Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «الف»
2024-04-25@22:51:22 GMT

چرا نام «گریس ۱» به «آدریان دریا» تغییر کرد؟

تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۸۲۷۰۲۸

به گزارش فارس، حدود 6 هفته پیش و در روز 4 جولای شاهد آن بودیم که نیروی دریایی سلطنتی انگلیس در آب‌های نزدیک به تنگه جبل‌الطارق نفتکش گریس 1 حامل نفت ایران را توقیف کرد.

بعد از این اقدام انگلیسی‌ها دلیل توقیف این نفتکش را اجرای تحریم‌های اروپا علیه سوریه عنوان کرده و مدعی شدند که نفتکش گریس‌1 در حال حمل نفت به برای دولت دمشق بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پس از تلاش‌های طولانی از سوی وکلای نفتکش حکم آزادی آن در روز پنجشنبه توسط دادگاه عالی جبل‌الطارق صادر شد و این نفتکش شب گذشته حرکت خود را به سوی آب‌های بین‌المللی آغاز کرد.

جمعه‌ای که گذشت ایران رسما اعلام کرد که نام گریس 1 را به «آدریان دریا» تغییر داده است و این نام از شب گذشته به طور رسمی از سوی مؤسسات رهگیری خطوط کشتیرانی نیز مورد استفاده قرار گرفته است اما چرا طرف ایرانی نام آدریان دریا را برای نفتکش آزاد شده از دست انگلیسی‌ها برگزید؟

ریشه نام آدریان از واژه یونانی "آدریانوس" یا "هادریانوس" است و این واژه نیز از ریشه اصلی "آدور" به معنی دریا یا آب گرفته شده است.

هادریانوس یا ادریانوس پادشاه امپراتوری رم در سده دوم پس از میلاد مسیح، در سال 122 میلادی یک دیوار در مرز رم با انگلستان باستان کشید که بعدها به دیوار هادریان یا با تلفظ امروزی‌تر آدریان مشهور شد.

این دیوار با هدف جلوگیری از حمله قبائل سلت انگلیس به رم ساخته شد و در حال حاضر نیز بقایای این دیوار در انگلستان موجود است.

طول این دیوار 117 کیلومتر بود و از رودخانه تاین از شرق انگلیس به یک خلیج کوچک در غرب این کشور به نام سالوی کشیده شده است.

دیوار هادریان از سنگ و کلوخ ساخته شده، عرض آن تا سه متر و ارتفاع از 5 تا 6 متر بوده است.

در طول این دیوار به فاصله  هر 5 مایل رومی معادل 8 کیلومتر قلعه‌های کوچکی با چند برج وجود داشته که از آنها برای نگهبانی و علامت دادن استفاده می‌شده است.

دیوار ادریان در سال 1987 به عنوان بخشی از مرزهای امپراتوری رم در فهرست جهانی یونسکو به ثبت رسید.

*نفتکشی که منادی پیروزی ایران شد

می‌توان تصور کرد که با توجه به پیروزی طرف ایرانی در آزاد کردن سوپرنفتکش آدریان دریا از دست انگلیس این نفتکش نقش دیوار آدریان را برای ایران در برابر توطئه انگلیس در دریا ایفا کرد.

به عبارت دیگر آدریان دریا دیواری بود که از منافع ایران در برابر انگلیس حفاظت کرد ویکی از بهتر‌ین نام‌هایی بود که می‌شد بر  این نفتکش غول پیکر بعد از پیروزی در برابر غرب گذاشت.

منبع: الف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۲۷۰۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، وزارت خزانه داری آمریکا اعلام کرد که آمریکا تحریم‌های جدیدی را علیه ایران اعمال می‌کند.

این وزارتخانه تاکید کرد که فعالیت‌های دفاعی ایران را هدف قرار داده است.

رویترز همچنین گزارش داد: انگلیس اشخاص و نهادهای مربوط به بخش دفاعی ایران را تحریم می‌کند.

وزارت امور خارجه انگلیس با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که دو شخص و چهار شرکت مرتبط با شبکه تولید پهپاد در ایران را به فهرست تحریم‌های خود اضافه کرده است.

به نظر می‌رسد این تحریم‌های انگلیس و آمریکا نیز مانند تحریم‌های گذشته کشورهای غربی علیه کشورمان به بهانه حمایت از جریان‌های محور مقاومت در منطقه و عملیات تنبیهی ایران علیه رژیم صهیونیستی با استفاده از موشک‌ها و پهپادهای مختلف و همچنین در راستای حمایت از رژیم کودک کش صهیونیستی صورت می‌گیرد.

کد خبر 6088709

دیگر خبرها

  • تحریم های جدید انگلیس علیه صنایع نظامی ایران / اسامی
  • تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران
  • تداوم سریال تحریم‌های انگلیس علیه صنایع نظامی ایران
  • تداوم تحریم‌های انگلیس علیه صنایع نظامی ایران
  • ویدئویی جدید از حمله تنبیهی ایران به اسرائیل و عبور پرتابه‌های ایران از فراز دیوار ندبه + فیلم
  • تصاویر تازه از پرواز موشک‌های ایران بر فراز فلسطین اشغالی
  • کرملین: کمک جدید آمریکا به اوکراین قابل انتظار بود
  • وزیر امور خارجه انگلیس در نقش آشپز (فیلم)
  • مرمت با کاهگل عامل ریزش دیوار دومین بنای خشتی و گلی ایران
  • تعابیر عجیب خاخام صهیونیست درباره ایران