Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-24@10:06:07 GMT

۱۲۰ دستگاه کمباین در اراک تولید شد

تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۸۳۳۷۶۵

۱۲۰ دستگاه کمباین در اراک تولید شد

«علی اصغر حمیدی فر» روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا، افزود: قیمت هر دستگاه از این کمباین ها بیش از دو میلیارد و ۶۰۰ میلیون ریال برآورد شده است.

وی ادامه داد: ۱۰۰ دستگاه «بیلر» نیز امسال در شرکت کمباین سازی اراک تولید شده است که قیمت هر دستگاه بیش از چهار هزار دلار برآورد می شود.

مدیرعامل کمباین سازی ایران(اراک) با بیان اینکه بیش از هفت هزار دستگاه کمباین فرسوده در کشور وجود دارد، اظهار کرد: جایگزینی این تجهیزات فرسوده برای جلوگیری از هدررفت محصول از مباحت مورد تاکید دولت یازدهم و از بندهای برنامه پنجم توسعه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حمیدی فر گفت: کمباین های فرسوده سالانه بیش از ۸۸۰ هزار تن ریزش و هدر رفت جو و گندم دارند که این مهم  ضرورت نوسازی آن ها را  ضروری کرده است.

وی تاکید کرد: جایگزینی کمباین های فرسوده نیازمند اعطای تسهیلات با بهره پایین به کشاورزان است و این مهم علاوه بر جلوگیری از هدر رفت محصولات برای این شرکت نیز کارسازی کرده و تثبیت اشتغال را در پی دارد.

حمیدی فر در خصوص صادرات شرکت کمباین سازی ایران(اراک) نیز گفت: ۱۴ دستگاه کمباین و ۲۴ دستگاه بیلر در سال جاری به کشورهای عراق و ازبکستان صادر شده است.

وی یادآوری کرد: شرایط خطوط تولید این شرکت مطلوب است و پرداختی های کارگران نیز به روز و بدون معوقه صورت می گیرد.

شرکت کمباین سازی ایران سال ۱۳۴۸ در اداره ثبت شرکت‌ها و مالکیت صنعتی شهرستان تهران به نام شرکت جانساز (سهامی خاص) به ثبت رسید و در سال‌ های ۱۳۴۹ و ۱۳۶۱ به ترتیب با عناوین «ایران جان دیر» و «کمباین ‌سازی ایران» تغییر نام داشته است.

در سال ۱۳۸۴ بر اساس اجرای قانون خصوصی سازی ۵۳ درصد از سهام این شرکت به آستان قدس رضوی واگذار شد و در سال ۱۳۹۲ نیز آستان قدس رضوی با پرداخت ۴۰۰ میلیارد ریال سهام خود را به ۷۵ درصد افزایش داد.

۳۰۱۷/۶۰۱۳/

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اراک صنعت اقتصاد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۳۳۷۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دانش ایرانی در خدمت امنیت حفاری

  فوران چاه‌های نفت ازخطرات مهمی است که فرآیند استخراج نفت را چه درخشکی وچه دردریا تهدید می‌کند؛ حادثه فوران چاه رگ سفید در سال ۹۶ نمونه‌ای از بروز چنین حوادثی درکشور است.متخصصان کشورمان با طراحی و تولید «دستگاه پیشرفته شبیه‌ساز فوران حفاری سری ۵۰۰۰» گام بلندی درراستای آموزش نیروی متخصص برای استخراج ایمن ازچاه‌های نفت برداشته‌اند.براساس استانداردهای بین‌المللی فراهم کردن تمهیدات ایمنی جزو نخستین فعالیت‌هایی است که پس از حفر چاه‌های نفت و گاز باید انجام شود. آموزش نیروی انسانی برای مقابله باپیشامدهای خطرآفرین احتمالی ازجمله این اقدامات است که نیازبه وسایل و تجهیزات کمک‌آموزشی مناسب دارد.استفاده ازشبیه‌سازهای پیشرفته می‌تواند ازگزینه‌های مناسب درامرشبیه‌سازی کار در شرایط واقعی باشد و امکان آموزش مستمر باهزینه پایین وتکرارسناریوهای ایمنی مختلف بدون به خطرافتادن جان کارکنان یا تاسیسات را فراهم کند.

همت برای خودکفایی
باوجود مزیت‌های نام برده شده،تنها دستگاه شبیه‌ساز خارجی که در ایران استفاده می‌شد، ازکارافتاده بود و به دلیل تحریم‌ها امکان تعمیر آن وجود نداشت. همین امر هم موجب شد تا متخصصان یک شرکت دانش‌بنیان در کشور برای تولید داخلی چنین دستگاهی دست به کار شوند.متخصصان این شرکت دانش‌بنیان موفق شدند دستگاه شبیه‌ساز خارجی را در عملیات پیچیده مهندسی، دوباره راه‌اندازی کنند. همین کار هم موجب شد در کنار توسعه دانش فنی، اعتماد به نفس و شوق جدی برای تولید داخلی چنین محصولی ایجاد شود و بلافاصله تلاش برای تولید بومی این محصول آغاز شود. بنابر اظهارات رسمی مدیران شرکت ملی حفاری ایران در حال حاضر حداقل ۱۰ دستگاه از این شبیه‌ساز در کشور مورد نیاز است و در شرایط فعلی امکان تأمین آن از خارج کشور وجود ندارد. به گفته جعفر زدوار، مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان، حدود ۶۰۰۰ نفر از کارکنان صنعت حفاری کشور ملزم به طی دوره‌های آموزشی با این تجهیز جهت دریافت مجوز فعالیت بر تأسیسات نفتی هستند.
   
آغاز مسیری جدید در توسعه ایمنی صنایع نفت و گاز
پس از تلاش موفقیت‌آمیز در راه‌اندازی مجدد دستگاه موجود و آغاز تلاش برای تولید داخلی شبیه‌ساز، صنایع نفتی کشور با امضای قراردادهایی برای تولید چهار نمونه داخلی از این دستگاه از این طرح استقبال کردند.جعفر زدواردرباره این پروژه به«جام‌جم» می‌گوید: «تولید این محصول از سال ۱۴۰۰ با برنامه‌ریزی دقیق، پشتیبانی تولید و به‌خدمت‌گیری ظرفیت بخش‌های خصوصی کشور آغاز شده و پس از تکمیل دستگاه‌های اول و دوم،دستگاه سوم درخط نهایی تولیدودستگاه چهارم درمرحله ساخت قطعات قرار گرفته است.»اما این پایان کار نخواهد بود و با توجه به درخواست متقاضیان، برنامه‌ریزی برای تولید دستگاه‌های شبیه‌ساز فوران حفاری ادامه دارد.این شرکت دانش‌بنیان اکنون ظرفیت تولید دودستگاه درسال رادارد ودرنظر دارد تا این ظرفیت را توسعه دهد. 

از مهندسی معکوس تا نوآوری
تجربه کسب شده در راه‌اندازی مجدد محصول خارجی کلید اصلی دست یافتن به دانش تولید داخلی و مبنای طراحی و ساخت این دستگاه شبیه‌ساز بوده است. بخش‌های مختلف این دستگاه با روش مهندسی معکوس و در کنار آن ابتکار و خلاقیت متخصصان کشور در بهینه‌سازی قطعات تهیه شده‌اند. مهندس زدوار در رابطه با حضور شرکت‌های خصوصی در مسیر توسعه این طرح می‌گوید: «پس از طراحی کلیه سیستم‌ها و زیربخش‌های شبیه‌ساز، بسیاری از زیر مجموعه‌ها به بخش خصوصی برون‌سپاری شد.» وی می‌افزاید: «مونتاژ نهایی در شرکت صورت می‌گیرد و خط تولید محصول پیاده‌سازی شده است. همچنین بازخوردهای دریافت‌شده از نمونه‌های تحویل شده محصول می‌تواند زمینه بهینه‌سازی هرچه بهتر و حتی صادرات این محصول را هم فراهم کند.» البته که مسیر تولید این محصول حیاتی برای صنایع نفت و گاز کشور چالش‌های زیادی هم داشته است. جعفر زدوار از مهم‌ترین معضلات این مسیرمی‌گوید:«بروکراسی اداری درسازمان‌ها ونهادهای اصلی ازمهم‌ترین چالش‌های شرکت‌هاو تولیدکننده‌ها در کشور است. ضمن این‌که هماهنگی هرچه بیشتر مجموعه‌ نفت با دیگر ارکان اجرایی بالادستی می‌تواند تاثیرات به‌سزایی در امر سرعت‌بخشی به تولید محصولات راهبردی در کشور داشته باشد.»

دیگر خبرها

  • دانش ایرانی در خدمت امنیت حفاری
  • بهینه‌سازی مصرف انرژی، از مهم‌ترین راهبردهای صنعت پتروشیمی در سال ۱۴۰۳
  • بهینه‌سازی مصرف انرژی، مهم‌ترین راهبرد صنعت پتروشیمی در سال ۱۴۰۳
  • ساخت ۳۰ دستگاه برج و قطعات فنی توربین بادی در ماشین‌سازی اراک
  • ابرپروژه‌های صنعت گاز برای سرمایه‌گذاری معرفی شدند
  • جورچین صنعت گاز برای ادامه مسیر گاز ایران
  • جورچین صنعت گاز برای ادامه مسیر پرافتخار گاز ایران
  • بومی سازی صفحه ضدگلوله برای دستگاه مه ساز امنیتی در اصفهان
  • برداشت گندم و جو در کهگیلویه و بویراحمد با ۳۲۱ دستگاه کمباین
  • تولید دستگاه دمنده گاز CO۲ برای آندوسکوپی در ایران