Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرآنلاین»
2024-04-20@03:27:05 GMT

یارانه برخی به اشتباه حذف شد

تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۸۲۷۸۸۳

یارانه برخی به اشتباه حذف شد

 در اسفند ماه سال گذشته، مجلس شورای اسلامی در تبصره‌ای دولت را مکلف کرد تا سه دهک بالای درآمدی از فهرست یارانه‌بگیران را شناسایی و حذف کند.

در جلسه روز ۱۶ تیر ماه سال جاری نیز هیئت وزیران آیین‌نامه اجرایی این تبصره را با هدف تعیین منابع و مصارف یارانه تصویب کردند و دولت موظف شد با استفاده از تمامی بانک‌های اطلاعاتی در اختیار، نسبت به شناسایی و حذف سه دهک بالای درآمدی از فهرست یارانه‌بگیران اقدام کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این آئین‌نامه سه وزارتخانه‌ تعاون، کار و رفاه اجتماعی، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، وزارت کشور و سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها مکلف شدند که ظرف یک ماه از تاریخ ابلاغ نسبت به شناسایی و حذف یارانه نقدی سه دهک بالای درآمدی خانوارها اقدام کند.

در این خصوص خبرنگار ما درباره حذف یارانه برخی از افراد نوشت؛ «یارانه تیر ماه در حالی شب گذشته به حساب سرپرستان خانوار واریز شد که برخی آن را دریافت نکردند؛ جریانی که احتمال حذف یارانه‌بگیران را براساس تکلیف قانون بودجه تقویت کرده است.»

در این باره علیرضا محجوب، نماینده تهران شمیرانات ری اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی گفت: یارانه برخی به اشتباه حذف شده، به نحوی که یارانه تعدادی از افراد محتاج‌تر از همه حذف شده است. حذف بخشی از یارانه‌بگیران را مجلس تصویب کرده، دولت هم به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ابلاغ کرده است، اما به علت ضعف اطلاعات در این مورد احتیاط می‌کنند.

وی در این خصوص عنوان کرد: برداشت مجلس این است که باید یارانه اول به کسانی برسد که فاقد هر گونه درآمدی هستند؛ پس از آن به افرادی که با واسطه حقوق می‌گیرند مثل مستمری‌بگیران، یارانه تعلق می‌گیرد.

وی افزود: من معتقدم جامعه هدف دریافت یارانه‌ها ابتدا باید روستاییان و بعد ساکنان حاشیه شهرها باشد؛ اگر این رویه اجرا شود آثار بیشتری نسبت به روش‌های قبلی دارد.

فرید موسوی، نماینده مجلس شورای اسلامی در روز هفتم مرداد در خصوص حذف یارانه‌ها گفته بود: نگاه‌های جزیره‌ای دستگاه‌های مختلف شناسایی خانوارها را با چالش جدی مواجه کرده است و درباره ۱۰ میلیون نفر در کشور هیچ اطلاعات ثبت شده‌ای در کشور نداریم. (خبرآنلاین)

محجوب در این باره توضیح داد: یعنی اطلاعات جامعی از این ۱۰ میلیون نفر وجود ندارد که مشخص شود این تعداد مشمول هستند یا نه، تا در مورد آنها تصمیم‌گیری شود. البته این تعداد بیشتر از ۱۰ میلیون نفر است. دریافت کنندگان همواره بیش از مجموع جمعیت بوده بنابراین حداقل من با موضوع کسری جمعیت مواجه نبوده‌ام.

۲۲۶۲۲۵

کد خبر 1291372

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: هدفمندسازی یارانه ها یارانه حذف یارانه باشگاه پرسپولیس لیگ برتر نوزدهم ایالات متحده آمریکا محمدجواد ظریف ایران و آمریکا باشگاه استقلال عید غدیر محمد یزدی دونالد ترامپ صادق لاریجانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۲۷۸۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بانک جهانی: شکاف درآمدی در ایران به کمترین رقمِ ۸ ساله رسید

به گزارش قدس آنلاین، جدیدترین آمار منتشر شده از سوی بانک جهانی نشان می دهد ضریب جینی ایران در سال ۲۰۲۲ کاهش یافته و به کمترین رقم طی ۸ سال گذشته رسیده است.

ضریب جینی ایران که میزان شکاف درآمدی را نشان می دهد در سال ۲۰۲۱ بالغ بر ۳۵.۵ درصد اعلام شده بود اما این رقم در سال ۲۰۲۲ با کاهش ۰.۷ واحدی به ۳۴.۸ درصد در سال ۲۰۲۲ رسیده است.

ضریب جینی ارقامی از ۰ تا ۱۰۰ را در برمی‌گیرد که هرچه این رقم بیشتر باشد دلالت بر شکاف و نابرابری درآمدی بیشتر در یک کشور دارد. به عبارت بهتر، اگر همه افراد جامعه به اندازه هم درآمد داشته باشند، ضریب جینی معادل صفر و اگر تمام درآمدها تنها به یک نفر برسد، ضریب جینی ۱۰۰ است که این بدترین حالت ممکن خواهد بود.

بدین ترتیب پس از ۸ سال دوباره ضریب جینی ایران به رقم ۳۴.۸ درصد رسیده است.  بانک جهانی در سال ۲۰۱۴ نیز رقم ضریب جینی ایران ۳۴.۸ را  درصد اعلام کرده بود. کمترین رقم ثبت شده برای ضریب جینی در ایران طی سه دهه گذشته مربوط به سال ۲۰۱۳ است که این رقم به ۳۴ درصد رسیده بود.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری تسنیم

دیگر خبرها

  • بسته غذایی ۶۰۰ هزار تومانی مشمول مادران کدام دهک‌ها می‌شود؟
  • تخصیص بسته‌های غذایی به مادران دارای فرزند شیرخوار از امروز
  • جیب بارانه بگیران پر پول شد
  • استاندار قم: ‌درآمدی عمده‌ای جز محل دریافت مالیات نداریم
  • اجرای طرح بسته‌های غذایی مادران دارای فرزند شیرخوار
  • حقوق بگیران بخوانند/ مصوبه دستمزد کارگران تغییر می کند؟
  • استارت خوب کشتی ایران در سال المپیک؛ پیش‌درآمدی برای پاریس
  • خدمت رفاهی جدید برای مستمری بگیران کمیته امداد + جزئیات
  • تامین ۳۱ درصد منابع درآمدی منطقه ۱۵ اصفهان با صدور پروانه‌های ساختمانی
  • بانک جهانی: شکاف درآمدی در ایران به کمترین رقمِ ۸ ساله رسید