Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام نیوز»
2024-03-19@09:14:59 GMT

بروز اختلاف در دولت ترامپ بر سر ایران

تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۸۳۳۱۲۲

به گزارش سرویس سیاسی جام نیـوز،  یک رسانه آمریکایی در بخشی از یک گزارش مفصل درباره «مایک پامپئو»، وزیر خارجه آمریکا به بروز نشانه‌هایی از اختلافات در حلقه نزدیکان «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا بعد از سرنگونی یک پهپاد این کشور توسط ایران پرداخته است. 

«نیویورکر» در این گزارش، پس از شرح نقش پامپئو در اخراج «رکس تیلرسون»، وزیر خارجه سابق آمریکا به گسترش شکاف‌های میان پامپئو و ترامپ بعد از سرنگونی پهپاد آمریکا توسط ایران پرداخته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

«دونالد ترامپ» اسفندماه سال ۱۳۹۶ در اقدامی غیرمنتظره با انتشار یک توییت «رکس تیلرسون» را برکنار و «مایک پومپئو» را جایگزین وی کرد. ترامپ بعداً گفت که اصلی‌ترین دلیل اخراج تیلرسون، اختلاف نظر او با تیلرسون درباره ایران و برجام بود. 

نیویورکر درباره پامپئو نوشته است: «تا به حال، پامپئو با پیش‌بینی اینکه سیاست‌های ترامپ به کجا ختم می‌شود و قرار دادن خودش در آنجا توانسته به قدرت خودش اضافه کند. آنطور که سناتور کریس کونز می‌گوید پامپئو "مهارت ویژه‌ای" پرورانده و می‌داند چطور باید ترامپ را به سمت و سویی که می‌خواهد ببرد.»

نیویورکر اضافه کرده است: «با وجود این، همزمان با شدت‌ گرفتن تنش‌ها با ایران، برای پامپئو خطرات اختلاف علنی با ترامپ شدت گرفته‌اند. رئیس‌جمهور که خودش را یک معامله‌ساز عظیم در سطح جهان می‌داند گفته هدفش بعد از خروج از توافق هسته‌ای ایران بازگرداندن ایران به میز مذاکره برای عقد توافقی بهتر است.»

در ادامه این مطلب آمده است: «پامپئو، از سیاستمداران تندرو در قبال ایران پیش‌برنده راهبرد "فشار حداکثری" دولت علیه ایران بوده است. احتمال اختلاف واقعی میان او و ترامپ در ماه ژوئیه بعد از اقدام ایران در سرنگونی یک پهپاد آمریکایی، پدیدار شد.»

ایران بامداد ۳۰ خرداد یک فروند پهپاد جاسوسی «گلوبال هاوک» آمریکا را پس از تجاوز به حریم سرزمینی جمهوری اسلامی ایران در منطقه روبروی کوه مبارک استان هرمزگان هدف قرار داد و سرنگون کرد. این پهپاد با آتش سامانه پدافند موشکی «سوم خرداد» نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مورد هدف قرار گرفته و ساقط شده است.

رسانه آمریکایی نوشته پامپئو و رقیب داخلی او، «جان بولتون»، مشاور امنیت ملی کاخ سفید که از طرفداران قدیمی تغییر نظام ایران است، در ابتدا از حمله نظامی انتقام‌جویانه حمایت می‌کردند. ترامپ هم با آنها موافق بود، اما تصمیمش را هنگامی که چیزی به پرواز هواپیماها نمانده بود تغییر داد. 

«فرد فلیتز»، رئیس دفتر سابق بولتون به نیویورکر گفته که قبل از رویداد سرنگونی پهپاد آمریکا توسط ایران هم دیدگاه‌های پامپئو و بولتون دست‌کم در خصوص ایران همسو بود. 

با وجود این، روابط میان این دو مقام، هر چقدر هم که درباره ایران هم‌نظر باشند، ظاهراً در ماه‌های گذشته رو به وخامت گذاشته است، تا جایی که به گفته یک منبع آگاه، «آنها با هم صحبت نمی‌کنند» و پیام‌هایشان را معمولاً از طریق واسطه‌ها به هم می‌رسانند. پامپئو ماه گذشته در پاسخ به سوالی درباره رابطه‌اش با بولتون گفت: «همیشه میان مدیران سازمان‌های مختلف تنش‌هایی وجود دارد.»

با وجود این، به نوشته نیویورکر، به نظر می‌رسد کسی که الان به وصله ناجور تبدیل شده بولتون است نه پامپئو. ترامپ بعد از لغو حمله به ایران در یک جلسه علنی از بولتون انتقاد کرد و بعد از آن در حالی که پامپئو را در کنارش داشت با کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی دیار کرد، در حالی که بولتون روانه مغولستان شد. 

 

تابناک

منبع: جام نیوز

کلیدواژه: ترامپ اختلاف ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۳۳۱۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازی موش و گربه روسیه با ایران به روایت فلاحت پیشه

فلاحت‌پیشه می‌گوید: روند کلی تحولات نشان از روی کار آمدن دوباره ترامپ است؛ اما اگر او هم روی کار نیاید، ایران و دولت باید بیشتر پل‌های پشت سر خود را از بین برده‌اند.

به گزارش خبرآنلاین، در آستانه عید نوروز، حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، نماینده ادوار مجلس مهمان «کافه خبر» خبرگزاری خبرآنلاین بود و از ناراحتی‌های خود از ردصلاحیتش و دغدغه‌هایش برای ایران گفت. او در بخشی از این گفتگو که مشروح آن در عید نوروز منتشر می‌شود به سوالاتی درباره نقش دولت رئیسی در مرگ برجام، روی کار آمدن دوباره دونالد ترامپ اشاره کرد که آن را در ادامه می‌خوانید.

 شما فکر می‌کنید دولت آقای رئیسی در مرگ برجام چقدر نقش داشت؟

مسائل کلان مانند هسته‌ای جزو معقولاتی است که زیر نظر شورایعالی امنیت ملی بوده و تصمیمات درباره آن باید به امضای رهبری برسد. اما یکی از بخش‌های غیرقابل دفاع دولت آقای رئیسی که اکثریت را در دست داشته و تیم نمایندگی به مذاکرات می‌فرستد، از دست دادن فرصت احیای برجام است.

اگر برجام احیا شده بود، ایران در حال حاضر، حداقل ۵ میلیون بشکه نفت، میعانات و گاز را صادر کرده و جایگاه خود را گرفته بود. در دنیای امروز همین که سرت را از یک بحران بدزدی تا آن به سر مردم برخورد نکند، بُرد کرده‌اید. ما در متن بحران خود را حفظ کرده بودیم، اما به خاطر ضعف آقایان در از دست دادن فرصت‌های احیای برجام، ایران در بحران ماند و پای کشور به مسئله اوکراین بیشتر کشیده شد.

در ماجرای فلسطین هم، چرا وقتی جمهوری اسلامی غافلگیر شد، برخی از مسئولان به گونه‌ای عمل کردند که انگار ایران دستور داده است؟ لذا مشاهده می‌کنید که در روند‌های دیپلماتیکی که شکل گرفته، ایران جایگاهی ندارد و حتی وزیر خارجه چین هم از ایران دعوت نمی‌کند.

دولت رئیسی باید بیشتر پل‌های پشت سر خود را از بین برده است

آقای فلاحت‌پیشه، ممکن است ترامپ به قدرت برگردد؟

روند کلی تحولات نشان از روی کار آمدن دوباره ترامپ دارد؛ اما اگر او هم روی کار نیاید، ایران و دولت باید بیشتر پل‌های پشت سر خود را از بین برده‌اند. هر چند که امیدوارم شرایط افراطی در این رابطه شکل نگیرد، اما مجموعه تحولات و نظرسنجی‌ها از احتمال پیروزی ترامپ سخن می‌گوید. مگر این که بایدن در مشکلات اساسی که برای ما بی‌اهمیت بوده و برای آمریکایی‌ها مهم است بتواند یک تغییر اساسی انجام بدهد.

مخالفت چین و روسیه به تبدیل شدن ایران به یک قدرت هسته‌ای

 یعنی ترامپ هیچ نقطه امیدی برای ما ندارد؟

دونالد ترامپ، فردی است که به مدیریت کلان جهانی اعتقاد دارد و حتی با دشمنان خود صحبت می‌کند، اما در این مدیریت کلان جایی برای ایران قائل نیست. او خوشبین است که ایران توسط کشور‌هایی مانند چین و روسیه کنترل شود. بار‌ها این را گفته‌ام که روسیه و چین از مهم‌ترین بازیگرانی هستند که با تبدیل شدن ایران به یک قدرت هسته‌ای مخالفت کرده و هم از ایران امتیاز می‌گیرند و هم از غرب.

روسیه چگونه اجازه می‌دهد ایران در زمینه هسته‌ای به یک قدرت تبدیل شود؟ یک شرایطی برای مسکو ایجاد شده که هم بازی موش و گربه را با ایران ادامه بدهد هم از غرب امتیاز بگیرد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل رویداد‌های ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.

دیگر خبرها

  • ادعای عجیب ترامپ برای ایجاد صلح میان ایران و اسرائیل
  • بازی موش و گربه روسیه با ایران به روایت فلاحت پیشه
  • ادعای جنجالی ترامپ درباره ایران
  • اگر ترامپ رئیس جمهور شود، رئیسی باید برود؟
  • اگر ترامپ رئیس جمهور شود، رئیسی باید با پاستور خداحافظی کند؟
  • اختلاف میان دولت و کارگران درباره رقم دستمزد
  • خاطرات بولتون: نامه مهمی که روحانی به پوتین نوشته بود
  • قفل مذاکرات هسته ای ایران چطور در دوره دوم بایدن یا ترامپ باز می شود؟
  • ترامپ به «سیا» برای بی‌اعتبار کردن چین مجوز داد
  • گزارش استیمسون؛ ایران به قاتل سردار سلیمانی باج نخواهد داد | سعودی‌ها و اماراتی‌ها ممکن است به ترامپ توصیه کنند که...