Web Analytics Made Easy - Statcounter

دانشمندان استرالیایی تراشه و روش جدید و سریعی را برای شناسایی یک نوع باکتری مقاوم در مقابل آنتی‌بیوتیک‌ها ابداع کردند.

به گزارش خبرنگار فناوری خبرگزاری دانشجو، دانشمندان استرالیایی به این نتیجه رسیده‌اند که با ادغام نانوفناوری نقاط کوانتومی و یک دوربین گوشی هوشمند به زودی می‌توانند به پزشکان این امکان را بدهند که باکتری‌های مقاوم به آنتی‌بیوتیک را تنها در ۴۰ دقیقه شناسایی کنند و به طور بالقوه جان بیماران را نجات دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

استاف طلایی یا استافیلوکوک اورئوس، نوع رایجی از باکتری است که موجب ایجاد شرایط سخت و گاهی کشنده همانند ذات‌الریه و عفونت دریچه قلب می‌شود. نگرانی خاص پزشکان در مورد این نوع باکتری آن است که به متی‌سیلین، نوعی پنی‌سیلین، پاسخ ندهد. در این صورت به این باکتری مرسا یا استافیلوکوک اورئوس (طلایی) مقاوم به متی‌سیلین گفته می‌شود.
گزارش‌های اخیر حاکی از آن است که ۷۰۰ هزار مرگ‌ومیر در سطح جهان ناشی از مقاومت باکتری‌ها در مقابل متی‌سیلین است. به همین دلیل شناسایی سریع مرسا در درمان بسیار ضروری است، اما روش‌های کنونی حتی در بیمارستان‌های مجهز دنیا، قادر به شناسایی سریع این باکتری نیست و همین امر به روندی چالش‌برانگیز تبدیل شده است. با این حال، با کشف جدید دانشمندان استرالیایی، این چالش به زودی برطرف خواهد شد.  
دانشمندان دانشگاه مک‌کواری و نیوساوث ویلز در استرالیا، این ابزار را به گونه‌ای ابداع کرده‌اند که از DNA باکتری برای شناسایی استافیلوکوک اورئوس در بدن بیمار استفاده می‌کند و تشخیص می‌دهد که آیا نوع باکتری نسبت به آنتی‌بیوتیک مقاوم است یا خیر.
این دانشمندان با این کار روش جدیدی برای شناسایی حضور باکتری در بدن بیمار با کمک گوشی هوشمند و ذرات نیمه‌هادی فوق‌العاده ریز که به نقاط کوانتومی مشهورند، ابداع کرده‌اند.
آن‌ها از روشی به نام «واکنش زنجیره‌ای پلیمراز همرفتی» یا cPCR برای تشخیص خواص استاف طلایی بهره بردند. در این روش بخش کوچکی از DNA باکتری هزاران بار کپی می‌شود تا چندین نمونه مناسب برای آزمایش را ایجاد کند. سپس نسخه‌های کپی شده DNA به وسیله ابزار تشخیصی مبتنی بر کاغذ مورد آزمایش قرار می‌گیرند تا مشخص شود که حاوی ارگانیسم زنده هستند یا خیر. محققان در این روش از کاوشگر‌هایی که مجهز به نقاط کوانتومی هستند استفاده کردند تا با این روش دو ژن منحصر به‌فرد را شناسایی کنند. این ژن‌ها وجود مقاومت استاف طلایی در مقابل متی‌سیلین را به خوبی نشان می‌دهد.  
در این حین، یک ماده شیمیایی به DNA‌های آزمایش شده اضافه می‌شود تا زمانی که ژن‌ها توسط نقاط کوانتومی تشخیص داده می‌شوند، نورانی شوند. از این واکنش به راحتی می‌توان با استفاده از دوربین یک گوشی موبایل تصویربرداری کرد.
به گفته محققان، این روش روشی ساده و سریع برای تشخیص وجود باکتری در بدن بیمار است و به راحتی می‌تواند جان هزاران انسان را از مرگ نجات دهد.  

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: فناوری نانو نقاط کوانتومی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۲۸۶۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آیا برنج دوباره گرم‌شده باعث مسمومیت غذایی شود؟

برنج از مواد پایه در آشپزی ایرانی و اغلب اوقات در سفره غذای ما حاضر است. گرچه نحوه پخت آن ممکن است در مناطق مختلف تفاوت‌هایی داشته باشد، چه به صورت کته و چه آبکش‌شده، اگر از وعده غذایی که برای آن تهیه شده است اضافه‌تر باشد، گرم کردن دوباره‌اش به توجه و دقت نیاز دارد تا سلامت ما را به خطر نیندازد.

به گزارش ایسنا، چه باید‌ها و نباید‌هایی درباره برنج پخته‌شده مطرح است؟ نشریه گاردین با بررسی نحوه پخت و شیوه نگهداری، سراغ کارشناسان رفت تا نظر آن‌ها را جویا شود. برخی معتقدند که خوردن برنج پخته‌شده پس از مدتی ماندن خطرناک است، مگر اینکه بلافاصله سرد شده باشد، اما کسانی نیز با تکیه به مصونیت ظاهری، این هشدار‌ها را نادیده می‌گیرند و مشکلی هم ندارند.

آیا برنج دوباره گرم‌شده می‌تواند باعث مسمومیت غذایی شود؟

پاسخ کوتاه به این پرسش مثبت است البته معمولا شیوه گرم کردن مجدد نیست که مشکل‌ساز است بلکه شیوه‌های بد نگهداری را باید مقصر دانست. چنانکه «هارولد مکگی»، کارشناس خبره مواد غذایی در کتاب خود درباره غذا و پخت‌وپز اشاره می‌کند: «برنج خام تقریبا همیشه حامل هاگ‌های خفته باکتری باسیلوس سرئوس (Bacillus cereus) است که سموم قوی گوارشی تولید می‌کند» و می‌تواند باعث مشکل شود، هر چند خوشبختانه در مقایسه با سایر انواع مسمومیت غذایی عوارض نسبتا خفیفی دارد.

این هاگ‌ها حتی می‌توانند در فرایند پخت هم زنده بمانند بنابراین هر چه برنج پس از پخت مدت طولانی‌تری در دمای اتاق نگهداری شود، احتمال رشد باکتری‌ها در آن افزایش می‌یابد. مکگی توصیه می‌کند که برای جلوگیری از رشد باکتری‌ها، برنج پخته‌شده را تا چهار ساعت پس از پخت سرد کنید البته سرویس سلامت عمومی انگلیس (NHS) احتیاط بیشتری به خرج می‌دهد و می‌گوید باید هرچه سریع‌تر آن را خنک کنید و ظرف یک ساعت پس از پخت در یخچال قرار دهید همچنین توصیه می‌کند که برنج پخته‌شده را پس از ۲۴ ساعت دور بریزید و هنگام گرم کردن دوباره، مطمئن شوید که تمام قسمت‌های آن داغ می‌شود. مکگی دمای ۷۳ درجه سانتیگراد یا بالاتر را برای این امر توصیه می‌کند.

در حالت ایده‌آل، برنج را بلافاصله پس از پخت صرف کنید. اگر آن را برای وعده دیگری آماده کرده‌اید، حتما در اسرع وقت خنک کنید و در یخچال بگذارید.

برنج پخته‌شده را بیش از یک روز در یخچال نگه ندارید و هیچگاه آن را بیش از یک بار گرم نکنید.

نشانه‌های مسمومیت غذایی ناشی از برنج پخته

اگر برنج پخته‌شده‌ای که صرف می‌کنید حاوی باکتری باسیلوس سرئوس باشد، ممکن است بین ۳۰ دقیقه تا شش ساعت پس از صرف غذا احساس تهوع کنید یا شش تا ۱۵ ساعت پس از آن به اسهال دچار شوید. این عوارض نسبتا خفیف است و معمولا حدود ۲۴ ساعت طول می‌کشد. در صورت ادامه عوارض و نشانه‌های مسمومیت احتمالی به پزشک رجوع کنید.

دیگر خبرها

  • کشف سرنخ های جدید برای شناسایی بیماری‌های خودایمنی
  • جنون ؛ روزبه بمانی
  • آیا برنج دوباره گرم‌شده باعث مسمومیت غذایی شود؟
  • این میوه تابستانی ضد باکتری است
  • پاسخ به یک سوال اخلاقی؛ زمان کشتن حیوان خانگی کی است؟
  • شناسایی حیات بیگانه توسط دانشمندان ناسا
  • آیا برنج دوباره گرم‌شده می‌تواند باعث مسمومیت غذایی شود؟
  • دانشمندان جستجوی ذرات مرموز «شبح» را در تونل‌های زیرزمینی سرن آغاز کردند
  • جشن کشتن ایرانی‌ها در اسرائیل!
  • احتمالا شناسایی فرازمینی‌ها در قمر یخی مشتری