Web Analytics Made Easy - Statcounter

صنایع کوچک به‌عنوان یکی از ارکان اصلی اشتغال‌زایی و موتور محرکه صنایع متوسط و بزرگ در توسعه اقتصادی و اجتماعی کشور نقش مهمی ایفا می‌کند و دولت و مسئولان باید برای ادامه حیات این صنایع عزمی جدی و راسخ داشته باشد. ۲۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۸ استانها آذربایجان غربی نظرات - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از ارومیه، صنایع کوچک در دنیا یکی از عوامل بسیار مهم در اشتغال‌زایی به شمار می‌آید و به گفته کارشناسان موتور محرکه صنایع متوسط و بزرگ است، این صنایع در کنار داشتن ویژگی‌های مثبت ازجمله انعطاف‌پذیری، تولید نیروی انسانی، زمینه‌ساز بودن در افزایش صادرات و پایین بودن هزینه تغییر دچار مشکلاتی نیز هستند که همواره گریبان گیر آن‌ها است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

صنایع کوچک تعاریف متفاوتی دارد و با شاخص‌های مختلفی نیز مطرح می‌شود ولی صنایعی که افراد کمتر از 50 نفر در آن فعالیت داشته باشند صنایع کوچک نامیده می‌شوند، این یکی از عمومی‌ترین تعریف‌های صنایع کوچک است درواقع واحدی که میزان دارایی، گردش مالی، میزان سرمایه و اشتغال آن طبق یک ترکیب ویژه باشد و از این ترکیب فراتر نرود شامل یک مجموعه می‌شود ولی در ایران بر اساس قانون مصوب مجلس شورای اسلامی تعریف مذکور مورداستفاده است.

با وجود اهمیت فراوانی که این صنایع در اقتصاد کشور دارد حمایت‌های لازمی که باید در این باره از سوی مسئولان صورت گیرد وجود ندارد و دولت به عنوان متولی حمایت از این نوع صنعت آنگونه که بایدوشاید درصدد حمایت برنمی آید این در حالی است که صنایع کوچک انعطاف قابل‌توجهی در  مقابل نوسانات اقتصادی، سلیقه‌های متغیر بازار و تنوع تولید دارد و سهم مؤثری در توسعه کشور دارد.

اصفهان| حمایت از صنایع کوچک سبب رونق تولید ملی می‌شوداصفهان| تحریم‌ها موجب توقف در تولیدات صنایع کوچک نشده استاصفهان| دولت مسئول ایجاد ارتباط میان صنایع کوچک و جهان است؛ موانع صادرات صنایع‌دستی برطرف شود

این صنایع علاوه بر اینکه تأثیر مهمی در صنعت و اقتصاد و اشتغال‌زایی کشور دارد مشکلاتی از جمله مسائل مالی، محدود بودن بازار هدف مشکلات مدیریتی و بازاریابی و مهم‌تر از آن تمایل به بدهکار شدن به بانک‌ها و مؤسسات مالی است که این مورد از رایج‌ترین معضلات صنایع کوچک کشور است چراکه این واحدها برای ادامه حیات خود در بازار کار مجبور به دریافت تسهیلات با نرخ سود متفاوت می‌شوند ولی نوسانات بازار بعضاً سبب می‌شود حتی این تسهیلات نیز کمکی به ادامه تولیدات نمی‌کند و فقط واحدهای تولید بدهکار بوده و هیچ سودی برای خود کسب نمی‌کنند.

با توجه به اینکه امسال سال رونق تولید نام‌گذاری شده است و این امر اهمیت تولید داخلی بر اقتصاد و توسعه کشور را نشان می‌دهد باید توجه بیشتری به این مورد داشته باشیم و راه اندازی دوباره واحدهای تولیدی راکد و رفع موانع برخی از این واحدها تأثیر بسزایی در این مورد داشته باشد.

ارائه تسهیلات کم‌بهره، کوتاه کردن پروسه اداری، مدیریت مناسب حمایت از تولید داخل، اماده‌سازی بازار محصولات تولیدی از مواردی است که می‌تواند در توسعه صنعت و اقتصاد کشور از طریق صنایع کوچک داشته باشد.

صنایع کوچک موجبات رونق اقتصادی را فراهم می‌کند

امام‌جمعه ارومیه می‌گوید: صنایع کوچک به دلیل امکان راه‌اندازی سریع‌تر و رفع مشکل این صنایع در زمان کوتاه و با سرمایه کمتر، می‌تواند موجبات رونق و بهبود شرایط اقتصادی با توجه به شرایط موجود کشور و وجود تحریم‌های ناجوانمردانه را فراهم کنند.

حجت‌الاسلام و المسلمین سید مهدی قریشی با بیان اینکه شهرک‌های صنعتی به‌عنوان بازوان اقتصادی باید جاذبه لازم برای جذب سرمایه‌گذاران بخش تولید را فراهم کنند می‌افزاید: با تدوین بسته حمایتی و اطلاع‌رسانی مناسب این بسته‌ها باید نسبت به جذب سرمایه به بخش تولید که سبب ایجاد اشتغال می‌شود، اقدام شود.

وی بیان می‌کند: واگذاری زمین‌های صنعتی باید با توجه به صرف مبالغ مالی برای تأمین زیرساخت‌های موردنیاز صنایع، با دقت و توجه بیشتری به سرمایه‌گذاران واقعی بخش تولید انجام شود تا موجبات افزایش تولید و بهبود وضعیت اقتصادی را منجر شوند.

نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان غربی با بیان اینکه ارتباط صنعت با دانشگاه باید تقویت شود، تصریح می‌کند: باید مشکلات و نیازهای کارخانجات احصاء شود و طی بسته‌هایی به دانشگاه‌ها و مراکز علمی کشور ارائه‌شده و بخش دانشگاهی و علمی کشور نیز به صورت علمی برای رفع مشکلات موجود اقدام کند.

احیاء واحدهای تولیدی به بهبود وضعیت کشور منجر می‌شود

 مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی آذربایجان غربی می‌گوید: واحدهای تولیدی که داخل شهرک صنعتی هستند شرکت شهرک‌های صنعتی موظف به ارائه خدمات به آن‌ها هست، ولی هماهنگی با دیگر ادارات وظیفه ما نیست.

علی عبدلی می‌افزاید: 60 درصد واحدهای تولیدی صنعتی نیمه فعال هستند که در دو سال اخیر از اولویت کارهای ما احیا واحدهای تولیدی و بازگرداندن آن‌ها به چرخه تولید است.

وی در این باره بیان می‌کند: در طی دو سال اخیر 57 واحد تولیدی به چرخه تولید بازگردانده شده که 20 واحد آن امسال به چرخه تولید بازگشته‌اند که 5 مورد آن مربوط به شهرستان میاندوآب است.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی آذربایجان غربی به معرفی شرکت شهرک‌های صنعتی پرداخت می‌گوید: سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران؛ برای هر استان شخصیت حقوقی مستقلی دارد به عنوان شرکت مادر محسوب می‌شود

عبدلی بیان می‌کند: 34 شهرک و ناحیه صنعتی مصوب وجود دارد که 25 مورد در حال بهره‌برداری است و دو مورد اضافه خواهد شد که ناحیه صنعتی در چهار برج و دیگری در سلماس است.

به گفته وی رتبه استان در شاخص‌های نواحی صنعتی در سال 96 رتبه 28 بود که در حاضر منتظر ارزیابی‌های جدید هستیم.

گزارش از ثمین کاظمی

انتهای پیام/ش

R41361/P/S6,48/CT7

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۳۰۹۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مسائل کوچک نباید منجر به اختلال در چرخه تولید شرکت‌های صنعتی و تولیدی شوش شود

محسن حویزه در نشست شورای رفع موانع تولید شرکت های تابعه شهرستان که با حضور معاونین فرمانداری، جانشین دادستان شوش، روسای برخی ادارات، مدیران عامل برخی شرکت های شهرستان شوش ،کمک به رفع موانع چرخه تولید در واحدهای صنعتی شوش را مهمترین ماموریت دستگاه های متولی تولید و اشتغال در این شهرستان دانست و گفت: حفظ و تقویت چرخه تولید در شرکت های مستقر در شوش باید به عنوان اولویت در دستور کار قرار گیرد.

او می‌گوید: ماموریت اصلی همه دستگاه های زیرساختی شوش کمک به تولید، برداشتن موانع و همچنین پیگیری تسهیل گری برای پرداخت دیون واحدهای تولیدی شوش است.

حویزه با تاکید بر اینکه کارگر، اشتغال و چرخه تولید خط قرمز مدیریت این شهرستان است ادامه داد: مطالبه دستگاه های خدمت رسان از شرکت ها نباید به گونه ای پیگیری شود که به تولید و اشتغال در این شهرستان آسیب وارد کند.

 فرماندار شوش می گوید: قوانین پیرامون سیاست گذاری و فعالیت واحدهای تولیدی و صنعتی به طور کامل شفاف و صریح است و رعایت این قوانین توسط همه شرکت های خصوصی و دولتی مورد انتظار است.

این مقام مسئول با بیان اینکه تمام دستگاه ها به جای سنگ اندازی باید به دنبال تسهیل فعالیت واحدهای تولیدی در این شهرستان باشند گفت: بسیاری از مسایل مبتلا به واحدهای تولیدی با نگاه مسوولانه قابل گره گشایی در داخل شهرستان است و نباید مسایل کوچک منجر به اختلال در چرخه تولید در شوش شود.

باشگاه خبرنگاران جوان خوزستان اهواز

دیگر خبرها

  • کمیسیون مشترک اقتصادی و تجاری ایران و تاجیکستان تشکیل شد
  • ۳.۶ میلیون تن‌کالا از آذربایجان غربی به خارج کشور صادر شد
  • رشد دیپلماسی منطقه‌ای سیاست دولت است
  • بازگشت ۳۰ واحد صنعتی هرمزگان به چرخه تولید
  • ضرورت تسهیل فرایند صادرات برای جهش تولید
  • مسائل کوچک نباید منجر به اختلال در چرخه تولید شرکت‌های صنعتی و تولیدی شوش شود
  • روند توسعه دیپلماسی منطقه‌ای تداوم می‌یابد
  • بزرگداشت مفاخر موجب اعتلای علمی‌ و فرهنگی آذربایجان غربی است
  • فعالیت‌های انبارداری منطقه ویژه اقتصادی بوشهر افزایش خواهد یافت
  • بستر سرمایه‌گذاری در منطقه آزاد دوغارون فراهم شده است