسی و سید محمد حسین شهریار در این گورستان دفن شده اند.

حتما بخوانید: راهنمای سفر به آذربایجان شرقی 

ائل گلی تبریز

از مشهورترین مکان های دیدنی و تفریحی تبریز است که با دارا بودن استخری به عمق 12 متر و عمارت، فضای سبز، شهربازی و... به فضایی جهت گردش و تفریح برای خود اهالی تبریز و توریست ها تبدیل شده است. تاریخ احداث این بنا به زمان آق قویونلوها باز می گردد که طی سال های مختلف نیز مورد بازسازی قرار گرفته است.

روستای کندوان تبریز

از مشهورترین روستا‌های سنگی جهان که هنوز هم زندگی در آن جریان دارد. کندوان در شهرستان اسکو قرار دارد و با تبریز ۴۸ کیلومتر فاصله دارد. قدمت تاریخی این بنا بخ ۷۰۰۰ سال پیش برمی گردد.

پارک کوهستانی عینالی تبریز

از دیگر مکان های دیدنی تبریز که می توانید در لیست بازدیدهایتان قرار دهید کوه عون بن علی است.  تله کابین و دریاچه مصنوعی در این کوه آن را به مکانی دنج برای گذران اوقات تبریز بدل کرده است.

در این مقاله سعی شد به برخی از مکان های دیدنی تبریز به طور خلاصه اشاره شود اما تبریز فقط با این چند مکان دیده نمی شود و می توان بناهای دیگری هم چون میدان ساعت و محله مقصودیه و صدها بنا و خانه تاریخی را نام برد. پیشنهاد دیگر ما به شما این است که تنها به تبریز سفر نکنید؛ چرا که استان آذربایجان شرقی پر از جاذبه های طبیعی و گردشگری گوناگون است.

انتهای پیام/ 

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: سفر جاذبه های گردشگری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۲۶۱۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بنا‌های تاریخی قوت گردشگری گیلان است

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گیلان گفت: ۱۸ آوریل روز جهانی بنا‌ها و محوطه‌های تاریخی است و وجود این آثار در گیلان، بعنوان بازویی توانمند در رونق گردشگری استان، رسانه‌ای از هنر، هویت و سرگذشت پر پیچ و تاب این سرزمین کهن برای همه ملت‌های جهان است.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، ولی جهانی با بیان اینکه ۳۰ فروردین بمناسبت روز جهانی محوطه‌ها و بنا‌های تاریخی بازدید از موزه‌ها و بنا‌های تاریخی استان رایگان است، گفت: بیش از ۵۲۰۰ اثر تاریخی شناخته شده است که یک هزار و ۲۳۵ مورد از این تعداد در فهرست آثار ملی ثبت شده و محوطه‌ها و بنا‌های تاریخی استان بعنوان یکی از توانمندی‌های گردشگری این سرزمین، هر بار بیشتر مورد اقبال گردشگران قرار می‌گیرد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گیلان بیان کرد: نوروز تا فطر امسال نزدیک به یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر از گیرایی‌های تاریخی استان بازدید کردند و شهرک تاریخی ماسوله، موزه میراث روستایی گیلان، بنای تاریخی قلعه رودخان و موزه چای لاهیجان انتخاب نخست گردشگران برای بازدید از جاذبه‌های تاریخی استان بوده است.

او ادامه داد: اگر چه سال گذشته اعتبارات مرمتی استان افزایش یافت، اما این استان بدلیل شرایط ویژه اقلیمی نیازمند اعتبارات بیشتر است.

جهانی اظهار کرد: واضح است که این اداره‌کل به تنهایی قادر نخواهد بود از عهده ساماندهی و مراقبت از همه آثار تاریخی استان برآید؛ لذا در این راستا و برای حفاظت از میراث نیاکانمان نیاز به همراهی و همکاری همه مسئولان و مردم است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گیلان از مالکان بنا‌های تاریخی استان خواست برای مرمت این خانه‌ها همراه باشند و گفت: طبق پیگیری امور مربوط به ماده ۹۸ برنامه ششم توسعه، بنا‌های تاریخی استان برای تبدیل به جاذبه‌های گردشگری به بخش خصوصی واگذار می‌شود و این اداره کل از همه مالکانی که دارای بنای تاریخی هستند و قصد تغییر کاربری در راستای توسعه گردشگری دارند، حمایت می‌کند.

دیگر خبرها

  • بنا‌های تاریخی قوت گردشگری گیلان است
  • قبرستان بقیع در سطح بین‌المللی معرفی شود
  • موشک های ایران در آسمان قدس ؛ عکس تاریخی به چند دلیل
  • ضرغامی: میراث ملموس و ناملموس از هم جدا نیستند
  • حسینیه تکیه تاریخی مسجد یری پایین شهر زنجان مرمت می‌شود
  • یک شایعه جذاب در تبریز: مربی موفق تیم ملی در تراکتور؟
  • مستند سازی ۶۴ شی تاریخی در موزه‌های خراسان شمالی
  • بهترین شهر دنیا برای بازدید با پای پیاده معرفی شد
  • آشنایی با تپه سیلک، هویت تاریخی شهر کاشان
  • مستند سازی ۶۴ تاریخی در موزه‌های خراسان شمالی