Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران از آماده بودن سامانه مساجد و همچنین کتابچه ضوابط و راهنمای طراحی مساجد جهت بهره برداری هم زمان با روز جهانی مساجد خبر داد. به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، عبدالرضا گلپایگانی معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران، با اشاره به اهمیت و جایگاه مساجد به عنوان کانون های مذهبی تاثیرگذار بر فعالیت های فرهنگی، اجتماعی و سیاسی کشور گفت: شهرداری تهران در کنار سایر نهاد های ناظر و فعال در امور مساجد نسبت به ارائه تسهیلات، برنامه ریزی، راهبری و نظارت در طراحی و اجرای سامانه مساجد اقدام کرده و تنظیم و تدوین مجموعه ضوابط و راهنمای طراحی مساجد شهر تهران را مورد توجه قرار داده است .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی افزود: چارچوب اصلی اقدامات در خصوص ساماندهی و بهسازی مساجد، شامل پروژه های مطالعاتی، طراحی و اجرا، تقویت ساختار تشکیلاتی،مناسب سازی فضای داخلی و خارجی مساجد برای معلولین، ارتقاء ایمنی، تهیه بخشنامه ها و دستورالعمل ها و لوایح و هم چنین آموزش واطلاع رسانی است.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران از تشکیل بانک اطلاعات مساجد شهر تهران خبر داد و گفت: اداره کل معماری و ساختمان معاونت شهرسازی و معماری نسبت به راهبری و انجام مطالعات در قالب پروژه« ارائه الگوی ساماندهی و بهسازی نمای بیرونی مساجد و نمازخانه‌های داخل اماکن عمومی» اقدام کرده است که شامل شناخت الگوی معماری مساجد اسلامی – ایرانی، تهیه نقشه جانمایی مساجد موجود و بانک اطلاعات GIS مساجد است.

وی افزود اقدامات اجرایی این پروژه در چهار گام تهیه بانک اطلاعات، لایه بندی و پیش بینی موقعیت مکانی مساجد مورد نیاز در سطح مناطق و محلات است، ضمن اینکه اولویت بندی جانمایی مساجد در سطح شهر به تفکیک مناطق انجام شده است.

گلپایگانی گفت: در این پروژه، دادگان مساجد تهران به تفکیک مناطق شامل شعاع عملکرد ۵۰۰ متر برای مساجد موجود، محدوده های فاقد پوشش مسجد، تعداد مساجد مورد نیاز در هر منطقه به تفکیک ناحیه، سرانه مسجد برای هر محله ارائه شده و اولویت بندی مساجد بر اساس زیر پهنه طرح تفصیلی و پیشنهادهای طرح جانمایی مساجد در سطح شهر مطرح شده است.

معاون شهرسازی ومعماری شهرداری تهران گفت: تاکنون اطلاعات ۱۸۹۴ مسجد با همکاری حوزه بسیج معاونت شهرسازی و معماری و سازمان فناوری اطلاعات بارگزاری شده و سامانه مساجد آماده بهره برداری است.

وی افزود: این سامانه همزمان با افتتاحیه خانه موزه معمار( خانه استاد لرزاده ) در ۲۴ شهریور ماه سال جاری رونمایی شده و بحث مناسب سازی فضای داخلی و خارجی مساجد برای معلولین و ارتقاء ایمنی مساجد در دستور کار قرار گرفته است و این موضوع از طریق بسیج و اداره کل معماری و ساختمان پیگیری می شود .

گلپایگانی تأکید کرد: به‌منظور یکپارچه‌سازی و تدوین ضوابط و استانداردهای مرتبط با تعیین سطح و طراحی مساجد شهر تهران نتیجه مطالعات انجام شده در قالب کتابچه« ضوابط و راهنمای طراحی مساجد در شهر تهران» تدوین شده است که این کتابچه نیز آماده است و به زودی به شهرداران مناطق ۲۲گانه ابلاغ خواهد شد.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران گفت: در راستای ساماندهی و ارتقاء کیفی مساجد و با هدف نظارت بر طراحی مساجد، کمیته‌ها و کارگروه‌هایی با محوریت کارگروه تخصصی ساماندهی معماری مساجد و نمادهای مذهبی شهر تهران تشکیل شده است.

وی افزود:در همین ارتباط کمیته تخصصی ساماندهی معماری مساجد و نمادهای مذهبی شهر تهران در اداره کل معماری و ساختمان معاونت شهرسازی و معماری تشکیل شده و در این راستا راهبری و برگزاری جلسات کمیته، جلسات کمیسیون طراحی معماری مساجد و جلسات کارشناسی بازنگری بر روی ضوابط موجود ملاک عمل و پیشنهاد ضوابط جدید، صورت گرفته است .

گلپایگانی در پایان گفت: به منظور آموزش ، اطلاع‌رسانی ، نظارت و راهبری بر فرایند طراحی و ساخت مساجد، ضوابط و بخشنامه‌های مرتبط شامل ضوابط طراحی مساجد در شهر تهران و بخشنامه ممانعت از ساخت مساجد فاقد مصوبه در کمیته تخصصی معماری مساجد به مناطق ۲۲ گانه، ابلاغ شده است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: سامانه مساجد شهرسازی فعالیت فرهنگی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۳۸۰۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۴.۲ کیلومتر از جاده دسترسی به بندر نگین بوشهر آماده بهره برداری است

تین نیوز

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان بوشهر گفت: ۴.۲ کیلومتر جاده مجتمع بندری نگین نیز آماده بهره برداری شده و بزودی آیین افتتاح آن انجام می شود.

 

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، محمد شکیبی نسب  در بازدید از مجتمع بندری نگین اظهار کرد: براساس برنامه ریزی و روند پیشرفت تا کیلومتر هفت جاده نیز تا شهریورماه آماده افتتاح خواهد شد.

شکیبی نسب افزود: هم اینک قطعات پل فلزی مسیر مجتمع بندری نگین به طور کامل ساخته شده و ۹۵ درصد آن به محل اجرا طرح انتقال یافته و مابقی نیز در فرایند انتقال به طرح قرار دارد.

وی یادآور شد: مراحل ساخت قطعات بتنی پل مجتمع بندری نگین نیز به اتمام رسیده و ۲ قطعه بتنی پل نصب شده است.

شکیبی نسب تصریح کرد: با روند کنونی اجرا پل جاده دسترسی مجتمع بندری نگین پیش بینی شده تا شهریور ماه به بهره برداری برسد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان بوشهر تصریح کرد: طرح برق رسانی به مجتمع بندری نگین نیز با توجه به انتخاب مشاور، اکنون در مرحله تهیه اسناد مناقصه و انتخاب پیمانکار قرار دارد که براساس پیش بینی ها انتظار است این طرح تا شهریورماه عملیاتی شود.

وی افزود: مشاور طرح تکمیل فاز نخست تاسیسات زیربنایی مجتمع بندری نگین نیز انتخاب شده و اکنون در فرایند انتخاب پیمانکار قرار دارد.

شکیبی نسب اظهار کرد: در راستای آماده سازی زیرساخت های مجتمع بندری نگین جهت جذب سرمایه گذاری بخش خصوصی تیم مدیریتی اداره کل بنادر و دریانوردی استان بوشهر و شرکت سرمایه گذار به صورت مستمر از این مجتمع بازدید و موانع و مسائل آن را مورد ارزیابی قرار می دهد.

در بازدید تیم مدیریتی اداره کل بنادر و دریانوردی استان بوشهر از مجتمع بندری نگین همچنین روند تخلیه و بارگیری کامیون های ترانزیت مشتقات نفتی به صورت میدانی مورد بررسی قرار گرفت.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • ۵۷۵ واحد نهضت ملی مسکن در شهر جدید سهند آماده بهره‌برداری است
  • فاز توسعه ۶۰ هکتاری شهرک صنعتی اردبیل آماده بهره‌برداری است
  • سد ایالو آماده بهره‌برداری است
  • بررسی بخش شهرسازی مسابقه معماری یادمانی و طراحی مکان رویدادها
  • فاز نخست جاده دسترسی مجتمع بندری نگین آماده بهره برداری است
  • ۴.۲ کیلومتر از جاده دسترسی به بندر نگین بوشهر آماده بهره برداری است
  • عمیق ترین چاه آب شرب غرب کشور با طراحی مجدد دوباره در مدار بهره‌برداری قرار گرفت
  • بهره برداری از هزار واحد نهضت ملی مسکن در خراسان رضوی
  • روشنایی گردنه زاغه ملایر به طول ۵ کیلومتر آماده بهره برداری است
  • هزار واحد نهضت ملی مسکن در خراسان رضوی بهره برداری شده است