Web Analytics Made Easy - Statcounter

عبدالعلی بهاءالدینی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: هم اکنون ۳۴ هزار هکتار از زمین های کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد به سیستم های نوین آبیاری تجهیز شده است.

وی با اشاره به اینکه ۸۵هزار هکتار زمین آبی در استان وجود دارد افزود: نسبت اجرای سیستم های آبیاری تحت فشار به زمین های آبی در کهگیلویه و بویراحمد بالاتر از میانگین کشور است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیر آب‌وخاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: امسال تاکنون طرح های آبیاری نوین در ۷۰۰ هکتار از زمین های آبی استان اجرا شده است.

وی عنوان کرد: هم اکنون تجهیز یکهزار هکتار از زمین های کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد به سیستم های آبیاری نوین در دست اجراست.
بهاءالدینی با اشاره به اینکه ۸۵درصد از اعتبار مورد نیاز اجرای طرح های آبیاری نوین از سوی دولت به صورت بلاعوض تامین می شود و بقیه سهم آورده کشاورزان است افزود: هم اکنون برای اجرای هر هکتار آبیاری قطره ای و بارانی بین ۸۰ تا ۱۳۰ میلیون ریال از سوی دولت پرداخت می شود.

وی افزایش بهره‌وری، سهولت آبیاری، امکان آبیاری زمین‌های شیب دار و جلوگیری از شست و شوی بی‌رویه خاک، صرفه جویی در نیروی کار و پیشگیری از کارهای سخت را از جمله مزایای استفاده از روش‌های نوین آبیاری ذکر کرد.
استان ۷۲۳ هزار نفری کهگیلویه و بویراحمد یک درصد مساحت ایران را در اختیار دارد.
این استان ۲۷۰ هزار هکتار زمین‌ کشاورزی دارد.

آبیاری‌ نوین به معنای آبرسانی به کشتزار و باغ توسط تجهیزات تحت فشار به دو شکل قطره‌ای و بارانی است.

بازده آبیاری بارانی تا ۷۰ درصد و آبیاری قطره‌ای تا ۹۵ درصد اعلام شده است به این معنا که با اجرای آبیاری بارانی تا ۲۰ درصد و با آبیاری قطره ای تا پنج درصد آب هدایت شده به زمین کشاورزی تلف می ‌شود.
این در حالی است که در آبیاری به روش سنتی حتی با همه روشهای صرفه جویی بازده آبیاری حداکثر ۵۰ درصد است.
هم اکنون هشت میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار زمین کشاورزی آبی در ایران وجود دارد که تاکنون  بیش از۲ میلیون هکتار آن به سامانه نوین آبیاری مجهز شده است.

۸۱۴۳/۶۱۱۰

انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: قیمت خودرو قیمت دلار حقوق زنان نقل و انتقالات لیگ برتر بهره وری زمین صرفه جویی کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد قیمت خودرو قیمت دلار حقوق زنان نقل و انتقالات لیگ برتر امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۳۶۴۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

‍ کشت زیره در ٣٠٠ هکتار زمین کشاورزی بجستان

ایسنا/خراسان رضوی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بجستان از کشت ۳۱۰ هکتاری زیره سبز (کارابیه) در این شهرستان خبر داد.

حجت حسن نیا در گفت و گو با ایسنا با اشاره به اهمیت کشت زیره افزود: در راستای سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی با اولویت کشت محصولات کم آب‌بر و ارزآور توسعه کشت زیره در دستور کار مدیریت جهاد کشاورزی قرار دارد.

وی ادامه داد: امسال حدود ۳۱۰ هکتار زیره سبز در سطح شهرستان و عمدتاً در بخش یونسی کشت شده است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بجستان خاطرنشان کرد: کاشت زیره در مزارع این شهرستان از دی‌ماه آغاز شده و در اردیبهشت‌ و خردادماه می‌توان این محصول را برداشت کرد.

حسن نیا با اشاره به خواص دارویی و درمانی این محصول و همچنین استقبال بهره‌برداران برای کشت زیره گفت: گیاه دارویی زیره به علت ارزش اقتصادی بالا و تحمل بالا در برابر تنش‌های محیطی و طول دوره رویش کوتاه گیاهی مناسب برای کشت در شرایط اقلیمی بجستان است.

مدیر جهاد کشاورزی بجستان با بیان اینکه استانداردسازی روند فرآوری و صنعتی شدن محصول زیره می‌تواند موجب تقویت صادرات شود، افزود: ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی نیاز ضروری منطقه بجستان است.

وی خاطرنشان کرد: پیش بینی می‌شود امسال ۲۸۰ تن زیره سبز از مزارع شهرستان بجستان برداشت شود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • توزیع کودشیمیایی در۷۰ کارگزاری خصوصی و دولتی کهگیلویه و بویراحمد
  • کشاورزان استان دغدغه تهیه کود شیمیایی نداشته باشند
  • پرداخت غرامت خسارت به کشاورزان در غرب استان اصفهان + فیلم
  • تجهیز ۸ هکتار کشاورزی بهشهر به سامانه نوین آبیاری
  • محلول پاشی ۵۰۰ هکتار از جنگل‌های کهگیلویه و بویراحمد
  • ۸۰ درصد گندم کاران مینابی برای آبیاری زمین‌هایشان از روش‌های نوین استفاده می‌کنند
  • ‍ کشت زیره در ٣٠٠ هکتار زمین کشاورزی بجستان
  • اجرای طرح هر کلاس یک قفسه کتاب در کهگیلویه و بویراحمد
  • ۲۲۷ هزار هکتار طرح با مشارکت مردم در حال واگذاری است
  • احیای حیات زمین‌های کشاورزی با مشارکت نفت در ساخت سد سرپری