Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خرداد»
2024-04-25@05:09:23 GMT

پشت پرده سفرهای اخیر ظریف به کشورهای عربی خلیج فارس

تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۸۲۸۹۴۴

پشت پرده سفرهای اخیر ظریف به کشورهای عربی خلیج فارس

خرداد؛ سفیر اسبق ایران در سازمان همکاری‌های اسلامی بر این باور است که مناسبات میان ایران و عربستان طی دهه‌های گذاشته فراز‌ونشیب زیادی داشته و هیچ‌گاه روالی منسجم و یکپارچه را طی نکرده است. این امر بدین معنی است که روابط دو طرف در آینده قابل تغییر و تعدیل بوده و اگر در شرایط کنونی سطح بحران در روابط دو کشور بالا گرفته به معنای ابدی بودن آن نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


حجت الاسلام محمد شریعتی دهاقان، کارشناس مسائل جهان عرب و سفیر اسبق ایران در سازمان همکاری‌های اسلامی، در گفتگو با «انتخاب» در ارتباط با سیاست وزارت خارجه ایران در آغاز سفر دوره‌ای محمد جواد ظریف، به کشورهای قطر و متعاقب آن‌ها کویت، طی چند وقت گذشته بر این عقیده است که راهبرد ایران در این زمینه را می‌توان بسیار حکیمانه و مثبت ارزیابی کرد. از نظر او، سیاستی که حسن روحانی در پیش گرفته و ظریف مجری آن است کشورهای عربی را به عنوان مجموعه‌ای واحد و یک‌دست در نظر نمی‌گیرد. در موقعیت کنونی نیز حتی با وجود این‌که به دلیل مصوبه پارلمان، کویت در تهران سفیر ندارد، این کشور در چند وقت گذشته نشان داده که مواضعی نسبت معتدل را در سیاست‌های منطقه‌ای دارد و سفر ظریف به این کشور نیز تایید کننده مساله است.
این کارشناس مسائل جهان عرب افزود: «در موضوع قطر نیز می‌توان سیاست وزارت خارجه را بسیار مثبت ارزیابی کرد. علی‌رغم این‌که در قطر، آمریکا پایگاه نظامی دارد اما در چند سال گذشته، این کشور در ایجاد توازن در مناسبات خود با ایران موفق عمل کرده است. در سوی مقابل عمان نیز که به شکل تاریخی جایگاهی ویژه در ثبات و موازنه منطقه‌ای دارد.»
در ادامه شریعتی دهاقان در ارزیابی خود از سفرهای دیپلماتیک وزیر امور خارجه کشورمان به قطر، کویت و عمان تاکید کرد: «این امر که ایران کشورهای عرب را در قالب واحدهای مجزا با پتانسیل‌های متفاوت در همکاری می‌بیند، راهبردی منطقی است که باید ادامه داشته باشد. همچنین، تاکید ایران بر آمادگی برای امضای پیمان عدم تعرض با کشورهای منطقه، آن‌هم در شرایطی که ضعف آمریکا و انگلستان در نشان دادن حسن‌نیت خود نسبت به این کشورها محرز شده، سیاستی صحیح و موثر است.»
سفیر اسبق ایران در سازمان همکاری‌های اسلامی، در ادامه اظهارات خود با بیان این‌که هر گونه مذاکره یا تنش‌زدایی میان ایران با جهان عرب، به رخدادها و تحولات منطقه‌ای بستگی دارد اما امکان آغاز گفتگوهای منطقه‌ای را «ممکن» و «محتمل» ارزیابی کرد. وی افزود: «در موقعیت کنونی تحولات بحران یمن و امکان سازش بازیگران موثر، مناسبات آتی میان ایران و آمریکا و حتی تحولات آتی بحران سوریه، می‌توانند تاثیرگذاری عمیقی داشته باشند. برای نمونه قبول شرایط ایران از سوی آمریکا برای مذاکره میان دو کشور مبنی بر کنار گذاشتن تمامی تحریم یا حتی آغاز گفتگوهای حداقلی میان واشنگتن با تهران، می‌تواند زمینه‌ساز آغاز گفتگوهای منطقه‌ای باشد. بنابراین، گزینه امکان گفتگو میان ایران با کشورهای عرب در شرایط آتی وجود دارد.
این کارشناس مسائل جهان عرب، در بخشی دیگر از گفته‌های خود در ارتباط با امکان تنش‌زدایی میان ایران و عربستان با توجه به سیگنال‌های مثبت چند وقت اخیر ریاض و ابوظبی برای ارتباط گرفتن با تهران، بر این باور است که مناسبات میان این دو قدرت منطقه خاورمیانه، طی دهه‌ها گذاشته فراز‌ونشیب زیادی داشته و هیچ‌گاه روالی منسجم و یکپارچه را طی نکرده است. در مقاطعی دو کشور مناسبات گرم و در مقاطعی مناسباتی حتی مبتنی بر دشمنی با یکدیگر داشته‌اند. این امر بدین معنی است که روابط دو طرف در آینده قابل تغییر و تعدیل بوده و اگر در شرایط کنونی سطح بحران در روابط دو کشور بالا گرفته به معنای ابدی بودن آن نیست.
شریعتی دهاقان در پایان تاکید کرد: «سیاست‌مداران جدید عربستان در چند سال گذشته خواهان تجریه‌ای جدید از نقش‌آفرینی فعال در منطقه و برقراری مناسبات خاص با آمریکا بر آمدند و همین رویکرد عاملی اصلی، بخش بزرگی از تنش‌های دو طرف بوده است. با این وجود، به نظر می‌رسد بعد از گذشت چند سال سیاست‌مداران جوان عربستانی به این امر پی برده‌اند که تداوم تنش و ضدیت با ایران، در مسیر بُرد آن‌ها و شکست طرف مقابل نیست. در حقیقت، آن‌ها به‌تدریج به این نکته فهم کرده‌اند که تضاد و دشمنی میان ایران و عربستان به ضرور دو طرف است؛ همچنان که نمود این امر در کم‌وکیف حضو حجاج ایرانی در سال جاری مشاهده شد.»
برچسب ها: ظریف

منبع: خرداد

کلیدواژه: ظریف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khordad.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خرداد» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۲۸۹۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

◄ صادرات یک میلیون تن مواد معدنی به کشورهای حوزه خلیج فارس

تین نیوز

مدیر کل بنادر و دریانوردی هرمزگان از صادرات ۶۰ هزارتن مواد معدنی به کشورهای حاشیه خلیج فارس با ۶۰۰ درصد افزایش در یک ماهه سال جاری خبر داد.

به گزارش تین نیوز به نقل از روابط عمومی اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان، حسین عباس نژاد اظهار کرد: در یک ماه سال جاری بالغ بر ۶۰ هزار تن مواد معدنی به کشورهای حاشیه خلیج فارس صادر شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۶۰۰ درصد و نسبت به مدت ۱۲ ماهه سال ۱۴۰۲ افزون بر ۸۲ درصد افزایش داشته است.

عباس نژاد پیش بینی کرد؛ با توجه به برنامه ریزی های انجام شده در حوزه صادرات مواد معدنی از جمله تعیین نرم تخلیه و بارگیری و افزایش سرعت عملیات بندری تا پایان سال جاری، عملکرد صادرات در این بندر چند منظوره حداقل به یک میلیون تن می رسد.

به گفته وی گذشته سه شرکت فعال بخش خصوصی در حوزه صادرات مواد معدنی در بندر خمیر فعال بوده که با تدابیر انجام شده از سوی بنادر استان و به منظور استفاده حداکثری از مجتمع بندری خمیر در ماه های آینده تعداد شرکت های فعال در حوزه عملیات بندری به ۱۰ شرکت افزایش می یابد.

عباس نژاد با بیان اینکه تمرکز بندر چند منظوره خمیر بر صادرات غیرنفتی به ویژه مواد معدنی است، ابراز کرد : سال گذشته بالغ بر ۴۰۰ هزار تن انواع مواد معدنی شامل  سنگ گچ، کلینگر سیمان، بنتونیت و غیره از این بندر به کشورهای امارات و عمان صادر شد.

وی افزود : توسعه بندر چند منظوره خمیر نیز از طریق الحاق ۱۶۳ هکتار اراضی پشتیبانی در حال پیگیری بوده و مطالعات کار انجام شده است.

مدیر کل بنادر هرمزگان خاطرنشان کرد : طرح توسعه بندر خمیر بعد از تصویب در طرح جامع به منظور احداث انبار نگهداشت کالای ملوانی، مرکز کنترل ترافیک دریایی و سایر بخش های مورد نیاز، امسال وارد مرحله اجرایی می شود.

گفتنی است؛ حجم عملیات صادرات مواد معدنی در کل محدوده استان هرمزگان بالغ بر ۲۱ میلیون تن بوده که ۳.۶ میلیون تن در حوزه شهرستان خمیر است.

بندر چند منظوره خمیر با سرمایه گذاری سازمان بنادر و دریانوردی در اسفند ماه سال ۱۴۰۱ با حضور مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی به بهره برداری رسید.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • مناسبات دوجانبه و مهمی میان ایران و پاکستان وجود دارد
  • خلیج‌فارس و تبعات تغییر اقلیم
  • تلاش عربستان و امارت در موازنه بین ایران و رژیم صهیونیستی
  • اتحادیه اروپا : ویزای شنگن 5 ساله برای شهروندان کشورهای عربی خلیج فارس
  • توافق 4 کشور منطقه برای "راه توسعه" / اتصال اروپا به خلیج فارس از طریق ترکیه و عراق / مسیر ترانزیت جدید بدون ایران
  • ناراحتی‌ها از تقویت مناسبات ایران و پاکستان اهمیتی ندارد
  • ویزای شنگن ۵ ساله برای شهروندان کشور‌های عربی
  • طرح جدید : شنگن 5 ساله برای شهروندان کشورهای عربی خلیج فارس
  • ◄ صادرات یک میلیون تن مواد معدنی به کشورهای حوزه خلیج فارس
  • هشدار روزنامه جمهوری اسلامی درباره اختلاف میان ایران و کشور‌های عربی