Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-24@08:43:55 GMT

نخستین مجموعه شعر اصغر علی‌کرمی منتشر می‌شود

تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۸۳۹۴۷۶

نخستین مجموعه شعر اصغر علی‌کرمی منتشر می‌شود

علی‌کرمی به خبرنگار مهر گفت: کتاب «معشوقه‌هایم از من بزرگترند» شامل ۲۸ شعر آزاد کوتاه و بلند من است که به زودی توسط نشر ایهام در دسترس مخاطبان قرار می‌گیرد. پس از سال‌ها ترجمه اشعار عاشقانه ادبیات عرب تصمیم گرفتم نخستین مجموعه شعر خودم را نیز منتشر کنم.

وی افزود: اشعار این کتاب بیشتر برآمده از زیست شخصی هستند و جملگی در «اتفاق» شکل گرفته‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دلیل اینکه آنها را زودتر منتشر نکردم این بود که منتظر شدم این تجربیات در من درونی‌تر شوند تا مطمئن شوم که اتفاق شاعرانه در آنها رخ داده است.

این شاعر و مترجم ادامه داد: اشعار این مجموعه عاشقانه، تجربه محور و ساده است و همه کارها در یک فرم‌اند. شاید به دلیل سال‌ها همزیستی‌ام با نزار قبانی و آثارش، مخاطب ردپایی از او یا شباهت‌هایی با آثارش را در اشعار من پیدا کند که این ردپا هم به دلیل همین همزیستی گریزناپذیر است.

شعر بیروت از این مجموعه را با هم بخوانیم:

از بیروت که می‌آمدم

پرچم بزرگی در آسمان شهر تکان می‌خورد

احساس کردم

شهر برایم دست تکان می‌دهد

مرا بدرقه می‌کند

و به معشوقه‌ام سلام می‌رساند

حالا به شمار دوستانم 

شهری افزوده می‌شد که زبان مرا می‌فهمید

گاهی می‌توانستم برایش نامه بنویسم

از بیروت که می‌آمدم

ساعت ده شب بود

می‌دانستم

وقتی به تهران برسم 

ساعت ده شب است

حالا دو ساعت وقت داشتم

که تو را از زمان بدزدم

و در گوشه‌ای از تنهایی‌ام پنهان کنم

اصغر علی‌کرمی (متولد ۱۳۶۲) از مترجمان پرکار در حوزه ترجمه ادبیات معاصر عرب است. عناوین برخی از کتاب‌های منتشر شده با ترجمه او از این قرار است: «هر عید محبوبه منی»، «همه چیز ممکن است»، «معشوقه من و سیگارهایم»، «خداوند فقط نامه‌های عاشقانه را جواب می‌دهد»، «همه چیز ممکن است» و «دوستت دارم امضای من است» جملگی از نزار قبانی، «پیاده روی با تبعید» اثر عدنان صائغ، «صبح بخیر» اثر نجیب محفوظ، «و در آغاز زن بود» سروده سعاد الصباح، «از پیکر تا دریا» اثر آدونیس و «آن زن جمله اسمیه است» اثر محمود درویش.

کد خبر 4698132 محمد آسیابانی

منبع: مهر

کلیدواژه: شعر بازار نشر کتاب و کتابخوانی ترجمه ادبیات ادبیات جهان گردشگری رایزنی فرهنگی نقد کتاب معرفی کتاب بازار نشر معرفی نشریات دفاع مقدس جنگ تحمیلی عید غدیر خم آزادگان جنگ تحمیلی فرهنگ عمومی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۳۹۴۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مجموعه داستان دوباره همان زخم‌ها را به صورتم بزن در کرمانشاه منتشر شد

کتاب دوباره همان زخم‌ها را به صورتم بزن اثر سجاد حیدریان نویسنده کرمانشاهیصفحه آرایی آن را «هستی مرادی» و طراحی جلد آن را «فاطمه یزدانی‌فر» انجام داده، مشتمل بر ۶ داستان با نام‌های سمعک، تانک و قو، باغ مردگان، گزارش، قبرستان داستانک و دوباره همان زخم‌ها را به صورتم بزن، است.

در بین ۶ داستان کوتاه این کتاب با درونمایه و مضمون‌های مختلف از جمله اجتماعی، عاشقانه و روانشناختی، چند ویژگی مشترک وجود دارد؛ مانند ویژگی‌های شخصیتی کاراکترها. نام کتاب از داستان آخر مجموعه گرفته شده که قسمت‌هایی از تجربه واقعی زندگی خود نویسنده و قسمت‌هایی از آن ساخته ذهن نویسنده است.

کاراکتر‌های داستان‌ها با توجه به شرایطی که در آن قرار دارند و موقعیت‌هایی که پیش رویشان قرار می‌گیرد، شدیدا یاس و ناامیدی را در خود احساس می‌کنند و در تلاش هستند که شرایط و زندگی فعلی خود را حفظ کنند. این کتاب با هدف رساندن مفهوم قسمت‌های تراژدی و غمناک زندگی و زیستن و همچنین تاثیری که بر روی روح و روان و شخصیت انسان می‌گذارد با زبانی ساده از نگاه شخصی نویسنده و تجربه‌های او در طول زندگی نوشته شده است.

سجاد حیدریان متولد سال ۱۳۷۸، زاده کرمانشاه و دارای مدرک لیسانس رایانه است که اولین اثر خود را به چاپ رسانده است. چند سال سابقه حضور در تئاتر دارد. عضو انجمن سینمای جوانان، نویسندگی، کارگردانی، صدابرداری و تدوین‌گری سینما را هم در کارنامه دارد و در عین حال کارگردان ۲ فیلم مستند "لودولوژی" و فیلم کوتاه داستانی "برش پیتزا" است.

باشگاه خبرنگاران جوان کرمانشاه کرمانشاه

دیگر خبرها

  • مجموعه شعر طنز «دیزی در پنت هاوس» منتشر شد
  • مجموعه ویدئو کتاب‌های سلامت اجتماعی منتشر شد
  • انتشار برای نخستین بار| سروده رهبر انقلاب و روایت ایشان از «وعده صادق»
  • عکس| غزلی از رهبر انقلاب که در آستانه عملیات وعده صادق خواندند برای نخستین بار منتشر شد
  • مجموعه شعر «گورکن» منتشر شد
  • نخستین اطلس کامل تنها قمر زمین منتشر شد
  • اصغر همت با «گنجشک مفرغی» شهرام مکری به تئاتر برمی‌گردد
  • مجموعه داستان دوباره همان زخم‌ها را به صورتم بزن در کرمانشاه منتشر شد
  • «دیزی در پنت هاوس» منتشر شد
  • همکاری شهرام کرمی با اصغر همت در «گنجشک مفرغی»