Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس دانشگاه صنعتی قوچان دلیل اصلی مشکل ارتباط با صنعت را نبود مدیران دغدغه‌مند در حوزه صنعت دانست و عنوان کرد: ما کمتر شاهد حضور صنعتگران در دانشگاه و ارائه نیازمندی‌ها و ایده‌های آن‌ها و اعلام نیاز به دانشگاه هستیم و برهمین اساس بخش صنعت در این زمینه بسیار عقب‌تر از دنیاست و این موضوع در بحث درآمدی هم آسیب زیادی به دانشگاه می‌زند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایسنا، علی اصغر بهشتی رئیس دانشگاه صنعتی قوچان در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به کاهش بودجه و تخصیص اعتبارات به دلیل تحریم‌ها و بروز مشکلات اقتصادی، عنوان کرد: علی‌رغم این شرایط سخت به دلیل پتانسیل بالای شهر قوچان دانشگاه صنعتی قوچان نه تنها از سیاست‌های انقباضی وزارت علوم در خصوص جلوگیری از افزایش بی‌رویه مراکز آموزش عالی که آسیب بسیاری به نظام آموزشی وارد کرده بود، صدمه ندید بلکه یکی از بهترین ارگان‌ها در شهرستان واستان بوده است.

وی همچنین به سیاست سازمان برنامه و بودجه مبنی بر عدم نیاز برگسترش مراکز آموزش عالی در بخش فضاهای آموزشی و کمک آموزشی اشاره کرد و گفت: در این شرایط زیرساخت‌های آموزشی دانشگاه به بیش از دو و نیم برابر افزایش یافت و در بخش کمک آموزشی، کارگاهی و آزمایشگاهی شاهد افزایش بیش از سه برابری این فضاها در دانشگاه صنعتی قوچان بوده‌ایم.

بهشتی بیان کرد: بر اساس آئین نامه وزارت علوم از سال ۱۳۹۳  شرط افزایش دوره‌های جدید در مقطع کارشناسی ارشد، حضور الزامی حداقل یک دانشیار  بود. دراین شرایط دانشگاه صنعتی قوچان بدون رعایت این پیش شرط به دلیل داشتن اساتید توانمند موفق به جذب چهار رشته جدید در مقطع کارشناسی ارشد  شد.

رئیس دانشگاه صنعتی قوچان با اشاره بر لزوم تدوین سند راهبردی دانشگاه به عنوان یکی از شروط اساسی جذب رشته‌های جدید تحصیلی از تصویب این سند در سال گذشته برای این دانشگاه خبرداد و اظهار کرد: بر این اساس از سال آینده جذب اعضای هیئت علمی و نیروهای کارمندی وتقاضای رشته‌های جدید را بر اساس سند راهبردی پیش خواهیم برد.

وی در ادامه هدف اصلی دانشگاه را تبدیل شدن به دانشگاه  صنعتی برتر در شرق کشور ذکر کرد و افزود: این هدف در دو برنامه پنج ساله در سند راهبردی معین شده است.

 بهشتی عنوان کرد: ۲۹۰۰ نفر دانشجو در دانشگاه صنعتی قوچان تحصیل می‌کنند و این دانشگاه مجوز جذب یک صد عضو هیئت علمی تا سال ۱۴۰۱ را کسب کرده است. همچنین به دلیل نگاه مثبتی که به دانشگاه صنعتی قوچان به دلیل داشتن هیئت علمی توانمند و پیشرفت بسیار خوب این دانشگاه به عنوان یک دانشگاه نوپا وجود دارد، اجازه گسترش چهار رشته جدید تحصیلی در مقطع کارشناسی و چهار رشته جدید تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد تا سال ۱۴۰۱ برای این دانشگاه داده شده است.

وی ادامه داد: درسال ۱۳۹۳ دانشگاه صنعتی قوچان دارای ۳۸ عضو هیئت علمی بود و در حال حاضر این تعداد به ۸۰  عضو هیئت علمی رسیده است و در سه سال آینده این عدد به یک صد نفر افزایش می‌یابد.

رئیس دانشگاه صنعتی قوچان در خصوص تعداد مقالات علمی و پژوهشی چاپ شده در مجلات معتبر بین‌المللی توسط اساتید این دانشگاه گفت: در سال ۱۳۹۲ تعداد ۱۷ مقاله در مجلات معتبر علمی به چاپ رسیده بود در حالی که در سال جاری این تعداد به ۹۲ مقاله افزایش یافته است که نشان دهنده متوسط سرانه بیش از یک مقاله برای هر نفر از اساتید این دانشگاه است.

وی با بیان اینکه یکی از معیارهای ارزشمندی مقالات در دنیا میزان استقبال و ارجاعات جامعه علمی دنیا از مقالات است،گفت: میزان ارجاعات به مقالات  علمی اساتید دانشگاه صنعتی قوچان در سال ۲۰۱۳ تعداد ۱۱ ارجاع در سال بوده  است ولی در سال ۲۰۱۸ این میزان به ۷۰  ارجاع افزایش یافته است.

بهشتی گفت: دانشگاه صنعتی قوچان در بخش شاخص تعداد ارجاعات به هر مقاله رشد چشمگیری داشته است، این عدد در سال ۲۰۱۲ به رقم  ۴ می‌رسید در حالی که اکنون  این میزان به ۲۴ می‌رسد که باتوجه به نوپا بودن این دانشگاه عدد بسیار مناسبی است و نشان دهنده این است که دانشگاه صنعتی قوچان در بین دانشگاه‌ها ی نوپا از  جایگاه مناسبی برخوردار است.

وی در ادامه تمرکز در امور فارغ‌التحصیلان را رویکرد آینده دانشگاه و در راستای تامین نیاز جامعه در سال‌های آینده نامید و افزود: عمده مشکل ما در بخش آموزش است و عدم توانمندی کافی فارغ‌التحصیلان است و برهمین اساس در دانشگاه صنعتی قوچان تلاش کردیم که دانشجویان علاوه بر مباحث درسی در دانشگاه مهارت آفرینی را یاد بگیرند.

کالج دانشگاه برای توانمند سازی دانشجویان راه‌اندازی می‌شود

رئیس دانشگاه صنعتی قوچان از راه‌اندازی حوزه‌ای تحت عنوان کالج دانشگاه برای استفاده دانشجویان با شرایط ویژه خبرداد و عنوان کرد: مجوز این کالج از وزارت علوم اخذ شده تا دانشگاه بتواندکلاس‌های توانمندی برای دانشجویان با هزینه دانشجویی تشکیل بدهد.

وی افزود: بر این اساس دانشگاه اساتید را برای برگزاری دوره‌های مهارت‌آفرینی و نرم‌افزارها و سایر مهارت‌ها  به صورت  دوره‌ای ترغیب می‌کند و عمده هزینه‌ها را دانشگاه متقبل می‌شود. همچنین علاوه بر اساتید دانشگاه هرشخصی که توانمندی دارد تا دوره‌های مورد نیاز دانشجویان را برگزار کند با ارائه تقاضا می‌تواند به برگزاری دوره‌های آموزشی اقدام کند.

بهشتی اضافه کرد:  با اخذ مجوز از سازمان سنجش و سایر ارگان‌ها پیگیر برگزاری برخی از دوره‌های ضمن خدمت که مورد نیاز ارگان‌های داخل شهرستان است و قطعا به توانمند سازی بدنه کارمندی کمک می‌کند هستیم تا امکان برگزاری دوره‌های مهارتی سازمان‌ها در کالج دانشگاه فراهم شود.

دغدغه دانشجویان به پویایی دانشگاه می‌انجامد

رئیس دانشگاه صنعتی قوچان در پاسخ به ایسنا در خصوص  برگزاری تجمعات دانشجویی برای برخی از خواسته‌های صنفی و رفاهی همچون کمبود اتوبوس،کیفیت نامناسب غذای سلف و نظارت ناکافی در خوابگاه‌های خودگردان  در سال گذشته و اقدامات انجام شده برای رسیدن به خواسته‌های دانشجویان در سال تحصیلی جدید، عنوان کرد: معتقدیم که دانشجو همیشه حق دارد و باید دغدغه داشته باشد و این موضوع به پویایی دانشگاه کمک می‌کند اما برخی از محدودیت‌ها بر عهده دانشگاه و برخی بر عهده شهر قوچان است که به دلیل ناکافی بودن امکانات رفاهی اوقات فراغت دانشجویان پر نمی‌شود و این موضوع به یکی از دغدغه‌های دانشجویان مبدل شده است.

وی افزود: در بخش تغذیه کل کشور دچار مشکل بوده و علی‌رغم کمکی که در تامین برخی از اقلام از جمله برنج و گوشت به دانشگاه شد باز هم اعتراضات به حقی توسط دانشجویان انجام شده است. به دلیل گرانی برخی از اقلام خوراکی و با توجه به اعتبار پیش‌بینی شده، دانشگاه در بخش تغذیه دانشجویی نمی‌توانست پاسخگوی دانشجویان باشند.

 بهشتی در ادامه بیان کرد: با پیگیری‌های انجام شده اقلام اصلی  مثل برنج و گوشت از طرف صندوق رفاه دانشجویی در اختیار دانشگاه‌ها به صورت یکسان قرار داده شد اما این دو قلم کالا کیفیت بسیار پایینی در مقایسه با آنچه در سال‌های گذشته به دانشجویان ارائه می‌شد، داشت و همین موضوع بر کیفیت غذاهای دانشجویی نیز تاثیر گذاشت.

وی در ادامه با اشاره به عملیات ساخت ساختمان سلف سرویس دانشگاه صنعتی قوچان و تکمیل مرحله دوم آن در سال جاری، گفت: دانشگاه در بخش  تغذیه دانشجویی مبلغی بالغ بر ۳۰ درصد فراتر از اعتبار ابلاغی سازمان برنامه و بودجه و از محل درآمد اختصاصی دانشگاه هزینه می‌کند تا دانشجو از خدمات ارائه شده راضی باشد.

در ادامه هادی هادی‌زاده معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه صنعتی قوچان افزود: برای مشکل اعتراض دانشجویان در زمینه اتوبوس، مشکل اصلی قرار گرفتن دانشگاه در خارج از محدوده خدمات شهری است و از دیدگاه شهرداری سازمان اتوبوسرانی موظف به ارائه خدمات نیست .

وی ادامه داد: به دلیل منع قانونی و همین طور نبود اعتبار در این حوزه امکان خرید اتوبوس توسط دانشگاه وجود ندارد؛ بنابراین باید با سازمان اتوبوسرانی تعامل داشته باشیم اما اتوبوسرانی هم هزینه‌های گزافی را درخواست می‌کند که منجر  به اعتراض دانشجو می‌شود.

هادی‌زاده با اشاره به عقد قرارداد در طی دوسال گذشته میان دانشگاه صنعتی قوچان و شهرداری قوچان مبنی بر کاهش قیمت بلیت اتوبوس تا ۳۵ درصد برای دانشجویان این دانشگاه، بیان کرد: امسال نیز در حال رایزنی هستیم تا مبلغی به عنوان پول پیش در قالب خرید شارژ به سازمان اتوبوسرانی پرداخت کنیم و دانشگاه بلیت را به دانشجویان بفروشد که علیرغم اعمال  بار مالی برای دانشگاه،  با این کار در هزینه ایاب و ذهاب دانشجویان تخفیف ایجاد می‌شود.

وی در خصوص وضعیت خوابگاه‌های دانشجویی، عنوان کرد: در سال‌های گذشته قیمت خوابگاه‌ها ۶۰۰ هزار تومان بوده است ولی هم اکنون  با وجود تورم گران‌ترین خوابگاه در سال گذشته ۴۶۰ هزار تومان بوده است.

 معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه صنعتی قوچان از افتتاح نخستین خوابگاه ملکی تحت نظر صندوق رفاه  دانشجویی و با یک سوم قیمت خوابگاه‌های خود گردان خبرداد و گفت: یکی از چالش‌های بزرگ دانشگاه پراکندگی خوابگاه‌ها به صورت جزیره‌ای در سطح شهر بود که این موضوع به ویژه در خوابگاه‌های خواهران مشکلات اجتماعی بسیاری را برای دانشجویان به وجود آورده بود.

وی افزود: با رایزنی با دانشگاه آزاد اسلامی واحد قوچان همه خوابگاه‌های خودگردان دخترانه در یک خوابگاه تجمیع شد. همچنین سال گذشته سه خوابگاه خودگردان که  مورد اعتراض دانشجویان قرار داشت لغو مجوز و از مدار خارج شد و با تفاهمی که با دانشکده سما منعقد شد یک خوابگاه نوساز با ظرفیت ۱۷۰ نفر وارد مدار شد.

هادی‌زاده اضافه کرد: سال جاری نیز با عقد قرارداد جدید با دانشگاه آزاد اسلامی یک خوابگاه جدید دیگر وارد مدار شده و در پی آن دو خوابگاه قدیمی دیگر حذف می‌شود و به این ترتیب تعداد خوابگاه‌های خود گردان که فرسوده هم بودند از هفت عدد به دو خوابگاه کاهش می‌یابد و در ادامه وضعیت خوابگاه‌های ما به دلیل ورود خوابگاه‌های جدید به سیستم و افزایش نظارت بهبود می‌یابد.

وی با بیان این نکته که وزارت علوم برای ساخت خوابگاه توسط دانشگاه بودجه‌ای تخصیص نمی‌دهد، گفت: تنها راه برای ساخت خوابگاه جدید استفاده از ظرفیت خیران و مشارکت بخش خصوصی است و بر همین اساس سال گذشته صندوق رفاه دانشجویی طرحی را مبنی بر استفاده از سرمایه دار بخش خصوصی ارائه داد که در پی آن اگر سرمایه‌گذار ۲۵ درصد هزینه ساخت خوابگاه را به صورت آورده نقدی متقبل شود، دانشگاه پس از بررسی و کارشناسی طرح وام بدون بهره پرداخت می‌کند.

بهشتی در ادامه گفت: اقدامات بسیار خوبی در حوزه خوابگاهی انجام داده ایم، اعتراضات اندک هرچند به حق هست اما دانشجویان باید تفاوت‌ها را ببینند که نسبت به گذشته به چه شرایطی رسیدیم و محدودیت شهرستان چگونه است .

وی با بیان اینکه دانشگاه صنعتی وزنه‎ای در شهرستان قوچان است، اظهارکرد: با توجه به اینکه تنها ۱۴ درصد دانشجویان این دانشگاه بومی شهرستان هستند، دغدغه ما رضایتمندی دانشجویان پس از فارغ‌التحصیلی آن‌هاست و برای رسیدن به این مهم از هیچ اقدامی فروگذار نمی‌کنیم.

رئیس دانشگاه صنعتی قوچان در ادامه دلیل اصلی اعتراض دانشجویان در سال گذشته را قوانین مربوط به سنوات ترم ۹ تحصیلی ذکر کرد و افزود: براساس مصوبه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری دانشجویان فقط هشت ترم می‌توانند رایگان و از بیت‌المال برای تحصیل استفاده کنند که این یک تصمیم منطقی است و دانشجو باید متوجه باشد که بعد از هشت ترم متقبل برخی از هزینه‌ها خواهد شد. در گذشته اعلام شرایط سنوات و ترم ۹ در اختیار دانشگاه قرار داده شده بودکه اکنون این موضوع از حیطه اختیارات دانشگاه خارج شده و دانشگاه در این زمینه اختیاری ندارد.

در حوزه تعامل دانشگاه با صنعت بسیار عقب‌تر از دنیا هستیم

وی در ادامه دلیل اصلی مشکل ارتباط با صنعت را نبود مدیران دغدغه‌مند در حوزه صنعت دانست و عنوان کرد: ما کمتر شاهد حضور صنعتگران در دانشگاه و ارائه نیازمندی‌ها و ایده‌های آن‌ها و اعلام نیاز به دانشگاه هستیم و برهمین اساس بخش صنعت در این زمینه بسیار عقب‌تر از دنیاست و این موضوع در بحث درآمدی هم آسیب زیادی به دانشگاه می‌زند.

بهشتی افزود: دانشگاه علاقه‌مند به ورود در این حوزه است تا از این طریق هم کسب درآمد داشته تا در مخارج دانشگاه استقلال بیشتری داشته باشد و به همین دلیل ما این تنش‌ها را کنار گذاشته‌ایم و دانشگاه و وزارت علوم رویکرد رایج در دنیا یعنی حرکت صنعت به سمت دانشگاه واعلام نیاز از سمت صنعت به دانشگاه را کنار گذاشته است.

 وی با بیان این نکته که اعلام آمادگی دانشگاه وحضور در همه صنایع بدون هیچ چشمداشتی بارها به مسئولان منعکس شده است، گفت: این موضوع دو فایده دارد. نخست اینکه اساتید با نیازهای صنعت و مشکلات بیرونی آشنا می‌شوند و هم تجربه کسب میکنند و دیگر آنکه طرح‌ها و ارائه‌های اساتید می‌تواند به بخش صنعت کمک کند.

رئیس دانشگاه صنعتی قوچان افزود: در آیین نامه جدید  وزارت علوم اتفاق مهمی رخ داده است که بر این اساس اساتید جوان به اشتغال در صنعت حوزه تخصص به مدت حداقل یک سال ملزم شده‌اند و این عملا به برون رفت از رویکرد تئوری محض اساتید کمک می‌کند  و به همین طریق می‌توانند دانشجویان را با صنعت ارتباط بدهند.

وی با اشاره به راه‌اندازی مجدد کارخانه دوچرخه سازی قوچان اظهارکرد: پس از آغاز به کار مجدد دانشگاه گروه‌هایی را به این کارخانه فرستاد و جلسه‌ای مشترک در کارخانه و دانشگاه برگزار شد و تفاهم‌نامه‌ای منعقد شد و عملا نخستین پروژه همکاری با صنعت، طراحی بخشی از تولید این کارخانه است که در آینده به بهبود عملکرد تولیدکارخانه دوچرخه سازی اساک کمک می‌کند.
 

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: ارتباط دانشگاه و صنعت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۳۰۹۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لزوم تقویت بنیان‌های فکری و معنوی دانشجویان و اساتید

رئیس موسسه آموزسی و پژوهشی امام خمینی(ره) گفت: تقویت بنیان‌های فکری و معنوی دانشجویان و اساتید نیاز حیاتی کشور است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم ازقم، آیت‌الله رجبی در دیدار رئیس و مسئولان دانشگاه حضرت معصومه(س) قم که در موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) برگزار شد ضمن تبریک ایام ولادت با سعادت امام حسن مجتبی(ع)، اظهار داشت: دانشگاه تک جنسیتی با اعضای هیئت علمی و مدیریت قوی امری مطلوب است و به برکت انقلاب اسلامی در کشور بانوان برجسته‌ای وجود دارند که می‌توانند به خوبی مراکز علمی حتی در سطح دانشگاه را مدیریت کنند.

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) قم تلاش برای تقویت بنیان‌های فکری و معنوی دانشجویان را مهم دانست و افزود: تا می‌توانید روی مسائل فکری و بنیان های معنوی و معرفتی دانشجویان کار کنید تا از این حیث نیز تقویت شوند.

وی ارتقای معرفتی نیروی انسانی اعم از اساتید، دانشجویان و مدیران دانشگاه حضرت معصومه(س) را مهم دانست و گفت: با توجه به استقرار این دانشکده در قم و کنار حوزه علمیه باید تلاش کنیم که دانشکده و خروجی های آن در عرصه‌های مختلف دانشی، اخلاقی و بصیرتی الگو باشند و برنامه‌ریزی عالمانه و حکیمانه در این زمینه برای نیروهای موجود دانشکده و نیروهایی که در آینده جذب می‌شوند بسیار مهم است.

عضو مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: شما مسئول و متولی دانشکده هستید لذا باید طرح و ایده داشته باشید و بدانید که اگر با یک برنامه ریزی درست و دقیق توانستید مبانی فکری و معرفتی جوانان دانشجو را تقویت کنید رسالت خود در قبال اسلام و انقلاب اسلامی انجام داده اید.

رجبی در ادامه نقش اساتید و تاثیرگذاری آنان بر دانشجو را مهم و غیر قابل انکار دانست و اظهار داشت: اگر اساتید دانشگاه ها خود از عمق جان معتقد به اسلام و انقلاب اسلامی باشد می تواند دانشجویان را در این مسیر تربیت کند و آنان را نیروهایی که مدافع اسلام و نظام اسلامی هستند بار بیاورند.

عضو هیئت امنای دانشکده حضرت معصومه(س) با بیان اینکه بانوان جامعه ما امروزه توانمند هستند و به خوبی توانایی اداره یک دانشگاه و یا مرکز علمی مهم را دارند ابراز داشت: امروزه در میان بانوان تحصیل کرده نیروهای توانمند زیادی هستند که در جهت مدیریت، رشد و توسعه مراکز علمی ویژه خواهران از بعد علمی، اخلاقی و بصیرتی می‌توانند نقش‌آفرینی کنند که باید از ظرفیت آنان به خوبی استفاده شود.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: در پرتو تقویت، تعمیق و تعالی جنبه‌های معنوی و بصیرتی و مبانی فکری دانشجویان و اساتید حتما عرصه علمی آنان نیز رشد خواهد کرد.

در ابتدای این دیدار خانم بردبار رئیس دانشگاه حضرت معصومه(س) به بیان گزارشی از فعالیت‌ها و اقدامات علمی این دانشگاه پرداخت.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • هوش مصنوعی؛ آنچه هست و آنچه پیش‌روست
  • هوش مصنوعی؛ آنچه هست و آنچه باید باشد
  • لزوم تقویت بنیان‌های فکری و معنوی دانشجویان و اساتید
  • صنعت نفت در دولت سیزدهم با اقدام‌های جهادی به صنعتی پویا بدل شد
  • امروز، آخرین مهلت دانشجویان برای ثبت نام در دیدار با رهبر انقلاب
  • امروز آخرین مهلت دانشجویان برای ثبت نام در دیدار با رهبر انقلاب
  • استفاده از ظرفیت دانشجویان در فعالیت‌های فناورانه و دانش‌بنیان
  • اردوی جهادی دانشجویان دانشگاه کوثر یاسوج در روستای درغک دیشموک
  • اردوی جهادی دانشجویان دانشگاه کوثر یاسوج در روستای درغک
  • اشتغال صنعتی گناباد ۱۱۷ درصد افزایش یافت