Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آفتاب»
2024-04-25@01:08:22 GMT

دریاچه نئور می‌ماند؟

تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۸۲۶۲۴۷

آفتاب‌‌نیوز :

محمد خداپرست به برنامه‌های محیط زیست استان اردبیل در راستای احیای دریاچه طبیعی و بکر نئور اشاره کرد و گفت: سه گروه علمی و تحقیقاتی تهدیدها و مشکلات گسترده تالاب نئور را بررسی می‌کنند تا به صورت عملیاتی برنامه جامع احیای دریاچه نئور که از نیمه دوم امسال اجرایی و عملیاتی خواهد شد مورد توجه دقیق کارشناسی قرار گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان اردبیل با بیان اینکه تالاب نئور جزو مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست است، تصریح کرد: این تالاب دارای ویژگی‌های مطلوبی بوده و برای حفظ و احیای آنها باید اقدامات لازم انجام شود و امیدواریم با کمک اعضای کارگاه بتوانیم اقدامات مثمر ثمری در این تالاب انجام دهیم.

خداپرست بیان کرد: گونه مهاجم کاراس از عوامل اصلی تهدید تالاب نئور بوده و این گونه در سال 84 در دریاچه مشاهده و سبب تغییر در اکوسیستم، زنجیره غذایی و به تبع آن از بین رفتن میگوی گاماروس، گونه شاخص دریاچه شد و از سال 88 نیز پرورش ماهی قزل آلا که در تنظیم اکوسیستم تالاب و گردشگری بسیار تاثیرگذار بود به دلیل عدم توان رشد متوقف شد.

وی تصریح کرد: احیای دریاچه نئور نیازمند پشتوانه مطالعاتی است و از سال 93 به طور جدی اقدامات اجرایی برای برگرداندن آن به حالت اولیه آغاز شده و امیدواریم با توجه به تکمیل مطالعات و تاکید رئیس سازمان حفاظت محیط زیست بر این موضوع و کمک کارشناسان سازمان حفاظت محیط زیست، دریاچه به سمت احیا پیش برود.

خداپرست از انجام مبارزات بیولوژیکی در راستای از بین بردن گونه مهاجم کاراس در این دریاچه خبر داد و افزود: اگر این اقدامات نبود ما باید در وضعیت فعلی شاهد وجود انبوهی از این گونه در دریاچه بودیم که یقینا اکوسیستم طبیعی دریاچه را از بین می‌برد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود از تلاش محیط زیست استان اردبیل برای ثبت سد میل مغان در کنوانسیون رامسر خبر داد و تصریح کرد: با ثبت این تالاب طبیعی بیست و ششمین تالاب مهم کشور در این کنوانسیون به ثبت می‌رسد.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان اردبیل با اشاره به وجود گونه‌های متعدد حیات وحش در اردبیل بیان کرد: در حال حاضر بالغ بر 42 راس آهو در سایت مغان نگهداری می‌شود.

خداپرست با بیان اینکه فصل زادوولد این آهوها معمولا در ماه خرداد ماه است، گفت: در یک اتفاق نادر یک بره آهو روز گذشته در سایت مغان متولد شد و با این روند تعداد آهوهای منطقه و سایت مغان به 42 راس رسید.
وی همچنین از نگهداری چندین راس مارال در سایت فندقلو نیز خبر داد و خاطرنشان کرد: در حال حاضر ما شاهد نگهداری 27 راس مارال در این سایت هستیم.a

منبع: خبرگزاری ایسنا

منبع: آفتاب

کلیدواژه: دریاچه نئور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۲۶۲۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چهارمحال‌وبختیاری رتبه اول کشور در عملکرد محیط طبیعی و تالاب‌ها را کسب کرد

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین ازچهارمحال وبختیاری ، سعید یوسف‌پور مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان چهارمحال‌وبختیاری اظهار داشت: عملکرد حفاظت محیط‌زیست استان در چهار شاخص: زیستگاه‌ها و امور مناطق، حفاظت و مدیریت حیات وحش، موزه تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی و حفاظت و احیای تالاب‌ها مورد ارزیابی قرار گرفت و حفاظت محیط‌زیست استان با دریافت بالاترین امتیاز در بین ادارات‌کل حفاظت محیط‌زیست کشور رتبه نخست را به‌دست آورد.

گفتنی است: این ارزیابی بر اساس ارایه عملکرد توسط ادارات‌کل در حوزهٔ محیط‌زیست طبیعی و تنوع زیستی و بررسی براساس مستندات، تحلیل عملکرد و ارایه دلایل و شواهد و بازدیدهای میدانی کارشناسان دفاتر تخصصی سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور صورت گرفته است.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1898192

دیگر خبرها

  • آشیانه ساختن پرستو‌های دریایی در تالاب بین المللی انزلی
  • نگرانی از فعال شدن کانون گردوغبار در مرکز ایران
  • صدور حکم قضایی علیه مدیرعامل شرکت آب اصفهان
  • میزبانی تالاب قره گُل بوکان از پرندگان مهاجر و بومی
  • آبگیری یک کانون مهم گرد و غبار بر اثر بارندگی‌های اخیر | آب به جازموریان رسید
  • استفاده از پهپاد برای پایش‌تالاب‌ها
  • صید ماهی در دریاچه سد زاینده‌‍رود ممنوع است
  • اجرای طرح جامع مدیریت دریاچه نمک قم در دوره پنج ساله
  • افزایش تعداد گونه گوزن زرد ایرانی در سایت ارسنجان
  • چهارمحال‌وبختیاری رتبه اول کشور در عملکرد محیط طبیعی و تالاب‌ها را کسب کرد