Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-25@10:46:59 GMT

چراغ مناره مسجد جامع ساری هفته دولت روشن می‌شود

تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۸۴۰۱۱۷

چراغ مناره مسجد جامع ساری هفته دولت روشن می‌شود

مهدی ایزدی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در حال حاضر عملیات ساخت و ساز، مرمت ، سفت کاری و بخش های فنی ساختمان انجام و تمام فعالیت های عمرانی پایان یافته است.

وی توضیح داد: اکنون در حال طی مراحل ظریف کاری ، نصب شیشه ها ، نقاشی برخی بخش ها و تمیزکاری هستیم و در واقع کار بازسازی و مرمت به طور کامل پایان یافته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معاون اداره کل میراث فرهنگی مازندران با اظهار این که روز دقیق افتتاح مسجد هنوز مشخص نشده است، گفت: ولی این موضوع قطعی است که مسجد در هفته دولت بهره برداری و به کارکردش باز می گردد.

ایزدی میزان هزینه مرمت و بازسازی مسجد را هم بر اساس آخرین برآورد صورت گرفته حدود ۱۷۰ میلیارد ریال اعلام کرد و افزود: این عدد تقریبی است و محاسبه میزان دقیق هزینه بازسازی مسجد جامع ساری اندکی زمانبر است.

مسجد جامع ساری که یکی از آثار تاریخی و میراث فرهنگی استان مازندران محسوب می‌شود، تیر ماه سال گذشته دچار آتش سوزی شد.

علت آتش سوزی این مسجد که بر روی بنایی از دوره ساسانی ساخته شده و در دوره های مختلف از جمله دوره صفویه و قاجاریه گسترش یافته، اتصال سیم برق تاسیسات سیستم خنک کننده (کولر اسپلیت) اعلام شده بود.

کارشناسان میراث فرهنگی پس از آتش سوزی اعلام کردند که آتش ۷۰ درصد بنای مسجد جامع از جمله مناره ها، سقف کامل شبستان، سقف و ستون های چوبی مسجد و دیگر بخش ها را تخریب کرد.

اگر چه بازسازی مسجد جامع ساری بلافاصله چند روز بعد با آواربرداری آغاز شد، ولی با توجه به قدمت تاریخی و جایگاه معنوی آن ، مهم ترین دغدغه مردم مازندران و بویژه اهالی شهرستان ساری حفظ هویت تاریخی بنا هنگام بازسازی بود.

مسجد جامع ساری که از کانون‌های برگزاری آئین‌های دینی و سیاسی شهر ساری محسوب می‌شود، در سال ۱۳۷۷ با شماره ۲۲۷۲ به عنوان یکی از آثار ملی ایران ثبت شد.

کپی بهتر از  اصل

ناظر سازمان میراث فرهنگی با تاکید بر این که مجموعه مدیران سازمان و تیم بازسازی و کارشناسان و طراحان تقریبا ۱۰۰ درصد تلاش کردند که بنای مسجد جامع ساری به حالت اولیه خود بازگردد، گفت: اکنون نه تنها بنای مسجد به همان شکوه سابقش بازگشته، بلکه به گفته کارشناسان بخش خصوصی و دانشگاهی مقاوم تر ، کاربردی تر و ایمن تر شده است و به دلیل استفاده از مصالح کاملا طبیعی حتی زیباتر نیز به چشم می آید.

ایزدی توضیح داد: کارشناسان و تیم بازسازی کننده  ضمن حفظ تمامی بخش های باقی مانده از آتش، بخش های تاریخی تخریب شده هم با رعایت استانداردهای ایمنی بر روی همان اسکلت بازسازی شده است.

وی حفظ هویت تاریخی مسجد جامع ساری را یکی از دغدغه های میراث فرهنگی برشمرد و گفت : تلاش ما بر این است که مسجد جامع به همان زمان پیش از آتش سوزی باز گردد و در فرآیند بازسازی نیز جز سیستم تاسیساتی، از مصالح بومی و سنتی استفاده شده است و هیچ چیزی به مجموعه اضافه نشده است.

معاون میراث فرهنگی مازندران با اعلام این که آتش سوزی ناشی از تاسیسات غیر اصولی بود، افزود: در بازسازی از روزآمدترین تاسیسات الکترونیکی استفاده شده است و برای جلوگیری از اتفاقات مشابه، تمامی اتصالات و کابل های برق به جای دیواره ها و سقف، از کف عبور داده شد.

وی گفت: تمامی مصالح نیز به عایق های نسوز و مقاوم در برابر آتش مجهز شده است که در صورت بروز حوادث احتمالی، خسارت ها به حداقل برسد .

پیش از این هم خبرنگار ایرنا که چند بار از روند بازسازی مسجد جامع ساری بازدید کرد، در گزارش هایش نوشته بود: در بازسازی مسجد جامع ساری با توجه به دغدغه مردم مازندران و بویژه اهالی شهرستان ساری در حفظ هویت تاریخی، مناره‌های، سقف‌های چوبی و سفالی، گنبدها و شبستان‌های اصلی و فرعی مسجد و همچنین پنجره‌ها و دیواره‌های آن به شکل پیش از آتش سوزی با همان معماری مرمت شد.

قرار بود این مسجد همزمان با سالگرد آتش سوزی، به بهره برداری برسد ولی به خاطر حساسیت کارشناسی کار و توقع مردم برای بازگشت این مکان مذهبی به وضعیت کاربری با حفظ عناصر زیباشناختی و تاریخی گذشته و تغییر در میزان هزینه مرمت ، کار مرمت طولانی‌تر شد.

۷۳۳۵/۱۶۵۴

انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: قیمت خودرو قیمت دلار حقوق زنان نقل و انتقالات لیگ برتر برق ساخت و ساز مسجد مسجد جامع ظریف قیمت خودرو قیمت دلار حقوق زنان نقل و انتقالات لیگ برتر امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۴۰۱۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رئیسی در مسجد جامع «کالپیتی»: امروز همگان حقوق فلسطینیان را مطالبه می‌کنند

به گزارش قدس آنلاین، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی عصر امروز چهارشنبه به وقت محلی، در ادامه برنامه‌های سفر یکروزه خود به سریلانکا، با حضور در مسجد جامع «کالپیتی» شهر کلمبو، ضمن دیدار و گفتگو با نمازگزاران، نماز مغرب را نیز در این مسجد اقامه کرد.

رئیس جمهور با ابراز خرسندی از حضور در جمع نمازگزاران مسجد جامع شهر کلمبو، اظهار امیدواری کرد مذاکرات صورت گرفته میان دو کشور به گسترش بیش از پیش روابط و همکاری‌های فیمابین منجر شود.

رئیسی طراحی و اجرای مجموعه سد، نیروگاه و تونل انتقال آب «اومااویا» از سوی شرکت‌های متخصص ایرانی را نماد همکاری‌های موفق دو کشور دانست و گفت: امیدواریم بهره‌برداری از این طرح‌ها افزایش رفاه مردم سریلانکا را در پی داشته باشد.

رئیس جمهور در ادامه وحدت و انسجام را نیاز ضروری و مهم امروز جهان اسلام دانست و گفت: دشمنان و در راس آنان آمریکا، با ایجاد گروهک‌های تروریستی مانند داعش به دنبال ایجاد ناامنی، کشتار و تفرقه در جهان اسلام هستند، بنابراین بسیار ضرورت دارد از هر اقدام و گفتاری که میان مسلمانان تفرقه ایجاد می‌کند، پرهیز شود.

رئیسی در ادامه ظالم و ستم بی‌سابقه رژیم صهیونیستی و کشتار و نسل‌کشی در غزه را نتیجه وجود اختلافات در امت اسلامی دانست و افزود: امام خمینی (ره) از ۴۵ سال پیش رژیم صهیونیستی را غده‌ای سرطانی برای امنیت منطقه دانسته و بر آزادی فلسطین به عنوان مسئله اول جهان اسلام تاکید کرده بود و امروز حقانیت این سخن امام راحل، بر همگان روشن شده است.

رئیس جمهور تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران دفاع از حقوق فلسطینیان را وظیفه همه مسلمانان و انسان‌های آزاده جهان می‌داند و معتقد است امروز حمایت از کسانی که از خانه، وطن، دین، ناموس و جان و عزت خود دفاع می‌کنند، شاخصی برای کشورهاست که آیا مدافع شرافت هستند، یا همراه شرارت؟

رئیسی خاطرنشان کرد: آمریکا مردم ایران را بابت دفاع از حق و عدالت مورد تحریم‌های ظالمانه قرار داد، اما جوانان ما تهدیدها را به فرصت تبدیل کردند و امروز ایران در همه حوزه‌ها در حال پیشرفت است. دشمن تلاش کرد پیشرفت ایران را متوقف کند، اما ملت ایران اراده کرد پیشرفت کند و در این جنگ اراده‌ها ملت ایران پیروز شد.

رئیس جمهور همچنین با اشاره به اینکه رهبر معظم انقلاب اسلامی به همه ما آموختند که رمز موفقیت توکل بر خدا و اعتماد به نفس و داشته‌های درونی است، گفت:‌ دشمنان برای متوقف کردن ملت ایران علاوه بر تحمیل ۸ سال جنگ به ما، تلاش کردند با ترور، انفجار، توطئه و فتنه‌های متعدد این مردم را از ادامه مسیرش منصرف کنند، اما موفق نشدند. امروز مقاومت و ایستادگی در مقابل نظام سلطه نه فقط مورد توجه نظام اسلامی ایران بلکه مورد توجه و اقبال همه جوان‌های منطقه است که معتقدند نباید تن به زیاده‌خواهی‌ها و مظالم نظام سلطه داد.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری تسنیم

دیگر خبرها

  • رئیسی در مسجد جامع «کالپیتی»: امروز همگان حقوق فلسطینیان را مطالبه می‌کنند
  • سی و پنج سال پیش دچار جادوی تئاتر شدم/شمع شب چراغ روشن شد
  • برگزاری مراسم اولین سالگرد شهادت آیت الله سلیمانی در زاهدان
  • مراسم اولین سالگرد شهادت آیت الله سلیمانی در زاهدان برگزار می شود
  • اختصاص ۸۰۰ میلیاردریال برای اجرای طرح‌های مرمتی در آذربایجان غربی
  • شغل نان و آب‌دار چراغ‌روشن‌کنی را چه کسانی عهده‌دار بودند؟
  • مشکلات بازاریان زنجانی به رئیس دادگستری چه بود؟
  • اجرای طرح چراغ روشن در درمیان
  • اجرای طرح چراغ روشن برای بیش ازهزار وسیله نقلیه
  • شکوه وعده صادق دلیل روشن ماست