Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-18@03:32:08 GMT

خوراکی‌هایی با کاربرد درمانی در فصل گرما

تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۸۳۵۳۹۳

خوراکی‌هایی با کاربرد درمانی در فصل گرما

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، در ماه‌های گرم سال، پوست انسان دچار دگرگونی‌هایی می‌شود. به ویژه در افراد دارای پوست‌های حساس، خشک، چرب و جوش دار مشکل هایی، چون آکنه صورت، خشکی بیش از اندازه، قرمزی، خارش و مواردی از این دست امکان دارد روی دهد. هوای گرم تابستان و وجود انواع میوه ها، آبمیوه ها، شربت و انواع بستنی‌ها یکی از لذت بخش‌ترین تفریح‌های افراد برای تحمل گرمای شدید هوا و داشتن روحیه و خلق و خوی مثبت است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 
اما به گفته کارشناسان مصرف برخی از نوشیدنی‌ها و میوه‌های خوش طعم تابستانی می‌تواند سبب تشدید مشکل‌های سلامت پوست صورت شود. توصیه پزشکان برای حفظ سلامت بدن در فصل گرما، مصرف مواد خوراکی با میزان کم انرژی و نوشیدن میزان کافی آب است تا بدن دچار کم آبی نشود.  
مصرف خوراکی‌هایی که سبب خنک شدن سیستم داخلی بدن انسان می‌شوند، سبب کاهش اثر‌های گرما بر بدن مانند ایجاد چین و چروک پوستی، آکنه، تحریک پذیری و پرخاشگری و رفع سوهاضمه می‌شوند. از جمله خوراکی‌های با طبع سرد که می‌تواند اثر‌های گرما بربدن را از بین ببرد می‌توان هندوانه، توت فرنگی، خیار، کدو و ریحان را نام برد. این خوراکی‌ها به دلیل دارا بودن آب میان بافتی می‌توانند سبب آب رسانی به بدن و رفع کم آبی شوند.
کارشناسان به افراد توصیه می‌کنند در این زمان از نوشیدن نوشابه‌های گازدار یا آبمیوه‌های بسته بندی شده خودداری کنند، زیرا این مواد دارای میزان فراوان قند و انواع مواد نگهدارنده هستند که می‌توانند سبب کم آبی بیشتر بدن، از دست دادن انرژی و ایجاد آکنه صورت شوند.
بهترین نوشیدنی‌های طبیعی درفصل گرما، آب نارگیل را می‌توان نام برد که دارای انواع ویتامین و مواد معدنی لازم برای سلامت پوست و بدن است. بعد از آن، دوغ را می‌توان نام برد که برای افزایش اثربخشی آن می‌توانید برخی ادویه‌ها و گیاهانی، چون نعنا را به آن بیفزایید.
مشابه این نوشیدنی در کشور هند با نام Chaas مشهور است که در آن پنیر رقیق شده در آب یا ماست به همراه مقداری نمک، پودر زیره، نعنا و آب مصرف می‌شود.  
خوراک خنک دیگر kokum نام دارد که یکی از دسر‌های مشهور کشور هندوستان است و برای رفع کم آبی بدن و تنظیم الکترولیت‌های بدن مورد استفاده قرار می‌گیرد. این خوراک ترکیبی از شیر، میوه kokum و نارگیل است که به آن دانه‌های زیره و برخی ادویه‌های طعم دهنده افزوده می‌شود.  
لیمو یکی از مفید‌ترین میوه‌ها برای ضدعفونی کردن بدن، تهیه آبمیوه‌های تازه و سالم و تقویت پوست و بدن است. درفصل تابستان به ویژه اواسط این فصل گاهی اوقات دگرگونی‌های آب وهوایی یا دگرگونی شدید دمای خارج و داخل خانه و محل کار سبب ابتلای افراد به سرماخوردگی و بیماری‌های ویروسی می‌شود.   برای تقویت سیستم ایمنی بدن و جلوگیری از ابتلا به انواع بیماری‌ها کارشناسان توصیه می‌کنند افراد در رژیم خوراکی خود مصرف لیموترش را قراردهند. لیموترش حاوی ویتامین C است که سبب جلوگیری از کم آبی بدن می‌شود، همچنین لیموترش به دلیل دارا بودن انواع آنتی اکسیدان‌ها سبب سلامت و جوانسازی پوست صورت و جلوگیری از ایجاد آکنه می‌شود. مصرف لیموترش و سایر مرکبات همراه وعده‌های خوراکی سبب هضم آسان مواد خوراکی به وسیله بدن و در نتیجه جلوگیری از افزایش دمای بدن می‌شوند.
میوه انبه هم برای شادابی پوست، آب رسانی به بدن و رفع عطش در روز‌های گرم سال بسیار مفید است. این میوه را می‌توان به صورت خام یا همراه با سایر میوه‌ها به صورت آبمیوه مصرف کرد. اهالی کشور هندوستان نوعی نوشیدنی سنتی تهیه شده با انبه به نام Aam panna دارند که درفصل تابستان برای رفع تشنگی و تقویت بدن استفاده می‌کنند. برای تهیه این نوشیدنی، ابتدا انبه‌های نسبتاً نرسیده در آب جوشانده می‌شوند تا پوست آنها به راحتی جدا شود، سپس پوره انبه به همراه نمک، زیره، نعنا و برخی ادویه ها، چون فلفل مصرف می‌شود.  
از گذشته‌های دور تاکنون از انبه برای جلوگیری از بروز مشکل سکته گرمایی در کشورهندوستان استفاده می‌شود. این میوه سبب آب رسانی به بدن و تنظیم الکترولیت می‌شود. کرفس هم به دلیل اینکه حدود ۹۵ درصد آن حاوی آب میان بافتی است برای رفع تشنگی، آب رسانی به بدن، دفع گرمای سیستم درونی بدن انسان می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد. کرفس از دسته خوراک‌های مفید برای سیستم گوارش بدن است و به پاک سازی خون و جلوگیری از ایجاد آکنه کمک می‌کند.  
سبزی نعنا افزون بر ایجاد خنکی در سیستم درونی بدن انسان، نشاط آور و سبب ایجاد روحیه مثبت در افراد است. به گفته کارشناسان وجود میزان زیاد منتول در نعنا مانند نوعی سیستم خنک کننده سبب کاهش دمای بدن، کمک به هضم مواد خوراکی و جلوگیری از گرمازدگی می‌شود.
نعنا به دلیل دارا بودن میزان فراوان آنتی اکسیدان از بدن به ویژه پوست دربرابر تابش‌های اشعه‌های مضرخورشید محافظت می‌کند. این سبزی را می‌توانید همراه خوراک، انواع سالاد، ماست یا دوغ صرف کنید.  
خیار یکی از پرخاصیت‌ترین مواد خوراکی برای حفظ سلامت بدن و زیبایی پوست در روز‌های گرم تابستانی است. خیار حاوی فیبر فراوان برای پاک کردن روده‌هاست و به دلیل دارا بودن میزان فراوان آب میان بافتی در ترکیب خود می‌تواند از ایجاد کم آبی و احساس تشنگی در افراد جلوگیری کند. خیار را می‌توانید به صورت خام، همراه با نعنا و ماست و انواع سالاد مصرف کنید.  
با مصرف مواد خوراکی با طبع سرد در فصل گرما، به میزان زیاد عامل ایجاد آکنه برروی صورت از بین می‌رود. در کنار رعایت رژیم خوراکی، اهمیت به بهداشت شخصی، استفاده از ضد آفتاب و پرهیز از استرس هم در داشتن پوستی شفاف و زیبا اثرگذار است.
منبع: vogue
انتهای پیام/ خوراکی‌های با طبع سرد مناسب سلامت پوست و مو

منبع: باشگاه خبرنگاران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۳۵۳۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گیاهی که برای تعدیل قند خون در افراد دیابتی مفید است | فواید بی‌نظیر ریواس : این افراد نباید ریواس مصرف شود

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، مهناز مردانی در خصوص مصرف غذایی گیاهان خوراکی و دارویی طبیعی گفت: یکی از نعمت‌های بی‌شمار خداوندی، وجود گیاهان خوراکی و گاها داروئی در استان حاصلخیز لرستان است.

وی با بیان اینکه استفاده درست و منطقی از این گیاهان منجر به حفظ و ارتقاء سلامت خواهد شد، ادامه داد: از جمله این گیاهان می‌توان به ریواس، کنگر، قارچ کوهی، شنگ یا ریش بز، پای غازان یا در گویش محلی پاغزو، زرشک، موسیر، بن سرخ و... اشاره کرد.

مردانی اضافه کرد: این گیاهان خودرو و ارگانیک سرشار از فیبر، مواد معدنی، ویتامین C ویتامین‌های گروه B و بعضا پیش ساز ویتامین D هستند.

این متخصص تغذیه یادآور شد: فیبر بسیار خوب این گیاهان باعث ایجاد لینت مزاج در افراد و پیشگیری از یبوست‌های مزمن شده و به سلامت سیستم گوارش کمک شایانی خواهد کرد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی لرستان افزود: مصرف مناسب انواع این گیاهان منجر به کاهش چربی‌های خون در افراد مبتلا به دیس لیپیدمی و تعدیل قند خون در افراد دیابتی می‌شود.

خواص ریواس؛ این قسمت از ریواس سمی است | با ریواس چه خوراکی‌هایی درست کنیم؟ | طرز تهیه خورش ریواس

او گفت: از طرفی آنتی اکسیدان‌های موجود در آنها به سلامت قلب و عروق و کبد کمک می‌کنند و نقش ضد سرطانی دارند.

مردانی اظهار کرد: همچنین وجود ویتامین‌های مختلف همچون ویتامین سی و ویتامین آ و برخی مواد معدنی در ساختار این گیاهان، باعث افزایش سیستم ایمنی و در نتیجه افزایش مقاومت بدن در مقابل بیماری‌های مختلف خواهند شد.

وی خاطرنشان کرد: البته هنگام مصرف این گیاهان می‌بایست احتیاط لازم به عمل آید. به طور مثال در مصرف قارچ‌های کوهی باید دقت کافی به عمل آید چرا که برخی از این قارچ‌ها سمی بوده و حتی منجر به فوت مصرف کننده خواهد شد و لذا قارچ‌ها از افرادی که قابل اعتماد هستند خریداری شوند.

این متخصص تغذیه گفت: برخی از این گیاهان، مانند ریواس حاوی مقدار زیادی اگزالات بوده و در نتیجه در افرادی که سنگ کلیه از جنس اگزالات دارند، نباید مصرف شود.

کد خبر 845137 برچسب‌ها خواص مواد غذایی خبر مهم گیاه دارویی

دیگر خبرها

  • فواید بی‌نظیر ریواس
  • غذا‌های مناسب برای پرکاری تیروئید
  • گیاهی که برای تعدیل قند خون در افراد دیابتی مفید است | فواید بی‌نظیر ریواس : این افراد نباید ریواس مصرف شود
  • چه خوراکی‌هایی را باید کمتر خورد؟
  • نقش گیاهان خوراکی طبیعی و دارویی در سلامت
  • این خوراکی‌ها را برای افزایش طول عمر بخورید
  • ترکیب این خوراکی‌ها با آب خطرناک است
  • فراخوان حمایت از کاربرد هوش مصنوعی در کاهش هزینه‌های درمانی منتشر شد
  • حمایت از هوش مصنوعی در کاهش هزینه‌های درمانی بیماریهای مزمن
  • آغاز آماده‌سازی سلول بنیادی درمان پیسی در جهاد دانشگاهی فارس