Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-24@01:09:44 GMT

عاشورا حاصل غفلت از غدیر است

تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۸۳۲۵۸۲

عاشورا حاصل غفلت از غدیر است

آیت الله سعید شاه‌آبادی سه شنبه شب به مناسبت عید غدیر خم در اجتماع غدیریان در مسجد جامع بندرعباس اظهار داشت: اساس دین اسلام محبت است و بزرگداشت غدیر باید در کارکرد و عمل باشد.

وی ادامه داد: محبت حقیقتی است که از ابتدا در وجود همه قرار دارد چرا که نیروی عظیم انسان را می تواند آزاد کند، ولایت آمده این قدرت خفته را بیدار کند لذا نگاه به غدیر باید نگاه بیدار شدن محبت قرار گرفته در انسان باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رییس موسسه غدیر شناسی  کشور تصریح کرد : قدر نشست های ارتباط با معصومان را باید بدانید و برای بهتر شدن ان رابطه خود با مومنان را تقویت کرد چرا که راه ارتباژ و تقویت آن با ولایت از راه ارتباط و تقویت آن با مومنان می گذرد.

 آیت الله شاه آبادی  ابراز داشت: این راه میان بر ارتباط خداست و با خود عهد ببندیم در عمل به آن پایبند باشیم. غید غدیر عید اکرام مومنان بوده که صله رحم و دید و بازدید مومنان جزو اعمال آن ذکر شده که اگر این در شهری گسترش یابد موجب تحول می شود.

وی بیان داشت: در این روز باید برای ارتباط با مومنان از هم سبقت گرفت و کدورت ها را رفع و رابطه ها را بهبود بخشید واین هم با توجه داشته باشیم که امام زمان (عج) منتظر مومنان است و اگر راه آن بسته شده آنرا خود بسته ایم و برقراری ارتباط با مومنان مسیر را باز می کند.

غدیریر خم نام ناحیه‌ ای میان مکه و مدینه است که حضرت محمد (ص) ، پیامبر اسلام (ص) در بازگشت از آخرین حج خود همه مسلمانانی که در حج شرکت داشتند را در غدیر خم جمع کرد و در آنجاحضرت علی بن ابیطالب (ع) را به‌ عنوان وصی و برادر و جانشین خود از جانب الله معرفی کرد.

غدیر، عیدالله‌الاکبر اصیل‌ترین و تاریخی‌ترین سند حقانیت شیعه بهانه‌ای است برای اینکه نیکوتر از هر شادمانی برای آن، اندیشیدن به فضیلت‌های امام علی علیه السلام، لبخند زدن، گذشت و گره‌گشایی از کار مردم را تمریم کنیم. 

از روز غدیرخم به عنوان عیدالاکبر یاد شده است؛ بدان جهت که در این روز نه تنها حضرت علی (ع) به عنوان جانشین پیامبر (ص) تعیین می شود، بلکه حضرت محمد(ص) بنا به امر الهی، اسامی جانشینان پس از خویش که همگی از نسل حضرت زهرا (س) و علی (ع) بودند را معرفی کرده و مژده ظهور حضرت مهدی (عج) را در آخر الزمان می‌دهد.

پیامبر گرامی اسلام حضرت محمد(ص) در ۲۴ یا ۲۵ ذی‌القعده سال ۱۰ هجری همراه با هزاران نفر برای به جای آوردن مناسک حج، از مدینه به طرف مکه حرکت کرد و از آنجا که این حج، آخرین حج پیامبراکرم (ص) بود به حجة‌الوداع مشهور شد.

وقتی اعمال حج پایان یافت و پیامبر(ص) همراه مسلمانان مکه را ترک و به طرف مدینه حرکت کرد، ۱۸ ذی‌الحجه به غدیر خم رسیدند، در این مکان، «جبرئیل» آیه تبلیغ را بر پیامبر (ص) نازل کرد و از جانب خداوند، به رسولش امر شد تا مولی علی(ع) را به عنوان ولی و وصی بعد از خود به مردم معرفی کند. 

عید غدیر تنها نه واقعه‌ای تاریخی، بلکه روز اسلام است؛ زیرا در این روز براساس آیه سوم از سوره ماده « اَلْیوْمَ أَکمَلْتُ لَکمْ دینَکمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَیکُمْ نِعْمَتی وَ رَضیتُ لَکُمُ الْإِسْلامَ دیناً» از کامل‌شدن دین اسلام و انتخاب این دین از سوی خداوند سخن به میان آورده است لذا بر بزرگداشت و شادمانی در این روز تاکید فراوانی شده است.

در احادیث شیعه نیز تعابیری غدیر به عنوان عیدُاللهِ‌ الاکبر (بزرگ‌ترین عید الهی)، عید اهل بیت پیامبراکرم(ص) و اشرف الاعیاد (والاترین عید) برای روز هجدهم ذی‌الحجه به عنوان عید غدیر از بزرگ‌ترین اعیاد شیعیان به کار رفته است.

۳۲۱۹/۶۰۴۸

منبع: ایرنا

کلیدواژه: عید سعید غدیرخم هرمزگان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۳۲۵۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نحوه ایفای تعهدات ارزی محصولات هیدروکربنی‌ و قیر اعلام شد

به گزارش خبرگزاری مهر، دبیرخانه کمیته کارشناسی بازگشت ارز حاصل از صادرات، نحوه ایفای تعهدات ارزی حاصل از صادرات محصولات هیدروکربنی و قیر را اعلام کرد.

بر این اساس، در راستای اجرای بند (١) ماده (٨) آئین نامه اجرایی تبصره (٦) بند (ح) ماده (٢) مکرر قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز و با عنایت به تصمیمات کارگروه بازگشت ارز حاصل‌ از صادرات، ایفای‌ تعهدات ارزی‌ حاصل‌ از صادرات کلیه‌ صادرکنندگان محصولات هیدروکربن‌ (کد تعرفه‌های ٢٧١٠١٢٩٠ و ٢٧١٠١٩٩٠) و قیر نفت (کد تعرفه ٢٧١٣٢٠٠٠) که اظهار گمرکی‌ آن تا قبل‌ از تاریخ‌ ١۵. ٠٨. ١۴٠٢ باشد، به‌ تمامی‌ روش‌های مندرج در بند (١٣) ذیل ماده (١) آئین‌ نامه‌ اجرایی‌، امکانپذیر است‌.

بازگشت ارز حاصل از صادرات محصولات موضوع سه کد تعرفه فوق، پس از تاریخ ١۵. ٠٨. ١۴٠٢ به‌ صورت ١٠٠ درصدی‌ با سررسید ٨٠ روزه و صرفاً از طریق‌ فروش حواله‌ ارزی‌ در سامانه‌ نیما خواهد بود.

کد خبر 6084693 سمیه رسولی

دیگر خبرها

  • بازگشت تیم ملی قایقرانی مردان و زنان ایران به میهن
  • انسان به ذکر، یادآوری و توجه نیازمند است
  • سپاه عاشورا ۶۱ طرح رفع تنش آبی در روستاها اجرا می‌کند
  • بلژیک: اروپا در آستانه توافق بر سر دارایی های خارجی روسیه است
  • اجرای ۶۱ طرح رفع تنش آبی در روستاهای آذربایجان شرقی
  • اجرای ۶۱ طرح رفع تنش آبی روستایی به همت سپاه عاشورا
  • نحوه ایفای تعهدات ارزی محصولات هیدروکربنی‌ و قیر اعلام شد
  • غفلت از کار جهادی باعث عقب ماندگی می شود
  • نباید در حوزه فرهنگی و آسیب‌های اجتماعی دچار غفلت شویم
  • نوری قزلجه: دولت یا قوه قضاییه می‌توانند لایحه عفاف و حجاب را پس بگیرند /۳۰۰ تحقیق و تفحص؟! شورش را در آوردند/دولت غفلت نکند و پیام جامعه را بگیرد