داستان حیوانات در حال انقراض ایران برای نوجوانان منتشر میشود
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۸۲۹۱۶۸
به گزارش خبرگزاری مهر، صفحهآرایی ۹ عنوان از این مجموعه - که به قلم تعدادی از داستاننویسان شاخص کتابهای کودک و نوجوانان نوشته شده - رو به پایان است و یک عنوان دیگر هم در حال نگارش است.
در این میان زهره پریرخ که انتشار این مجموعه را به کانون پیشنهاد کرده و خود نیز نگارش یکی از کتابها را برعهده داشته است با بیان اینکه مسئولیت این پروژه درحال حاضر برعهده مژگان بابامرندی است، دراینباره توضیح داد: ما ۴۰ حیوان در حال انقراض ایرانی را مدنظر قرار دادیم که از بین آنها ۱۰ حیوان انتخاب شد که ۹ کتاب آن در مرحله صفحهآرایی قرار دارد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
بهگفتهی وی یوزپلنگ ایرانی، خرس قهوهای، گوزن زرد و گورخر ایرانی، زاغ بور، لاکپشت فراتی، شاه روباه، سمندر لرستانی، عروس غاز و درنای امید (سیبری) حیواناتی است که داستان آنان به قلم نویسندگان ایرانی بازگو در این مجموعه بازگو میشود.
این نویسنده با اشاره به گروه سنی ۹ سال به بالا به عنوان گروه سنی مدنظر این مجموعه کتاب، درباره تأثیرگذاری اینگونه کتابها در فرهنگسازی حمایت و حفاظت از حیوانات در حال انقراض تأکید کرد: چاپ و انتشار این کتابها نیازمند اقدامهای تکمیلی نظیر تبلیغات، ارائه درست و حتی ساخت انیمیشنهای واقعگرا است.
وی بیان کرد: اگر برنامهریزی و اقدامهای تکمیلی به درستی انجام شود، نگارش و چاپ اینگونه کتابها علاوه بر آشنایی نوجوانان و جوانان با حیوانات در حال انقراض ایرانی، در فرهنگسازی حمایت و حفاظت از این حیوانات هم بسیار تأثیرگذار خواهد بود.
داستانهای مجموعهی «آهای، مواظب ما باشید!» علاوه بر آشنا کردن بچهها با گروهی از جانورانی که در سرزمین ما زندگی میکنند و برخی در خطر انقراض هستند و بعضی شرایط بهتری دارند، با تصویرهایی از محیط زندگی این حیوانات نیز همراه شده است تا به کودکان و نوجوانان بگوید این جانوران چرا و چه طور در معرض خطر هستند؟ و آنها چگونه میتوانند به محیطزیست و جانورانی که در آن زندگی میکنند، کمک کنند.
کد خبر 4697306منبع: مهر
کلیدواژه: سمندر لرستانی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خبر گزاری مهر کتاب و کتابخوانی ترجمه ادبیات گردشگری روز خبرنگار رایزنی فرهنگی ادبیات جهان نقد کتاب معرفی کتاب بازار نشر معرفی نشریات دفاع مقدس جنگ تحمیلی بازار کاغذ معاونت فرهنگی وزارت ارشاد
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۲۹۱۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
داستان شغل ۵۰۰ ساله دلاکی با ۳۳ مهارت؛ مشهورترین دلاک ایرانی که بود؟
دلاکی را میتوان در فهرست شغلهایی قرار داد که پیشینه چند صد ساله دارد. برخی پژوهشگران بر این باورند که دلاکها از دوره صفویه که حمامهای عمومی یکی پس از دیگری در جغرافیای آن زمان تهران ساخته شد کارشان را شروع کردند و آرامآرام دایره فعالیتشان گستردهتر شد و به خارج از حمامهای عمومی رسید.
به گزارش همشهری آنلاین، نصرالله حدادی، پژوهشگر و تهرانشناس، درباره پیشینه تاریخی دلاکی در تهران میگوید: «پیدایش حمام در ایران سابقه چندهزارساله دارد. ایرانیان باستان به این نتیجه رسیده بودند که پوست بدن انسان بعد از چند روز غشای مرده پیدا میکند و باید از بدن زدوده شود. ساخت حمام در تهران سابقه کمتری دارد و به عصر صفوی برمیگردد؛ کما اینکه حمام خانم یا حمام قبله در همان دوره تاریخی در تهران ساخته شده و شغل دلاکی پدید آمده است. بنابراین، میتوانیم بگوییم دلاکی در تهران حدود ۵۰۰ سال قدمت دارد.»
دلاکها از دوره صفویه تا چند دهه قبل که کسب و کارشان رونق نسبی داشت، افرادی همهفنحریف بودند که علاوه بر مشت و مال، گاهی کار شکستهبندی، کوتاه کردن مو، کشیدن دندان و حجامت را هم انجام میدادند و لابهلای کارشان مردم را از اخبار و وقایع روز هم آگاه میکردند. به عبارتی، دلاکها افرادی بودند که کارشان به تخصص نیاز نداشت و با روشهای کاملاً سنتی در این صنف فعالیت میکردند.
حدادی میگوید: «کتاب «فرهنگواره گرمابه»، نوشته علیرضا لطفی و حسین مسجدی مرجع مناسبی برای پی بردن به سابقه و فوت و فن کار دلاکها در تهران قدیم است. این کتاب از دریچه نگاه سیاحان مشهور اروپایی این شغل را بررسی کرده که خواندن آن خالی از لطف نیست. هانری رنه دالمانی، سیاح معروف فرانسوی، که در دوره حکومت قاجار به تهران آمده بود در بخشی از سفرنامهاش به این نکته اشاره کرده که اصلیترین کار دلاکها، کیسهکشی و مشت و مال بوده، اما کارهایی مثل حجامت، زالو انداختن، رگزنی، سرتراشی و ریشتراشی، ختنه نوزادان پسر، مداوای شکستگیها و دررفتگیهای استخوان، دندان کشیدن و جا انداختن ناف را هم که برخی اطبا از انجام آن امتناع میکردند، برعهده میگرفتند.»
شغل دلاکی در انحصار مردان نبوده و زنان دلاک هم در حمامهای زنانه گوش دختران را سوراخ میکردند. حدادی معتقد است دلاکها بنا به دلایلی در فرهنگ عامه مردم افراد محترمی بودند: «آنطور که سیاحان اروپایی روایت کردهاند، دلاکهای تهرانی مسئولیتهای مهمی از جمله دلالت ازدواج هم داشتهاند که از نگاه عموم مهم جلوه میکرد. آنها بین خودشان زبانی رمزگذاریشده داشتند و دو فرد دلاک، گاهی که میخواستند کسی متوجه گفتوگوهایشان نشود، به زبان مخصوص خودشان صحبت میکردند. این اطلاعاتی است که سیاحان مختلف به ما میدهند و در کتاب فرهنگواره گرمابه به آن اشاره شده است.
جیمز موریه، دیپلمات و نویسنده بریتانیایی، در بخش دیگری از همین کتاب به نقل از حاجیبابا، یکی از مشهورترین دلاکهای ایرانی، روایت کرده که در ۳۳ چشمه دلاکی استاد بود که منظور همان ۳۳ عملی است که دلاکها در شهرهای مختلف انجام میدادند و آرامآرام به تهران هم رسیده بود.»