Web Analytics Made Easy - Statcounter

جمعی از فعلان حوزه اقتصاد دانش‌بنیان با رویکرد حوزه زیست فناوری پزشکی در نشستی صمیمانه به ارائه دستاورد‌های خود پرداختند.

گزارش خبرنگار فناوری خبرگزاری دانشجو، عصر روز یکشنبه ۲۷ مرداد ماه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری میزبان فعالان حوزه اقتصاد دانش بنیان بود و نزدیک به ۷۰ مجموعه سرمایه‌گذاری، بازرگانی، حمل و نقل و تولیدی حوزه زیست فناوری، تجهیزات پزشکی، مواد پیشرفته، هوشمندسازی، اینترنت اشیاء، هوش مصنوعی، الکترونیک و .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
.. گرد هم آمده بودند تا علاوه بر معرفی محصولات خود، ارتباط تنگاتنگی برقرار کرده و راه‌های توسعه زیست فناوری پزشکی مورد بررسی قرار گیرد.

امروز مهمترین مسئله‌ای که موجب عدم توسعه حوزه زیست فناوری پزشکی در کشور شده خلائی است که به خوبی احساس می‌شود؛ به اذعان همه اندیشمندان و دانشمندان ایرانی و خارجی در کشور استعداد، توانایی نیروی انسانی، سرمایه و تجهیزات وجود دارد؛ اما بازیگران این عرصه مثل اساتید، استارت آپ‌ها، شرکت‌های دانش بنیان و شرکت‌های بزرگ سرمایه گذار با یکدیگر در ارتباط نیستند یا ارتباط کمی دارند. به همین جهت لازم است تا بازیگران این عرضه در حوزه‌های مختلف در کنار یکدیگر قرار گیرند، این ارتباط موجب می‌شود تا علاوه بر عدم وابستگی به بخش خارجی، از خروج عرض نیز جلوگیری شده و در برخی محصولات صادرات نیز انجام شود.

در این گردهمایی هر کدام از شرکت‌های حاضر ۳ دقیقه فرصت داشتند تا محصول خود را معرفی کنند که در اینجا به برخی از آن‌ها پرداخته‌ایم:


سه دقیقه طلایی برای حاضران
قرعه اول به نام شرکت دانش بنیان پیشتازطب افتاد. لک زایی مدیر R&D شرکت پیشتازطب در معرفی این مجموعه گفت: این شرکت یکی از اولین شرکت‌های دانش‌بنیان ایران در حوزه‌ی زیست فناوری است که در سال ۱۳۷۷ آغاز به کار کرد؛ ما بزرگ‌ترین واحد طراحی، تولید و صادرات محصولات کیت تشخیص آزمایشگاهی کشور همچون انواع کیت‌های تشخیص مارکر‌های سرطانی، بیماری‌های عفونی، هورمونی و بیوشیمی هستیم و توانسته‌ایم نشان CE اتحادیه اروپا دریافت کنیم.

وی تصریح کرد: در حال حاضر محصولات ما به چهار قاره‌ی جهان و کشور‌هایی همچون کشور‌های آلمان، ایتالیا، کره جنوبی، ترکیه، مالزی و آذربایجان صادر می‌شود.  

ارائه دوم با صحبت‌های عبدالغفاری مدیرعامل شرکت نویان پژوهان زیست دارو آغاز شد. عبدالغفاری در خصوص زمینه فعالیت این شرکت اظهار کرد: عمده فعالیت ما از سال ۱۳۹۳ تولید واکسن ضد سرطان رحم بوده است. طی این سال‌ها با سازمان بهداشت جهانی همکاری داشته و توانسته‌ایم با دریافت PQA به بازار‌های بین المللی راه پیدا کنیم.
وی تصریح کرد: این شرکت در زمینه تحقیق در حوزه‌های نوین حوزه بیوتکنولوژی، ژنتیک، مهندسی بافت، فارماکوژنتیک، پروتئومیکس، پروتئین‌های نوترکیب، سلول‌های بنیادی، محصولات بیولوژیک و آزمایشگاهی نوین فعالیت داشته است.     لیوژن فارمد از دل دانشگاه تهران بیرون آمده و حالا در گوشه‌ای از پارک علم و فناوری پردیس مشغول تحقیق و تولید بر روی دارو‌های نوترکیب است.

امید فاضل مدیرعامل این شرکت در ادامه این جلسه و ارائه ۳ دقیقه‌ای خود گفت: خدمات کنترل کیفی فرآورده‌های دارویی نو ترکیب، تولید کننده کیت‌های آزمایشگاهی ارایه خدمات آزمایشگاهی، ژن درمانی و سلول درمانی از ویژه فعالیت‌های این شرکت است.

لیوژن فارمد اولین و تنها شرکت ارائه دهنده خدمات مشخصه‌یابی بانک‌های سلولی و اولین و تنها شرکت ارائه دهنده خدمات طیف سنجی جرمی همراه با مشاوره تخصصی براساس مدل استارت آپ استودیو است.

فاضل با بیان اینکه تیمش بر روی کنترل کیفیت فرآورده‌های خونی کار می‌کند، یادآور شد: ویژگی بارز ما به کارگیری نیرو‌های نخبه و جوان است به طوری که ۳ سرباز نخبه در آزمایشگاه فعالیت دارند.

وی از جذب نیرو‌های نخبه استقبال کرد.  
علی آبادی مدیرعامل نورافزار آسمان در این ارائه گفت: ما از سال گذشته کار خود را آغاز کرده و در حوزه تجهیزات پزشکی فوتونی و الکترونیکی فعالیت می‌کنیم. همچنین میکروسکوپ نوری فوتون و ادوات اپتیکی تولید می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه اولین میکروسکوپ لایه نوری کشور در این شکت تولید شده، گفت: علاوه بر این اولین میکروسکوپ کانفوکال کشور برای اندازه‌های نانو و میکرو توسط این مجموعه ساخته شده است.

همچنین با تجهیزات اپتیکی نوری پیشرفته امکان تصویربرداری‌های  بدون خطر محقق شده است.

فعالیت‌های فناوری از جنس علمی
رامین صرامی فروشانی عضو هیات علمی پژوهشکده معتمد و مدیر گروه سلول درمانی، در این گردهمایی گفت: این پژوهشکده به عنوان قطب علمی سرطان سینه سالهاست که تلاش می‌کند حوزه‌های پژوهش‌های بالینی، ژنتیک، کیفیت زندگی و طب فراگیر، پروتئین‌های نوترکیب، فناوری‌های بین رشته‌ای و درمان‌های پیشرفته و سلول درمانی از زبده ­ترین محققان کشور و دانشمندان جهانی استفاده کند.

 وی ادامه داد: تا به امروز خدمات پیگیری تشخیص و درمان سرطان به بیش از ۱۵۰۰۰۰ نفر در کشور داده شده است.

صرامی تاکید کرد: در حوزه سلول درمانی علاقه‌مند به همکاری با نخبگان این حوزه هستیم و از متخصصان دعوت به همکاری می‌کینم تا از شرایط آزمایشگاهی و آزمایش دارو در این پژوهشکده وجود دارد و در اختیار شرکت‌ها قرار خواهد گرفت.


طالبی از بانک سلول‌های بنیادی دندانی در این گردهمایی حضور داشت و در ۳ دقیقه زمانی که در اختیارش قرار گرفته بود، تصریح کرد: ما در توسعه و نگهداری سلول‌های بنیادی دندان‌های شیری دو بخش مهم را در نظر گرفته‌ایم.

وی ادامه داد: بخش اول آن نگهداری و بانکینگ سلول‌های بنیادی دندانی است، همه ما واقفیم که دندان‌های شیری در سنین ۷ سالگی ریزش دارند و اگر بتوان در ساعات اولیه با رضایت والدین اطلاعات ژنتیکی آن ذخیره شود، اهمیت ویژه‌ای دارد، زیرا سلول‌های بنیادی در میانه آن قرار دارد.

طالبی در خصوص ویژگی دوم یادآور شد: توسعه و تولید بافت جانبی مثل پوست، غضروف، استخوان و دندان از سلول‌های بنیادی از دندان است و ما در این حوزه به تحقیق و توسعه می‌پردازیم.

وی درخصوص کیفیت سلول‌های ذخیره شده گفت: در آزمایشی سلول‌هایی که ۸ سال پیش در بانک سلول‌های بنیادی ذخیره شده بود بر روی نمونه حیوانی تست کردیم و نتایج به دست آمده مطلوب بود که نشان داد قدرت بازیابی حفظ شده است.

طالبی تصریح کرد: ما دومین کشور ارائه دهنده پیشنهاد تاسیس بانک سلول‌های بنیادی بوده و در بانک‌های سلول‌های بنیادی دندانی پیشروهستیم به طوری که توانستیم در هشتاد و هفتمین  گردهمایی کاربرد‌های سلول‌های بنیادی دندانی در آمریکا شرکت کنیم.

نماینده ژنودیپ هم آمده بود، بزرگترین عضو تیم با ۲۶ سال در میان بزرگان حوزه زیست فناوری از ایده‌ها و دستاوردهایشان گفت، وی با بیان اینکه با تحلیل داده‌های مربوط به بیومارکر‌های پروتئینی با کمک هوش مصنوعی توانسته‌اند ۶ نوع سرطان را غربالگری کنند؛ گفت: در بین ۱۳۸ هزار استارت‌آپ بین المللی که امسال در ترکیه حضور داشتند رتبه ۱۰۰ را کسب کرده‌ایم و این یک موفقیت است.

این فعال فناور در بخش نیازمندی‌ها گفت: من به عنوان بزرگترین فرد این تیم متولد سال ۷۲ هستیم و با توجه به این که هنوز دانش بنیان نشده‌ایم و در دوره سربازی قرار داریم از شرکت‌های دانش بنیان برای جذب سرباز نخبه کمک می‌خواهیم.  
حفظ ارتباطات بین المللی رمز موفقیت دانش بنیان‌ها
در پایان این گردهمایی قادر قربانی اصل رایزن علمی جمهوری اسلامی ایران در منطقه شنگن، بریتانیا و ایرلند اظهار کرد: رصد بازار دروازه توسعه فناوری‌های نوین در جهان است و باید شعار این شرکت‌ها باشد.

وی ادامه داد: شرکت‌های دانش بنیان باید در دو بخش مطالعات و برنامه ریزی بازار و توسعه بازار فعالیت کنند؛ همچنین در حوزه فناوری‌های جدید و توسعه بازار به صورت تخصصی فعالیت نمایند.
 
رایزن علمی جمهوری اسلامی ایران در منطقه شنگن، بریتانیا و ایرلند با اشاره به ارتباطات بین المللی شرکت‌های دانش بنیان ایرانی با سایر کشور‌ها تصریح کرد: بر اساس آمار، بسیاری از پروژه‌های علمی و فناوری با کمک شرکت‌های ایرانی و خارجی به ثمر رسیده و تجاری سازی شده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر نیز شاهد هستیم بسیاری از شرکت‌های دانش بنیان در پروژه‌های بین المللی با کشور‌های آسیایی و اروپای شرقی همکاری دارند.

قربانی در پایان خاطرنشان کرد: شرکت‌های حاشیه خلیج فارس به تکنولوژی‌های ایران نیازمندند تا جایی که تدوین و طرح کسب و کار شهر صنعتی نانو کشور عمان به ایران سپرده شده و لازم است شرکت‌های دانش بنیان حتما با شرکت‌های هم حوزه خود در اروپا و آسیا ارتباطات تنگاتنگ داشته باشند.  

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: فناوری ایرانی شرکت های دانش بنیان زیست فناوری هوش مصنوعی توسعه زیست فناوری پزشکی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۲۷۱۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مخبر: پارک علم و فناوری پردیس باید به شهری در تراز جهانی تبدیل شود

به گزارش گروه علم و فناوری خبرگزاری علم و فناوری آنا، محمد مخبر معاون اول رئیس‌جمهور با حضور در پارک فناوری پردیس و پارک فناوری سلامت پردیس ضمن حضور در سیزدهمین نشست هیئت‌امنا، از جدیدترین دستاوردهای شرکت‌های دانش‌بنیان این مجموعه علمی در حوزه تولیدات و تجهیزات پزشکی، دارویی، حمل‌ونقل و طراحی و ساخت تجهیزات هواپیما، مالی و بانکی، صنعتی و انرژی بازدید کرد و با توضیحات مسئولان مربوطه در جریان جدیدترین تولیدات علمی و فن‌آور شرکت‌های دانش‌بنیان این مجموعه و برخی مشکلات آنها قرار گرفت.

معاون اول رئیس‌جمهور همچنین در سیزدهمین نشست هیئت‌امنای مشترک پارک فناوری پردیس و پارک فناوری سلامت شرکت کرد و در این جلسه رئیس پارک فناوری پردیس و پارک فناوری سلامت پردیس و اعضای هیئت‌امنا به تشریح مشکلات، درخواست‌ها و مسائل خود پرداختند.

مخبر در این نشست با تأکید بر اینکه پارک علم و فناوری پردیس باید به شهری در تراز جهانی تبدیل شود و در مجامع بین‌المللی حضور فعالانه داشته باشد، گفت: بخش علمی و فناوری مزیت کشور است و باید در سطح کشور چنین پارک‌های علم و فناوری توسعه و گسترش یابد و همچنین با وجود دیپلماسی و سیاست خارجی فعال دولت سیزدهم و عضویت جمهوری اسلامی ایران در سازمان‌های مهم اقتصادی و تجاری بین‌المللی، باید شرکت‌های دانش‌بنیان از این مزیت حداکثر استفاده را ببرند.

وی تأکید کرد: بزرگ‌ترین مزیت کشور و جمهوری اسلامی، وجود نیروی جوان و نخبه است که خداوند به این کشور عطا کرده و مسئولین دولتی و حکومتی باید از این فرصت حداکثر استفاده را داشته باشند.

مخبر با اشاره به پاسخ موشکی و پهپادی ایران به حمله موشکی نظامیان صهیونیست به ساختمان کنسولگری ایران در دمشق، تأکید کرد: در دنیای امروز در اختیار داشتن علم منبع قدرت است و آنچه دشمنان ما را در عملیات اخیر از قدرت ایران دچار ترس و دلهره ساخته، داشتن علم و دانش ساخت تکنولوژی‌های جدید است و نه صرف در اختیار داشتن این محصولات.

مخبر گفت: پارک‌های علم و فناوری و شرکت‌های دانش‌بنیان نماد اصلی جهش تولید و مشارکت مردم و بهترین مدل برای اداره و حل مسائل کشور هستند که باید بستر فعال شدن بخش خصوصی با تکیه بر این شرکت‌ها و جوانان تحصیل‌کرده فراهم شود.

وی تصریح کرد: معاونت علمی و فناوری باید به همه ارکان دولت برای بهره‌گیری از چنین فرصتی در راستای حل مشکلات وزارتخانه‌ها کمک کند.

معاون اول رئیس‌جمهور افزود: آینده اقتصاد جهان، اقتصاد دیجیتال است که خوشبختانه مزیت کشور و جمهوری اسلامی ایران در همین بخش است و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری باید پس از شناسایی بسترهای دانش‌بنیان وزارتخانه‌ها به شرکت‌های دانش‌بنیان مأموریت دهد تا به حل مشکلات آنان کمک کنند.

وی همچنین با تأکید بر اینکه با حضور و بازدید از نمایشگاه‌ها و دستاوردهای شرکت‌های دانش‌بنیان و تلاش‌های جوانان نخبه، خلاق، مدیر و مدبر به وضوح مشاهده می‌کنیم که تمام مشکلات و مسائل کشور توسط این جوانان حل‌شدنی است، تصریح کرد: در زمان بروز هر گونه مشکل و مسئله با مراجعه به نیروی‌های نخبه، جوان، باانگیزه، دین‌دار و وطن‌پرست توانستیم در حداقل زمان ممکن، با بهترین کیفیت و کمترین هزینه بسیاری از مشکلات کشور را حل‌وفصل کنیم.

مخبر با اشاره به اینکه یکی از رویکردهای جدی و اصلی دولت سیزدهم فعال کردن شرکت‌های دانش‌بنیان است، افزود: مقام معظم رهبری و رئیس‌جمهور برای فعال کردن بیش از پیش حرکت و فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان همواره تأکید کرده‌اند و دستورات لازم را در این زمینه داده‌اند که با توجه به حرکت صنعت و اقتصاد در دنیای امروز به سمت فناوری‌های دانش‌بنیان، هوش مصنوعی و فناوری‌های پیشرفته و با توجه به مزیت کشور در داشتن نیروهای جوان و نخبه، نباید از دنیا عقب بمانیم.

وی اظهار کرد: وزارتخانه‌ها موظف هستند حمایت و حرکت دانش‌بنیانی در کشور را دنبال کنند که در همین راستا معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری مسائل و خواست‌های این شرکت‌های دانش‌بنیان را در دولت مرتب دنبال می‌کند.

مخبر با اشاره به برخی مشکلات فعالیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان تأکید کرد: دستگاه‌ها باید به محصولات و دستاوردهای این شرکت‌ها اطمینان کنند و همچنین مسائل مالی و ارزی، گرفتن سهم بازار داخلی و خارجی و صادرات محصولات آنان در دولت پیگیری می‌شود.

معاون اول رئیس‌جمهور به نام‌گذاری سال جدید با عنوان «جهش تولید با مشارکت مردم» از سوی مقام معظم رهبری اشاره و تأکید کرد: جهش تولید بدون تکیه به نیروهای نخبه، خلاق و شرکت‌های دانش‌بنیان میسر نیست و در بازدید از تمام بخش‌های پارک فناوری پردیس محصولات و تولیدات بخش‌های مختلف این مجموعه افتخارآمیز است تا جاییکه در برخی محصولات تنها در دو کشور جهان تولید می‌شود. با این حال مردم از چنین افتخارآفرینی توسط جوانان نخبه و تحصیل‌کرده ایرانی کمتر مطلع هستند و در کشور به چنین دارایی و ظرفیت عظیم کمتر توجه می‌شود.

در این بازدید سه‌ساعته که با همراهی معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری صورت پذیرفت، دو مجموعه فناورانه جدید نیز افتتاح و مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • توسعه اشتغالزایی در اقتصاد گیاهان زینتی با هدایت استارت‌آپ‌ها
  • کرمانشاه صاحب شهرک فناوری می‌شود
  • محصولات فناورانه دانشگاه آزاد یادگار امام افزایش می‌یابد
  • پارک علم و فناوری سلامت سمنان افتتاح شد
  • ثبت ۱۲ فرآورده دارویی و ۵۰ تجهیز پزشکی شرکت‌های ایرانی در کنیا
  • پارک فناوری پردیس به شهری در تراز جهانی تبدیل شود
  • ساماندهی منابع و تسهیلات با هدف تقویت زیست بوم علم و فناوری
  • افزودن ۹ واحد صنعتی به جمع شرکت‌های دانش بنیان‌های کشور
  • مخبر: پارک علم و فناوری پردیس باید به شهری در تراز جهانی تبدیل شود
  • پارک علم و فناوری پردیس باید به شهری در تراز جهانی تبدیل شود