Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری میزان- یک کارشناس اقتصادی گفت: به نظر می‌رسد با راه اندازی بازار متشکل ارزی به تک نرخی شدن ارز در بازار کمک شایانی شود، هم اکنون بانک مرکزی به دنبال بهترین فرصت برای اجرایی کردن آن است. تاریخ انتشار: 04:05 - 30 مرداد 1398 - کد خبر: ۵۴۲۸۰۶

به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد خبرگزاری میزان بیش از یک سال از شروع افزایش قیمت دلار تا جایی که نرخ این ارز تا کانال ۱۸ هزار تومان نیز وارد شد اما پس از آن تا حدود ۱۴هزار تومان فروکش کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
  قیمت دلار و ارز های دیگر از ابتدای سال جاری تا حدود دو ماه گذشته با نوسان قیمت همراه بود تا جایی که بانک مرکزی برای کنترل و کاهش این نرخ در بازار طرح هایی را به دولت پیشنهاد داد، اقدامات بانک مرکزی در راستای کنترل نرخ ارز موفقیت آمیز بود و هم اکنون نرخ ارز وارد کانال ۱۱هزار تومان شده و در این روزها با قیمت ۱۱ هزارو ۶۰۰ تا  ۱۱ هزارو ۹۰۰ به فروش می رسد.   یکی از طرح های بانک مرکزی برای کنترل نرخ ارز، راه‌اندازی بازار متشکل ارزی است که طبق نظریات اولیه قرار بود در همین روزها اجرایی شود اما به دلایلی به تعویق افتاده است.   در همین راستا میرمحمد حشمتی کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با خبرگزاری میزان در خصوص دلیل به تعویق افتادن راه اندازی بازار متشکل ارزی اظهار کرد: مسئولین بانک مرکزی به دنبال بهترین فرصت برای افتتاح بازار متشکل ارزی هستند که علت به تعویق افتادن این طرح نیز همین موضوع است و ظاهرا تمام ساختار‌های این طرح تکمیل شده اند.
وی در ادامه افزود: بانک مرکزی اقدامات موثری را برای کنترل و ثبات بازار ارز انجام داده و نتایج مثبتی از این اقدامات دریافت کرده است.
این کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد: در حال حاضر تک نرخی شدن ارز یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های دولت و مسئولان اقتصادی به شمار می آید که کاهش تدریجی قیمت ارز از حدود یک ماه گذشته و اجرایی شدن طرح بازار متشکل ارزی دو عامل امیدوار کننده برای تک نرخی کردن نرخ ارز در کشور است.
حشمتی تصریح کرد: نباید در راستای تک نرخی کردن ارز به بازار متشکل ارزی متکی بود، اقدامات و سیاست‌های دیگر باید به عنوان مکمل این طرح، در بازار اجرایی شوند.
وی با ذکر این مطلب که دولت باید به تک نرخی شدن ارز باور داشته باشد، بیان کرد: یعنی در صورتی که دولت به دو نرخی یا سه نرخی بودن ارز اعتقاد داشته باشد، نه بازار متشکل ارزی و نه ابزار‌های دیگر نمی‌توانند ارز را در کشور تک نرخی کنند.
این کارشناس اقتصادی عنوان کرد: دولت باید برای راه اندازی بازار متشکل ارزی، پشتوانه ارزی کافی داشته و همچنین ساختار‌های آن در بازار‌های سرمایه گذاری نیز فراهم باشد در غیر این صورت این طرح با مشکل مواجه خواهد شد.
حشمتی در رابطه با تاثیر سرمایه گذاران خارجی بر تک نرخی کردن ارز گفت: سرمایه گذاران خارجی می‌تواند در کاهش و کنترل نرخ ارز و نهایتا تک نرخی کردن آن در کوتاه مدت و حفظ و ثبت آن در بلند مدت تاثیر گذار باشند.
وی اظهار کرد: به نظر می‌رسد هم اکنون زمان مناسبی برای تک نرخی کردن ارز باشد به این دلیل که تعداد سفته باز‌ها در بازار ارز به حداقل خود رسیده است.   انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: بازار ارز متشکل دولت تک نرخی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۳۳۳۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اثر کوتاه مدت ریسک‌های سیاسی بر بازار سرمایه

گروه اقتصاد خبرگزاری علم و فناوری آنا؛ درصورت تداوم شرایط ایجاد شده در منطقه، بورس کشور به کدام سمت و سو می‌رود؟ در این روز‌ها که کشور با ریسک‌های ژئوپولوتیک و تنش‌های منطقه‌ای دست و پنجه نرم می‌کند، ارزش دلاری فعلی بورس به ۱۲۵ میلیارد دلار رسیده و درست به ارزش دلاری پنج سال پیش برگشته است.

درمورد ارزش دلاری بورس چند نکته حائز اهمیت است؛ اول اینکه بازار به لحاظ فاندامنتالی چه از بُعد تورم حاضر، از بُعد تورم انتظاری، از بُعد سود‌های تقسیمی و سود‌های آینده در نقطه معقولی قرار گرفته بنابراین از این بابت چندان نگرانی وجود ندارد. ضمن آنکه در حال حاضر مسائلی که بر بازار تأثیرگذار است، عمدتا مسائل خارج از بازار و ریسک‌های خارجی بوده که طبیعتا در رأس آن ریسک‌های سیاسی قرار دارد و به نظر می‌رسد با مرتفع شدن ریسک‌های سیاسی و احتمالات منفی (که عمدتا ذهن فعالان بازار در این مورد بزرگ نمایی هم می‌کند) مجددا جریان نقدینگی به سمت بازار روانه شود.

نکته دوم اینکه از بُعد تکنیکالی انتظار داریم روند نزولی کوتاه مدت و رنج و تعادل میان مدت به تدریج به سمت بالا شکسته شود و در یک روند صعودی میان مدت و بلند مدت قرار بگیریم چراکه باتوجه به انواع روش‌های ارزشگذاری اعم از تنزیل جریانات نقد آتی، روش‌های نسبی، روش‌های بازاری و ... انتظار می‌رود بازار سرمایه مجددا به کانون توجه سرمایه‌گذاران باز گردد و جریان نقدینگی به سمت بازار روانه شود.

ضمن آنکه از مدیران، تصمیم‌گیران و مسئولان هم در این راستا انتظار می‌رود همیار بازار سرمایه باشند، چون بار‌ها در طول دهه‌های گذشته دیدیم به محض اینکه اقبال نسبی از سمت دولت و مدد از سمت بانک مرکزی چه در قالب نرخ سود، در قالب بخشودگی‌های مالیاتی، طرح‌های تشویقی، اصلاح نرخ بهره مالکانه معادن و ... به سمت بازار روانه شد، بلافاصله جریان نقدینگی به سمت این بازار باز گشته است.

البته تأثیر‌های روانشناسی بازار را هم نباید نادیده گرفت، این تأثیرات عمدتا کوتاه مدت هستند و وقتی جریان نقدینگی به سمت بازار روانه شود به مرور زمان نگاه به این بازار از سمت منفی به مثبت تغییر پیدا می‌کند و انتظار داریم روند جدیدی در بازار شکل بگیرد بنابراین از بُعد فاندامنتالی اعتقاد داریم بازار در نقطه ارزشمندی در بسیاری از سهام و گروه‌ها قرار دارد و از بُعد تکنیکالی هم بازار مستعد بازگشت است. در این میان فقط از بُعد روانشناسی معاملات و ریسک‌های سیاسی یک مقدار فشار بر بازار تحمیل می‌شود که به محض برداشته شدن (از آنجایی که در نقطه ارزشمندی قرار داریم) جریان نقدینگی به سمت بازار متمایل خواهد شد.

امیرعلی امیرباقری-  کارشناس بازار سرمایه 

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • واکنش بانک مرکزی به چاپ ایران چک ۵۰۰ هزار تومانی/ مدیرعامل اسبق بانک صادرات: ارز باید تک نرخی شود/ معاون رئیس جمهور: تلاش دولت این است که شاهد کاهش بیشتر در نرخ تورم باشیم
  • واگذاری واحد‌های شهرک صنعتی چاراویماق به سرمایه گذاران
  • واگذاری واحدهای شهرک صنعتی چاراویماق به سرمایه گذاران
  • وقوع رگبار باران در ارتفاعات/ لزوم زمان‌بندی مناسب برای صعود به ارتفاعات
  • تندباد و بارش های رگباری در راه است/ لزوم زمان‌بندی مناسب برای صعود به ارتفاعات
  • دسترسی آسان سرمایه‌گذاران خارجی به خدمات فراجایی در قم
  • تاثیر دامیننس بیت کوین بر بازار تتر
  • دولت به جای مداخله قیمتی در بازار ارز مداخله مقداری کند
  • اثر کوتاه مدت ریسک‌های سیاسی بر بازار سرمایه
  • قرارگیری خریداران ارز در زیر چتر مالیاتی