Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری بسیج از شاهرود، ابراهیم باقری در جمع خبرنگاران شهرستان شاهرود با اشاره به اینکه سه شرکت امور منابع آب که متولی تامین آب و شرکت آب و فاضلاب شهری که توزیع آب در شهرهاست و آب و فاضلاب روستایی که در حوزه روستایی زیر مجموعه وزارت نیرو هستند اظهار کرد: در شهرستان شاهرود، شهر شاهرود و پنج شهر و هشت روستای نزدیک شهر که شامل شهرک نوین، روستای مغان، دیزج، اردیان، حسین آباد و جعفرآباد و یونس آباد، امیرآباد و گرجی هستند تابعه این اداره هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی با بیان اینکه ۸۹ هزار مشترک آب در شهرستان و ۱۰ هزار و ۸۰۰ نفر مشترک فاضلاب در شهر شاهرود وجود دارد افزود: طول شبکه توزیع آب در مجموع در شهرستان ۸۳۸ کیلومتر است و ۱۶۸ کیلومتر خط انتقال آب و ۱۰۲ کیلومتر شبکه جمع آوری دفع فاضلاب و حدود ۱۳ کیلومتر خط انتقال فاضلاب در شهرستان قرار دارد.
رئیس اداره امور آب و فاضلاب شهری شاهرود با اشاره به ۳۴ حلقه چاه در شهرستان که ۲۳ حلقه در شهر شاهرود قرار دارد گفت: آب شهرستان از محل این چاه‌ها و یک قنات تامین می‌شود و مصرف پیک شاهرود ۷۵۰ لیتر بر ثانیه است که حداکثر ظرفیت تولید آب در شاهرود ۶۰۰ لیتر بر ثانیه است که البته در شهر‌های تابعه مشکل تامین آب وجود ندارد و فقط در شهر شاهرود این مشکل است.
وی با اشاره به وضع آبی بد در سال جاری به دلایل آن اشاره کرد و افزود: دلیل اصلی این مشکل گرمای بی سابقه‌ای بود که تجربه کردیم که مدت طولانی ادامه یافت و این گرما بطوری بود که مصارف شبانه ما که در گذشته ذخیره آب بود امسال مازادی در شب نداشتیم و مخازن شب‌ها در حد روز بود و افزایش ذخیره نداشتیم.
باقری با اشاره به جبران این کمبود گفت: برای جبران ۱۵۰ لیتر کمبود با همکاری مسئولین شهری، دستگاه‌هایی که چاه داشتند را برای مدت موقت استفاده کردیم که حدود ۵۰ لیتر در ثانیه در پیک مصرف با استفاده از این چاه‌ها جبران کمبود شد که از آن‌ها تشکر می‌کنیم.
وی ادامه داد: در مدیریت مصرف آب اقداماتی زیادی انجام شد که ۲۶ شیرفشار شکن در سطح شهر که کنترل فشار را برعهده دارند برنامه ریزی شد تا فشار‌ها در حد استاندار قرار بگیرد تا مقدار آب مصرفی کنترل شود و جلساتی با شهرداری برگزار شد تا انشعابات شبکه آب فضای سبز قطع شود و با کمک ما تانکر سیار در اختیار شهرداری قرار گرفت تا درخت‌ها را از سایر منابع تأمین کنند که از همکاری شهرداری ممنونیم.
رئیس اداره امور آب و فاضلاب شهری شاهرود با اشاره به تشکیل چهار اکیپ مروجین مصرف صحیح آب (پلیس آب) افزود: این چهار اکیپ در سطح شهر دائم به بررسی استفاده آب توسط مشترکین و تذکر به مشتریان پرمصرف را داشتند و در راستای فرهنگ سازی در مصرف آب جلساتی با روؤسای ادارات، روحانیون و مدارس برگزار کردیم و اطلاعیه و بروشور تبلیغاتی بین مشترکین توزیع کردیم و از طریق پیامک انبوه تذکرات در مصرف آب به مشترکین ارسال شد.
باقری خاطر نشان کرد: شیر‌ها و سرشیر‌های کاهنده مصرف در حد محدود بین ادارات و بیمارستان‌ها و مدارس و مساجد و حسینیه‌ها توزیع کردیم تا بتوانیم این پیک مصرف را عبور کنیم.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به پروژه آب قطری که از سال ۱۳۸۷ عملیات اجرایی آن آغاز شد گفت: در قالب این طرح و ردیف اعتباری آن خیلی از معضلات شهر را حل کردیم و از محل اعتبارات قطری، پنج حلقه چاه حفر کردیم که ۴۸۰ لیتر بر ثانیه به حجم آب شهرستان اضافه شد و ظرفیت مخازن را افزایش دادیم و شبکه توزیع را اصلاح کردیم و تله متری انجام دادیم که ۶/۵ میلیارد تومان هزینه داشته که در هفته دولت افتتاح خواهد شد.
وی با بیان اینکه هدف از پروژه آب قطری این بود که آب چشمه‌های قطری را انتقال دهیم اظهار کرد: در این راستا موفق شدیم چهار چشمه را وصل کنیم و ۵۹ کیلومتر خط انتقال انجام دادیم و حدود هزار متر ماند که بحث تبعات اجتماعی ایجاد شد و به دستور دادستان علی آباد پروژه متوقف و پلمپ شد و علی رقم تلاش مسئولین استان و شهرستان هنوز به نتیجه نرسیده و مجوز ادامه صادر نشده و این موضوع دیگر از حوزه شهرستان خارج است و باید کشوری حل شود.
باقری با بیان اینکه محور برداشت ما از چشمه سار‌های قطری ۵ میلیون مترمکعب در سال بود گفت:، اما با اقداماتی که انجام شد این عدد به ۲/۵ میلیون متر مکعب کاهش یافت و چهار ماه گرم سال را هم اجازه برداشت ندادند و با این همه، اما باز هم پروژه همچنان مسکوت مانده است و تاکنون بیش از ۳۰۰ میلیارد ریال برای این پروژه هزینه شده است.
وی با اشاره به تلفن ۱۲۲ که متمرکز در استان سمنان برای پاسخگویی به مشکلات آب است گفت: مشترکین می‌توانند مشکلات خود در حوزه آب را کد در میان گذاشته و با کد رهگیری که می‌دهد مشکلات خود را بررسی و تا اطمینان از حصول آن دنبال کنند.
باقری با بیان اینکه پمپ آب برای طبقه دوم به بالا در منازل حتماً باید نصب شود افزود: اگر این پمپ نصب نشود و یا سوری باشد بعداً مستاجر یا صاحب خانه بعدی می‌تواند شکایت نماید و در محاکم قضایی قابل پیگیری است که توسط فرد خاطی نصب شود.
رئیس اداره آب و فاضلاب شهری شاهرود با اشاره به هزینه تولید آب گفت: هزینه متوسط هر مترمکعب آب حدود هزار و پانصد تا هزار ششصد تومان است، اما متوسط دریافتی از مشترکین حدود ۴۵۰ تومان است که اگر مثال بزنیم می‌شود هر بطری یک لیتری آب ما داخل هر خانه می‌دهیم که چهارونیم ریال برای ما درآمد دارد.
وی با بیان اینکه ما قبوض زیر ۱۰۰ هزار ریال زیاد داریم که هزینه‌های چاپ و توزیع این قبض بیشتر از مبلغ قبوض است به افتتاح پروژه‌های هفته دولت اشاره کرد و افزود: امسال از نظر افتتاح پروژه در مجموع ۱۳ پروژه و اعتبار بالغ بر ۴۱ میلیارد تومان داریم که افتتاح مخزن آب، بهره برداری از چاه و تله متری از آن جمله است و پنج پروژه عملیات کلنگ زنی با اعتباری حدود ۳۰۰ میلیارد ریال است که مهمترین آن در سطح استان ساخت تصفیه خانه دوم فاضلاب شاهرود است.
باقری با اشاره به بارندگی‌های زیاد امسال اظهار کرد: بارندگی‌های انجام شده برای شهر‌هایی که منابع تأمین از سطح دارند در کوتاه مدت جواب می‌دهد، اما در شاهرود تمام منابع مان منابع زیر زمینی است که عمق چاه‌های ما ۳۵۰ متر است و این بارندگی‌ها یک قطره به میزان افزایش آب ما اثر نداشته است و مهمترین کمک این بارندگی‌ها شروع به کار یک ماه دیرتر چاه‌های کشاورزی منطقه بود و باید این را بدانیم که فقط شش درصد آب برای شرب استفاده می‌شود.
وی با بیان اینکه یکی از پروژه‌های عملیاتی شرکت آب حذف کاغذ از شبکه آب و فاضلاب استان است به تماس بیش از هشت هزار نفر در پیک مصرف آب شهرستان با سامانه ۱۲۲ خبر داد.
باقری با اشاره به اینکه شبکه آب عمر مفیدش ۳۰ سال است گفت: الان شبکه‌های شهرستان با عمر ۴۰ سال به بالا است که حتی برخی از رده خارج است و اگر ما با این بودجه هر سال ۳۰ کیلومتر شبکه را اصلاح کنیم بعد از ۳۰ سال باید دوباره شروع به اصلاح نماییم.
وی با بیان اینکه از ۴۱ میلیارد تومان اعتبار پروژه‌های شهرستان در حوزه اصلاح شبکه ۱۶۰۰ متر و در حوزه توسعه ۱۶۰۰ متر اختصاص یافته است گفت: در شبکه آب شهرستان شاهرود ۲۵ درصد پرت داریم که در همه کشور‌ها پرتی آب وجود دارد.
وی با اشاره به شبکه فاضلاب اظهار کرد: ۸۰ درصد آب تولیدی را می‌توان از طریق شبکه فاضلاب تصفیه کرد و وارد شبکه کرد و ما اکنون می‌توانیم ۴۸۰ لیتر ورود آب به تصفیه خانه داشته و در صنعت و کشاورزی استفاده کنیم.
باقری ادامه داد: در بخش فاضلاب اعتبار خوبی داشته و داریم و امسال هم در بحث پروژه‌های افتتاحی در بحث توسعه شبکه فاضلاب، شش کیلومتر شبکه فاضلاب ایجاد شده و از پروژه‌های هزینه بر است.
رئیس اداره امور آب و فاضلاب شهری شاهرود با بیان اینکه عملا تا الان حدود ۳۵ درصد پیشرفت فیزیکی فاضلاب در سطح شهر داشتیم افزود: حدود ۱۱ هزار مشترک فاضلاب در شاهرود است و پسابش داخل تصفیه خانه می‌رود.
وی با اشاره به واگذاری پساب تصفیه خانه را به بخش خصوصی در برخی شهر‌ها که در قبال اجرای شبکه فاضلاب انجام می‌شود عنوان کرد: اداره امور آب و فاضلاب شاهرود هم مناقصه گذاشته و چهار سرمایه گذار آمدند و منصرف شدند و ما تلاش داریم که بتوانیم یک سرمایه گذار جذب کنیم.
وی اضافه کرد: الان حدود ۳۰ لیتر بر ثانیه پساب داریم که ذخیره کردیم برای سرمایه گذار که استفاده کند و پساب را قصد داریم به بخش خصوصی بدهیم.
باقری با اشاره به سد نعیم آباد گفت: این طرح مربوط به امور آب منطقه‌ای است البته ما ۲ میلیون مترمکعب تخصیص گرفتیم که تاکنون تخصیص از آب منطقه‌ای به ما ندادند.

منبع: بسیج نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت basijnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بسیج نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۳۱۲۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حفظ محیط زیست و تکمیل فاضلاب شهری مطالبه مهم شاهرودی‌ها از دولت

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام عباس امینی غروب پنج شنبه پیش از سخنرانی سید ابراهیم رئیسی در جمع مردم به میزبانی استادیوم تختی شاهرود ضمن بیان اینکه توسعه روستاها، رفع مشکلات محیط زیست و تکمیل طرح فاضلاب شهری از مطالبات شاهرودی‌ها است، ابراز داشت: مردم این شهرستان انتظار دارند تا در حوزه محیط زیست دست اندازی به طبیعت کم‌، فاضلاب شهری تکمیل و روستاهای محروم از رکود خارج شوند.

وی ضمن بیان اینکه چالش‌های بسیاری در حوزه محیط زیست برای شاهرود وجود دارد، افزود: از دولت رئیسی انتظار می‌رود به این مطالبه مردمی پاسخ مناسب دهد.

امام جمعه شاهرود ضمن بیان اینکه تلاش دولت برای ارائه خدمات بیشتر به مردم ساکن در مناطق محروم خوب اما ناکافی است، ابراز داشت: در بسیاری از روستاها این خدمات دولت به چشم دیده نمی‌شود و انتظار می‌رود در این سفر رفع این موضوعات در دستور کار قرار گیرد.

امینی ضمن بیان اینکه ظرفیت‌های خوب اقتصادی در روستاها وجود دارد اما به دلیل نبود زیرساخت‌های لازم مغفول ماندند، افزود: توسعه و توجه به ایجاد این زیر ساخت‌ها روستاها را از بن بست رهایی خواهد بخشید و آنها به مدار تولید و اقتصاد باز می‌گرداند.

وی بابیان اینکه بخش بی ارجمند از ظرفیت‌های اقتصادی کشور بی بهره است، بیان کرد: یکی از مطالبات مردم شاهرود توجه به رفع محرومیت در روستاهای خارتوران این شهرستان است.

امام جمعه شاهرود ضمن بیان اینکه طرح تکمیل فاضلاب شهری سال‌ها که مسکوت مانده است، تصریح کرد: یکی از خواسته‌های مردم، عزم جدی برای پایان بخشیدن به این طرح است.

وی ضمن بیان اینکه حفر چاه برای تأمین نیاز آب راه حل راهگشایی برای دراز مدت نیست و مشکلات بعدی را به همراه خواهد داشت، افزود: استفاده از ظرفیت تصفیه فاضلاب شهری برای جبران بخشی این مشکل برای صنعت راهی که دولت سیزدهم باید پیگیری کنند.

کد خبر 6082113

دیگر خبرها

  • وزیر ارتباطات از اجرای پروژه فیبرنوری در استان سمنان بازدید کرد
  • حفظ محیط زیست و تکمیل فاضلاب شهری مطالبه مهم شاهرودی‌ها از دولت
  • مبلغ ۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای طرح های آبفا درمازندران
  • ۷ هزار روستا به شبکه ملی ارتباطات و اینترنت متصل شدند
  • تصفیه روزانه ۲۸ هزار متر مکعب فاضلاب در شهر خوی
  • ۶۰۰ هزار مترمکعب تصفیه خانه وارد مدار شد/آبرسانی به ۵۰۰۰ روستا
  • روزنامه‌نگاران رکن اصلی جهاد تبیین هستند
  • اجرای طرح آبرسانی پایدار در ۲۱۱ روستای ایلام
  • جهش مسکن ملی با شهرک ها در مازندران/سایه برج ها بر سر دریا
  • تکمیل تصفیه خانه فاضلاب شهر مرزی مهران با اعتباری بالغ بر ۱۵۰۰ میلیارد ریال