Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش الف، روز (شنبه ۲۶ مرداد) وزارت امورخارجه میزبان نشست مشترک سه جانبه‌ای با حضور هیاتی از ایران به ریاست «علی اصغر خاجی» دستیار وزیر امور خارجه در امور ویژه سیاسی، هیاتی از انصارالله یمن به ریاست محمد عبدالسلام سخنگوی انصارالله یمن و همچنین سفرا و روسای نمایندگی‌های چهار کشور E4 (انگلستان، فرانسه، آلمان و ایتالیا) بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

می‌توان گفت به غیر از نشست‌های استکلهم که به میزبانی اروپا برگزار شده است و طرف‌های مذاکره یمنی‌ها بودند، این نخستین باری بود که چنین نشستی با حضور هیاتی از انصارالله یمن و سفرای کشورهای اروپایی در تهران به این شکل برگزار شد، همچنین تاکنون جمهوری اسلامی ایران تنها و بدون حضور انصارلله با چهار کشور اروپایی (آلمان،‌فرانسه، انگلیس و ایتالیا) در بروکسل و مونیخ، درباره اتخاذ راهکارهایی برای پایان جنگ تحمیلی علیه ملت یمن و مهار ابعاد فاجعه انسانی بزرگ جاری در این کشور به پای میز مذاکره رفته است.

طبق اخبار منتشر شده، هیات‌های حاضر در این نشست، دیدگاه‌ دولت‌های متبوع خود را در مورد تحولات یمن ارائه داده و از استمرار وضعیت بحرانی یمن که به کشته و مجروح شدن ده‌ها هزار یمنی و ویرانی زیرساخت‌های این کشور منتهی شده است، ابراز تاسف کردند.

گفته شده است که در نشست ایران، چهار کشور اروپایی و انصارلله یمن توافقاتی صورت گرفته است که امیدوار کننده و رضایت بخش بوده  است اما به نظر می رسد که خارج از توافق استکهلم نیست، اما موضوع اصلی این است که فعلا توافق استکهلم روی زمین مانده است و به نظر می‌سد در این نشست در مورد « بندر حدیده» توافقاتی صورت گرفته باشد.

هیأت جنبش انصارالله یمن و رئیس هیأت مذاکره کننده دولت نجات ملی که در تهران حضور دارد روز یکشنبه 20 مردادماه نیز با محمدجواد ظریف و علی اصغر خاجی دستیار وی دیدار و گفتگو کردند . همچنین عبدالسلام و هیأت همراه به حضور رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز رسیدند. 

 روز شنبه ۲۶ مردادماه یگان پهپادی ارتش و انصارالله یمن با ۱۰ فروند پهپاد تهاجمی، مراکز حساس نفتی و پالایشگاه‌های دولت سعودی را در جنوب شرق این کشور و در نزدیکی مرز امارات هدف قرار‌ دادند. شواهد و قراین نشان می‌دهد که این حمله، «بزرگ‌ترین عملیات یمن علیه آل‌سعود» عنوان شده است.

سخنگوی نیروهای مسلح یمن روز گذشته اعلام کرد: با ۱۰ فروند پهپاد تهاجمی، تأسیسات نفتی آرامکو را در نزدیکی مرز امارات هدف قرار‌داده و این عملیات در چارچوپ عملیات «بازدارنده شماره یک» است. طبق اخبار منتشرشده در این عملیات حوزه نفتی و پالایشگاه «الشیبه» از شرکت‌های وابسته به آرامکو در شرق عربستان و در نزدیکی مرز امارات (۱۰ کیلومتری مرز امارت ابوظبی) هدف قرار گرفته است. 

 جنبش انصارالله قبل از اینکه جنگ یمن آغاز شود، گروه شبه نظامی بود که هیچ فرد یا کشوری این گروه را به رسمیت نمی‌شناخت ولی در حال حاضر به موقعیتی رسیده است که کشورهای جهان به پای میز مذاکره با انصارلله می‌نشینند و  از طرفی ایران با برگزاری این نشست در وزارت خارجه این پیام را به همه جهان داد که متحدین ما در موقعیتی هستند که شما باید پای میز مذاکره با آنها نشسته و سعی کنید تا مشکل یمن حل شود.

 این موضوع بازتاب بسیار زیادی در فضای داخلی یمن و حوزه خلیج فارس داشت. در شرایطی که در حال حاضر ائتلاف عربی، عملا دولت منصور هادی را ملغی کرده و خود منصور هادی چندین سال است که در ریاض بایکوت رسانه‌ای است و اجازه ندارد که به خارج از ریاض سفر کند، اما ایران متحدینش را به تهران می‌آورد و نشست مشترک با قدرت‌های خارجی برگزار می‌کنند که زیر چتر حمایتی خود ایران با اروپایی‌ها مذاکره کنند.

به نظر می‌رسد با این اتفاقات، جنگ یمن وارد فاز جدیدی شده است، یمن در ابتدا مورد آماج حملات عربستان و امارات قرار داشت اما اکنون به عقیده بسیاری از تحلیلگران این جنگ مغلوبه شده و حملات یمن علیه عربستان دو برابر شده است که این موضوع نشانگر این است که یمن با پایداری و استقامت وهمچنین با به روز رسانی توانایی‌ها و توسعه توان نظامی توانسته است در مقابل سعودی‌ها بایستد.

از سوی دیگر، ابتکار عمل ایران در نشست تهران در حالی صورت گرفت که مقامات کشورمان بارها اعلام کردند که آتش‌بس فوری، تضمین ارسال کمک‌های انسان دوستانه و کمک به بازگشت صلح و ثبات در این کشور از طریق گفت وگوهای یمنی- یمنی را پیشنهاد داده اند لذا به نظر می‌رسد، نشستن اروپایی‌ها بر سر میز مذاکره با یمنی‌ها در تهران را می‌توان دست برتر انصارالله یمن در میدان عملیاتی و سیاسی و همچنین ابتکار عمل ایران در حل بحران‌های منطقه قلمداد کرد.

 

منبع: الف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۳۰۹۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز به کار نشست تحولات خاورمیانه بریکس در مسکو

امروز پنجشنبه نشست معاونان وزرای امور خارجه کشورهای عضو بریکس در مورد تحولات خاورمیانه در مسکو برگزار شد. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری تسنیم، نشست معاونان وزیران امور خارجه و نمایندگان ویژه کشورهای عضو گروه اقتصادهای نوظهور موسوم به بریکس امروز 6 اردیبهشت با دستور کار بررسی تحولات خاورمیانه و شمال آفریقا آغاز به کار کرد.

به گفته سفارت ایران در مسکو، هیئت جمهوری اسلامی ایران به ریاست علی باقری، معاون سیاسی وزارت امور خارجه در این نشست حضور دارد.

روسیه که ریاست دوره‌ای گروه بریکس را در سال جاری میلادی (2024) برعهده دارد، میزبان این اجلاس است.

این نشست با سخنان میخائیل بوگدانف، نماینده ویژه رئیس جمهوری روسیه در امور کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا و معاون وزیر امور خارجه این کشور آغاز به کار کرد.

قرار است معاون وزیر امور خارجه کشورمان نیز در این نشست، مواضع جمهوری اسلامی ایران را درباره تحولات خاورمیانه در شرایط تداوم کشتار مردم بی‌گناه فلسطین از سوی رژیم اشغالگر قدس و تجاوزهای اخیر این رژیم به کشورهای منطقه از جمله به کنسولگری سفارت کشورمان در دمشق مطرح کند.

باقری قبل از حضور در این نشست با بوگدانف، معاون وزیر امور خارجه روسیه درباره مسائل مورد نظر گفتگو کرد.

باقری به روسیه سفر می‌کندنشست نمایندگان ملی بریکس در روسیه

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • بررسی تحولات خاورمیانه و شمال‌آفریقا با حضور اعضای بریکس در مسکو
  • آغاز به کار نشست تحولات خاورمیانه بریکس در مسکو
  • اوکراین میدانی برای آزمودن نظم جهانی آینده است
  • آمریکا: مذاکره مستقیم برجامی با ایران نداریم
  • آمریکا : مذاکره مستقیم برجامی با ایران نداریم؛ نه در نیویورک و نه در هیچ کجای دیگر / درباره روش‌های ارتباطمان با ایران نظری نمی‌دهیم
  • کیهان: مذاکره با آمریکا به نفع آمریکا است نه ایران
  • نشست مشترک شورای همکاری خلیج فارس و اتحادیه اروپا با بررسی تحولات غزه
  • ۹ کاندیدای سرمربیگری تیم ملی بسکتبال؛ از لیگ‌ برتر تا قلب اروپا
  • دست برتر ایران و روایت وارونه غربگرایان
  • عباس عراقچی: هم اکنون، زمان استفاده از موشک‌های دیپلماتیک است/ مذاکرات سیاسی، نقد کننده دست آوردهای میدانی است