Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اکوفارس»
2024-04-20@10:26:19 GMT

توضیح وکیل نجفی درباره علت اعتراض به حکم دادگاه

تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۸۳۰۲۶۱

حمیدرضا گودرزی در گفت‌وگو با تسنیم، در پاسخ به این سوال که برخی معتقدند با توجه به گذشت اولیای دم مرحومه میترا استاد از قصاص نجفی، بهتر بود اعتراضی به حکم دادگاه نمی‌شد اظهار کرد: اعتراض ما به رأی دادگاه با مسئله رضایت اولیای دم ارتباطی ندارد و این اعتراض مربوط به جنبه عمومی جرم است.

این وکیل دادگستری افزود: قتل یک جنبه عمومی و یک جنبه خصوصی دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جنبه خصوصی حق اولیای دم است که خوشبختانه لطف کردند و رضایت دادند و از آنها نیز متشکر هستیم. اگر بخواهیم از بابت جنبه عمومی جرم ورود نکنیم و قتل عمد ثابت شود، بعد از گذشت شاکی و صدور موقوفی تعقیب برای قصاص، طبق ماده 612 قانون مجازات اسلامی از بابت جنبه عمومی جرم قتل عمد برای موکل مجازات حبس صادر می‌شود.

گودرزی اضافه کرد: معتقدیم قتل رخ داده در این پرونده شبه عمد بوده و باید این مسئله را ثابت کنیم و برای ثابت کردن باید اعتراض می‌کردیم. اگر دیوان عالی کشور اعتراض ما را بپذیرد، باید حکم را نقض کند تا پرونده به همان شعبه قبلی یا شعبه دیگری ارسال و نواقص مورد نظر ما رفع و قضات قانع شوند که قتل، عمدی نبوده و شبه عمد است. اگر قانع شوند که قتل، شبه عمد است موضوع از ماده 612 قانون مجازات اسلامی خارج و مجازات حبس برای موکل منتفی می شود.

وکیل مدافع نجفی گفت: اعتراض ما کاملاً از بابت جنبه عمومی جرم است زیرا جنبه خصوصی جرم کلاً منتفی شده است. در اصل جنبه خصوصی جرم با اعلام گذشت رسمی اولیای دم، قانوناً منتفی شده اما جنبه عمومی کماکان به قوت خود باقی است.

محمدعلی نجفی شهردار پیشین تهران که هفتم خرداد امسال خبر قتل همسر دومش در رسانه‌ها منتشر شده بود، از سوی شعبه نهم دادگاه کیفری یک استان تهران به ریاست قاضی کشکولی به اتهام قتل عمد به قصاص محکوم شد و نهایتاً 23 مرداد، اولیای دم مرحوم میترا استاد، اعلام گذشت و رضایت کردند تا نجفی از قصاص رهایی یابد.

      

منبع: اکوفارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۳۰۲۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زندانی محکوم به مرگ: یا آزادم کنید یا قصاص

مرد زندانی که از ۱۲ سال قبل به جرم قتل زن همسایه به قصاص محکوم شده و به خاطر پیگیری نشدن پرونده‌اش از سوی اولیای دم همچنان بلاتکلیف در زندان است.

به گزارش مشرق، ۱۴ اسفند سال ۱۳۹۰ مردی در تماس با پلیس از بوی نامطبوع منتشر شده از خانه همسایه شان خبر داد و در توضیح بیشتر گفت: چند ساعتی است که بوی گاز و دود شدیدی از خانه یکی از همسایه‌ها به مشام می‌رسد و باعث شده سایر همسایه‌ها نیز ابراز ناراحتی کنند. چندباری زنگ خانه همسایه مان را زدیم اما کسی در را باز نمی‌کند و ظاهراً کسی در خانه نیست. راه تماسی هم با صاحبخانه نداریم شاید برای او اتفاقی افتاده باشد.

پس از آن مأموران کلانتری به خانه مورد نظر که در محله سرآسیاب بود، اعزام شدند و با اخذ مجوز قضایی در خانه را باز کردند و متوجه شدند فردی شیلنگ شیر گاز آشپزخانه را به صورت عمدی از لوله اصلی خارج کرده و شیر گاز را هم باز گذاشته است.

پس از آن مأموران با در نظر گرفتن شرایط شیر گاز را بستند و پنجره‌ها را باز کردند اما به نظر می‌رسید که باز گذاشتن عمدی شیر گاز به خاطر پوشش دادن بوی دیگری باشد که مأموران با بررسی سایر قسمت‌های خانه به جسد زن جوانی رسیدند که در داخل حمام خانه به قتل رسیده بود.

وضعیت ظاهری جسد نشان می‌داد که عامل قتل او را در داخل حمام به آتش کشیده بود. شالی دور گردن مقتول پیچیده و گوشتکوبی کنار جسد بود که نشان می‌داد قربانی پیش از سوزانده شدن به قتل رسیده است .

در ادامه جسد زن جوان با دستور قضایی به پزشکی قانونی منتقل شد و تحقیقات برای شناسایی عامل قتل در دستور کار مأموران قرار گرفت.

سرنخی که پسر ۸ ساله به پلیس داد

پس از آن پلیس تحقیقات میدانی را آغاز کرد. پسر ۸ ساله مقتول به مأموران گفت: من بعدازظهری هستم و آن روز وقتی می‌خواستم به مدرسه بروم مرد همسایه را دیدم که جلوی در خانه ما ایستاده بود و وقتی من را دید از خانه مان فاصله گرفت و وقتی به سر کوچه رسیدم دیدم دوباره به در خانه مان نزدیک شده است. وقتی از مدرسه برگشتم متوجه شدم مادرم را کشته‌اند.

همسر مقتول نیز به مأموران گفت: روز حادثه در خانه نبودم اما تا آنجا که می‌دانم همسرم با کسی اختلاف و مشکلی نداشت و نمی‌دانم چه کسی دست به این جنایت زده است.

با جمع‌بندی تحقیقات پلیس، مأموران به مرد همسایه مظنون شدند و پی بردند که وی همزمان با جنایت ناپدید شده است. اما با ردیابی شبانه‌روزی مأموران وی سرانجام اوایل فروردین سال ۱۳۹۱ بازداشت شد و به قتل اعتراف کرد.

با تکمیل تحقیقات پرونده برای رسیدگی به شعبه ۷۱ سابق دادگاه کیفری استان تهران فرستاده شد.

صدور حکم قصاص در دادگاه

در ابتدای آن جلسه اولیای دم برای متهم درخواست قصاص کردند.

پس از آن متهم به جایگاه رفت و گفت: من با مقتول نسبت فامیلی دوری داشتم. آن روز بعد از رفتن پسرش به مدرسه وسوسه شدم تا به خانه‌اش بروم و او را آزار دهم. به همین خاطر وارد خانه شان شدم اما او با دیدن من شروع به داد و فریاد کرد و من از ترسم با گوشتکوب ضربه‌ای به سرش زدم و بسرعت از خانه‌شان خارج شدم.

چند دقیقه بعد فکر کردم که اگر زنده بماند ممکن است من را لو دهد و آبرویم برود به همین خاطر دوباره برگشتم و با شال او را خفه کردم.

بعد هم جسدش را آتش زدم و هنگام خروج از خانه هم شیر گاز را باز کردم تا خانه آتش بگیرد و ردی از من باقی نماند.

با پایان اظهارات متهم، قضات او را به قصاص محکوم کردند. حکم قصاص متهم در دیوان عالی کشور مهر تأیید خورد و قطعی شد.

درخواست رسیدگی به پرونده برای بلاتکلیفی

با قطعی شدن این حکم اما اولیای دم دیگر پیگیر اجرای حکم نشدند و در نهایت پس از ۱۲ سال مرد زندانی با ارسال نامه‌ای به قضات دادگاه کیفری درخواست کرد تا تکلیف او را مشخص کنند.

به این ترتیب پرونده برای رسیدگی طبق ماده ۴۲۹ قانون مجازات اسلامی به شعبه ۱۰ دادگاه کیفری یک استان تهران فرستاده شد.در ابتدای این جلسه متهم به جایگاه رفت و گفت: من سال‌ها پیش اشتباه بزرگی مرتکب شدم و ۱۲ سال از زندگی‌ام را پشت میله‌های زندان گذراندم و زندگی‌ام نابود شد. هرشب منتظر بودم تا حکمم اجرا شود و کابوس آن هیچ‌گاه رهایم نکرد. حالا هم از این بلاتکلیفی خسته شده‌ام و درخواست می‌کنم یا حکمم را اجرا کنید یا حکم آزادی‌ام را صادر کنید.

در پایان جلسه قضات برای صدور رأی وارد شور شدند و طبق قانون حکم به آزادی وی را با سپردن وثیقه سنگین صادر کردند.

منبع: روزنامه ایران

دیگر خبرها

  • زندانی محکوم به مرگ: یا آزادم کنید یا قصاص
  • صدور حکم قطعی محکومان پرونده کثیرالشاکی پروژه الماس مال
  • حکم قطعی محکومان پرونده کثیرالشاکی الماس‌مال کرمان صادر شد
  • ۳ زندانی از پای چوبه دار برگشتند
  • عذاب وجدان حکم قصاص را متوقف کرد
  • عذاب وجدان حکم قصاص را متوقف کرد| قسامه چیست و چطور با ۵۰ قسم یک نفر قصاص می شود؟
  • از چه زمانی واژه «ارتش» جایگزین «قشون» شد؟
  • «قشون» از چه زمانی «ارتش» شد؟
  • متفاوت بودن روشن‌گران افکار عمومی با تهدیدکنندگان امنیت روانی
  • رای دیوان عالی کشور در مورد قانون مبارزه با مواد مخدر