Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-23@12:25:10 GMT

حکایت تلخ سگ‌کشی

تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۸۳۹۵۴۱

حکایت تلخ سگ‌کشی

به گزارش گروه تحلیل، ‌تفسیر و پژوهش های خبری ایرنا، کاربران شبکه اجتماعی توئیتر در ۴۸ ساعت گذشته، به اعتراضات حامیان حیوانات به شهرداری تهران در پرونده سگ کشی، ادامه بحث‌ها بر سر نامه‌های سرگشاده و متقابل دو فقیه شورای نگهبان و مافیای خودروسازی، توجهی ویژه نشان دادند.

حکایت تلخ سگ کشی

پس از انتشار گسترده تصاویری از معدوم سازی سگ‌های ولگرد در منطقه کهریزک که با اعتراض گروهی از شهروندان و فعالان حقوق حیوانات همراه شد، در روزهای گذشته بحث درباره این اتفاقات همچنان با هشتگ «#سگ_کشی» و «#سگ-کشی_در کهریزک» ادامه دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

«سیدعباس صالحی» وزیر ارشاد در واکنش به این ماجرا، در توئیتی حمایت از حیوانات را وظیفه مومنین خواند و نوشت:  «امام علی فرمود که مباد به هنگام جمع زکات از حیوانات، شب هنگام به آغل‌شان بروید! مباد میان مادران و بچه‌هایشان جدایی بیفکنید! مباد... رعایت حقوق حیوانات دستورنامه حکومت علوی بود. آن را دل‌مشغولی مرفهان بی‌درد ندانیم.»

این در حالی بود که شهردار تهران در توئیت‌های خود ضمن اشاره به این اتفاق، از تلاش شهرداری تهران برای ممانعت از اتفاقات مشابه چنین نوشت «ضمن احترام به نگرانی دلسوزان حقوق حیوانات، بر اساس مبانی انسانی و دینی، احترام به همه مخلوقات خدا و توأمان توجه به بهداشت و امنیت شهروندان را از وظایف مجموعه شهرداری می‌دانم. از لحظه اطلاع از تخلف پیمانکار در سیر قانونی ساماندهی حیوانات دارای بیماری‌های خطرناک، فارغ از زمان وقوع آن، دستور دادم با خاطیان برخورد قاطع صورت پذیرد و پی‌گیری لازم برای تکرار نشدن آن به جدیت دنبال شود.»

همچنین برخی از اعضای شورای شهر تهران همچون «الهام فخاری»، «آرش حسینی میلانی»، «شهربانو امانی» و «حجت نظری» از اتفاقاتی که در این ارتباط افتاده است اظهار تاسف کرده و ضمن دفاع از حقوق حیوانات، اعتراضات گروهی از شهروندان در برابر شهرداری را حق آنان دانستند.

گروهی از کاربران اما همچنان به انتقاد از شهرداری تهران پرداختند. این کاربران ضمن به اشتراک گذاشتن تصاویر اعتراض فعالان حقوق حیوانات، از برخورد ماموران شهرداری و نیروی انتظامی با شهروندان انتقاد کردند و خواستار پاسخگویی مسوولان شهرداری تهران شدند.

برخی کاربران نیز با به اشتراک گذاشتن احادیث و روایات ائمه معصوم درباره رعایت حقوق حیوانات، از مسوولان خواستند عزم خود را برای مقابله با حیوان آزاری جزم کنند.

همچنین تاکید بر تدوین قانون مقابله با حیوان آزاری، از دیگر خواسته‌های برخی کاربران بود. آنان معتقد بودند که تصویب چنین قوانینی می‌تواند مانع از وقوع اتفاقات مشابه شود؛ اتفاقاتی که برخی کاربران با به اشتراک گذاشتن تصاویر تارنماهای خبری، اشاره داشتند که در آذرماه ۱۳۹۵ نیز تکرار شده است.

کاربرانی نیز بودند که ضمن به اشتراک گذاشتن تصاویری از صفحه تارنمای شفافیت شهرداری تهران در ارتباط با قرارداد معدوم سازی حیوانات شهرداری با پیمانکاری که مسبب این حادثه بوده است، بیان داشتند که کشتن سگ‌ها به بهانه کنترل جمعیت، تنها طرحی برای سود پیمانکاران است و تاثیری بر کاهش جمعیت آنان ندارد. این گروه از شهروندان همچنان عقیم سازی این حیوانات را راهی انسانی‌تر برای مقابله با جمعیت سگ‌های ولگرد دانستند.

اما در سوی دیگر گروهی بودند که به انتقاد از جنجال‌های پیش آمده در این ارتباط پرداختند. برخی کاربران ضمن به اشتراک گذاشتن تصاویری از کودکان فقیر یا کودکان کشته شده در جنگ یمن، این سوال را از حامیان حقوق حیوانات پرسیدند که آیا مسائل مهمتری برای اعتراض وجود ندارد؟

برخی از کاربران نیز ضمن تاکید بر قدیمی بودن تصاویر پخش شده، گفتند که پخش این تصاویر هدفمند و برای تضعیف و فشار بر شهرداری تهران بوده است.

کاربرانی هم ضمن اشاره به گسترش جمعیت سگ‌های ولگرد، تاکید داشتند که که در صورت عدم معدوم سازی این سگ‌ها، احتمال آمیزش آن‌ها با گرگ‌ها و افزایش جمعیت «گرگاس» وجود دارد و می‌تواند برای شهروندان مناطق حاشیه‌ای بسیار خطرناک باشد.

پس لرزه‌های اختلاف شیخین

پس لرزه‌های نامه‌ی سرگشاده آیت الله «صادق آملی لاریجانی» به آیت الله «محمد یزدی» همچنان ادامه دارد و برخی از فعالان سیاسی به بحث در این ارتباط می‌پردازند.

«عزت الله ضرغامی» فعال سیاسی اصولگرا، در توئیتی کنایه آمیز آورد: «ما می‌گوییم دعوا طلبگی است، شما هم بگویید طلبگی است، اینطوری بهتره! آره ... قیصر. در دعوای یکهویی و ناخواسته هم، ویدئو چک نمی‌کنند! قبول! ولی اگر بعدا به پشتوانه یک بار شتر سواد! به نظام ظلم شد جایی باید حساب شود.»

«محمدعلی ابطحی» فعال سیاسی اصلاح طلب نیز در توئیتی چنین نگاشت «فارغ از دعوای شیخین، همه به خاطر ترس از قوه قضاییه و اجرای عدالت احتمال دارد اسرار را مخفی کنند تا پایشان به محکمه باز نشود؛ اما داشتن سینه خزینه الاسرار برای ریاست قوه قضایه منافی وظیفه ذاتی او است. هویت سیستم قضایی کشف و برخورد با مفاسد است نه مخفی کردن آنها!»

«صادق زیباکلام» نیز از فرصت استفاده کرده و دوباره بحث خود را درباره نهادهای انتخابی و انتصابی مطرح کرده و آورد: «اتهامات آیات یزدی و آملی لاریجانی بیش از هر نکته دیگری، مبیین صحت مدعی بنده هست که مدتها است مطرح ساخته‌ام مبنی بر اینکه بزرگترین اشکال بنیادی مدیریتی کشور آن است که بخش های انتصابی نظام از قدرت و اختیارات نامحدود بر خوردار هستند و در مقابل پاسخگوی عملکرد، تصمیمات و سیاست‌های خود نیستند.»

«مصطفی کواکبیان» نماینده مجلس شورای اسلامی نیز به صورت تلویحی در توئیت خود از رییس قوه قضاییه خواست تا نسبت به این اتفاقات واکنش نشان دهند. وی نوشت: «هیچ انقلابی از مناقشه دو رئیس سابق قضا که مدرس قم، عضو مجمع تشخیص و شورای نگهبان هستند، خرسند نیست؛ اما باید قاضی القضات فعلی در رسیدگی به پرونده فساد آقازاده ها و امثال شریفی، طبری و سیف اطلاعات سپاه را بی‌ملاحظه تسریع نمایند البته با بازخواست مسئولان ما فوق آنان همچون قالیباف و...».

نقابی که از چهره مافیا برافتاد

با برکناری و دستگیری مدیرعامل شرکت ایران خودرو، «بهرام پارسایی» نماینده مجلس، در توئیتی نوشت: «عزل و بازداشت مدیرعامل ایران‌خودرو شروع خوبی است. مردم منتظرند در ادامه، همه رانت‌خواران پیدا و پنهان مافیای خودرو که سالیان دراز، ارابه‌های مرگ و زنده‌سوزی شهروندان را به بهای خون مردم روانه بازار کردند در هر جایگاهی هستند، پای میز محاکمه آورده شوند.»

وی در توئیت دیگری نیز آورد: «یک جرم مسوولان سایپا و ایران‌خودرو گران کردن خودرو اعلام شده است. پس پول‌های اضافه‌ را به مردم برگردانید و بعد پاسخ دهید که چرا رئیس سازمان حمایت از حقوق مصرف کننده، تا چندی پیش عضو هیات مدیره خودروسازی بود؟ وزارت صمت و این سازمان تحت مدیریتش هم باید نسبت به گرانی خودرو پاسخگو باشند.»

کاربری ضمن اشاره به این توئیت‌ها، درباره شایعه ایفای نقش برخی نمایندگان مجلس در مشکلات به وجود آمده در این صنعت، سوالاتی را طرح کرد و نوشت: « ای‌کاش جناب پارسایی کمی هم در رابطه با نامه‌هایی که برخی از وکلای ملت (نمایندگان) به مدیران خودروسازی‌ها مبنی بر استخدام بستگان و دریافت خودرو و دیگر رانت‌ها نگاشته‌اند و جنبه تهدید آمیز داشته است هم کمی روشنگری می‌کردند!»

کاربری ضمن اشاره به این افشاگری‌ها، توئیت کرد: «امیدواریم این افشاگری صرفا برای جلب توجه تکراری نباشد. این همه مشکلات همزمان با آگاهی از وجود مافیای خودرو، کافی هست تا اقدامات ضربتی و برنامه ریزی شده را همزمان برای رفع این فساد سیستماتیک توسط ۳ قوه ببینیم. البته اگر باز زور مافیا نچربد.»

برخی کاربران نیز ضمن تقدیر از برکناری و بازداشت مدیرعامل ایران خودرو، این اقدام را کافی ندانستند و خواستار اقداماتی جدی‌تر و اساسی‌تر برای مقابله با مافیای خودرو شدند.

کاربرانی نیز بودند که دستگیری «هاشم یکه زارع» مدیرعامل ایران خودرو را برای برخورد با مافیای خودرو، بی‌فایده و ظاهری دانستند؛ اما گروهی نیز برخورد با مدیران فاسد را شیوه‌ی اصلی مبارزه با فساد خواندند.

پرسش از فسادهایی به وجود آمده در بحث واردات خودرو نیز از دیگر موضوعاتی بود که کاربران به آن اشاره داشته و از مسوولان قوه قضاییه، پیگیری آن را خواستار شدند.

در این میان، «حشمت الله فلاحت پیشه» نماینده مجلس و رئیس سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی بیان داشت «بازداشت چند نفر در ایران خودرو یک ظاهرسازی تکراری است.رانت خودرو به حدی فراگیر است که آن را به مصون ترین قلعه در مقابل قوانین کشور تبدیل کرده است.تا زمانیکه فهرست بهره مندان از هزینه های تحمیلی به مردم اعلام نشود،این رانت خونین ادامه دارد.»

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۳۹۵۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشف شیر وحشی از یک ویلا + جزئیات

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از مهر، مأموران یگان حفاظت محیط زیست ساری درپی انتشار تصاویری از یک توله شیر در فضای مجازی، اقدام به شناسایی متخلف کردند و با همکاری مأموران نیروی انتظامی و با داشتن حکم قضائی یک قلاده «توله شیر» را که به صورت غیر مجاز در خانه باغ (مخفیگاه) متخلف نگهداری می‌شد، کشف و ضبط کردند.

این متخلف به جرم نگهداری غیر قانونی حیوانات وحشی به مراجع قضائی معرفی و حیوان نیز به صورت موقت به پناهگاه حیات وحش سمسکنده انتقال داده شد تا به یکی از مراکز مجاز باغ وحش تحویل داده شود.

شایان ذکر است، وی در حوزه شکار و صید سابقه دار بوده که در سنوات گذشته از باب خرید و فروش و نگهداری حیوانات وحشی، محکومیت کیفری داشته است.

کد خبر 846512 برچسب‌ها حیوانات - حیات وحش خبر مهم

دیگر خبرها

  • حکایت تاکسی برقی تهران!
  • کشف شیر وحشی از یک ویلا + جزئیات
  • (ویدئو) آزار حیوانات گران می‌شود!
  • حکایت تاکسی برقی تهران !
  • ‌ماجرای حیوانات عجیب تهرانپارس!
  • ثبت بیش از ۱۷ هزار گازگرفتگی از سوی حیوانات در گلستان
  • سه بعلاوه یک، حکایت زندگی پرفراز و نشیب خانواده اهوازی+فیلم
  • لزوم برگزاری رویداد‌های فرهنگی و گردشگری با محوریت روایتگری در فارس
  • حکایت «ریز پرنده‌هایی» که عمرشان کوتاه بود!
  • تلاش دانشمندان برای رمزگشایی از زبان حیوانات + فیلم