Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اکوفارس»
2024-04-24@13:46:53 GMT

نگاهی به پراکندگی حضور نظامی ترکیه در جهان +عکس

تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۸۳۱۲۹۰

نگاهی به پراکندگی حضور نظامی ترکیه در جهان +عکس

منشور ستاد ارتش ترکیه به صراحت بر اصل «صلح در وطن، صلح در جهان است» تاکید دارد، اما رفتار دولت ترکیه حداقل طی نیم قرن گذشته چنین رفتار انزواطلبانه‌ای را در داخل وطن و میهن منعکس نمی‌کند به نحوی که امروز ترکیه به یکی از کشورهای دارنده پایگاه‌های نظامی برون‌مرزی معروف شده است. امری که به طور حتم ناقض یکی از اصول منشور است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

در ادامه به مهم‌ترین مناطق حضور نظامی ترکیه در جهان می‌پردازیم:

 

 

1- قبرس

 

قبرس یکی از اولین نقاط حضور برون‌مرزی نظامیان ترکیه محسوب می‌شود. در تاریخ 20 جولای 1974 بود که ترکیه وارد جزیره قبرس شد. در آن زمان ترکیه یکی از کشورهای ضامن حفظ وضعیت سیاسی این کشور به شمار می‌رفت و هدف از این حضور نیز حمایت از شهروندان ترک‌تبار قبرس از اقدامات خصمانه قبرسی‌های یونانی‌تبار اعلام شد. ترکیه معتقد است پس از کودتای 1973 تمامی توافقنامه‌های امضاشده بین ترکیه و بریتانیا از یک سو و یونان و بریتانیا از سوی دیگر توسط کودتاچیان زیر پا گذاشته شده است.

 

2- عفرین

 

دولت ترکیه سال 2016 درعملیاتی تحت عنوان «شاخه زیتون» (Zeytin Dalı Harekâtı) شهر عفرین سوریه و مناطق اطراف آن را به تصرف خود درآورد و هم‌اکنون در پی توسعه آن به شکل یک نوار مرزی به عنوان منطقه امن است.

 

گرچه کشورهای اروپایی این اقدام را نگران‌کننده می‌دانند و دولت سوریه آن را نقض تمامیت ارضی کشور اعلام کرد، اما طی توافقاتی بین آنکارا و واشینگتن این طرح در حال پیشرفت است.

 

3- شمال عراق

 

حضور دیرینه نیروهای ارتش ترکیه در شمال عراق به دوره صدام حسین و اعلام منطقه پروازممنوع در شمال این کشور بازمی گردد.

 

گرچه این حضور گاه در رسانه‌ها پررنگ و گاه نادیده گرفته می‌شود، اما از آن زمان تاکنون همچنان ادامه داشته و دامنه آن تا شهر موصل هم گسترده شده است.

 

دولت ترکیه جنگ علیه گروه جدایی طلب پ‌ک‌ک را مهم‌ترین علت حضور خود در منطقه کردنشین شمال عراق اعلام می‌کند، در حالی که برخی گزارش‌ها از برنامه‌های ترکیه برای حمایت از ترکمن‌های عراق بابت سهم‌خواهی در کرکوک حکایت دارد.

 

4- قطر

 

سابقه حضور نظامی ترکیه در قطر به سال 2014 بازمی‌گردد، اما این روزها بعد از توافق آنکارا و دوحه برای توسعه این حضور و در سایه اختلافات حاکم بر روابط قطر با کشورهای عربستان و امارات، جنجال رسانه‌ای بزرگی در رابطه با احداث دومین پایگاه و این گسترش حضور در رسانه‌ها پدید آمده است.

 

به گفته کارشناسان قطری، بعد از آنکه بحرینی‌ها از انگلیس و اماراتی‌ها از فرانسه برای احداث پایگاه نظامی در خاک کشورشان دعوت کردند، قطر نیز از دیگر عضو ناتو یعنی ترکیه برای این امر دعوت به عمل آورده است.

 

گفتنی است چند روز پیش خبر احداث دومین پایگاه نظامی ترکیه در قطر به نام «طارق بن زیاد» رسانه‌ای شد؛ این پایگاه قرار است پاییز پیش رو افتتاح شود.

 

5- سودان

 

ترکیه در جزیره و بندر سواکن سودان حضور نظامی دارد. این حضور آن‌قدر حائز اهمیت است که بعد از سرنگونی عمر حسن البشیر، وزیر خارجه ترکیه را بر آن داشت تا به خارطوم سفر کند و با رهبران کودتا به گفت‌وگو بنشیند.

 

6- سومالی

 

به اعتقاد کارشناسان، ترکیه از سومالی به عنوان دروازه‌ای برای حضور و نفوذ در منطقه شاخ آفریقا استفاده می‌کند.

 

تاریخ این حضور به سال 2011 با هدف آموزش نظامیان دولت این کشور بازمی‌گردد که در آن زمان آنکارا بزرگ‌ترین پایگاه نظامی فرامرزی خود را در این نقطه احداث کرد.

 

این پایگاه در 10 کیلومتری جنوب موگادیشو ساخته شده که مساحت آن حدود چهار کیلومتر مربع بوده و مشرف به اقیانوس هند است.

 

7- بالکان

 

به نوشته پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت خارجه ترکیه، نظامیان ترکیه هم‌اکنون در قالب نیروهای حافظ صلح بین‌المللی در کوزوو، و در قالب نیروهای حافظ صلح اتحادیه اروپا در بوسنی و هرزگوین مستقر هستند.

 

8- افغانستان

 

ترکیه از سال 2001 در افغانستان نیروی نظامی مستقر کرده است، این نظامیان در قالب نیروهای پیمان ناتو در این کشور حضور دارند.

 

9- دریای مدیترانه

 

نیروی دریایی ترکیه برای محافظت از کشتی‌های  حفاری نفت در این منطقه حضوری بالفعل دارد و به گشت‌زنی می‌پردازد.

* اعتماد

      

منبع: اکوفارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۳۱۲۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمله پهپادی به پایگاه نظامی عین‌الاسد

به گزارش همشهری آنلاین، رویترز به نقل از این مقام آمریکایی مدعی شده است که تلفات جانی یا مالی در نتیجه این حمله پهپادی به پایگاه عین‌الاسد مخابره نشده است.

شب گذشته نیز پایگاه اشغالگران آمریکایی در میدان نفتی العمر سوریه با ۴ موشک و پایگاه اشغالگران آمریکایی در خراب الجیر سوریه با ۳ موشک و یک پهپاد هدف قرار گرفتند.

کد خبر 846437 منبع: باشگاه خبرنگاران جوان برچسب‌ها خبر ویژه آمریکا و عراق ایالات متحده آمریکا عین الاسد

دیگر خبرها

  • نگاهی به «مست عشق» از تعطیلی تا اکران/ حواشی بی‌پایان یک اثر فاخر
  • نگاهی به «مست عشق» از تعطیلی تا اکران/حواشی بی‌پایان یک اثر فاخر
  • نگاهی به بدترین گوشی های هوشمند جهان؛ از آیفون ۶ تا گلکسی نوت ۷ انفجاری (+عکس)
  • نگاهی به توافق‌های جدید بین ترکیه و عراق
  • حمله پهپادی به پایگاه نظامی عین‌الاسد
  • پیشرفت‌های چشمگیر ایران در منطقه و جهان با کاربست های فناوری
  • عملیات زمینی گسترده ترکیه علیه گروه‌های کُرد در عراق؛ زمان حمله مشخص شد
  • همکاری ۲۰ کشور منطقه و غربی برای رهگیری موشک‌ها و پهپادهای ایران در حمله به اسرائیل
  • واکنش آنکارا به خبر رهگیری موشک های ایران توسط ترکیه/ هدف قرار دادن ۲ پایگاه نظامی آمریکا در شرق سوریه/  رایزنی شورای اروپا برای تشدید تحریم‌ ها علیه ایران‌/ افزایش بی‌سابقه هزینه‌های نظامی در جهان
  • حمایت مردم ترکیه از پاسخ نظامی ایران به رژیم صهیونیستی + فیلم