Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-04-25@14:52:14 GMT

ارتباط آیات ابتدایی سوره معارج با حماسه غدیر

تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۸۲۷۹۰۷

ارتباط آیات ابتدایی سوره معارج با حماسه غدیر

به گزارش ایکنا از خراسان رضوی، امام صادق(ع) می‌فرمایند: عید غدیر عید بزرگ خداوند است و خداوند پیامبری را مبعوث نفرمود، مگر آنکه در آن روز عید گرفته و حرمت آن را شناخته و نام آن در آسمان روز عهد معهود است. در بحث ذیل به آیاتی که درباره حماسه غدیر نازل شده پرداخته می‌شود.

از جمله آیاتی که در خصوص حماسه غدیر نازل شده می‌توان به آیه تبلیغ، آیه اکمال دین و آیات ابتدایی سوره معارج اشاره کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خداوند در آیه 67 سوره مائده می فرماید: «يَا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنزِلَ إِلَيْكَ مِن رَّبِّكَ وَإِن لَّمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ  وَاللَّـهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ إِنَّ اللَّـهَ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الْكَافِرِينَ».«اى پيامبر، آنچه را از جانب پروردگارت به تو نازل شده، ابلاغ كن و اگر نكنى رسالتش را به انجام نرسانده‌اى و خدا تو را از [گزند] مردم نگاه مى‌دارد. بی گمان، خدا گروه كافران را هدايت نمى‌كند.»   همچنین خداوند درآیه سوم سوره مائده می‌فرماید: «اَلْیوْمَ أَکمَلْتُ لَکمْ دینَکمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَیکُمْ نِعْمَتی وَ رَضیتُ لَکُمُ الْإِسْلامَ دیناً». «امروز دین شما را برایتان کامل و نعمت خود را بر شما تمام گردانیدم و اسلام  را برای شما[به عنوان] آیینی برگزیدم.»   آیه شریفه «سَأَلَ سَائِلٌ بِعَذَابٍ وَاقِعٍ» نیز از جمله آیاتی است که درباره غدیر فرستاده شده اما این سوال وجود دارد که این آیه چه ارتباطی با غدیر دارد. در عوالم الغدیر صفحه 214، «اللّٰهُمَّ وَالِ مَنْ وَالَاهُ وَ عَادِ مَنْ عَادَاهُ وَانْصُرْ مَنْ نَصَرَهُ واخْذُلْ مَنْ خَذَلَهُ وَ الْعَنْ مَنْ أَنْكَرَهُ وَ اغْضَبْ عَلَى مَنْ جَحَدَ حَقَّهُ». «خدایا هر کس علی را دوست دارد تو او را دوست بدار و هر کس علی را دشمن می دارد تو او را دشمن بدار و هر کس امامت او را انکار می کند تو او را لعنت کن و هر کس حق او را انکار می کند تو بر او خشم‌نما« و اما ارتباط آیه سئل سائل با غدیر.   عده‌ای از علمای اهل سنت اعتراف کرده‌اند که این آیه مربوط به قصه غدیر است، از جمله ابواسحاق ثعلبی كه می‌گوید: هنگامی که رسول (ص) به سرزمین غدیر خم رسیدند، مردم را ندا داده و همه را جمع کردند آنگاه دست علی بن ابی طالب را گرفت و فرمود: «هر کس من مولای اویم این علی مولای اوست.» اولین کسی که بر مسئله امامت در امت اسلامی امتحان شد حارث بن نعمان فهری بود وقتی خبر امامت و جانشینی علی(ع) شایع شد و همه جا پیچید از آن جمله خبر به حارث ابن نعمان فهری رسید او نزد پیامبر آمد و از شتر خود پایین آمده شتر را خوابانید و پای او را بست آنگاه به خدمت حضرت رسول (ص) در حالی که در میان جمعی از اصحاب خود بود. عرض کرد: ای محمد! ما را از جانب خداوند امر کردی تا شهادت به وحدانیت خدا دهیم و اینکه تو رسول خدایی ما هم قبول کردیم.

امر کردی تا روزی پنج نوبت نماز بخوانیم آن را نیز قبول کردیم، ما را به زکات و روزه ماه رمضان و حج امر کردی آن‌ها را نیز قبول کردیم. به این راضی نشدی تا اینکه بازوان پسر عمویت را بالا برده و او را بر ما برتری دادی و گفتی: «مَنْ كُنْتُ مَوْلاهُ، فَهذا عَلِىٌّ مَوْلاهُ»، آیا این مطلبی بود که از جانب خود گفتی یا از جانب خدای عزوجل؟! پیامبر(ص) فرمود: قسم به کسی که جز او خدایی نیست، همانا این مطلب از جانب خداوند بوده است.

در این هنگام حارث بن نعمان به پیامبر (ص) پشت کرد و به سوی راحله خود حرکت کرد. در حالی که می‌گفت: «بار خدایا! اگر آنچه محمد می گوید حق است بر من سنگی از آسمان ببار یا عذابی دردناک بر من نازل کن». او به شتر خود نرسیده بود که خداوند بر او سنگی فرستاد که بر سر او خورد و از پشت او بیرون آمد و به این طریق به قتل رسید.   در این هنگام بود که خداوند عزوجل این آیه را نازل کرد: «سَأَلَ سائِلٌ بِعَذابٍ واقِعٍ «1» لِلْكافِرينَ لَيْسَ لَهُ دافِعٌ» «تقاضا کننده ای تقاضای عذابی کرد که واقع شود، این عذاب مخصوص کافران است و هیچ‌کس نمی‌تواند آن را دفع کند».

منبع: پرسش و پاسخ پیرامون حماسه غدیر با عنوان مردم می پرسند از محمد رضا فقیه ایمانی انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری قرآن ایکنا خراسان رضوی معارف غدیر تبلیغ اکمال دین معارج سائل قرآن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۲۷۹۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تذکر رهبر انقلاب درباره گشت ارشاد و حجاب تایید شد

سرلشکر جعفری با تایید تذکر رهبری به مسئولان درباره حجاب، تاکید کرد: یک اشتباهی از جانب عوامل اجرایی صورت گرفته و از جانب آقای فضائلی گفته می‌شود که حضرت آقا تذکری داده‌اند و این امر طبیعی است، زیرا یا گزارشات به محضر رهبر انقلاب می‌رسد و یا ایشان در فضای مجازی رؤیت می‌کنند.

به گزارش فارس، سرلشکر محمدعلی جعفری مسئول قرارگاه فرهنگی و اجتماعی بقیه‌الله سپاه پاسداران در خصوص طرح نور گفت: مهم آن است که بدانیم یک دستگاه و مجموعه‌ای به نام فراجا با آن غیرتی که فرمانده این دستگاه در اجرای وظیفه قانونی طرح نور دارد در این مورد باید همه دلسوزان انقلاب و ارزش‌ها و دلسوزان فرهنگی، اجتماعی، اخلاقی جامعه از این طرح حمایت کنند، زیرا این دستگاه وظیفه قانونی خود را اجرا می‌کند.

وی افزود: هر اقدامی که اجرا می‌شود ممکن است اشکالاتی داشته باشد و به دنبال آن عوامل اجراکننده تذکراتی هم دریافت کنند و این اتفاق هم رخ داده و طبیعی است.

مسئول قرارگاه فرهنگی و اجتماعی بقیه‌الله، اظهار کرد: یک اشتباهی از جانب عوامل اجرایی صورت گرفته و از جانب آقای فضائلی گفته می‌شود که حضرت آقا تذکری داده‌اند و این امر طبیعی است، زیرا یا گزارشات به محضر رهبر انقلاب می‌رسد و یا ایشان در فضای مجازی رؤیت می‌کنند.

سرلشکر جعفری بیان کرد: این دو تذکر در مورد انجام همه مأموریت‌های امنیتی، فرهنگی و اجتماعی یک امر طبیعی است، زیرا ممکن در اجرا یک مأموری اشتباهی کند و با آن تذکر این اشتباه اصلاح شود، بنابراین با این تذکر اصل مأموریت زیر سوال نمی‌رود و باید مأموریت به‌درستی اجرا شود.

وی با بیان اینکه این اقدام فراجا جای تقدیر دارد، تصریح کرد: در این شرایط و فضایی که کشف حجاب و برهنگی در کشور از جانب دشمن در حال برنامه‌ریزی و گسترش است، در حال مقابله با آن است.

مسئول قرارگاه فرهنگی و اجتماعی بقیه‌الله، تأکید کرد: این وظیفه همه است تا از این اقدام حمایت کنند و ما هم حمایت می‌کنیم.

سرلشکر جعفری عنوان کرد: آن مطالبی که در فضای مجازی در خصوص آقای فضائلی گفته شده و گزارش دروغی که نسبت به ایشان داده شده باید گفت که خلاف این امر انجام نشده و ایشان هم در صحبت دوم خود مجددا تاکید کرده است و دفتر رهبر انقلاب هم تکذیبی نکرده و این نشان دهنده واقعیت آن است، بنابراین حضرت آقا بر انجام این امر تأکید دارند، اما تذکر هم داده‌اند که کار درست انجام شود.

وی تصریح کرد: بنابر اطلاعی که دارم هم با آن مأموری که خطا کرده برخورد شده و تذکر داده اند و هم در دست کنترل است تا چنین اتفاقاتی رخ ندهد تا این ماموریت درست انجام شود.

مسئول قرارگاه فرهنگی و اجتماعی بقیه‌الله به نکته‌ای در مورد لایحه عفاف و حجاب اشاره کرد و گفت:، چون این لایحه باب میل برخی دوستان نیست لذا شروع به رد کردن آن و زیر سوال بردن این لایحه کرده‌اند که کار بسیار مسموم و نگران کننده است و دوستان باید از این کار پرهیز کنند.

دیگر خبرها

  • ببینید | حماسه جدید جواد خیابانی روی آنتن زنده
  • فیل فودن: بلینگام هدیه ای از جانب خدا دارد
  • طرح تدبر در سوره نور در خراسان جنوبی اجرایی می شود
  • طرح مسطورا زمینه تربیت کنشگر عرصه جهاد تبیین است
  • طرح مسطورا موجب دشمن شناسی و تربیت کنشگر عرصه جهاد تبیین می‌شود
  • تذکر رهبر انقلاب درباره گشت ارشاد و حجاب تایید شد
  • برگزاری «مشق حماسه» در رشت
  • فرشتگان کاتب؛ حافظ انسان در زمان حیات
  • دعا برای زیاد شدن نور چشم | دستورالعمل برای زیاد شدن نور چشم
  • دعای دفع حشرات؛ مفید برای از بین بردن مورچه، ملخ، موش و…