Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-25@07:00:16 GMT

ارتباط میان فلوراید و ضریب هوشی پایین در کودکان

تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۸۲۷۶۱۰

ارتباط میان فلوراید و ضریب هوشی پایین در کودکان

پژوهشگران کانادایی در مطالعه اخیر خود ادعا کرده‌اند که میان فلوراید موجود در آب لوله‌کشی و ضریب هوشی (IQ) پایین در کودکان ارتباطی وجود دارد.

به گزارش ایسنا و به نقل از گیزمگ، مدتهاست که دانشمندان در حال بررسی ارتباط میان فلوراید موجود در آب لوله‌کشی و تاثیر آن بر ضریب هوشی کودکان هستند. اخیرا پژوهشگران کانادایی اظهار کرده‌اند استفاده بیش از حد از آب لوله‌کشی حاوی فلوراید در دوران بارداری می‌تواند منجر به ضریب هوشی پایین در کودکان شود ، با این حال بسیاری از کارشناسان این پژوهش را نپذیرفته‌اند و یافته‌های آن را ضعیف دانسته‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این تحقیق جدید ، حدود ۵۰۰ مادر و کودک مورد بررسی قرار گرفتند و پژوهشگران میزان فلوراید موجود در ادرار مادران در دوران بارداری و میزان مصرف آنها از آب لوله‌کشی حاوی فلوراید را اندازه گیری کردند. ضریب هوشی کودکان نیز زمانیکه آنها سه و چهار ساله بودند، اندازه گیری شد.

بررسی‌ها نشان داد که افزایش ۱ میلی گرم بر لیتر فلوراید ادرار در دوران بارداری می‌تواند با کاهش ۴.۵ درجه در نمره ضریب هوشی کودکی مرتبط باشد. البته این ارتباط فقط در پسران دیده شده و نه دختران. ردیابی میزان مصرف فلوراید از آب لوله‌کشی نیز نشان داد یک ۱ میلی گرم بر لیتر فلوراید می‌تواند سبب کاهش۳.۷ در نمرات ضریب هوشی در پسران و دختران شود.

البته مانند دیگر پژوهش‌ها، این مطالعه نیز انتقاداتی به همراه داشت و برخی پژوهشگران از جمله "استارت ریتچی"( Stuart Ritchie) از کالج سلطنتی لندن این مطالعه را ضعیف خواند.

یکی از اشکالاتی که پژوهشگران از این مطالعه گرفته‌اند این است که چرا پژوهشگران چند سال پس از تولد کودک میزان ضریب هوشی او را مورد بررسی قرار داده‌اند و چرا در آزمایشی که پژوهشگران بر روی ادرار مادران انجام داده‌اند، کاهش نمره ضریب هوشی تنها در پسران مشاهده شد. تاکنون پژوهشگران کانادایی پاسخی به این سوالات نداده‌اند اما باید دید در آینده چه خواهند کرد.

با این حال پژوهشگران سراسر جهان همچنان به مطالعه و بررسی‌های خود ادامه می‌دهند تا بتوانند به یک نتیجه قطعی و صحیح برسند.

یافته‌های این مطالعه در مجله " JAMA Pediatrics" منتشر شده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: فلوراید ضریب هوشی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۲۷۶۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مغز پولدار‌ها دیرتر پیر می‌شود

محققان بعد از بررسی و تحلیل توانمندی‌های فکر ۷۵۱ شهروند سوئیسی که سن آن‌ها بین ۵۰ تا ۹۱ سال بود و با در نظر گرفتن سطح علمی آن‌ها و اینکه آیا در طول زندگی به بیماری‌های قلبی و عروقی، افسردی، نگرانی مبتلا بوده یا مواد مخدر مصرف کرده‌اند آن را با نتایج سیتی‌اسکن‌های آن‌ها مطابقت دادند.

به گزارش اعتمادآنلاین، محققان دانشگاه لوزان سوئیس به ارتباط بین درآمد و سرعت پیری مغز انسان دست یافته‌اند.

محققان بعد از بررسی‌های انجام‌گرفته به این نتیجه رسیدند افرادی که درآمد کمتری نسبت به دیگران داشتند، علائم پیری زودرس ماده سفید مغز آن‌ها بیشتر نمایانگر بود، این ماده کار هماهنگی بین دو کره مغز را انجام می‌دهد و در انتقال اطلاعات از قشر مغز به سایر قسمت‌های سیستم عصبی نقش دارد.

وضعیت اجزای مغز مسئول سیستم عصبی، در افراد کم‌درآمد، مانند تراکم نورون‌ها، میدان‌ها و غلظت آهن نیز شاخص‌های نسبتاً ضعیفی را نشان می‌دهد.

نتایج این تحقیق به اثبات وجود ارتباط بین عوامل اجتماعی و اقتصادی و حفظ قدرت ادراکی در مرحله پیری کمک کرد.

دیگر خبرها

  • میان وعده هایی سالم برای کودکان
  • نوشیدنی‌های مفید برای میان وعده کودکان
  • یک نشانه مهم زوال عقل در سالمندان را بشناسید
  • یک نشانه مهم زوال عقل در سالمندان
  • چرا چشم‌های سگ همیشه غمگین است؟
  • دیپلماسی اقتصادی، برگ برنده همسایگی
  • ۲۰۷ میلیون مترمکعب سیلاب‌های شمال کرمان مدیریت شد
  • اقتباس بهترین راه ارتباط کودکان با سینما
  • مغز پولدار‌ها دیرتر پیر می‌شود؟
  • مغز پولدار‌ها دیرتر پیر می‌شود