Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-04-23@10:57:03 GMT

استان اردبیل حدود یک سوم تنوع زیستی کشور را دارد

تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۸۲۹۸۵۷

استان اردبیل حدود یک سوم تنوع زیستی کشور را دارد

به گزارش ایکنا از اردبیل، محمدخداپرست، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل، روزگذشته، ۲۸مردادماه درگفتگو با جمعی از خبرنگاران، با اشاره به اینکه کنوانسیون رامسر یکی از قدیمی‌ترین کنوانسیون‌ها بوده و در ایران منعقد شده است، گفت: در حال حاضر در کشور ما ۲۵ تالاب در این کنوانسیون بین‌المللی ثبت شده است و تغیرات تدریجی در اکوسیستم داریم که اگر بخواهیم پایدار باشد باید در قالب مطالعه و کارشناسان حرفه‌ای بررسی شود و به علت ریز فاکتور‌ها و موجودات ذره بینی، سد‌های طبیعی و مصنوعی و رودخانه، طبق کنوانسیون رامسر تالاب محسوب می‌شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل با بیان اینکه تالاب نئور جزو مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست است، تصریح کرد: این تالاب دارای ویژگی‌های مطلوبی بوده و برای حفظ و احیای آن‌ها بایستی اقدامات لازم انجام شود و امیدواریم با کمک اعضای کارگاه بتوانیم اقدامات مثمر ثمری در این تالاب انجام دهیم.

خداپرست بیان کرد: گونه مهاجم کاراس از عوامل اصلی تهدید تالاب نئور بوده و این گونه در سال ۸۴ در دریاچه مشاهده و سبب تغییر در اکوسیستم، زنجیره غذایی و به تبع آن از بین رفتن میگوی گاماروس، گونه شاخص دریاچه شد و از سال ۸۸ نیز پرورش ماهی قزل آلا که در بحث تنظیم اکوسیستم تالاب و گردشگری بسیار تاثیرگذار بود به دلیل عدم توان رشد متوقف شد.

وی با اشاره به مطالعات تالاب میل مغان و مراحل نهایی ثبت بین‌المللی آن و اینکه یکی از مشکلات در این زمینه موافقت شرکت آب منطقه‌ای است، افزود: به طور حتم ثبت بین‌المللی این تالاب، خللی در کارکرد و فعالیت‌های این شرکت ایجاد نخواهد کرد و ثبت بین‌المللی این تالاب شاخص خوبی برای استان محسوب می‌شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل در مورد تالاب پته خور گفت: این تالاب از سال گذشته به عنوان منطقه شکار ممنوع اعلام شد و با توجه به مشکلات واحد‌های صنعتی اطراف این تالاب، مکاتبات لازم برای تعیین حد بستر و حریم آن توسط شرکت آب منطقه‌ای انجام شده و امیدواریم بتوانیم اقدامات موثری برای حفاظت آن انجام دهیم.

وی با بیان اینکه این استان حدود یک سوم تنوع زیستی کشور را داراست، بیان داشت: ۵۷ گونه پرنده، ۲۹ نوع خزنده و ۱۸ نوع ماهی و ۱۷ گونه دوزیست در استان شناسایی شده که نشان دهنده تنوع زیستی توانمند این استان دارد.

خداپرست گفت: با توجه به ظرفیت‌ها و قابلیت‌های استان اردبیل در حوزه گردشگری و محیط زیست، ۷ سایت گردشگری حیات‌وحش در استان تعریف شده است و این سایت‌ها شامل سد میل‌مغان، سایت احیای آهوی دشت مغان، تالاب پته‌خور، سایت احیای مرال جنگل فندقلو، تالاب نئور، منطقه شکار ممنوع دربند‌مشکول و منطقه حفاظت شده آق‌داغ خلخال است.

وی اظهار کرد: اجرای طرح مدیریت پسماند‌های روستایی در مناطق مختلف این استان در دستور کار قرار گرفته و برای اجرایی شدن آن تلاش می‌شود.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: ایکنا اردبیل اجتماعی تنوع زیستی تالاب نئور محیط زیست اردبیل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۲۹۸۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش اعتبارات محیط زیستی در راستای رفع چالش‌ها

به گزارش خبرگزاری مهر، رضا انجم شعاع، معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: در کارگاه آموزشی توجیهی صندوق ملی محیط زیست کشور که با حضور مدیران کشوری و استانی در شیراز برگزار شد، افزود: محیط زیست در همه عرصه‌های طبیعی و انسانی بیش از هر زمان نیازمند ارزیابی و مدیریت عملکرد در حوزه‌های حفاظت و شناسایی نقاط قوت و ضعف‌ها است.

معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه محیط زیست در سال‌های اخیر با تأمین اعتبارات در جایگاه مناسب‌تری قرار گرفته است گفت: تأمین معیشت محیط‌بانان و نیروهای یگان حفاظت نیز با این بهبود روند در اولویت بیشتری قرار گرفته است.

وی ادامه داد: اعتبارات محیط زیست در سال‌های اخیر از ۱۲ صدم درصد به ۱۸ صدم درصد رسیده است و افق آینده هدف گذاری روی یک درصد است در حقیقت اعتبارات از ۵۰۰ میلیارد تومان در سال ۱۳۹۷ به حدود ۱,۹۰۰ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۲ رسیده است. درآمدهای محیط زیست نیز در سال‌های اخیر افزایش داشته است و در این عرصه موفقیت‌های مناسبی به دست آمده است.

وی با اشاره به اینکه اکنون کشورمان با چالش‌های مختلف زیست محیطی روبرو است، ادامه داد: همه اهداف مسؤولان و برنامه‌ریزان و تصمیم‌گیران در عرصه محیط زیست اولویت دادن به رفع تنگناها و مشکلات و ایجاد ترازمندی در زمینه چالش‌ها است.

این مقام مسؤول افزود: در حوزه محیط زیست با چالش‌هایی نظیر موضوع آب، آلودگی هوا، تغییر کاربری اراضی و فرسایش زمین، مصرف بی رویه انرژی و تخریب، انقراض و به خطر افتادن تنوع زیستی رو به رو هستیم. همچنین طی سال گذشته درگیر چالش‌های محیط زیستی با مشکلات ناشی از حوزه گرد و غبار، آلودگی هوا و انباشت آلاینده‌ها در کلانشهرها مواجه بودیم.

معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: زمانی صنایع در مسیر توسعه پایدار حرکت می‌کنند که در کنار اقتصادی بودن پروژه‌ها، نظم اجتماعی را هم تقویت کنند و ضمن حفظ حقوق نسل‌های آینده، محیط زیست را هم تخریب نکنند.

وی خاطر نشان کرد: با تلاش‌هایی که از طریق دفاتر تخصصی مانند پایش فراگیر، مدیریت پسماند، مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم، ارزیابی زیست محیطی، حفاظت از آب و خاک و دبیرخانه گرد و غبار کشور انجام می‌شود، در جهت کنترل این آلودگی‌ها و حفظ محیط زیستی سالم و عاری از هر گونه آلایندگی تلاش می‌شود.

کد خبر 6086087

دیگر خبرها

  • استفاده از پهپاد برای پایش‌تالاب‌ها
  • افتتاح بانک ذخایر دریایی ایران توسط مرکز ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران
  • افزایش اعتبارات محیط زیستی در راستای رفع چالش‌ها
  • مجمع خیران مشارکتی طرح‌های محیط زیستی در ۳۱ استان کشور تشکیل می‌شود
  • چهارمحال‌وبختیاری رتبه اول کشور در عملکرد محیط طبیعی و تالاب‌ها را کسب کرد
  • زنده‌گیری مار افعی در یک مدرسه
  • برخورد جدی با پروژه‌های فاقد پیوست محیط‌زیستی
  • رئیس سازمان حفاظت محیط زیست: با پروژه‌های فاقد پیوست محیط زیستی برخورد جدی می کنیم
  • برخورد جدی با پروژه‌های فاقد پیوست محیط زیستی
  • پروژه‌های عمرانی و صنعتی باید پیوست محیط زیستی داشته باشند