Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-03-19@04:55:34 GMT

ایران هیچ‌گاه جزو ۲۰ کشور اول مهاجرفرست نبوده و نیست

تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۸۴۰۴۲۴

ایران هیچ‌گاه جزو ۲۰ کشور اول مهاجرفرست نبوده و نیست

مشاور رئیس بنیاد ملی نخبگان، با اشاره به اخبر منتشر شده درباره مهاجرت ایرانیان به خارج از کشور در برخی رسانه‎های داخلی و خارجی، گفت: ایران هیچ‌گاه جزو ۲۰ کشور اول مهاجرفرست نبوده و نیست.

به گزارش ایسنا، پرویز کرمی ضمن بیان این مطلب، در خصوص مطالب منتشر شده در ارتباط با آمارهای اخیر مهاجرت یا فرار مغزها در برخی از رسانه های داخلی و خارجی گفت: در چند روز گذشته خبری بر روی برخی خبرگزاری ها، روزنامه ها و سایتهای خبری با عنوان « ۸ عامل ترک وطن/مهمترین دلیل مهاجرت ایرانیان در سال گذشته چه بود؟».

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

منتشر شده است که همان‌گونه که از تیتر و عنوان خبر می‌توان حدس زد، می بایست در متن خبر از آمار و دلایل مهاجرت های بین المللی ایرانی ها به خارج از کشور صحبت شده باشد، اما در عین شگفتی و ناباوری مشاهده می شود که  در این متن، آمار و اطلاعات وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی (که در آن به علل جابجایی و مهاجرت داخلی جمعیت شاغل و جمعیت بیکار کشور پرداخته شده) به عنوان سند و آمار مهاجرت ایرانی ها به خارج از کشور ارائه شده است.

وی ادامه داد: یک سوال اساسی در این بین مطرح می شود و آن اینکه آیا سطح دقت در فضای رسانه ای و مطبوعات تا این حد تنزل کرده که هیچ سردبیر یا دبیر سرویس خبری قبل از انتشار خبری و قرار گرفتن آن در معرض افکار عمومی، محتوای خبر را با تیتر و عنوان خبری مطابقت نمی دهد؟ آیا هدف صرفاً تحریک افکار عمومی و ایجاد موج خبری نسبت به مساله مهاجرت در کشور است؟ با این رویکرد، بنظر می رسد دیگر هیچ اتکا و اعتمادی بر اخبار و آمار ارایه شده از سوی برخی رسانه ها نمی‌توان کرد.

مشاور معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری در ادامه افزود: همچنین در دو روز گذشته یک گزارش، کذب، جهت دار و مغرضانه از سوی سایت دویچه وله فارسی با عنوان «جمهوری اسلامی، فرار مغزها و انکار واقعیات» منتشر شده که نشان از سطح کیفی نازل و  بی دقتی تمام عیار یک سایت بین المللی دارد.  موضوع اصلی این گزارش مخدوش و پر اشتباه آماری، بحث مهاجرت نخبگان از ایران است، در حالیکه که مطالب و مستندات مورد اتکای گزارش از آمار بی پایه و اساس فضای مجازی کپی برداری شده است و اندکی وقت و حوصله جهت راستی آزمایی آنها توسط نگارندگان صورت نگرفته است.

کرمی ادامه داد: برای مثال نگارندگان محترم این گزارشِ به ظاهر مستند، وقتی در حال کپی کردن آمار مربوط به جمعیت ایرانی حاضر در خارج از کشور به نقل از دکتر بهرام صلواتی بوده اند، آمار ۱.۶ میلیون نفر را شانزده میلیون نفر قید کرده اند و همچنین در ارجاع به آمار اشتباهِ معاون آموزشی وزارت بهداشت در ۲۸ مرداد سال ۱۳۹۸، (که از سوی وزرت بهداشت تکذیب شد و بدون اشاره به این تکذیبیه)، آن را به سال ۸۹ نسبت داده اند.

دبیر ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی ادامه داد: این نوع خطاهای تعمدی، مغرضانه و گل درشت زمانی شکل می‌گیرد که نویسنده با بی دقتی و دستپاچگی هر چه تمام نسبت به کپی برداری آمارهای کذب و بدون استناد در فضای مجازی اقدام می کند.

کرمی همچنین در ادامه با اشاره به یکی از ادعاهای کذب و دروغ و بارها مطرح شده در رسانه ها با این عنوان که «طبق آمار صندوق بین‌المللی پول، ایران ازنظر فرار مغزها در بین ۹۱ کشور جهان مقام اول را از آن خود کرده ‌است» گفت: به طور مثال صندوق بین المللی هیچ گاه چنین آماری ارائه نداده است و این موضوع بارها توسط مسولان تکذیب و عنوان شده ایران هیچ‌گاه جزو ۲۰ کشور اول مهاجرفرست نبوده و نیست.

وی در پایان با بیان این شعر «گفتا ز که نالیم که از ماست که بر ماست»، به انتقاد از برخی همکاران رسانه ای پرداخت و از آنان خواست در بیان و ارائه آمارها، دقت و صحت را فدای سرعت نکنند.

به گزارش ایسنا، بنیاد ملی نخبگان به تازگی در تحقیقی به ارائه آماری در خصوص مهاجرت پرداخته است که اینجا قابل دسترسی است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: بنياد ملي نخبگان مهاجرت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۴۰۴۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ورود مهاجران افغانستانی به ایران بیشتر از خروج آن‌ها است

میزگرد تخصصی جمعیت با حضور شهلا کاظمی‌پور؛ عضو هیئت عملی دانشگاه تهران، حسین محمودیان؛ رییس گروه جمعیت شناسی دانشگاه تهران و عضو هیئت مدیره انجمن جمعیت شناسی ایران و دکتر علیرضا ساجدی؛ مدیرکل دفتر آمار و اطلاعات جمعیتی سازمان ثبت احوال کشور در مرکز رصد جمعیت کشور برگزار شد.

به گزارش تسنیم، در ابتدای این میزگرد شهلا کاظمی‌پور؛ عضو هیئت عملی دانشگاه تهران با اشاره به راه‌اندازی مرکز رصد جمعیت کشور سازمان ثبت احوال، اظهارکرد: در این مرکز از توان شرکت های دانش بنیان و کارشناسان استفاده شده و این مرکز، مرکزی برای هم‌اندیشی نخبگانی در خصوص مسائل جمعیتی و برنامه ریزی شواهد مبنا محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه این مرکز علاوه بر رشد دانش عمومی در این حوزه، به تصمیم گیران و تصمیم سازان ملی نیز با توجه به اطلاعات دقیق از روند تحولات در حال رخ داد جمعیت کشور کمک می‌نماید، گفت: به طور کلی سازمان ثبت احوال با استفاده از ظرفیت های پایگاه اطلاعات جمعیت کشور که در اجرای برنامه اول توسعه ایجاد گردیده، اقدام به تاسیس مرکز رصد جمعیت کشور نموده است که این امر قابل تقدیر و بهره‌برداری برای تمام دستگاه ها است.

کاظمی‌پور در تعریفی از مهاجرت گفت: ترک محل سکونت با قصد محل دیگر و تغییر محل جغرافیایی از روستا به روستا، شهر به روستا مهاجرت نام دارد که این مهاجرت می‌تواند دائم یا موقت باشد.

وی بیان کرد: در جمعیت‌شناسی سه متغیر می‌تواند رشد جمعیت را تحت تأثیر قرار دهد. متغیر اول، یعنی ولادت دارای اثر مثبت بر رشد جمعیت است. متغیر دوم، یعنی مرگ و میر، با اثر منفی خود، باعث کاهش رشد جمعیت می‌شود. متغیر سوم، مهاجرت است که در شرایط مهاجرپذیری موجب افزایش جمعیت و در شرایط مهاجرفرستی موجب کاهش جمعیت می‌شود.

تولید آمار دقیق و به روز در مرکز رصد جمعیت کشور

همچنین در ادامه جلسه دکتر محمودیان؛ عضو هیئت مدیره انجمن جمعیت شناسی ایران، با اشاره به راه‌اندازی مرکز رصد جمعیت کشور سازمان ثبت احوال، گفت: مرکز رصد جمعیت کشور می‌تواند آمارهای به روز و دقیق را تولید و پس از بررسی در اختیار عموم مردم نیز قرار دهند.

وی بیان کرد: در مرکز رصد جمعیت، اطلاعات جمعیتی و هویتی وجود دارد که هم اینک تحت عنوان داشبوردهای جمعیتی فعال است درواقع هم در سطح کلان مرکز سازمان و هم در استان‌های گوناگون، شاخص‌های مختلف جمعیت احصا شده و در پایگاه اطلاعات جمعیتی در این داشبوردها قابل دسترسی است که این امر برای اولین بار رخ داده است.

محمودیان در ادامه با اشاره به موضوع میزگرد مبنی بر مهاجرت این امر را یکی از ابعاد تأثیرگذار بر جمعیت دانست و گفت: هرچند تولد و مرگ و میر نیز بر تغییرات جمعیتی مؤثرند.

عضو هیئت مدیره انجمن جمعیت‌شناسی ایران بیان کرد: در حال حاضر رشد جمعیت در کشورهای اروپایی، تابع مهاجرت است. ما در ایران هم شاهد پدیده مهاجرت هستیم و تعداد مهاجران افغانستانی وارد شده گاهی از تعداد افرادی که از ایران خارج می‌شوند بیشتر است که این می‌تواند بر جمعیت کشور تأثیر بگذارد.

وی ادامه داد: در استان‌های مرکزی ایران نظیر سمنان و تهران بیشتر شاهد مهاجر‌پذیری هستم و در استان‌های مرزی و دورتر از مرکز هم بیشتر شاهد مهاجر فرستی هستیم. در استان‌های مرکز کشور به دلیل برخورداری از امکانات بیشتر اقتصادی شاهد رشد بیشتر جمعیت هم هستیم و عمدتا در این زمینه عامل مؤثر سطح توسعه است.

محمودیان در ادامه درخصوص جابه‌جایی­‌های داخلی در ایران گفت: این میزان خیلی زیاد نیست و تحرکات داخلی جمعیت بالا نیست. وی تاکید کرد: این میزان بستگی به سطح توسعه اقتصادی شهرها و روستاها دارد. بررسی‌ها نشان می‌دهد در سال‌های 1375 تا 1385 توسعه اقتصادی شهرها بیشتر و بالا بوده به همین سبب شاهد رشد جابه‌جایی و تحرکات جمعیتی در کشور بوده‌ایم.

وی با تاکید بر این‌که دراساس آمارها به طور کلی و آمارهای جمعیتی به‌طور خاص بهتر است ثبتی‌مبنا باشد، گفت: سرشماری در سال 1405 باید ثبتی‌مبنا باشد. در حال حاضر کشورهای اروپایی به تولید آمارهای ثبتی‌مبنا رفته‌اند. اما در ایران هنوز تولید آمارها هم‌زمان، به صورت ثبتی‌مبنا و خود اظهاری است که بهتر است جهت‌گیری آماری کشور به سمت ثبت محوری باشد تا بازه به‌روز شدن آمارها کاهش و اعتمادپذیری آمارها افزایش یابد.

ثبت 850 هزار مهاجرت داخلی در سال 1401

همچنین در ادامه دکتر علیرضا ساجدی؛ مدیرکل دفتر آمار و اطلاعات جمعیتی سازمان ثبت احوال با اشاره به وظیفه سازمان ثبت احوال کشور در خصوص راه‌اندازی مرکز رصد جمعیت کشور سازمان ثبت احوال، گفت: مرکز رصد جمعیت کشور وضعیت فعلی و روند گذشته تاکنون جمعیت را شناسایی کرده و ارائه می دهد و در ادامه تغییرات جمعیتی را رصد می‌کند و در اختیار عموم دستگاه‌ها و مراکز تخصصی قرار دهد.

وی در خصوص تولید آمارهای ملی مهاجرت مطابق ماده (63) قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، گفت: تولید آمار مهاجرت داخلی که دارای پیچیدگی های بسیار است با استفاده از ظرفیت‌های داخلی و سامانه تغییر نشانی سازمان ثبت احوال کشور به انجام رسیده است. بر این اساس، آمارهای مهاجرت داخلی پس از تلاش فراوان برای اولین بار در کشور به شیوه ثبتی مبنا توسط مرکز رصد جمعیت کشور در سازمان ثبت احوال تولید شده است.

مدیرکل دفتر آمار و اطلاعات جمعیتی سازمان ثبت احوال کشور ادامه داد: اجرای قوانین و مقررات در خصوص پیوند بین کدپستی و شماره ملی کمک شایانی در تولید آمار مهاجرت داخلی خواهد کرد. از جمله این قوانین می‌توان علاوه بر تصویب قانون الزام اختصاص شماره ملی و کدپستی در سال 1376، به مصوبه پنجم یازدهمین جلسه شواری اجرایی فناوری اطلاعات در سال 1379 اشاره نمود که در آن ارائه هر گونه خدمت به مردم باید بر اساس آخرین نشانی ثبت شده‌ افراد در ثبت احوال باشد. همچنین بند(2) جزء(ک) تبصره(10) قانون بودجه سال 1402 بر لزوم ثبت تغییر نشانی در پایگاه نشانی ثبت احوال و استناد به آن تاکید کرده است.

ساجدی بیان کرد: قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت نیز برای اولین بار تولید آمارهای مهاجرت کشور با به دولت (سازمان ثبت احوال) تکلیف کرده است. براساس این ماده سازمان ثبت احوال مکلف است نسبت به تولید و انتشار آمارهای مهاجرت بر پایه داده‌های مکانی پایگاه اطلاعات جمعیت به صورت سالانه اقدام نماید.

وی با تکیه بر آمار و اطلاعات ثبت شده در سازمان ثبت احوال کشور در خصوص مهاجرت‌های داخلی در سال 1401 گفت: در این مدت 35 درصد مهاجرت‌های داخلی، درون استانی و 65 درصد آن‌ها برون استانی بوده است.

ساجدی گفت: برمبنای شواهد مشاهده شده در آمارهای ثبتی‌مبنای مهاجرت در سال 1401، همان‌گونه که آقای دکتر محمودیان اشاره فرمودند، استان‌های نوار میانی کشور مهاجرپذیر و استان‌های مرزی مهاجرت‌فرست هستند. 

وی تأکید کرد: حدود 500 هزار جابجایی در بین استان‌ها به ثبت رسیده است. علاوه بر آن، حدود 350 هزار جابجایی هم در درون استان‌ها ثبت شده است. وی تأکید کرد در سال 1401، در استان تهران، حدود 49 هزار جابجایی درون استانی به ثبت رسید است. 

ساجدی ادامه داد: تقریبا حدود 7 سال بود که در مورد مهاجرت آمار دقیقی دردسترس نبود. البته ما هنوز چالش‌هایی درخصوص آمار مهاجرت‌های خارجی داریم. نظیر دشواری تفکیک مهاجران و مسافران، چه در تعریف و چه تشخیص آن براساس اطلاعات خروج از کشور به‌ویژه که قادر به شناسایی مقصد نهایی مسافر یا مهاجر نیز نیستیم. 

وی با اشارهGIS جمعیتی گفت: ما در ثبت احوال و در امتداد تخصیص شناسه‌های هویتی به فرد، خانواده و خانوار، که باعث ایجاد ارتباط بین بانک‌های اطلاعات انسانی کشور و تولید آمارهای انسانی می‌شود، به دنبال این هستیم که با ثبت دقیق مکان زندگی افراد، خانواده‌ و خانوارها، بهره‌برداری از داده‌ها و سرویس‌های پایگاه اطلاعات جمعیت کشور را توسعه دهیم. به این طریق لایه‌های اطلاعاتی اضافه‌ای به داده‌های پایگاه افزوده شده و نظام آمایش سرزمین در کشور به تکامیل خواهد رسید. به طور مثال، با داده‌های این پایگاه می‌توان در سطوح جغرافیایی کوچک‌تر از شهرستان نیز مؤلفه‌های جمعیتی را محاسبه نمود. مثلاً؛ نرخ باروری در محدوده یک مرکز بهداشت چقدر است.

در پایان مراسم، کارشناسان در خصوص راه‌اندازی مرکز رصد جمعیت کشور سازمان ثبت احوال ابراز خرسندی کرده و این مرکز را چشم اندازی در زمینه ارائه آمار به صورت دقیق و به روز و در اختیار دستگاه های اجرایی دانستند.

کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: سکونت ۵ میلیون مهاجر افغانستانی در ایران

دیگر خبرها

  • آمار رتبه‌های برتر کنکور که کشور را ترک کرده‌اند
  • ۵ کشته و زخمی در حمله به ارتش سوریه در حومه درعا
  • ورود مهاجران افغانستانی به ایران بیشتر از خروج آن‌ها است
  • امیدآفرینی اولویت رسانه باشد/ مهاجرت معکوس در ۱۹۰ روستای کردستان
  • ثبت ۸۵۰ هزار مهاجرت داخلی در ۱۴۰۱
  • گلی به جمال سازمان لیگ فوتبال ایران؛ مربی استقلال برای بی‌قانونی خودش خبرنگاران را تحریم کرد!+ فیلم
  • ثبت ۸۵۰ هزار مهاجرت داخلی در سال ۱۴۰۱
  • گلی به جمال سازمان لیگ فوتبال ایران؛ مربی استقلال برای بی قانونی خودش خبرنگاران را تحریم کرد!+ فیلم
  • تولید آمار‌های مهاجرت داخلی در مرکز رصد جمعیت کشور برای نخستین بار
  • تولید آمار‌های مهاجرت داخلی در مرکز رصد جمعیت کشور برای نخستین بار در کشور