Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ناطقان»
2024-03-19@02:29:25 GMT

علت تلف‎شدن500میلیون زنبور دربرزیل؟

تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۸۴۰۴۳۱

بیش از ۵۰۰ میلیون زنبور در برزیل طی سه ماه اخیر تلف شده‌اند. ناطقان: در ایالت ریو گرانده جنوبی بیش از ۴۰۰ میلیون زنبور مرده پیدا شده و زنبورداران چهار ایالت دیگر برزیل هم خبر از تلف شدن تعداد بسیار زیادی از زنبورها می‌دهند.

دانشمندان استفاده از آفت‌کش‌ها و مواد شیمیایی داخل آن‌ها را که برای کشتن حشرات موذی کاربرد دارد دلیل این قضیه می‌دانند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



زنبورها نقشی حیاتی در زنجیره غذایی دارند و در حدود یک‌سوم از غذایی که می‌خوریم در نتیجه گرده‌افشانی است که به طور عمده توسط زنبورها انجام می‌شود. این شامل میوه‌ها و سبزیجاتی نظیر آوکادو، کلم بروکلی و گیلاس هم می‌شود.

چه بلایی سر زنبورهای برزیل آمده؟

دلیل اصلی مرگ این زنبورها استفاده از آفت‌کش‌ها است. این آفت‌کش‌ها شامل موادی مانند نئونیکوتینوید و فیپرونیل هستند که استفاده از آن‌ها در اروپا ممنوع است.

اتحادیه اروپا آوریل گذشته به دلیل صدمات جدی که نئونیکوتینوید می‌تواند به زنبورها بزند، استفاده از آن را تقریبا به طور کامل ممنوع کرد.

اما در همان سال برزیل محدودیت استفاده از آفت‌کش‌ها را لغو کرد، هرچند که طرفداران محیط زیست این کار را "بسته مسموم" نامیدند.

استفاده از آفت‌کش‌ها در برزیل افزایش یافته است. به گفته سازمان مدافع محیط زیست صلح سبز، ۱۹۳ محصولی که در سه سال گذشته در برزیل استفاده شده، شامل مواد ممنوعه در اتحادیه اروپا است. اما برزیل به دلیل این که اقتصادش متکی به کشاورزی است از سموم آفت‌کش استفاده می‌کند.

اوضاع در جهان چگونه است؟

در جهان هم زنبورها وضعیت چندان مساعدی ندارند.

سال گذشته در آمریکا زنبورداران چهار کندو از هر ۱۰ کندوی عسل‌شان را از دست دادند که بدترین رکورد طی یک زمستان است.

در ۲۰ منطقه روسیه گزارش‌هایی از مرگ و میر گسترده زنبورها منتشر شده است و مسئولان اخطار داده‌اند که این می‌تواند منجر به کاهش ۲۰ درصدی تولید عسل شود.

نوامبر ۲۰۱۸ دست‌کم یک میلیون زنبور در آفریقای جنوبی مردند و گفته می‌شود که دلیل اصلی آن استفاده از فیپرونیل بوده است.

در کشورهایی مانند کانادا، مکزیک، آرژانتین و ترکیه هم طی ۱۸ ماه گذشته خبرهایی مبنی بر مرگ گسترده زنبورها منتشر شده است.

چطور می‌شود به زنبورها کمک کرد؟

صندوق جهانی طبیعت می‌گوید زمین‌های بلااستفاده‌ای را که قبلا برای ساخت و ساز استفاده می‌شد باید به شیوه بهتری برای محافظت از جمعیت زنبورها مدیریت کرد.

این سازمان همچنین می‌گوید که با گسترش شهرنشینی باید فضاهای سبز بیشتری در شهرها برای حمایت از زنبورها ایجاد شود.

بعضی از دانشمندان هم می‌گویند کشاورزی و باغداری سازگار با محیط زیست مانند کاشتن گیاه‌های وحشی هم می‌تواند تاثیر مثبتی داشته باشد.

باغچه شما اگر شامل گیاه‌های در حال رشد باشد می‌تواند به عنوان عاملی برای تشویق زنبورها به گرده‌افشانی عمل کند. اگر اجازه دهید که علف‌های باغچه‌تان بلندتر شود به زنبورها پناهگاه‌های بیشتری خواهید داد.

سازمان خیریه محیط زیستی باگلایف می‌گوید که اگر زنبور خسته‌ای را دیدید آن را روی یک گل بگذارید تا بتواند از شهد آن تغذیه کند و استفاده از آب و شکر برای تغذیه زنبور شاید بهترین راه حل نباشد.

شما همچنین می‌توانید یک آبشخور برای زنبورها ایجاد کنید، کافی است یک ظرف کوچک را از آب و تعدادی سنگ پر کنید تا زنبورهای تشنه بتوانند آب بنوشند.

و البته همان‌طور که بسیاری از سازمان‌های طرفدار محیط زیست می‌گویند، ممنوع کردن سموم دفع‌ آفات مضر می‌تواند مانع مرگ و میر زنبورها شود. منبع: ایسنا برچسب ها: تلف شدن ، زنبور ، برزیل

منبع: ناطقان

کلیدواژه: تلف شدن زنبور برزیل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۴۰۴۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کابوس ستاره یونایتد: حذف از تیم ملی برزیل

به گزارش "ورزش سه"، کاسمیرو در پنجره نقل و انتقالات تابستانی سال گذشته از رئال مادرید جدا شد و به منچستریونایتد پیوست تا بتواند بازی در لیگ برتر و ترکیب این تیم را هم در طول دوران فوتبالش تجربه کند. 

او در فصل اول یکی از ستاره‌های بی چون و چرای این تیم بود و نقش مهم و موثری را در موفقیت آنها ایفا کرد. همین موضوع تحسین بسیاری را برای این بازیکن به همراه داشت و بسیاری از کارشناسان، رسانه‌ها و فوتبال‌دوستان تصمیم یونایتد برای جذب او را تحسین کردند. 

اما شرایط به این شکل پیش نرفت و این ستاره برزیلی نتوانسته است در این فصل حتی ذره‌ای از درخشش فصل قبل را تکرار کند و یکی از دلایل این اتفاق مصدومیت‌های متعددی بوده که گریبان او را گرفته و کار را برایش بسیار سخت و دشوار کرده است. 

حالا سرمربی تیم ملی برزیل تایید کرد که کاسمیرو به دلیل مصدومیت قادر به حضور در اردوی این تیم در وقفه دیدارهای ملی پیش رو هم نیست:« از فهرست اولیه 50 نفره که داشتیم، حالا 13 بازیکن به دلیل مصدومیت در باشگاه‌هایشان خط خورده‌اند. 

متاسفانه، ما کاسمیرو را از دست دادیم. په‌په از پورتو که در پست مهاجم به میدان می‌رفت و حالا در نقش هافبک هم بازی می‌کند به جای کاسمیرو به اردوی تیم ملی برزیل دعوت شده است.»

دیگر خبرها

  • رسمی؛ رونمایی از پیراهن‌های برزیل برای کوپا آمریکا 2024
  • کاسمیرو دیدارهای برزیل با اسپانیا و انگلیس را از دست داد
  • (ویدئو) حمله زنبور‌ها وسط مسابقه حساس تنیس!
  • کابوس ستاره یونایتد: حذف از تیم ملی برزیل
  • حمله دسته‌ جمعی زنبورها وسط مسابقه حساس تنیس (فیلم)
  • ببینید | حمله دسته‌جمعی زنبورها وسط مسابقه حساس تنیس!
  • تاج پادشاهی جهانی گوشت به برزیل رسید
  • فیلم| حمله دسته جمعی زنبورها بازی حساس تنیس را متوقف کرد!
  • دوره آموزشی پرورش زنبور عسل در یزد
  • جایزه کتاب سال «نِرو» به «نیش زنبور» رسید