Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-25@12:42:52 GMT

بقعه متبرک از نوادگان حضرت نوح (ع) در سمنان

تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۸۳۳۷۹۵

بقعه متبرک از نوادگان حضرت نوح (ع) در سمنان

بقعه متبرک سام ولام از نوادگان حضرت نوح (ع) در ۱۸ کیلومتری شمال شرقی شهرستان سمنان و بر فراز کوه مرتفعی واقع شده است.

به گزارش خبرنگارخبرگزاری شبستان از سمنان، ایران کشوری مسلمان با بافتی مذهبی است،مردم متدین ایران به مقدسات اسلامی اهمیت والایی می‌دهند.

 

پس از مساجد، آرامگاه‌ها (بقعه‌ها) مورد توجه اکثر مردم قرار دارند و هر ساله در فصول مختلف زائران بسیاری برای زیارت استان سمنان یکی از استان‌هایی است پنج بقعه منسوب به پیامبران در آن قرار دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

بقعه پیغمبران در سمنان، بقعه ارمیای نبی در روستای ارمیان شهرستان میامی، مقبره جرجیس نبی در منطقه بیارجمند شاهرود، دانیال در روستای سوداغلن شهرستان میامی و بقعه‌ای به نام دانیال پیغمبر در کالپوش میامی از جمله بقاع منسوب به پیامبران در استان سمنان هستند که در این میان بقعه پیغمبران سمنان منسوب به سام و لام نبی از فرزندان حضرت نوح است که از معروف‌ترین این بقاع محسوب می‌شود.

 

به عقیده بعضی از مردم منطقه دو نفر از فرزندان حضرت نوح(ع) به نام‌های سام‌النبی و لام النبی در بالای کوه پیغمبران که برگرفته از نام این دو بزرگوار است در منطقه مشرف به گردنه آهوان در ۲۰ کیلومتری شمال شرق شهر سمنان دفن هستند.

 

این بقعه از دو مسیر قابل دسترسی است و مسیر اصلی آن که در امتداد اتوبان تهران–مشهد و در کیلومتر شش خروجی سمنان قرار دارد دارای دو بخش بیابانی و کوهستانی است.

 

این جاده در بخش بیابانی آن خاکی و دارای زیرسازی بوده اما در بخش کوهستانی آسفالت و کاملا بهینه‌سازی شده است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

در فصل زمستان و به‌ویژه در روزهای برفی همراه داشتن امکانات کافی از جمله زنجیر چرخ و البسه گرم ضروری است. مسیر دوم دسترسی به بقعه پیغمبران، از محل پل اصلی ورودی شهر درجزین در شمال شهر سمنان امکان پذیر است که دارای جاده خاکی نسبتا بی کیفیت بوده و به سمت شرق تا محل بقعه پیغمبران امتداد می‌یابد.

 

از فراز کوه پیغمبران و به‌طور دقیق از محل بقعه، علاوه بر زیارت پیغمبران خدا با چشم‌انداز زیبایی در هردو طرف کوه مواجه می‌شوید.

 

در قسمت جنوب، دشت سمنان و حومه کویری آن و در طرف دیگر یعنی قسمت شمالی، پستی و بلندی‌ها و تپه‌ماهور همراه پوشش گیاهی متوسط مشاهده می‌شود. که برای علاقه‌مندان حوزه بیوتوریسم و طبیعت‌گردی جالب توجه است.

 

طبیعت زیبای این منطقه به‌گونه‌ای است که در کنار زیارت و بهره‌مندی از معنویات آن می‌توان به کوه‌نوردی، دره نوردی، صخره‌نوردی و پیاده‌روی با هدف تفرج و گردشگری سلامت پرداخت که یکی از زمینه‌های توسعه‌ ایران‌گردی در چنین نواحی محسوب می‌شود.

 

اختلاف ارتفاع در این منطقه باعث ایجاد باد و خنکی خاصی نسبت به شهر سمنان شده است. به عبارت دیگر آب‌وهوای مناسب به‌ویژه در فصل گرم همراه با پوشش گیاهی و جانوری و دیگر جاذبه‌های اکوتوریسمی، جاذبه زیارتی منطقه را به‌عنوان محور گردشگری آن تکمیل کرده است.

 

در جوار مزار پیغمبران امکانات اولیه‌ای نظیر اتاق، سالن اجتماعات و سرویس بهداشتی تعبیه شده که رایگان و قابل استفاده برای بیتوته است.

 

این آرامگاه دارای ضریح و دارای گنبد مخروطی شکل به شعاع ۲۰ متر و با گریو کوتاهی به ارتفاع حدود ۴,۵ متر از سطح بام مقبره پوشش داده شده است.

 

در سمت جنوبی و شرقی بقعه، بیرون مقصوره دو ایوان و دو پیش فضا وجود دارد و دو طرف دیگر آن پرتگاه و دره است. همچنین در اطراف صحن شرقی ۹ حجره برای سکونت زائران ساخته شده که تعداد سه حجره آن در ضلع شمالی، سه حجره و یک انباری در ضلع شرقی و دو حجره در ضلع جنوبی تعبیه شده که برای استفاده زائرین مرمت شده است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

فضای داخلی آیینه‌کاری و بر روی سنگ‌قبر نصب شده در داخل ضریح عبارت سام النبی و لام نبی فرزند عراق ابن عالم بن سام ابن نوح پیغمبر دیده می‌شود.

 

در مفاد مطالب کتیبه موجود در ایوان شرقی که در حال حاضر قسمتی از آن به علت بی‌توجهی از بین رفته نوشته شده است: «در بیان نسب شریف پیغمبران سام و لام علیه‌السلام بدان که دو بزرگوار دو پیغمبرند از نسل نوح، یکی سام و یکی لام پسران عراق بن عالم بن سام بن نوح هستند. بنای سمنان از ایشان شده، از راه البرز به سمنان آمده و قلعه جنبدان و اسفنجان و ناسار و کوشمغان و زاوغان(اسامی محلات قدیمی شهر سمنان) را بنا نهادند و بعضی از مردم سمنان از نسل سام و لامند و وجه تسمیه سمنان آن است که باعث آن سمنک پیغمبر شده و این کوه را سیمنک می‌نامند.»

 

لزوم معرفی بقاع متبرکه به آحاد مردم در جامعه

نماینده ولی‌فقیه در استان سمنان با اشاره به وجود بقعه فرزندان نوح پیامبر در سمنان گفت: جاذبه‌های مذهبی، زیارتگاه‌ها و اماکن متبرکه همه‌ساله تعداد زیادی از گردشگران مذهبی را به‌سوی خود جذب می‌کنند و به لحاظ موقعیت فرهنگی، مذهبی ویژه کشور ما در میان کشورهای دیگر گردشگری مذهبی زمینه رشد و توسعه زیادی در ایران اسلامی دارد.

 

«آیت‌الله سید محمد شاهچراغی» با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری که فرمودند «بقاع متبرکه باید تبدیل به قطب فرهنگی جامعه شود»، تصریح کرد: زیبایی‌های این منطقه باوجود بقعه فرزندان نوح پیامبر در سمنان مضاعف شده است و بقعه پیغمبران سمنان در منطقه خوش آب و هوایی واقع است که شاید هنوز افراد زیادی با آن آشنایی ندارند و رسانه‌ها در این عرصه رسالت بیشتری دارند.

 

وی با بیان اینکه یکی از برکات نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران احیای بقاع متبرکه بوده که ازجمله کارهای خداپسندانه‌ای است که خیر آن شامل حال آحاد جامعه می‌شود، افزود: بقعه فرزندان نوح پیامبر در سمنان نیز از ظرفیت خوب و مناسبی برای انجام کار فرهنگی در این استان برخوردار است.

 

آیت‌الله شاهچراغی با تأکید بر لزوم معرفی آستان مقدس امامزادگان و بقاع متبرکه به آحاد مردم در جامعه خاطرنشان کرد: بسیاری افراد از آحاد جامعه حتی از خود این استان نیز شاید آشنایی‌های لازم از این بقعه متبرکه در سمنان را نداشته باشند که این ظرفیت مهم باید با تلاش همگانی معرفی و شناسانده شود.

 

 خدمت به اهل بیت  داراي اجر و پاداشي بزرگ

یکی از خادمان این بقعه متبرکه می گوید: در این بقعه متبرکه دو نفر از نوادگان حضرت نوح (ع) به نام های سام النبی و لام النبی از پسران عراق بن عالم بن سام بن نوح مدفون شده اند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

«نوروز طاهریان »با بیان اینکه بر روی کتیبه کنار بقعه متبرکه  سام ولام النبی آمده که از راه البرز به سمنان آمده و قلعه جنبدان و اسفنجان و ناسار و کوشمغان و زاوغان (اسامی محلات قدیمی شهر سمنان) را بنا کرده اند افزود:  قبلا مردم برای زیارت کردن از پای کوه تا فراز کوه که مقبره قرار دارد را با چار پایان مانند الاغ و اسب ویا پای پیاده می آمدند.

 

وی تصریح کرد: در حال حاضر با پیگیری اداره کل اوقاف و امور خیریه ومساعدت های استانداری ، جاده جدید از پای جاده تا محل بقعه و تأمین برق بقعه انجام  شده است.

 

طاهریان ادامه داد: افرادی که قصد زیارت این بقعه متبرکه را دارند می توانند با وسایل نقلیه خود بعد از پیمودن 27 کیلومتر جاده خاکی به این منطقه برسند.

 

این خادم ،خدمت به اهل بیت را داراي اجر و پاداشي بزرگ عنوان میکندومی گوید :باقيات صالحاتي براي ما است و بايد با پيروي از رهنمودهاي رهبري که بقاع متبرکه را مايه آرامش دلها مي دانند از اين فرصت ها استفاده و با خدمت ، اماکن مذهبي را به قطب فرهنگي تبديل کنيم.

 

وی به لزوم آشنا كردن مردم ولايت دار با اماكن مذهبي تاکید داشت و افزود: بايد مردم با اين اماكن مذهبي آشنا شده و با دیدن اين مناطق با اين بزرگواران بيشتر آشنا شوند و از فضاهاي معنوي استفاده كنند.

 

 

 

پایان پیام/276

منبع: شبستان

کلیدواژه: عید غدیر غدیر عید غدیر خم بیرجند کانون های فرهنگی هنری مساجد سومین جشنواره طنین مسجد خبرگزاری شبستان جشنواره طنین مسجد جشن عید غدیر خم روزنامه نماینده ولی فقیه در استان سمنان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۳۳۷۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سالروز وفات حضرت عبدالعظیم حسنی (ع)

آیین تعویض پرچم گنبد حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ با حضور زائران این بارگاه برگزار شد. به اشتراک بگذارید: https://tn.ai/3073998 درباره ما ارتباط با ما آرشیو اخبار ؛ جدیدترین اخبار لحظه به لحظه امروز پیوندها بازار پربیننده‌ترین اخبار قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان ما را دنبال کنید: RSS تلگرام اینستاگرام توییتر   آپارات   سروش   آی‌گپ   گپ   بله   روبیکا   ایتا
All Content by Tasnim News Agency is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

دیگر خبرها

  • سخنان رهبر انقلاب درباره حمزه سید الشهدا + فیلم
  • تعویض پرچم حرم حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) + فیلم
  • فیلم/ حال و هوای شب رحلت حضرت عبدالعظیم(ع) در حرم آن حضرت
  • سالروز وفات حضرت عبدالعظیم حسنی (ع)
  • خبر‌هایی از بررسی فرهنگ وقف در همایش متولیان بقاع متبرکه در دامغان
  • بازرسی از نانوایی های سمنان
  • عکس | تو را است معجزه در کف...
  • لزوم آمادگی برای وقوع سیل در استان سمنان
  • فیلم| حضور نجم الدین شریعتی در چایخانه حضرت رضا(ع)
  • سالانه ۵۰ موقوفه جدید به موقوفات استان سمنان اضافه می‌شود