Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-03-28@15:55:35 GMT

روز شاد بچه‌های فرحزاد

تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۸۳۲۳۱۴

روز شاد بچه‌های فرحزاد

فرحزاد از محله‌های آسیب‌خیز منطقه۲ است و موضوع اعتیاد در این محله مشکلات بسیاری را برای خانواده‌ها ایجاد کرده است. گزارشی کوتاه از برگزاری این مراسم برای کودکان را در این صفحه می‌خوانید.

علی پسر گوشه‌گیری است

برای دعوت این کودکان به مراسم، مددکاران انجمن با آنها تماس گرفتند و برای ساعت ۱۰ صبح آنها را برای حضور در مراسم دعوت کردند، هیچ کدامشان خبر نداشتند که قراراست چه روز شادی را داشته باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هنوز میز و صندلی‌ها در پارک چیده نشده بود، اما کودکان آنقدر ذوق جشن را داشتند که از ساعت ۹ صبح با دوستانشان به پارک آمده و روی نیمکت‌های پارک منتظر آغاز برنامه بودند. پسربچه ۱۰ ساله‌ای با سؤال‌های بسیاری که داشت سراغ یکی از مددکاران ‌آمد و با کنجکاوی درباره اجرای برنامه ‌پرسید. لحظه‌شماری می‌کرد تا زودتر مراسم شروع شود. او که همراه مادرش به این جشن آمده بود با شنیدن صدای موسیقی از بلندگوها، ترسید و دست مادرش را محکم گرفت. مادر این کودک گفت که فرزندم خیلی کم از خانه بیرون می‌آید و با چنین برنامه‌ها و مراسمی که با گروهی از همسن و سال‌هایش جشن بگیرد، ناآشناست. در مدرسه هم همین‌طور است و معلم‌ها معمولاً از این گوشه‌گیری او گلایه دارند.

آموزش مهارت نه گفتن!

اجرای مسابقه، یکی از برنامه‌های مهیج جشن کودکان بود. پس از اجرای مسابقه نوبت به نمایش با موضوع «دوست قلدر» رسید، نمایش آموزشی که به کودکان مهارت «نه گفتن» را می‌آموخت. «مینا» یکی از دخترانی که به همراه ۲ دوست دیگرش در جشن شرکت کرده بودند، گفت: «من هم در مدرسه یک دوست قلدر دارم که معمولاً با حسادتی که به نمره‌های خوب من دارد، همیشه تلاش می‌کند مرا در جمع حقیر کند و با این رفتارش دچار یک اعتمادبه‌نفس کاذب شده است. اکنون با تماشای این نمایش، یک مهارت یاد گرفتم که با چنین افرادی چگونه باید برخورد کنم تا از کارش پشیمان شود.»

باز هم مسابقه بگذارند

همین که نوبت به مسابقه طناب‌کشی می‌رسد، همه پسربچه‌ها بدون توجه به سن و سالی که اعلام کردند طناب را به دست گرفتند و شروع به کشیدن کردند. مجری برنامه تلاش کرد تا پسربچه‌های زیر ۱۰ سال را از مسابقه حذف کند و ۲ گروه ۱۵ نفره از پسربچه‌های بالای ۱۰ سال تشکیل دهد. این بخش از برنامه آنقدر برای بچه‌ها جذاب بود که مسابقه چند بار تکرار شد. «ابوالفضل» یکی از کودکان حاضر در این جشن از اتباع کشور افغانستان است. او که پس از پایان طناب‌کشی همچنان درگیر هیجان مسابقه است، می‌گوید: «تیم مقابل مساوات را رعایت نکرد و با حرکاتی که درست نبود، ‌کاری کردند تا ما ببازیم. من این مسابقه را قبول ندارم. باید ما می‌بردیم تا جایزه به ما برسد. من خیلی دلم می‌خواهد یک راکت بدمینتون داشته باشم، اما بچه‌های تیم باید کمی بیشتر زحمت می‌کشیدند تا تیم ما برنده می‌شد. باید یکبار دیگه مسابقه بگذارند، تا بدمینتون را من برنده شوم.»

جای خالی دختران در مسابقه

مریم یکی از دخترانی است که در حال تماشای مسابقه است، او می‌گوید: «برنامه امروز خیلی کم بود. ‌ای کاش باز هم به چنین برنامه‌هایی دعوت شویم و برای دختران هم مسابقه و بازی بگذارند. معمولاً برای پسرها مسابقه و برنامه‌های اینچنینی برگزار می‌کنند و ما باید بنشینیم و تماشا کنیم.»

تلاش برای کاهش آسیب در محله فرحزاد

پایگاه سلامت ایران یکی از انجمن‌های فعال در منطقه است و زیر نظر بهزیستی به شهروندان و خانواده‌های آسیب‌دیده خدمات ارائه می‌دهد. دفتر این پایگاه که در ساختمان گلپاد واقع شده را شهرداری در اختیار این مرکز قرار داده تا با توجه به رسالت‌های مجموعه که شامل خدمات سلامت، درمان، مشاوره و شناسایی افراد آسیب‌دیده است فعالیت کنند. این مرکز با مشارکت بهزیستی، خیّران و شهرداری موفق شده ۳۶ کارگاه را برای نوجوانان، جوانان، بانوان و سالمندان در مناسبت‌های مختلف سال اعم از مناسبت‌های ملی و جهانی برگزار کند. در این بخش از محله فرحزاد، دو محله اسلام‌آباد و محله فرحزاد در اولویت برگزاری کارگاه‌های شهروندی است. «زهیر ابراهیم‌زاده» رئیس اداره خدمات اجتماعی شهرداری منطقه۲ می‌گوید: «یکی از پرطرفدارترین کارگاه‌هایی که توسط این مرکز برگزار شده و اهالی استقبال خوبی از آن داشته‌اند، فعالیت‌های مشارکتی است. این کارگاه‌ها شامل ورزش‌های صبحگاهی و برپایی جشنواره غذا در سطحی بسیار ساده است. یکی دیگر از فعالیت‌های این پایگاه، مشارکت پزشکان خیّر و همکاری آنها با پایگاه است که با کمک برخی از پزشکان موفق شده‌ایم آگاهی بانوان را در زمینه بهداشت و آموزش رفتارهای پرخطر ارتقا دهیم. اجرای برنامه برای کودکان در این محله‌ها اهمیت بسیاری دارد و به آنها مهارت نه گفتن آموزش داده می‌شود و با آسیب‌های اعتیاد آشنا می‌شوند. امیدواریم برنامه‌های مرکز سلامت و خدمات اجتماعی شهرداری با افزایش سطح آگاهی خانواده‌ها و جوانان، نقش بسزایی در کاهش آسیب در منطقه داشته باشد.»
در مرکز خدمات اجتماعی کوثر و پایگاه سلامت ایران در پارک گلپاددر محله فرحزاد تاکنون به خانواده‌های آسیب‌دیده خدماتی ارائه شده که شامل موارد زیر است:

۹۵ نفر از افراد آسیب‌دیده به فوریت‌های اجتماعی، مددسرا و مراکز کاهش آسیب ارجاع داده شده‌اند.
۵۱۲ نفر در جلسات و ارتباطات چهره به چهره مرکز پایگاه سلامت ایران آموزش دیده‌اند.

۱۴۵ فضای بی‌دفاع شهری در محله فرحزاد و اسلام‌آباد شناسایی شده که محلی امن برای ارتکاب جرم شده است.
۶۲ فعالیت اجتماعی در محله فرحزاد توسط مددکاران انجام شده که مهم‌ترین آن توزیع غذای گرم، کیک، نان و بستنی است.

کد خبر 451895 برچسب‌ها منطقه ۱ همشهری محله

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: منطقه ۱ همشهری محله

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۳۲۳۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افشاگری داور مسابقه از پیشنهاد رشوه

فرامرز خودنگاه داور مسابقات قویترین مردان ایران مدعی شد در سال‌های حضور خود در این برنامه بار‌ها پیشنهاد رشوه دریافت کرده، اما قبول نکرده است.

فرامزز خودنگاه در این باره با حضور در یک برنامه تلویزیونی گفت: در سال‌های قبل برای حضور در برنامه مردان آهنین یا همان قویترین مردان ایران به بنده پیشنهاد خودروی پرادو دادند و برخی افراد فقط برای حضور در برنامه تلویزیونی و دیده شدن بار‌ها پیشنهاد سکه دادند این در حالی بود که من در این برنامه و در آخرین دوره فقط ۹ میلیون تومان دریافت می‌کردم.

باشگاه خبرنگاران جوان ورزشی سایر حوزه ها

دیگر خبرها

  • افشاگری داور مسابقه قویترین مردان از پیشنهاد رشوه
  • افشاگری داور مسابقه از پیشنهاد رشوه
  • جوانگرایی ویسی در مسابقه درون خانوادگی(عکس)
  • (ویدیو) تهران تمیز را از ارتفاعات فرحزاد ببینید
  • مسابقه پیامکی پویش ملی «زندگی با آیه‌ها» در اصفهان اجرا می‌ شود
  • مسابقه پیامکی اجرای پویش ملی «زندگی با آیه‌ها» در اصفهان اجرا می‌
  • ۸ اشتباهی که ایمیل شما در برابر هکرها آسیب‌پذیر می‌کند
  • انقلاب شهری با حرکت به سمت محله‌های هوشمند
  • نکونام: دوربین‌ها را خاموش کنید و بیایید
  • مسابقه «کتاب شیرین» برگزار می‌شود؛ ساعت دقیق پخش مسابقه «کتاب شیرین»؟