Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آفتاب»
2024-04-23@12:30:27 GMT

جنگنده‌های عربستان صنعا یمن را بمباران کردند

تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۸۲۶۵۳۶

آفتاب‌‌نیوز :

به گزارش پایگاه خبری المسیره یمن، جنگنده های سعودی منطقه «عطان» واقع در جنوب صنعا را بمباران کردند.

بر اساس این گزارش، پرواز جنگنده های سعودی همچنان بر فراز پایتخت یمن ادامه دارد.

هنوز گزارشی از تلفات و خسارت های احتمالی این حمله منتشر نشده است.

از سوی دیگر ائتلاف عربی به سرکردگی عربستان بامداد سه شنبه با تایید حمله هوایی به صنعا مدعی شد که دست به یک عملیات ویژه هوایی علیه نیروهای انصارالله زده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ارتش و کمیته های مردمی یمن ۲۶ مرداد در واکنش به حملات اخیر ائتلاف عربی، با ۱۰ پهپاد میدان و پالایشگاه نفتی الشیبه وابسته به شرکت ملی نفت عربستان (آرامکو) را هدف حمله قرار دادند.

یگان پهپادی یمن در سه ماه گذشته، ۵۰ عملیات علیه مقرهای نظامی، پایگاه‌ها و تأسیسات دشمن انجام داده که از جمله ۱۶ مورد آن به فرودگاه أبها، ۱۴ مورد به فرودگاه جیزان، ۱۱ مورد به فرودگاه نجران و ۹ مورد نیز به پایگاه خمیس مشیط بوده است.

همچنین در ماه جولای (تیر)، ۲۳ عملیات توسط یگان پهپادی یمن انجام شده که ۱۸ مورد آن با موشک «قاصف ۲» به فرودگاه‌ها و مراکز نظامی عربستان بوده است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

منبع: آفتاب

کلیدواژه: عربستان صنعا یمن جنگنده های بمب افکن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۲۶۵۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استراتژی جدید غرب برای تسهیل عملیات F-۱۶ در اوکراین/ سامانه پدافندی S-۴۰۰ روسیه در کریمه چگونه منهدم شد؟ +عکس و فیلم

در شب ۱۶ آوریل ۲۰۲۴ ارتش اوکراین دست به شلیک چند فروند موشک بالستیک ATACMS به سمت پایگاه هوایی دژانکوی در شبه جزیره کریمه زد.

سرویس دفاع و امنیت مشرق _ حدود یک سال است که چند کشور اروپایی با کسب موافقت ایالات متحده امریکا به دولت اوکراین وعده دادند که تعداد قابل توجهی از جنگنده های اف۱۶ خود را به این کشور ارسال خواهند کرد.

از زمان اعلام این خبر، بحث های زیادی در مورد میزان توانایی و کارایی این جنگنده ها که نسبتا قدیمی محسوب می شوند در برابر جنگنده های مدرن روسی نظیر سوخو۳۵ یا سامانه های پدافندی دوربرد نظیر اس۳۰۰ و اس۴۰۰ شکل گرفته است؛ هنوز تحویل جنگنده ها به ارتش اوکراین آغاز نشده است اما با توجه به اینکه شکست احتمالی اف۱۶ در نبرد هوایی برابر روسیه تبعات تبلیغاتی منفی در بازار صادرات تسلیحات دنیا برای طرف غربی خواهد داشت آنها تمهیداتی به منظور تسهیل عملیات این جنگنده ها و جلوگیری از شکست و رقم خوردن آبروریزی برای یک هواگرد امریکایی خواهند اندیشید.

کدام کشورها به اوکراین اف۱۶ می دهند؟

در ائتلاف اروپایی تشکیل شده برای تقویت نیروی هوایی اوکراین ۴ کشور هلند، دانمارک، نروژ و بلژیک حضور دارند.

کشور هلند قول ارسال ۴۲ فروند جنگنده اف۱۶ را داده است که قرار است در اواخر بهار ۲۰۲۴ دسته نخست ۲۴ فروندی آنها تحویل داده شوند و مابقی جنگنده ها نیز در سال ۲۰۲۵ ارسال خواهند شد.

جنگنده اف۱۶ نیروی هوایی هلند

کشور دانمارک ۱۹ فروند اف۱۶ به اوکراین ارسال خواهد کرد که دسته ۶ فروندی نخست در بهار امسال و ۱۳ فروند نیز تا ابتدای سال ۲۰۲۵ تحویل داده خواهند شد.

دولت نروژ نیز آمادگی خود را برای اهدای ۲۲ فروند جنگنده اف۱۶ اعلام کرده است اما در حال حاضر تنها ۱۲ فروند از آنها در شرایط عملیاتی و قابل ارسال به اوکراین است و مابقی ۱۰ فروند اف۱۶ باقی مانده پس از تعمیرات گسترده و اورهال احتمالا در سال ۲۰۲۵ ارسال خواهند شد.


در خصوص بلژیک نیز تعداد دقیقی اعلام نشده اما پیش بینی شده است حدود ۸ فروند اف۱۶ را در سال ۲۰۲۵ به اوکراین اهدا کنند.

با توجه به آمارهای اعلام شده اوکراینی ها احتمالا در سال ۲۰۲۴ حدود ۵۵ فروند جنگنده اف۱۶ دریافت خواهند کرد و تا پایان سال ۲۰۲۵ این تعداد به حدود ۹۰ فروند نیز خواهد رسید.

همکاری ناتو با اوکراین برای سرکوب دفاع هوایی روسیه

یکی از بزرگترین مشکلات در راه پروزهای رزمی اف۱۶ در اوکراین پدافند دوربرد ارتش روسیه به ویژه سامانه اس۴۰۰ خواهد بود؛ با توجه به اینکه این سامانه قادر است از مسافتی بیش از ۱۰۰ کیلومتر با جنگنده های اوکراینی درگیر شود بایستی پیش از ورود به خدمت آنها در نیروی هوایی اوکراین، سامانه های پدافندی روسی و بعدها پایگاه های هوایی این کشور در خاک اوکراین از سر راه برداشته شوند.

سامانه پدافندی اس۴۰۰

برای این منظور امریکا و کشورهای اروپایی چند سلاح متفاوت را به اوکراین اهدا کرده اند؛ نخستین مورد راکت های هدایت ماهواره ای هیمارس بودند که بردی حدود ۹۰ کیلومتر دارند و چند بار در حملات علیه ادوات پدافندی روسیه مورد استفاده قرار گرفته اند.

اما اگر هدف در فاصله بیش از ۱۰۰ کیلومتری از خط تماس باشد هیمارس کارایی خود را از دست می دهد لذا بریتانیا و فرانسه اقدام به ارسال موشک های کروز دوربرد استورم شدو و اسکالپ با بردی بیش از ۵۰۰ کیلومتر به اوکراین کردند.

برای تکمیل توان حمله اوکراین به پدافند دوربرد روسی ایالات متحده نیز موشک های بالستیک ATACMS از نسخه با برد ۱۶۰ کیلومتر را به اوکراین اهدا کرد که پیش بینی می شود با تصویب بسته تسلیحاتی جدید نسخه ۳۰۰ کیلومتری موشک نیز به اوکراین ارسال شود.

اوکراینی ها تا کنون ۳ بار از این موشک بالستیک امریکایی علیه پایگاه های حساس روسیه استفاده کرده اند؛ نخستین بار تابستان سال گذشته میلادی در حمله به دو پایگاه هوایی لوهانسک و بردیانسک که منجر به نابودی تعداد قابل توجهی از بالگردهای رزمی روسیه شد.

آسیب وارد شده به بالگردهای روسی در فرودگاه بردیانسک

اما در شب ۱۶ آوریل ۲۰۲۴ ارتش اوکراین دست به شلیک چند فروند موشک بالستیک ATACMS به سمت پایگاه هوایی دژانکوی در شبه جزیره کریمه زد؛ این مقر اصلی ترین محل حضور بالگردهای ترابری روسی بوده و مجهز به یک آتشبار سامانه پدافندی اس۴۰۰ برای دفاع از خود بود.


شلیک موشک های ATACMS به سمت پایگاه هوایی دژانکوی


اما اوکراینی ها ابتدا اقدام به شلیک ۲ موشک با سر جنگی خوشه ای به محل استقرار آتشبار S-۴۰۰ کرده و ۴ پرتابگر و رادار و خودروی فرماندهی آن را منهدم می کنند و سپس ۴ فروند موشک ATACMS دیگر به سمت سایر تاسیسات پایگاه نظیر انبار مهمات شلیک می کنند.

انهدام آتشبار پدافندی اس۴۰۰ روسی

در گذشته نیز چند مجموعه پدافندی اس۳۰۰ و اس۴۰۰ روسی در حملات ارتش اوکراین منهدم شده بودند که این موضوع می تواند به منزله زنگ خطری برای روسیه باشد زیرا به نظر می رسد پیش از اینکه جنگنده های اف۱۶ وارد آسمان اوکراین شوند ناتو با شناسایی دقیق محل حضور پدافند دوربرد روسی و البته از کار انداختن پایگاه هایی هوایی شبه جزیره کریمه قصد دارند تا شرایط عملیات رزمی را برای جنگنده های ارسالی خود آسان کنند.

دیگر خبرها

  • استراتژی جدید غرب برای تسهیل عملیات F-۱۶ در اوکراین
  • شهادت ده‌ها زن و کودک فلسطینی در بمباران نوار غزه
  • اعزام نخستین گروه از زائران عمره به عربستان پس از ۹ سال
  • نخستین گروه از زائران عمره راهی عربستان شدند/ آغاز اعزام به حج تمتع 24 اردیبهشت 1403 + عکس ها
  • پایان انتظار ۹ ساله / نخستین گروه زائران عمره راهی عربستان شدند
  • پایان انتظاری ۹ ساله / نخستین گروه زائران عمره راهی عربستان شدند
  • پایان انتظاری ۹ ساله / نخستین گروه از زائران عمره راهی عربستان شدند
  • نخستین گروه از زائران عمره راهی عربستان شدند
  • استراتژی جدید غرب برای تسهیل عملیات F-۱۶ در اوکراین/ سامانه پدافندی S-۴۰۰ روسیه در کریمه چگونه منهدم شد؟ +عکس و فیلم
  • ارتش عراق : هیچ پهپاد یا جنگنده‌ای پیش از انفجار زاغه الحشد الشعبی مشاهده نشده است