Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-19@17:23:35 GMT

«ز پود محنت و تار محبت»

تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۸۳۴۰۱۸

«ز پود محنت و تار محبت»

این کتاب در ۱۱۸ صفحه از سوی انتشارات دانشگاه شهرکرد در سال ۱۳۹۴ به چاپ رسید و در اختیار پژوهشگران رشته هنر و علاقمندان به دست بافته‌های عشایری و محلی قرار گرفته است.

این کتاب در ۵ فصل «آشنایی با گلیم و نقوش گلیم»، «بررسی گلیم با محوریت استان چهارمحال و بختیاری»، «ابزار و وسایل کار و شیوه‌های بافت گلیم»، «تاریخچه گلیم‌بافی در ایران و جهان» و «مجموعه‌ای از عکس‌های موزه ایران و پاریس» به رشته تحریر درآمده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کبیری در این کتاب با استناد به آثار برجای مانده از گذشته عنوان کرده است ، که تاریخ گلیم‌بافی در این استان به دوران پیش از تاریخ اسلام باز می‌گردد.

در بخش‌هایی از این کتاب در خصوص نقوش گلیم‌های بختیاری آمده است: از نقوش دیگر می‌توان به دندان موشی، بته ( که خود بته انواع و اقسام زیادی دارد و از مشهورترین نقوش به کار گرفته شده است)، گل کرده، گل برفی، گل مینا، گل زنگی، چهار گل، گل هشت پر، چهار تکه و گاپیت اشاره کرد.

بختیاری‌ها گیاهان محلی اطرافشان نظیر کاج، سرو، لاله و شقایق را نیز در گلیم‌شان منقش کرده‌اند. همچنین نقوش حیوانات منطقه روباه، بنگشت، بط و بط دو سر را در دستبافته‌هایشان جاویدان ساخته‌اند.

همچنین نقش و ابزار و وسایل موردنیاز زندگی و آنچه در اطراف آنهاست نظیر نقوش آچار، سیخ، چپقی، چنگکی، رکابی و پله را نیز در دست‌بافته‌های خود به کار می‌برند."

شهراد طاهرزاده ویراستاری کتاب را بر عهده داشت و مقدمه این کتاب از سوی سید محمد بهشتی نوشته شده است.

مجموعه عکس‌های جمع‌آوری شده از موزه‌های ایتالیا و پاریس در این کتاب بازنشر شده است که به صورت تطبیقی آثار نقوش موزه‌ها و سفالینه‌های موجود بررسی شده است.

فرانک کبیری عضو هیات علمی دانشگاه شهرکرد از استادان رشته صنایع دستی این دانشگاه است و تاکنون مقالات متعددی از این نویسنده در خصوص رشته‌های صنایع دستی این استان نظیر قالی، خورجین و گلیم در مجلات علمی و هنری چاپ شده است.

۷۳۶۳/۲۰۹۷

انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: قیمت خودرو قیمت دلار حقوق زنان نقل و انتقالات لیگ برتر استان چهارمحال و بختیاری ایتالیا ایران و جهان عضو هیات علمی دانشگاه موزه قیمت خودرو قیمت دلار حقوق زنان نقل و انتقالات لیگ برتر امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۳۴۰۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آشنایی با آموزش طراحی لباس و بازار کار آن

اگر شما هم به مد و فشن علاقه مند هستید، به احتمال زیاد به آموزش طراحی لباس و بازار کار آن فکر کرده اید. رشته طراحی لباس یکی از گرایش های رشته هنر است که برای اولین بار در پاریس یعنی مرکز مد جهان به وجود آمد. امروزه نیز افراد زیادی به دنبال دریافت مدرک این رشته و ثبت نام در کلاس طراحی لباس هستند. در همین راستا در ایران مراکز فنی و حرفه ای، این رشته را تدریس کرده و به هنرجویان مدرک بین المللی اعطا می کنند. البته ممکن است افراد در انتخاب این رشته دچار سردرگمی هایی شوند. از همین رو در این مقاله قصد داریم تا شما را با آموزش طراحی لباس و بازار کار آن آشنا کنیم.

آشنایی با رشته طراحی لباس

طراحی لباس همانطور که از نام آن مشخص است، به رشته ای گفته می شود که در آن، افراد راه و روش خلق یک لباس را فرا می گیرند. در واقع امروزه طراحی لباس، رشته ای شناخته شده است که یادگیری آن، هم از طریق دانشگاه و هم از روش شرکت در کلاس طراحی لباس میسر است. همچنین از جمله سر فصل های این رشته می توان به رنگ بندی، طراحی اندام، پارچه، اندازه گیری و غیره اشاره کرد.

آموزشگاه های خوب برای آموزش طراحی لباس در شیراز ، تهران و سایر شهرها را می توانید در سایت پی جو مشاهده کنید.

آینده شغلی طراحی لباس در ایران

کسب آگاهی لازم در مورد آموزش طراحی لباس و بازار کار آن یکی از موارد مهمی است که پیش از ورود به این رشته باید با آن آشنا شد. در واقع طراحی لباس در ایران برخلاف دیگر کشورها، پیشرفت چندانی نداشته است اما با این حال، بازار کار آن برای فارغ التحصیلان این رشته، بد نیست. به علاوه طراحان لباس می توانند در بسیاری از مراکز همچون مزون ها، شرکت های تولید پوشاک، دانشگاه ها و غیره فعالیت کنند.

لیستی کامل از آموزشگاه ها و مدارس شیراز را نیز میتوانید در سایت پی جو مشاهده کنید.

مراکز برگزاری کلاس طراحی لباس

به طور کلی مراکز برگزاری کلاس طراحی لباس در ایران عبارتند از:

مراکز دانشگاهی: این رشته در بسیاری از دانشگاه ها همچون دانشگاه الزهرا، شریعتی، خرم آباد و غیره تدریس می شود و شامل 144 واحد دانشگاهی است. مراکز آموزشی خانه صنعت و معدن: این مراکز، با هدف ایجاد مهارت و کمک به ورود افراد به بازار کار دایر شده اند و افراد می توانند بدون پیش نیاز قبلی در دوره های کوتاه مدت این مراکز شرکت کنند.

چه مباحث توسط مدرس طراحی لباس تدریس می شود؟

در هر مرکز آموزشی طراحی لباس، سرفصل هایی مطابق با این رشته، توسط مدرس طراحی لباس تدریس می شود که عبارتند از:

تدریس و آموزش اصول طراحی فرم بدن و تناسبات طولی و عرضی آن. آموزش تمامی اجزای لباس از جمله یقه، دامن، شلوار و غیره. تدریس اصول طیف های رنگی و ترکیب کردن آنها. آموزش نرم افزارهای تخصصی طراحی لباس. وبسایت پی جو،مرجع معرفی آموزشگاه های طراحی لباس

اگر شما هم به دنبال وب سایتی برای آشنایی با مراکز آموزش طراحی لباس هستید، بهترین انتخاب، وبسایت پی جو است. این سایت به طور تخصصی به معرفی انواع خدمات پزشکی، اموزش طراحی لباس و غیره می پردازد و به شما در انتخاب برترین خدمات کمک می کند. همچنین سایت پی جو بانک مشاغل شیراز، تجربه انتخاب خدمات بهتر و کارآمدتر را برای شما به ارمغان می آورد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1896263

دیگر خبرها

  • پذیرش بدون آزمون استعداد‌های درخشان کارشناسی ارشد پیام نور کیش
  • برنامه رادیویی «محبت بی دریغ» از رادیو سلامت
  • میراث ورزشی خراسان چگونه به نام یک نفر سند خورد؟
  • درخواست مقتدی صدر از عربستان برای بازسازی قبرستان بقیع
  • معرفی ۱۰ چهره برتر هنر انقلاب اسلامی استان بوشهر
  • سرانه فضاهای آموزشی کهگیلویه و بویراحمد افزایش یافت
  • کیک بوکسینگ در بام سبز
  • آشنایی با آموزش طراحی لباس و بازار کار آن
  • توصیف رهبر انقلاب درباره همسرشان
  • توصیف رهبر انقلاب درباره همسرشان /رهبری گفتند این عبای گران را بدهم و به جایش ۳ عبا بگیرم ناراحت می‌شوی؟