Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ناطقان»
2024-04-23@06:04:52 GMT

افزایش ذخایر نفت"آزادگان"صحت ندارد

تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۸۳۷۸۰۰

مدیر عامل شرکت مهندسی و توسعه نفت اعلام کرد: در حال حاضر به دنبال افزایش تولید میدان نفتی آزادگان هستیم و برای این موضوع نیز برنامه‌هایی را در نظر داریم. ناطقان: تورج دهقانی درباره اخبار شنیده شده درباره افزایش ذخیره درجای میدان نفتی آزادگان، اظهار کرد: با توجه به این‌که عملیات اکتشافی جدیدی صورت نگرفته، ذخیره اثبات شده این میدان حدود ۳۰ میلیارد بشکه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


به گفته وی، بر اساس برنامه‌ریزی‌ها، قصد داریم با ذخیره فعلی تولید این میدان را افزایش دهیم.

میدان نفتی آزادگان یکی از بزرگترین میدان‌های نفتی ایران است که در سال ۱۳۷۶ کشف شد؛ این میدان در محدوده‌ای به وسعت ۲۰ در ۷۵ کیلومتر، در ۱۰۰ کیلومتری غرب اهواز در منطقه دشت آزادگان واقع شده است.

ظرفیت میدان نفتی آزادگان ۳۳ میلیارد بشکه نفت تخمین زده شده است؛ میدان نفتی آزادگان به دو بخش شمالی و جنوبی تقسیم می‌شود، البته برخی آن را یک میدان واحد می‌دانند، بخش شمالی این میدان در مجاورت میدان مجنون عراق قرار دارد.
قرارداد توسعه این میدان، زمستان سال ۱۳۸۷ با شرکت (سی.ان.پی.سی) چین به ارزش ۲ میلیارد دلار امضا شد، طبق قرارداد توسعه این میدان، تولید روزانه ۱۵۰ هزار بشکه نفت در مرحله نخست و تولید ۲۶۰ هزار بشکه در مرحله دوم برنامه ریزی شده بود.
منبع: ایسنا برچسب ها: افزایش ذخایر ، نفت ، آزادگان

منبع: ناطقان

کلیدواژه: افزایش ذخایر نفت آزادگان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۳۷۸۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زنگ خطر افزایش سن معادن در ایران به صدا درآمد

به گزارش خبرگزاری مهر، علیرضا شهیدی ضمن هشدار درباره این‌که ذخایر معادن سطحی در کشور رو به اتمام است، اظهار کرد: معادنی که در سطح هستند به لحاظ ذخیره محدودیت‌هایی دارند و همانند معادنی که در عمق هستند، ذخایر بسیار بزرگ ندارند؛ ضمن اینکه در دنیا اصولاً معادن خیلی بزرگ، زیرزمینی‌اند و از عمق صد متر به پایین وجود دارند.

رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور افزود: سن اکثر معادن در ایران زیاد شده و ممکن است از یک معدن ۳۰ سال استخراج انجام شده باشد؛ بنابراین ذخایر روزی به اتمام می‌رسد و ما باید مانند تمام کشورهای دیگر رویکردمان این باشد که به اکتشاف ذخایر پنهانی و یا ذخایری که در عمق وجود دارد بپردازیم.

معاون وزیر صمت ادامه داد: در سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور حدود ۲۰ سال است که از لایه ژئوفیزیک هوابرد برای اکتشاف ذخایر پنهان استفاده می‌کنیم و امیدواریم که از این روش عملیاتی در جهت افزایش ذخیره مواد معدنی بهره‌مند شویم.

رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور توضیح داد: دو بالگرد داریم و روش ژئوفیزیک هوایی و روش مغناطیس برای اکتشاف مواد معدنی فلزی انجام می‌دهیم و این کار داخلی‌سازی و بومی‌سازی شده؛ اما با توجه به وسعت کشور نیازمند این هستیم که از ابزار بیشتری استفاده کنیم تا در زمان کوتاهتری بتوانیم اطلاعات خودمان را نسبت به وجود یا عدم وجود مواد معدنی به ویژه فلزی در زیرزمین داشته باشیم.

وی در خصوص این موضوع که گفته می‌شود ۹۰ درصد معادن کشور هنوز کشف نشده و به بهره‌برداری نرسیده است، گفت: به دلیل این که تکنولوژی روز به‌روز در حال پیشرفت است و خیلی از مواد معدنی که امروزه اقتصادی هستند در گذشته غیراقتصادی بودند و حتی ممکن است تشخیص داده نشده باشند، نمی‌توان با قاطعیت گفت که چند درصد از معادن کشف شده و چند درصد کشف نشده است.

شهیدی، با بیان این که با تکنولوژی روز که پیش می‌رویم می‌توانیم حتی مواد معدنی جدیدی را اکتشاف کنیم، گفت: در طرح تحول زمین‌شناسی و اکتشاف ذخایر معدنی که در استان خراسان جنوبی انجام شد برای اولین بار در شرق کشور نیکل را کشف کردیم.

بر اساس اعلام سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور، وی در مورد برنامه‌های این سازمان برای سال جاری نیز گفت: سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور طرح تحول زمین‌شناسی و اکتشاف ذخایر معدنی را از سال ۱۴۰۰ آغاز کرده که امسال نیز ادامه خواهد داد.

معاون وزیر صمت ضمن اشاره به برنامه هفتم توسعه کشور که به اقتصاد دریامحور توجه شده، خاطرنشان کرد: قرار بر این شده که اطلاعات پایه تمام سواحل جنوب و شمال و جزایر را که حدود ۵ هزار و ۸۰۰ کیلومتر طول دارد را در سه لایه رسوب‌شناسی، ژئومورفولوژی و ژئوشیمی مواد آلاینده انجام دهیم.

به گفته رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور، در سال ۱۴۰۲، ۹ سلول را که در مجموع ۲۷ پروژه بود در استان گیلان به صورت آزمایشی انجام دادیم و از امسال به بعد هم سعی می‌کنیم به صورت رسمی و در ۵ سال تولید اطلاعات پایه سواحل کل کشور را داشته باشیم.

جزئیات همکاری معدنی با روسیه

وی همچنین در مورد همکاری با کشور روسیه در زمینه اکتشاف معادن در کشور با بیان این‌که با همکاری ایمیدرو به صورت مشترک با روسیه یک تفاهم‌نامه امضا کردیم، گفت: روسیه در کار ژئوفیزیک هوایی دخالت نمی‌کنند و قرار است در تولید اطلاعات پایه نقشه‌های زمین‌شناسی، نقشه‌های ژئوشیمی و نقشه‌های زمین‌شناسی اقتصادی در یک محدوده محدودی از کشور کار پیمانکاری انجام دهند و تمام اطلاعاتی که توسط روسیه به دست آید در اختیار طرف ایرانی قرار می‌گیرد تا اکتشافات عمومی و تفصیلی انجام شود.

شهیدی با اشاره به این که هنوز قراردادی با روسیه امضا نشده، گفت: اگر این تفاهم‌نامه منجر به قرارداد شود، روسیه هم مانند شرکت‌های دیگر فقط تولید اطلاعات پایه را در مرحله شناسایی و پی‌جویی انجام می‌دهند و هیچ کار دیگری جز این انجام نمی‌دهند.

کد خبر 6083413 سمیه رسولی

دیگر خبرها

  • قیمت نفت کاهش یافت
  • بانک مرکزی ایران سبد دارایی‌اش را تغییر داده است
  • شمارش معکوس برای افزایش ۲۰ هزار بشکه‌ای نفت در آغاجاری
  • مهر تأیید نهادهای بین‌المللی بر رشد صنعت نفت ایران
  • ۱۱.۵ میلیارددلار قرارداد نفتی، آن هم در سکوت رسانه ای؛ چرا؟
  • امضای ۱۱.۵ میلیارد دلار قرارداد نفتی در سکوت رسانه‌ای
  • ایران غنی‌ترین بانک ژن ذخایر ژنتیک گندم را دارد
  • واردات نفت چین از روسیه در ماه مارس افزایش یافت
  • زنگ خطر افزایش سن معادن در ایران به صدا درآمد
  • ذخایر کالاهای اساسی به وضعیت مازاد رسید