Web Analytics Made Easy - Statcounter

، آب منبع بقاي همه موجودات زنده روي زمین است و از سویي دیگر براي انسانها نیز آب لازم وضروي است تا از سلامتی و تندرستی و زندگی سالم بهره مند شوند و از توسعه اقتصادي و اجتماعی برخودارگردند، همچنین اکوسیستم ها پیوندي ناگسسته با آب دارند.

تامین آب سطح بهداشت، میزان و درجه توسعه اجتماعی یک کشور را نشان می دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در حالت عادي ، 20درصد از جمعیت دنیا از دسترسی به آب آشامیدنی سالم و 50 درصد جمعیت نیز از دسترسی به سیستم هاي بهداشتی محروم هستند.

آب سالم مایه حیات جامعه است و آبهای سنگین و غیربهداشتی نیز باعث بوجودآمدن بیماریهایی ازجمله سنگ کلیه می گردد و بویژه برای کودکان و خردسالان آب شرب سالم یک نیاز ضروری است.

مدتهاست است که مردم شهرستان ملکشاهی با مشکل تهيه آب شرب بهداشتی دست و پنجه نرم می کنند.

میزان شوری و درجه سختی آب این شهر بیش از حد است و مردم ملکشاهی از آب لوله کشی برای مصارف شرب و مصارف خانگی استفاده نمی کنند و مجبورند برای تامین آب شرب راهی چشنه های اطراف شهر شوند.

برخی از شهروندان برای تهیه آب شرب، کیلومترها از شهرخارج شده و به چشمه های اطراف مي روند تا چند دبه آب برای مصارف پخت وپز وآشامیدن تهیه کنند.

 

 

عده ای دیگر که وضعیت مالی بهتری دارند، اقدام به خرید دستگاه تصفیه کن آب خانگی نموده اند تا از دردسر تهیه آب از چشمه ها راحت شوند، گرچه هزینه تعویض فیلتر که به علت سنگینی بیش ازحد آب نیاز به تعویض مکرر دارد را متحمل می شوند.

استفاده از دستگاه های تصفیه خانگی از جنبه های اقتصادی، بهداتشی و زیست محیطی هزینه های زیادی بر اجتماع و خانواده ها وارد می کند. استفاده از این دستگاهها ضمن در بر داشتن هزینه های خرید اولیه و تعویض فیلتر، برخی از املاح مفید آب همچون کلسیم، منیزیم ، فلوراید، کربنات و بی کربنات را کم و یا حذف می کنند که این خود در درازمدت باعث آسیب به سلامت فرد می شود.

به هرحال طرح و ایده انتقال آب سد چم گردلان از مسیر شهر مهر تنها راه حل بحران آب شیرین این شهرستان است.

این پروژه علاوه بر تامین آب شرب شهر ارکوازملکشاهی ، درمسیرخود می تواند آبادانی های پرثمری را بوجود آورد؛ ازجمله اینکه همه زمینهای کشاورزی مسیر مهر و گردنگاه را از دیمی به آبی تبدیل کند و باغات و سبزیکاریهایی ایجادکندکه خود باعث رونق اقتصادی شهرستان و تامین میوه،سبزی و صیفی را فراهم آورد.

 

 

مشکل آب شرب ملکشاهی درجه سختی آن است

"علی کاظم پور"، معاون بهداشتی شبکه بهداشت و درمان شهرستان ملکشاهی در گفتگو با خبرنگارما گفت: کارشناسان بهداشتی شبکه بهداشت و درمان شهرستان ملکشاهی بصورت روزانه نسب ت به انجام کلرسنجی و کنترل کیفی آب شرب اقدام و ماهیانه آزمایشات میکروبی را انجام می دهند.

وی اظهار کرد: در طول مدتی که آزمایشات ارزیابی شده اند، آب شرب ملکشاهی فاقد مشکل میکروبی بوده ولی در بعضی از منابع تامین آب ، به دلیل اینکه منابع مذکور زیرزمینی بوده مشکل سختی آب وجود دارد که بعضا باعث رسوب در جدار لوله ها می شود.

کاظم پور افزود: جهت حل مشکل مذکور نیازمند احداث تصفیه خانه می باشیم.

معاون بهداشتی شبکه بهداشت ملکشاهی گفت: امیدواریم با تلاشهای صورت گرفته مسئولین، تامین آب شرب از سد چم گردلان صورت گیرد و با احداث تصفیه خانه مشکل مذکور مرتفع گردد.

وی یادآور شد: توصیه می شود اگر از آب چشمه های اطراف استفاده می شود موارد گندزدایی آب شرب رعایت شود تا مشکلی از نظر بهداشتی متوجه شهروندان نگردد.

کاظم پورادامه داد:  در مورد استفاده از تصفیه کننده های خانگی نیز  فیلترهای دستگاه ممکن است  در بعضی موارد، یونها و املاح مفید را نیز تصفیه کنند، پیشنهاد می شود فیلترهای مربوطه به موقع تعویض گردد تا آسیبی متوجه مصرف کنندگان نشود.

وي در پايان گفت: توصیه میشود همشهریان عزیز ضمن  صرفه جویی در مصرف آب ، از این نعمت خدادای استفاده بهینه نمایند تا در فصل گرما با مشکل کم آبی و قطعی آن مواجه نشوند.

 

 

پیشرفت 68 درصدي طرح انتقال آب به ملكشاهي/ جهت تکمیل طرح نیاز به 600 میلیارد ریال اعتبار می باشد

"محمد محمدی"؛ معاون مهندسی و توسعه آب و فاضلاب استان ایلام در گفتگو با خبرنگار ما گفت: با توجه به بالا بودن شوری آب چاه های منطقه و به منظور افزایش سطح کیفی آب شرب شهر ملکشاهی ، شرکت آب و فاضلاب با حمایت مسئولین محلی مخصوصاً استاندار ايلام ، اقدام به تهیه و برگزاری مناقصه احداث آب شیرین کن شهر ملکشاهی نموده است .

وي اظهار كرد: بر اساس قرارداد منعقده پیمانکار می‌بایست ظرف مدت 7 ماه پروژه را اجرا نموده که عملیات اجرایی از فروردین ماه سال جاری آغاز گردیده است.

محمدي افزود: دبی ورودی آب شیرین کن 37 لیتر بر ثانیه و دبی خروجی آن 28 لیتر بر ثانیه می باشد.

معاون مهندسی و توسعه آب و فاضلاب استان ایلام گفت: در رابطه با عملیات اجرایی نیز تا کنون اقداماتي از جمله 249  کیلو وات دیماند – 550 متر شبکه – ترانس 400 هوایی، اجرای خط انتقال پساب به طول 500 متر با لوله 150 میلیمتری گالوانیزه و خاکبرداری های اولیه و عملیات ساخت مخازن پیش ساخته صورت گرفته است.

وي تصريح كرد: میزان اعتبار پیش بینی شده طرح مذکور 100 میلیارد ریال بوده که از محل منابع استانی تا کنون 16 میلیارد ریال آن تامین شده است و جهت تکمیل طرح نیاز به 84 میلیارد ریال اعتبار می باشد.

محمدي ادامه داد: ضمن تشکر از پیگیری های دکتر امینی و مساعدت های استاندار و فرماندار جهت تخصیص اعتبار آب شیرین کن، این شرکت تلاش دارد فاز یک آب شیرین کن را در شهریورماه به بهره برداری برساند و در صورت تخصیص کامل اعتبار مورد نیاز آب شیرین کن بصورت کامل تا پایان مهر ماه به بهره برداری میرسد.

 

 

وي با اشاره به طرح آبرساني به ملكشاهي از سد چم گردلان گفت: طرح طرح آبرسانی به ملکشاهی و روستاهای مسیر شامل ۲۴/۵ کیلومتر خط انتقال آب با لوله 500 میلیمتری فولادی ، سه باب ایستگاه پمپاژ ، 9000 مترمکعب مخزن ، یک باب تصفیه خانه آب با ظرفیت 155 لیتر بر ثانیه مي باشد.

محمدي يادآور شد:  عملیات اجرایی اين پروژه در سال 1391 آغاز شده و تا کنون با صرف اعتبار 263 میلیارد ریال مقدار ۱۸/۵ کیلومتر از خط انتقال اجرا شده و مابقی آن با پیشرفت فیزیکی 26 درصد و مبلغ پیمان 22 میلیارد ریال در حال اجرا می باشد.

یک باب ایستگاه پمپاژ احداث شده ، عملیات تکمیلی پمپاژ شماره 2 با پیشرفت فیزیکی 35 درصد و مبلغ پیمان 119 میلیارد ریال در دست اجرا است.

همچنین ایستگاه پمپاژ شماره 3 و تصفیه خانه آب نیز با مبلغ پیمان 213 میلیارد ریال و پیشرفت فیزیکی 20 درصد توسط پیمانکار در حال احداث می باشد.

از میزان 9000 مترمکعب مخازن ، تا کنون 7000 مترمکعب آن احداث شده و 2000 مترمکعب دیگر مربوط به پمپاژهای شماره 2 و 3 بوده که در حال اجرا می باشند ، علاوه بر پروژه های مذکور 30 کیلومتر خط انتقال برق فشار قوی نیز اجرا شده است .

معاون مهندسی و توسعه آب و فاضلاب استان ایلام با اشاره به پيشرفت فيزيكي اين طرح گفت: پیشرفت فیزیکی کل طرح 68 درصد بوده و جهت تکمیل طرح نیاز به 600 میلیارد ریال اعتبار می باشد.

وي در پايان گفت: در صورت اختصاص اعتبار لازم طرح آبرسانی با توجه به اینکه روند قابل قبولی به خود گرفته است انشاالله این طرح تا پایان ۹۹ به بهره برداری می رسد.

 

 

بهره برداري از پروژه آب شيرين ملكشاهي در هفته دولت

"سلام اميني"، نماينده مردم استان ايلام در مجلس شوراي اسلامي در گفتگو با خبرنگار ما گفت: شهرستان ملكشاهي تنها شهرستاني در استان ايلام است كه مشكل آب شرب دارد.

علي رغم اينكه سه رودخانه گل گل، سراب اركواز و رودخانه ابوچماقين در شهرستان ملكشاهي قرار دارد اما مردم اين شهرستان از مصرف آب شرب سالم و بهداشتي محروم هستند.

وي اظهار كرد: پروژه آبرساني از سد چم گردلان به ملكشاهي از سال 91 آغاز شده است كه داراي 24 كيلومتر خط انتقال، سه ايستگاه پمپاژ، يك تصفيه خانه و برق رساني به ايستگاههاي پمپاژ مي باشد.

تاكنون 24 ميليارد تومان در راستاي اين پروژه هزينه شده و جهت تكميل آن 42 ميليارد تومان ديگر نياز است.

اميني افزود: با توجه به اينكه بحران آب در شهرستان ملكشاهي و پروژه انتقال آب طولاني مدت و زمان بر است، پيشنهاد داديم كه دستگاه آب شيرين كن در شهر اركوازملكشاهي نصب شود كه فعلا مردم از آب سالم استفاده كنند.

نماينده مردم استان ايلام در مجلس شوراي اسلامي گفت: جهت احداث پروژه آب شيرين كن مبلغ شش ميليارد تومان برآورد شد و اين پروژه در دهه فجر97 كلنگ زني گرديد، از اين اعتبار مبلغ يك و نيم ميليارد تومان سال گذشته جذب شد و دو ميليارد نيز امسال اضافه شده است كه تاكنون سه و نيم ميليارد جذب و دو ونيم ميليارد تومان ديگر نياز است.

وي ادامه داد: جهت تكميل پروژه آب شيرين كن ملكشاهي به وزير نيرو نامه داديم و در كميسيون انرژي مجلس نيز مطرح كرديم و اخيرا با معاون آب و فاضلاب شهري كشور رايزني صورت گرفت و باحضور فرماندار ملكشاهي و كارشناسان آب و فاضلاب كشور بحث و بررسي درخصوص اين پروژه صورت گرفت كه آبفاي كشور قول مساعد دادند تا فاز اول پروژه آب شيرين كن در هفته دولت به بهره برداري برسد.

اميني يادآور شد: پروژه آب شيرين كن داراي دو فاز (دو دستگاه) است كه هر دستگاه 14 ليتر آب در ثانيه تصفيه مي كند و در مجموع 28 ليتر آب در ثانيه تصفيه خواهند كرد.

نماينده مردم استان ايلام در مجلس شوراي اسلامي گفت: زيرساخت پروژه آب شيرين ملكشاهي از جمله جاده دسترسي، برق رساني و خط فاضلاب براي پسماند آماده شده است.

 

ضرورت تكميل پروژه آب شيرين كن و طرح آبرساني به ملكشاهي

به گزارش ايلام بيدار مردم ملكشاهي هم اكنون آب شرب مورد نياز خود را از چشمه هاي اطراف تامين مي كنند.

آب لوله كشي نيز در برخي اوقات به دلايلي از جمله مشكلات شبكه، پايين ودن سطح منبع آب، شكستگي لوله و... قطع مي شود.

قطعي آب شرب با توجه به استفاده مردم از كولر آبي، مشكلاتي را نيز به بوجود مي آورد.

پروژه انتقال آب از سد چم گردلان كه حدود هفت سال از آغاز آن مي گذرد با پيشرفت 68 درصدي نياز به تامين اعتبار 42 ميليارد تومان دارد تا بتواند آب شرب مردم ملكشاهي را تامين كند و قطعا طولاني مدت و زمان بر خواهد بود.

با توجه به كمبود اعتبار و روند كند پروژه خط انتقال آب ملكشاهي انتظار مي رود مسئولين مربوطه در راستاي تكميل پروژه آب شيرين كن و تامين اعتبار لازم براي تكميل طرح آبرساني از سد چم گردلان به ملكشاهي اهتمام بيشتري داشته باشند.

منبع: بسیج نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت basijnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بسیج نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۳۴۵۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تامین اعتبار سامانه دوم آبرسانی اصفهان در دستور کار استانداری است

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای اصفهان، سیدرضا مرتضوی پنجشنبه نهم فروردین ماه در حاشیه بازدید از سامانه دوم آب‌رسانی اظهار داشت: پیشرفت این پروژه به طور مرتب پیگیری می‌شود.

وی ادامه داد: طی بازدیدها از روند فعالیت‌های انجام شده مطلع می‌شویم و با توجه به برگزاری جلسات هفتگی با مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای اصفهان انتظار می‌رود پیشرفت ۸۷ درصدی تصفیه خانه سامانه دوم آب‌رسانی بزودی تکمیل شود.

استاندار اصفهان با توجه به نیاز اعتباری و اهمیت پروژه خاطر نشان کرد: تأمین اعتبار لازم برای اجرای این سامانه به طور جدی در دستورکار استانداری قراردارد.

بخش‌های از سامانه دوم سال گذشته بهره‌برداری شد

حسن ساسانی، مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای اصفهان درباره این سامانه اظهار داشت: سامانه دوم آب‌رسانی به اصفهان و ۱۴ شهرستان استان اصفهان سامانه‌ای مکمل با ماهیت پدافندی است و ۷۷ هزار کیلومتر مربع و به عبارتی ۷۲ درصد از پهنه استان را پوشش می‌دهد که جمعیت تحت پوشش طرح حدود ۵/۵ میلیون نفر با پوشش ۷۵ درصد جمعیت کل استان اصفهان است.

وی افزود: این سامانه با قابلیت تأمین ۹.۵۷ متر مکعب آب شرب برای افق ۱۴۱۰ در حال اجرا است.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای اصفهان یادآور شد: در قالب طرح اضطراری در سال ۱۴۰۱ بخش‌های در حال اجرا در مدار بهره‌برداری قرار گرفت.

ساسانی خاطر نشان کرد: در خرداد ماه سال ۱۴۰۲ در فاز نخست درحین اجرای کل این پروژه، یک خط لوله تا مخزن نجف آباد و نیمی از یک استریم تصفیه خانه راه اندازی شد و در حال حاضر از طریق یک رشته خط لوله ۱۶۰۰ میلی‌متری آب شرب به ظرفیت بیش از ۲ متر مکعب بر ثانیه خروجی از تصفیه‌خانه به مخزن نجف‌آباد منتقل می‌شود.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای اصفهان تأکید کرد: با بهره برداری از این سامانه به میزان ۶.۴ متر مکعب بر ثانیه کمبود آب شرب اصفهان و ۱۴ شهرستان در شرایط فعلی جبران خواهد شد.

وی با تأکید بر این که سامانه شامل تونل انتقال آب و تصفیه خانه است، ادامه داد: در واقع سامانه دوم آب‌رسانی، تأمین کننده کمبود آب شرب جمعیت بیش از ۵.۵ میلیون نفری تحت پوشش این طرح است که سامانه اول آب‌رسانی موجود در اصفهان به تنهایی قابلیت تأمین آن را نداشت.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای اصفهان تصریح کرد: وضعیت پیشرفت فیزیکی قطعه اول خط انتقال بالغ بر ۹۹ درصد و وضعیت پیشرفت فیزیکی قطعه سوم خط انتقال تا پایان سال ۱۴۰۲ در حدود ۴۲ درصد است.

ساسانی در گزارشی اجمالی با توضیح فعالیت‌های انجام شده در فاز نخست این پروژه، از وزارت نیرو و شرکت مدیریت منابع آب ایران و استانداری اصفهان در راهبری این طرح و شرکت‌های همکار پیمانکار در اجرای آن قدردانی کرد.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای اصفهان وضعیت پیشرفت فیزیکی تصفیه‌خانه سامانه دوم آب‌رسانی را ۸۷ درصد تا پایان سال ۱۴۰۲ اعلام کرد.

وی افزود: میزان اعتبار مورد نیاز برای تکمیل بخش‌های در حال اجرای طرح توسعه آبرسانی به چهارده شهرستان استان اصفهان، سامانه دوم آب‌رسانی به اصفهان بزرگ، بالغ بر ۲۸,۰۰۰ میلیارد ریال است.

طرح سامانه دوم آبرسانی به ۱۴ شهرستان استان اصفهان با هدف تأمین، انتقال و تصفیه آب شرب از سد زاینده‌رود برای شهرستان‌های تحت پوشش طرح شامل اردستان، اصفهان، برخوار، خمینی‌شهر، تیران و کرون، خور و بیابانک، دهاقان، شاهین‌شهر و میمه، فلاورجان، لنجان، مبارکه، نائین، نجف‌آباد و نطنز توسط شرکت آب منطقه‌ای اصفهان در مرحله اجرا قرار دارد.

بازدید از ایستگاه پمپاژ و تصفیه خانه آب به کاشان در ادامه مورد بازدید استاندار اصفهان و هیأت همراه قرار گرفت.

کد خبر 6064208

دیگر خبرها

  • سامانه دوم آبرسانی اصفهان بزودی تکمیل می‌شود
  • تامین اعتبار سامانه دوم آبرسانی در دستورکار استانداری اصفهان
  • ۱۳ پروژه ملی استان اردبیل در اولویت تکمیل است
  • برای تأمین اعتبار با پیگیری جدی و نگاه همه‌جانبه ورود کنید
  • تامین اعتبار سامانه دوم آبرسانی اصفهان در دستور کار استانداری است
  • پروژه استخر سرپوشیده بردسکن همچنان ناتمام رها شده است
  • پیشرفت ۴۵ درصدی طرح آبرسانی به ۲۴ روستای شهرستان فریدونشهر
  • آبرسانی به بزرگ‌ترین جزیره خلیج فارس
  • جزئیات روند پیشرفت پروژه‌های آب و فاضلاب خوزستان
  • بهره‌برداری از پروژه روشنایی ناژوان با ۱۵ میلیارد ریال اعتبار