Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-24@21:59:00 GMT

ایران از کشورهای برتر تولید دانش اعتیاد است

تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۸۳۹۹۹۹

ایران از کشورهای برتر تولید دانش اعتیاد است

دکتر محمدتقی جغتایی، روز چهارشنبه در سیزدهمین کنگره بین المللی دانش اعتیاد، افزود: اعتیاد عامل پیچیده ترین اختلال است چراکه هم جنبه اجتماعی، روانی، زیستی و پزشکی را درگیر می کند و هم اثر بیولوژیک اعتیاد و عوارض آن بسیار است تا آن‌جا که عنوان می شود عامل سرطان، اعتیاد است.

وی اضافه کرد: اعتیاد مساله ای بین رشته‌ای است که درمان‌های روانپزشکی، روان‌درمانی و پزشکی در کنار ارائه راهکارهای اقتصادی و فرهنگی عامل درمان و بازشدن گره کور اعتیاد می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رییس کنگره بین المللی دانش اعتیاد با تاکید بر این مساله که در همه دنیا ایران به عنوان پیشگام در مبارزه با مواد مخدر شناخته می شود، گفت: با تشکیل ستاد مبارزه با مواد مخدر هم قدم‌های خوبی برداشته شده و اعتیاد دیگر جرم و تابو نیست بلکه تلاش می‌کنیم با درمان و تصمیم‌گیری‌های صحیح ریشه این معضل را بخشکانیم.

تحقیقات علمی درباره اعتیاد باید بومی باشد

دکتر آفرین رحیمی موقر دبیر سیزدهمین کنگره بین المللی شناخت اعتیاد هم در سخنانی درباره کنگره گفت: این کنگره ۱۳ سال به عنوان محفل علمی برگزار می شود و امسال سمبل سیزدهمین کنگره دانش اعتیاد، گل نیلوفر آبی است که نمادی از مهربانی، دوستی و صلح در ایران است.

وی ادامه داد: متاسفانه اعتیاد به شدت در حال رشد و خوشبختانه پژوهش درباره آن در ایران رو به گسترش است چنانکه هر ساله هزار مقاله درباره علل و ریشه های آن در نشریات بین المللی و معتبر به چاپ می رسد.

دبیر کنگره تاکید کرد: نکته حائز اهمیت این که هر جامعه ای بایستی دانش بومی خود را تهیه کند چرا که ریشه کشش به مواد مخدر هر جایی به جای دیگر فرق دارد. پس تصمیم های مدیریتی درباره مقابله با مواد مخدر باید مبتنی بر دانش اعتیاد و با نگاه بومی گرفته شود.

وی خاطرنشان کرد: زمانی تصمیم گیری ها به هدف نزدیک می شوند که با علم و دانش همراه باشند و ما به عنوان تولید کنندگان علم بایستی آخرین دستاوردها را در اختیار تصمیم گیرندگان قرار دهیم.

رحیمی موقر یادآور شد: متاسفانه هنوز با تصمیم گیری های اشتباه روبه رو هستیم و با حدس زدن، آزمایش و خطا و تکیه بر تجربه فرد یا گروه کوچک نمیتوان تصمیم گیری درست داشت بلکه باید نگاه علمی داشت و به ازای هر تصمیم باید مستندات علمی ارایه شود.

دبیر کنگره با یادآوری این نکته که در ایران تولید علم و دانش درباره اعتیاد به شدت در حال توسعه و بروز رسانی است، گفت: دو دستاورد مهم در حیطه اعتیاد داشتیم که ناشی از دست به دست دادن مسوولان و دانشمندان کشور بوده است. یکی کنترل و مهار مصرف تزریقات که به یک سوم قبل رسیده و دیگری مهار کردن اچ آی وی در اثر مصرف مواد مخدر بوده است.

رحیمی موقر درباره تعداد مقالاتی که قرار است در کنگره ارایه شود هم گفت: بیش از ۵۰۰ مقاله در هفت سالن در این کنگره معرفی می شود. همچنین بیش از ۱۵۰۰ شرکت کننده در پنل کارگاه، پوستر و ارایه مقاله حضور خواهند داشت. برای کمک و راهنمایی افرادی که مقاله های آنان پذیرفته نشده است، کارگاهی هم روز پنجشنبه ساعت ده و نیم درباره نوشتن مقاله در جهت پذیرفته شدن مقالات برگزار می شود.

سیزدهمین کنگره بین المللی دانش اعتیاد به همت دانشگاه علوم پزشکی ایران با شعار به سوی پاسخ جامعه سلامت به اعتیاد از چهارشنبه 30 مرداد تا جمعه ۱ شهریور درسالن همایشهای رازی برگزار می شود.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مبارزه با موادمخدر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۳۹۹۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کمک به رفع مشکل ۳ واحد تولیدی در گلستان

درویشعلی حسن زاده گفت: در جلسه کارگروه رفع موانع تولید گلستان مشکلات این واحد‌ها بررسی و موانع تولید آنها مشخص و برای رفع این مشکلات تصمیم گیری شد.

او افزود: مشکلات این واحد‌های تولیدی مربوط به بانک کشاورزی، شرکت توزیع نیروی برق و سازمان جهاد کشاورزی استان بود که با همکاری نمایندگان دستگاه‌های اجرایی مرتبط برای رفع موانع تولید این واحد‌ها تصمیم لازم گرفته شد.

باشگاه خبرنگاران جوان گلستان گرگان

دیگر خبرها

  • تولید ۱۰ فیلم سینمایی با موضوع شهدا در کشور
  • در کنگره سازمان همبستگی کشورهای اسلامی در مکه مکرمه
  • ایران جزو کشورهای برتر در سدسازی است | بهره برداری از سد و نیروگاه بزرگ ساخت ایران در سریلانکا
  • کمک به رفع مشکل ۳ واحد تولیدی در گلستان
  • پروژه‌های بزرگ برق‌ آبی را در۲۰ کشور اجرایی می‌کنیم | انتقال دانش ایرانی به سریلانکا
  • رئیسی: پروژه‌های بزرگ برق‌ آبی را در۲۰ کشور اجرایی می‌کنیم/ انتقال دانش ایرانی به سریلانکا
  • ایران جز کشورهای برتر در سدسازی است/ تامین ۹۵درصد تجهیزات آب و فاضلاب
  • ایران در ردیف کشورهای برتر حوزه ساخت سد و نیروگاه‌های بر‌ق‌آبی
  • تعطیلی پنجشنبه ها از موانع اصلی عدم تحقق شعار سال است
  • نیاز ایران به تصمیم گیری های استراتژیک و سرنوشت ساز در سیاست خارجی