Web Analytics Made Easy - Statcounter

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از خبرگزاری مهر، محمدعلی حسن زاده با اشاره به اینکه بنادر کوچک، بنادری هستند که امکان پهلودهی شناورهای بین ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ تنی را دارند، اظهار کرد: این بنادر مجهز به موج شکن، محوطه نگهداری کالا و مواردی از این دست بوده و مجموعه عوامل حاکمیتی از جمله سازمان بنادر و دریانوردی و گمرک در آن جا مستقر اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وجود ۵۰ بندر کوچک در کشور/ ۳۳ بندر در مالکیت سازمان بنادر

وی ادامه داد: حدود ۵۰ بندر کوچک در کشور وجود دارد که از این تعداد، بنادر کوچکی که مالکیت آن ها به سازمان بنادر و دریانوردی اختصاص دارد و یا در حال انتقال مالکیت هستند حدود ۳۳ بندر است و در سراسر کشور و به ویژه جنوب ایران توزیع شده اند.

 معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی با بیان طبق بررسی آماری سال ۱۳۹۴، بنادر کوچک از نظر وزنی حدود ۷,۵ درصد از کل مبادلات تجاری کشور را را به خود اختصاص داده اند، عنوان کرد: از نظر ارزشی نیز این رقم نیز بیش از ۹ بوده است و این بدان معناست که بیش از ۹ درصد از ارزش کل کالاهای تجاری کشور به بنادر بنادر کوچک اختصاص دارد.

حسن زاده افزود: طی چند سال اخیر نقش بنادر کوچک در تجارت دریایی کشور بیشتر شده و سرمایه گذاری بیشتری در این بنادر در دستور کار قرار گرفته است که بر همین اساس تصور می کنیم سهم این بنادر در میزان کالاهای مبادلاتی افزایش یافته باشد.

وی با اشاره به اینکه دولت با هدف افزایش سهم و نقش بنادر کوچک در اقتصاد محلی و حمل و نقل دریایی شیوه نامه ای را برای ساماندهی کالاهای ملوانی تهیه و تدوین کرد و این مسئله باید از طریق سازمان بنادر و دریانوردی، گمرک جمهوری اسلامی ایران و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز مدنظر قرار گیرد، گفت: بر اساس مصوبه هیئت دولت این شیوه نامه لازم الاجرا است و ۳۱ بندر کوچک در سطح استان های جنوبی کشور شناسایی شده اند که می توانند مجهز به رویه ملوانی شوند.

تخفیف ۲۰ درصدی برای فعالیت صاحبان بار در بنادر کوچک

به گفته معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی صاحبان کالایی که تصمیم بگیرند کالای خود را از طریق شناورهای کوچک به این بنادر منتقل کنند مشمول ۲۰ درصد تخفیف در حقوق گمرکی و ورودی به این بنادر می شوند که این اتفاق مشوق بسیار خوبی برای فعالیت هرچه بیشتر در این بنادر است و در عین حال ملوانان نیز می توانند از مزیت های قانونی که برای کالاهای ملوانی در نظر گرفته شده بهره مند شوند.

حسن زاده ادامه داد: از جمله نقش هایی که بنادر کوچک می توانند در سطح شهرستان ها داشته باشند ایجاد اشتغال است که با رونق این بنادر موضوعی دست یافتنی است و موجب جلوگیری از مهاجرت بومیان مناطق ساحلی به مناطق مرکزی کشور می شود و از نظر راهبردی نیز برای حاکمیت از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی با تاکید بر اینکه نکته دیگر حائز اهمیت برای سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان مرجع حاکمیتی دریایی کشور نقش این بنادر در شبکه سازی حمل و نقل دریایی است که از طریق آن ها بار از پسکرانه بنادر به بنادر کوچک منتقل می شود، گفت: امکان انتقال کالا از طریق این بنادر به بنادر متوسط و سپس به بنادر هاب یا به بنادر خارجی وجود دارد و این شبکه سازی موجب کاهش قیمت تمام شده حمل کالا می شود و رونق در شهرهای کوچک بندری را رقم می زند.

معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینکه به استناد قانون برنامه ششم توسعه سازمان بنادر و دریانوردی این مجوز را دارد که نسبت به واگذاری بنادر کوچک به بخش خصوصی و غیر دولتی ذی صلاح و دارای مجوز اقدام کند، اظهار کرد: خوشبختانه مطالعات مربوطه در این رابطه انجام، مدل های واگذاری شناسایی و مصوبات لازم درون سازمانی اخذ شده است و طی ماه های آتی فرایندهای شناسایی اشخاص حقوقی ذی صلاح را برای واگذاری بنادر کوچک و سرمایه گذاری در بنادر کوچک و افزایش سهم و نقش آن ها در اقتصاد محلی و حمل و نقل دریایی کشور مدنظر قرار می گیرد.

انتهای پیام/

منبع: اتاق خبر

کلیدواژه: تعرفه واردات گمرک محمدعلی حسن زاده سازمان بنادر و دریانوردی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.otaghnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اتاق خبر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۳۸۱۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تخلیه ۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تن کالا در بنادر هرمزگان

مدیر بنادر و دریانوردی غرب استان هرمزگان و بندر لنگه از تخلیه و بارگیری بیش از ۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تن انواع کالاهای نفتی و غیر نفتی با رشد ۵ درصدی در بنادر غرب استان هرمزگان طی ۱۲ ماهه سال ۱۴۰۲ خبر داد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بندرعباس، مرتضی سالاری ضمن اشاره به عملکرد بنادر غرب استان هرمزگان طی دوازده ماهه سال " مهار تورم، رشد تولید" اظهار داشت: در سال 1402، در مجموع 12 میلیون و 535 هزار و 574 تن انواع کالا در بنادر غرب استان هرمزگان تخلیه و بارگیری شده است که نشان از رشد 5 درصدی نسبت به سال گذشته می باشد.

 مدیر بنادر و دریانوردی غرب استان هرمزگان و بندر لنگه افزود: از مجموع عملیات تخلیه و بارگیری انجام شده، 5 میلیون و 782 هزار و 72 تن به فرآورده های نفتی اختصاص دارد و همچنین 6 میلیون و 753 هزار و 502 تن کالا‌های غیر نفتی از جمله میوه و تره بار، خشکبار، مواد معدنی و مصالح ساختمانی به کشورهای حوزه خلیج فارس صادر شده است که رشدی 10 درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته را نشان می دهد.

وی با اشاره به موقعیت استراتژیک بنادر غرب استان هرمزگان در زمینه تخلیه و بارگیری، صادرات و واردات کالا خاطر نشان کرد: با توجه به ایجاد شرایط مناسب برای تخلیه و بارگیری انواع کالا و برخورداری بنادر غرب استان هرمزگان از تجهیزات و زیرساخت های مناسب و برخورداری از مزیت های گمرکی و بندری و تسهیل و تسریع  در ترخیص و تخلیه کالاها شاهد استقبال صاحبان کالا و صادرکنندگان مواد معدنی و کالاهای غیر نفتی در سال 1402 بوده ایم که این امر زمینه ساز افزایش تبادلات تجاری با کشورهای حاشیه خلیج فارس و باعث ارتقاء عملکرد تخلیه و بارگیری کالاهای نفتی و غیر نفتی در غرب استان هرمزگان شده است.

انتهای پیام/

 

دیگر خبرها

  • تخلیه ۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تن کالا در بنادر هرمزگان
  • این کشور کوچک پدرخوانده هوش مصنوعی است
  • جابجایی بیش از ۲۱ میلیون تن کالا از مازندران
  • بارگیری محموله ۸۲ هزار تنی مواد معدنی در بندر امام خمینی
  • واردات انواع تجهیزات و قطعات راهبردی به مجتمع بندری امام خمینی
  • ◄ ارتقا عملیاتی بنادر کشور و افزایش توان فنی- تعمیراتی نیروهای بومی در بزرگترین بندر تجاری ایران
  • فعالیت ۱۴۹ شناور سنتی و تفریحی در ساحل بوشهر در ایام نوروز
  • بازدید فرمانده نیروی دریایی راهبردی ارتش از بندر امیرآباد
  • همکاری سازمان بنادر با نیروی دریایی صمیمی بوده است
  • ثبت حضور بیش از ۱۶ هزار گردشگر در اسکله های خرمشهر