Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس دانشکده الهیات دانشگاه شهید بهشتی با تصریح اینکه اسلام با محرومیت میانه‌ای ندارد، گفت: طرح «ابرار» دست ردی بر سینه فقر است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا حجت الاسلام دکتر حسن سعیدی در گفت و گو با خبرنگار مرصادنیوز اظهار داشت: در خصوص مواجهه با فقر و محرومیت زدایی از جامعه اسلامی باید به نکاتی توجه شود که برآیند اجرای این اصول زندگانی کریمانه نامگذاری می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عضو هئیت علمی گروه ادیان و عرفان دانشگاه شهید بهشتی گفت: اسلام به فقر اقتصادی نگاه سلبی دارد در همین راستا از حضرت رسول(ص) نقل شده اگر نان و غذا نمی بود ما توان روزه گرفتن و نمازگزاردن را نداشتیم.

وی افزود: البته توجه به این نکته لازم است که فقر به دو معنا به کار رفته است؛ یکی فقر اقتصادی که در منابع دینی مورد نکوهش قرار گرفته و دیگری فقر معنوی است که در روایات آمده حضرت رسول(ص) فرموده اند که "فقر فخر من است" که به معنای وابستگی انسان به خالق و مبدا جهان است و البته این وابستگی به حق امری مثبت است.

حجت الاسلام سعیدی خاطرنشان کرد: در منابع دینی نابرخورداری و محرومیت از نعمتهای الهی نکوهش شده. در این راستا قرآن می فرماید که " ای پیامبر به آنها بگو کیست که آیات (نعمتهای) الهی را حرام بشمارد زیرا آنچه خداوند در دنیا آفریده برای برخورداری انسان ها است.

این استاد دانشگاه ادامه داد: در حالی که برخی دین را متهم می کنند که در راستای محرومیت زدایی مسئولیتی ندارد این آیه قرآن نعمتهای الهی را به نام "زینت الله" شمرده و نابرخورداری از نعمتهای الهی در این آیه و روایات هم معنای این آیات نکوهش شده است.

تشریع احکام اقتصادی در اسلام در راستای محرومیت‌زدایی است

رئیس دانشکده الهیات دانشگاه شهید بهشتی عنوان کرد: تشریع احکام اقتصادی در اسلام در راستای محرومیت‌زدایی از جامعه و پر کردن خلأ اقتصادی است؛ احکامی نظیر خمس، زکات، صدقات، کفارات همه این احکام اقتصادی در یک جمع بندی کلی یکی از فلسفه هایش این است که در راستای محرومیت زدایی و پر کردن خلاء اقتصادی جامعه تشریح شده اند مانند اینکه کسی که در رمضان از روزه سر باز زند خداوند در احکام دینی برای تبرئه شدن این فرد از گناه او را مجبور به رسیدگی به تهیدستان و محرومان می کند.

حجت الاسلام سعیدی با تاکید بر لزوم ایجاد حس اخوت و برادری در میان مسلمان گفت: در روایات از حضرت رسول(ص) نقل شده مردم همچون دندان های یک شانه هستند که اگر کنار هم نباشند انسان نمی تواند به خوبی از آن استفاده کند؛ لذا در جامعه اسلامی هم مردم باید در تعامل و تعاون با هم باشند.

وی با اشاره به اینکه بر اساس احادیث نیز وقتی فردی آسیب ببیند دیگران هم نسبت به آن آسیب باید احساس مسئولیت داشته باشند، بیان کرد: در راستای نکوهش از بی‌مسئولیتی در برابر دیگران هم احادیثی داریم که یکی از آن حدیثی از حضرت رسول(ص) که فرمودند کسی که در روزگاران خود نسبت به امور مسلمانان توجه نکند مسلمان نیست.

این استاد دانشگاه عنوان کرد: بر اساس آیه 34 سوره حاقه که خداوند می فرماید "کسی که نسبت به مسکینان و تهیدستان احساس مسئولیت نداشته باشد دین را تکذیب می کند برهمین مبنا کسانی که در برابر دیگران احساس مسئولیت نمی کنند تکذیب کنندگان دین هستند.

حجت الاسلام سعیدی خاطرنشان کرد: با وجود این توصیه ها نسبت به دستگیری از تهیدستان حفظ کرامت انسانی برای فقرا یک اصل اساسی حاکم بر همه این اصول است زیرا انسان وجودی دارای کرامت ذاتی و خلافت الهی دارد اگرچه توصیه به دستگیری از تهیدستان می شود، اما کرامت این افراد نباید آسیب ببیند در همین راستا در روایات نقل شده مردم هنگام غسل دادن بدن امام سجاد(ع) متوجه شدند پشت ایشان مجروح شده و این بر اثر حمل آذوقه و نان در دل شب برای مردم تهیدست بوده است.

دانشیار دانشگاه شهید بهشتی گفت: سیره و روش پیوسته معصومان(ع) توجه به محرومان و تهیدستان بوده و این به خوبی در زندگی پیامبر(ص) و ائمه اطهار(ع) مشاهده می شود که از نهایت توجه به محرومان و تهیدستان حکایت دارد.

شان نزول آیه 8 سوره دهر چه بود؟

وی با اشاره به داستان شان نزول آیه هشت سوره دهر بیان داشت: این آیه به داستان مهمی که در زندگی حضرت امیر(ع) و حضرت فاطمه(س) اشاره دارد که این دو بزرگوار برای شفا یافتن حسنین(ع) از بیمار نذر کردن سه روز را روزه بگیرند.

حجت‌الاسلام سعید ادامه داد: پس از بهبودی حضرت علی(ع) برای اینکه به نذر خود وفا کنند چیزی در دست نداشتند تا جایی که براساس روایات حضرت علی(ع) از شمعون خیبری مقداری پول برای تهیه نان قرض کردند و حضرت زهرا(س) نیز به تهیه آرد و خمیر پرداختند و به تعداد اعضای خانه 5 عدد نان پختند و برای افطار پیش روی خود گذاشتند اما هنگام افطار سائلی وارد شد و آن بزرگواران نان ها را به سائل بخشیدند.

این استاد دانشگاه گفت: این بزرگواران فردای آن روز با گرسنگی روزه گرفتند و روز را در حالی که جز آب چیزی در دست نداشتند به شب رساندند هنگام افطار فردی یتیم به درب منزل آمد و آن بزرگواران باز طعام خود را به یتیم بخشیدند و روز سوم نیز آن بزرگواران افطاری خود را به اسیری که درب منزل ایشان مراجعه کرده بود، بخشیدند.

وی افزود: حضرت علی(ع) و حسنین(ع) به خدمت رسول اکرم(ص) رسیدند و پیامبر(ص) حال آقا زاده ها را جویا شدند در حالی که آنها بر اثر شدت گرسنگی به خود می لرزیدند، پیامبر(ص) به منزل فاطمه(س) آمد و دیدند دخترشان مشغول عبادت است و از فرط گرسنگی چشمانشان قدرت بینایی خود را از دست داده، پیامبر(ص) غمگین و از وضعیت فاطمه(س) و فرزندان او متاثر شد که در این شرایط سخت تهیدستی خود دیگران را بر خود ترجیح دادند در این هنگام آیه هشت سوره دهر نازل شد.

لزوم الگوگیری از ائمه اطهار برای محرومیت‌زدایی

حجت الاسلام سعیدی با بیان اینکه این روایات را نه تنها شیعیان بلکه اهل سنت هم نقل کرده اند، بر ضرورت الگوگیری شیعه از ائمه اطهار در توجه به محرومان تاکید کرد و گفت: معنای واقعی شیعه یعنی کسی که پا جای پای رهبران خود بگذارد بنابراین در توجه به محرومان و تهیدستان و محرومیت زدایی بهترین الگوهای ما ائمه اطهار(ع) و پیامبر(ص) هستند.

وی افزود: رسیدگی به محرومان و فقرزدایی وظیفه مسئولان جامعه اسلامی است به خاطر مسئولیتی که دارند بیش از همه و پیش از همه در پیروی از پیشوایان دین مسئولیت دارند برهمین مبنا با توجه به مسئولیت اجتماعی که برعهده آنها گذاشته شده باید در رابطه با محرومان و تهیدستان احساس مسئولیت کنند.

حجت الاسلام سعیدی گفت: حضرت علی(ع) فرمودند آیا به همین اندازه که به من گفته شود حاکم اسلامی هستم باید بسنده کنم، قاعدتا نه؛ بلکه باید با در سختی و دشواری روزگار با محرومان سهیم باشم بنابراین همه مسئولان جامعه اسلامی از مدیران صدر، متوسط ، دولت، حوزه اجرا و قضا پیروی دقیق از ائمه اطهار(ع) را در دستور کار خود قرار دهند.

وی درباره خاطره ای از رهبر معظم انقلاب افزود: با توجه به داشتن مسئولیت ریاست دانشکده الهیات چند برابر ظرفیت دانشجویان برای مصاحبه دکتری مراجعه کردند که یکی از آنها آقای سیدی معمر بود که فامیلی خود را حسینی خامنه ای معرفی کرد پس از انجام مصاحبه ایشان را به عنوان نفر دوم اعلام کردیم و بعد توسط مدیر اجرایی و جستجو کردن نام و تصویر پسران رهبر انقلاب متوجه شدیم ایشان فرزند معظم له بوده است در حالی که پیش از این به کسی اطلاع داده نشده بود که فرزند ایشان برای مصاحبه می آید.

حجت الاسلام سعیدی با تاکید بر اینکه این درسی برای مسئولان است که در برخورد با افراد مختلف زهد رهبری را مد نظر خود قرار دهند، عنوان کرد: ترامپ با ادعایی واهی خیال کرده رهبر ما مانند خودش از کسانی است که از نظر مالی برج هایی دارد  برهمین مبنا حساب بانکی ایشان را تحریم کرده غافل از اینکه وی تنها درصدد تامین مایحتاج زندگی است و شاید قبول این مساله برای هرکسی راحت نباشد و باید از نزدیک با ایشان آشنایی داشت.

وی بیان کرد: همان طور که رهبر معظم انقلاب اشاره کردند جوانان باید در صحنه باشند و بسترسازی کنند تا مسئولان به مسئولیت محرومیت زدایی در جامعه پایبند باشند و احساس مسئولیت کنند.

این استاد دانشگاه با تاکید بر لزوم ایجاد مسئولیت برای مسئولان و آحاد جامعه گفت: اما محرومان و تهیدستان هم نباید در راستای حفظ کرامت خود از افراد فرومایه که به عزت آنها آسیب می زنند درخواست کنند البته این به معنای رفع مسئولیت از دیگران نیست بلکه تاکیدی بر داشتن زندگی کریمانه است.

حجت‌الاسلام سعیدی خاطرنشان کرد: زندگی کریمانه دو سو دارد از سویی افرادی که مسئولیت رسیدگی به محرومان را دارند باید کرامت را حفظ کنند از سوی دیگران محرومان در ابراز نیاز کرات خود را خدشه دار نکنند چه اینکه در روایات داریم شیعه ما کسی است که از هرکسی در خواست نمی کند هرچند از گرسنگی بمیرد.

همه باید احساس مسئولیت کنیم و به طرح ابرار بپیوندیم

حجت الاسلام سعیدی بیان کرد: با توجه به اصول مطرح شده کسانی که در این عرصه قرار می گیرند مصادیق ابرار هستند و شایسته است آحاد جامعه به ویژه جوانان و جامعه دانشگاهی و دانشجویان همان گونه که درعرصه های مختلف حضور دارند در طرح ابرار نیز شرکت کنند همچنین سایر طبقات اجتماعی و برخورداران و آنها که در عرصه های اقتصادی فعالیت دارند و زنان و مردان پیشرو جامعه هم در این طرح مشارکت کنند.

وی خاطرنشان کرد: همه باید احساس مسئولیت کنیم و به این طرح بپیوندیم تا با پیوستن به آن بخشی از مشکلات تهیدستان و محرومان گام برداریم.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۳۴۹۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«چغازنبیل» بزرگترین اثر معماری شناخته شده از تمدن ایلام میانه

خبرگزاری مهر؛ گروه استان‌ها: در فاصله سال‌های ۱۹۳۰ تا ۱۹۴۰ میلادی با توجه به فعالیت‌های گسترده شرکت‌های نفتی خارجی در منطقه و بررسی‌های زمین‌شناسی که توسط کارشناسان این شرکت‌ها صورت می‌گرفته یکی از کارشناسان شرکت نفت در محوطه چغازنبیل، آجرنوشت‌هایی می‌یابد و آن را به هیئت باستان‌شناسی مستقر در شوش به سرپرستی دومکنم تحویل می‌دهد.

خواندن این آجرنوشته امکان شناخت یکی از شهرهای ایلامی به نام دوراونتاش را فراهم می‌کند. پس از دومکنم، گیرشمن باستان‌شناس فرانسوی حفاری‌های چغازنبیل را ادامه می‌دهد. از سال ۱۳۷۸ خورشیدی، کاوش‌ها و مطالعات باستان‌شناسی این محوطه به سرپرستی دکتر بهزاد مفیدی ادامه یافت.

معنای چغازنبیل

محوطه میراث جهانی چغازنبیل (شهر اونتاش) شهری آئینی بوده که در حال حاضر بزرگترین اثر معماری شناخته شده از تمدن ایلام میانه است. این اثر در قرن سیزده قبل از میلاد به دستور پادشاه مقتدر این سلسله، اونتاش نپیریشا ساخته شده و به خدایان بزرگ ایلامی، نپیریشا و اینشوشیناک به صورت وقف اهدا می‌شود.

باستان‌شناسان برای این مجموعه تاریخی، عملکرد دفاعی قائل نشده‌اند. ذیقَورَّت با تشدید بر روی حروف «ق و ر» کلمه‌ای اکدی است. در ایران تلفظ این کلمه از گزارش‌های گیرشمن گرفته شده و عموماً زیگورات نوشته شده و به معنای بلند و برافراشته ساختن است.

واژه چغازنبیل نیز متشکل از دو جز «چغا» به معنای تپه (همچون چغامیش، چغاگاوانه و غیره) و زنبیل به معنای سبد است. گویا قبل از حفاری معبد، ویرانه‌های تپه مانند آن، یک زنبیل واژگون را تداعی می‌کرده است.

زیگورات چغازنبیل در استان خوزستان و در فاصله ۴۰ کیلومتری جنوب شرقی شوش و ۲۰ کیلومتری هفت‌تپه قرار دارد. معبد ایلامی چغازنبیل بر روی تپه‌ای خاکی و در ساحل رودخانه دز از شعب رود کارون در استان خوزستان واقع شده است.

این معبد توسط اونتاشگال پادشاه ایلامی‌ها در سال ۱۲۵۰ قبل از میلاد ساخته شده و آن را به خدای اینشوشینک اختصاص داده است. بنای معبد چند طبقه و ارتفاع آن حدود ۲۵ متر است. این بنا از خشت خام ساخته شده و روکشی از آجر دارد. در اطراف معبد تعدادی لوح گلی و چندین مجسمه از انسان و حیوان به دست آمده است.

معماری زیگورات چغازنبیل

نیایشگاه زیگورات چغازنبیل در شهر دوراونتاش حدوداً به طول ۱۰۰۰ و عرض ۱۳۰۰ متر از سه حصار تو در تو از جنس خشت تشکیل شد. در میان حصار اول معبد اصلی که زیگورات نامیده می‌شد قرار گرفته است؛ در حصار دوم کاخ‌ها و معابد کوچک و در حصار سوم تصفیه خانه چغازنبیل، کاخ‌ها و آرامگاه‌های زیرزمینی سلطنتی قرار دارند.

مصالح اصلی به کار برده شده در اثر باستانی زیگورات دوراونتاش (چغازنبیل) خشت و گل است. همچنین برای محافظت از فرسایش خشت‌های به‌کار رفته در بنا از پوشش آجری استفاده زیادی شده است.

نمای زیگورات با استفاده از هزاران آجر پخته و کتیبه‌دار تزئین شده است؛ آجرهای لعاب‌دار، ملات قیر، اندودهای گچی، تزئینات شیشه‌ای و گل میخ‌های سفالی از مصالح به کار رفته در این بنا هستند.

دروازه‌های ورودی بنای زیگورات دوراونتاش (چغازنبیل) توسط مجسمه‌هایی به شکل گاوهای نر از جنس سفال لعاب کاری شده محافظت می‌شدند. همچنین در نزدیکی معابد هیشمیتیک و روهوراتیر کوره‌ای وجود دارد که برای پخت سفال‌ها از آن استفاده می‌کردند. مجموعه باستانی زیگورات چغازنبیل در ۵ طبقه ساخته شده بود، اما در حال حاضر تنها دو طبقه از آن باقی مانده است. زیگورات با اضلاع ۱۰۵× ۱۰۵ متر و ارتفاع تقریبی ۵۳ متر از سطح زمین ساخته شده بود.

اما امروزه تنها ۲۵ متر از آن باقی مانده است. ساخت طبقات زیگورات چغازنبیل به نحوی است که ۵ طبقه آن به موازات یکدیگر و از سطح زمین ساخته شده‌اند. داخل همه طبقات زیگورات از خشت پر شده است؛ به جز طبقات اول و پنجم که توخالی و دارای فضایی اتاق مانند هستند. بافت داخلی دیوارها متشکل از خشت و نمای بیرونی آن با آجر احداث شده است.

بعضی از آجرهای استفاده شده در چغازنبیل لعاب‌کاری شده‌اند و بعضی نیز تزئیناتی همانند گل‌میخ دارند که در نوع خود از جمله کهن‌ترین کاشی‌های دنیا محسوب می‌شوند. سرتاسر نمای زیگورات، از آجرهایی به خط میخی ایلامی تزئین شده که نمایانگر نام سازنده بنا و هدف از ساخت آن است.

در سمت شمال غرب و جنوب غرب زیگورات دو سکو به شکل دایره قابل مشاهده است که نظرات گوناگونی در ارتباط با کاربری آن‌ها وجود دارد؛ برخی از باستان‌شناسان بر این باورند که این سکوها در آن دوران محل پیشگویی و ستاره‌شناسی، ساعت خورشیدی و یا قربانگاه بوده است.

تصفیه خانه چغازنبیل

برخورداری از تصفیه خانه یکی دیگر از ویژگی‌های منحصر به فرد بنای تاریخی زیگورات چغازنبیل است. تصفیه خانه چغازنبیل یکی از قدیمی‌ترین تصفیه خانه‌های دنیا بشمار می‌رود که در نوع خود برای آن دوره بی‌نظیر است.

با وجود اینکه رودخانه دز تنها سه کیلومتر از معبد فاصله دارد، منبع اصلی تأمین آب این تصفیه خانه رودخانه کرخه بود که توسط یک کانال ۴۵ کیلومتری به چغازنبیل می‌رسید. علت اصلی تأمین نشدن آب از رودخانه دز فاصله زیاد ارتفاع چغازنبیل از سطح رودخانه دز است.

همچنین از دیدگاه باستان‌شناسان مجموعه چغازنبیل که از سه بنا تشکیل شده، شامل رصدخانه خورشیدی یا تقویم آفتابی برای محاسبه گردش خورشید و سال‌شمار بوده است. همچنین از رصدخانه زیگورات چغازنبیل برای استخراج تقویم و شناسایی روزهای ابتدایی و میانی هر فصل سال یا اعتدالین بهاری و پاییزی و انقلاب‌های تابستانی و زمستانی استفاده می‌کردند.

در معماری باستان طرح خاص این طاق‌نماها (که از چند قوس پشت سر هم که به ترتیب کوچک می‌شوند) از جایگاه ویژه‌ای برخوردار بود. این طرح خاص در معماری ایران باستان ابتدا برای رصد خورشید ساخته می‌شد اما پس از مدتی در دروازه ورودی بناها به عنوان تزئین مورد استفاده قرار می‌گرفت.

آجرهای سازنده خورشیدسنج‌های چغازنبیل که با طرح خاص به شکل هشت ضلعی هستند مختص رصد خورشید احداث شده‌اند. نوشته‌های روی این آجرها به وضوح نشان‌دهنده این واقعیت هستند که سازه مدور کاربری رصدخانه داشته است.

روی این آجرها نوشته شده است: «من اونتاش گال، پسر هومنانومنا، شاه انزال و شوش، بنای محترمی در اینجا ساختم؛ یک سیان کوک. در سال‌ها و روزهای پرشمار پادشاهی طولانی به دست آوردم. من یک شونشوایرپی برای خدای گال و اینشوشیناک (سیان کوک) بنا نهادم.»

معنی دو کلمه اصلی «سیان کوک» و «شونشووایرپی» تا کنون مشخص نشده اما به گفته باستان شناسان به احتمال زیاد مفهوم رصد گاه و رصد خانه را می‌رساند.

همان‌طور که در طرح خورشیدسنج‌ها دیده می‌شود، تغییرات زاویه مابین کناره‌های خورشیدسنج‌ها با تغییرات زاویه طلوع خورشید در ابتدای هر یک از فصول سال برابر است. طراحی این خورشیدسنج‌ها به صورتی است که زمان طلوع یا غروب خورشید با تماشای سایه‌های ایجاد شده از آن، ابتدا یا وسط هر یک از فصل‌ها را می‌توان تشخیص داد.

کد خبر 6062267

دیگر خبرها

  • برنامه «سلسله موی دوست» از رادیو ایران
  • ۳۰۰۰بسته معیشتی بین نیازمندان زیر پوشش کمیته امداد تبریز توزیع شد
  • «چغازنبیل» بزرگترین اثر معماری شناخته شده از تمدن ایلام میانه
  • دعای روز شانزدهم ماه مبارک رمضان و اوقات شرعی
  • امام حسن مجتبی (ع) الگوی کامل صبر و مهربانی است
  • داغداری امت اسلام دراثر جنایت صهیونیست نسبت به زنان غزه
  • اسامی محرومان هفته بیست و پنجم لیگ یک فوتبال
  • بانوی ایرانی، مدیر مسابقات انتخابی تنیس روی میز آسیای میانه شد
  • امام حسن مجتبی(ع) با اقتدار در برابر معاویه ایستاد و مقابله کرد
  • گرگیعان، جشن سالروز میلاد اولین نوه‌ی پیامبر اسلام