Web Analytics Made Easy - Statcounter

ساعت24-معاون اول قوه قضاییه گفت: شرایط فعلی در فضای مجازی و غیرمجازی به گونه ای است که در برخی موارد تشخیص حق و باطل سخت شده از سویی دیگر مطالبه به حق مردم مبارزه با فساد توسط قوه قضاییه است.

 حجت الاسلام و المسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای روز چهارشنبه در آیین تکریم و معارفه رییس کل دادگستری استان خوزستان در سرسرای همایش گیت بوستان اهواز بیان کرد: فضای مسموم در برخی موارد، کمبود نیروی انسانی و همچنین تجهیزات بخشی از مشکلات موجود دستگاه قضا است و اگر قضات بخواهند در این میدان عادلانه حکم صادر کنند باید به خداوند متعال، قرآن کریم و ائمه اطهار (ع)پناه ببرند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به اینکه قضاوت امر خطیری است ادامه داد: قضات دادگاه ها هر کدام پرونده های بسیاری را دیده و مورد قضاوت قرار داده اند اما باید برای یکبار هم پرونده اعمال خود را بررسی کنند؛ اگر قضات عمل به عدالت را در خود نهادینه نکنند نمی تواند آن را در جامعه اجرا کنند.

تعداد بالای تشکیل پرونده ها در خوزستان

حجت الاسلام محسنی اژه‌ای گفت: از  بزرگان طوایف مختلف خوزستان و آحاد مردم درخواست می شود اختلافات قابل مصالحه و سازش را به دستگاه قضایی ارجاع ندهند و تا حد ممکن با بخشش و صلح برخورد کنند زیرا از یکسو در امر بخشش برکات بسیاری وجود دارد و از سوی دیگر به دلیل روشن نبودن زوایای گوناگون مساله مورد اختلاف، ممکن است آرای صادره در دادگاه ها درخصوص این پرونده ها مورد رضایت هیچ کدام از ۲ طرف نباشد.

وی ادامه داد: در سال ۹۷ تعداد ۴۲ هزار و ۲۷۷ فقره پرونده حقوقی از حدود پنج عنوان دادخواست مثل حضانت در دادگاه های خوزستان تشکیل شده که عمده آنها مسایل خانوادگی و اقتصادی ریز و درشت است؛ همچنین از پنج عنوان کیفری تعزیر، ضرب و جرح عمد و غیر عمد، سرقت قابل تعزیر، توهین و تهدید حدود ۱۸۱ هزار پرونده تشکیل شده که اگر بسیاری از آنها به صورت سازشی حل شوند دستگاه قضا فرصت رسیدگی به پرونده های مهم و اصلی را خواهد داشت.

معاون قوه قضاییه خطاب به رییس کل جدید دادگستری خوزستان گفت: شورای حل اختلاف فعلی به نوعی جریان دولتی به خود گرفته و باید از شیوه های دیگر گسترش پیدا کند؛ لازم است از ظرفیت جاهایی مثل مساجد، پایگاه های بسیج و شوراها برای کاهش دادخواست ها در موارد غیر ضروری استفاده شود.

وی ادامه داد: تمام ملت ایران مستحق خدمت خالصانه مسئولان هستند اما مردم خوزستان به دلیل صدمات فراوان هشت سال جنگ تحمیلی، مشکلات زیست محیطی و برخورداری از مواهب بسیار همچون نفت بیشتر به این خدمات نیاز دارند و باید تمام مسئولان در این راستا تلاش کنند.

مدت زمان بازداشت های موقت کاهش یابد

حجت الاسلام محسنی اژه‌ای در ادامه به بالا بودن مدت زمان بازداشت های موقت در خوزستان اشاره کرد و افزود: ممکن است قضات دلیلی برای طولانی شدن زمان بازداشت ها داشته باشند اما مشاهده شده که زمان بازداشت های موقت در این استان حتی به بیش از چهار ماه نیز رسیده که باید رییس دادگستری و دادستان با بکارگیری برخی ابتکار عمل های فوق العاده این زمان را کاهش دهند.

وی ادامه داد: اگرچه بازداشت متهمان آثار بازدارندگی دارد اما طولانی شدن این روند آثار منفی برجای می گذارد، از سویی دیگر پس از صدور حکم هم باید این رای سریع اجرا شود در غیر این صورت زحمات صورت گرفته توسط قضات کم فایده جلوه می کند و در روحیه مردم نیز اثرات منفی دارد.

معاون قوه قضاییه درخصوص کمبود تعداد قضات در خوزستان یادآور شد: تعداد زیادی از قضات خوزستان غیر بومی هستند که زمان خدمت آنها در این استان به پایان رسیده اما به دلیل کمبود قاضی، رییس دادگستری به حق با انتقالی آنها مخالفت می کند؛ این قضات غیربومی به دلایل مختلف از جمله مشکلات ایجاد شده ناشی از دوری خانواده زیرفشار هستند و ممکن است قادر به قضاوت خوب نباشند از این رو رییس جدید دادگستری باید برای جبران کمبود نیروی قاضی چاره‌ای بیندیشد.

در این آیین فرهاد افشارنیا تکریم و حجت الاسلام صادق مرادی به عنوان مدیرکل جدید دادگستری خوزستان معرفی شد؛ حجت الاسلام مرادی پیش از این ریاست دادگاه ویژه روحانیت خوزستان را عهده‌دار بود، فرهاد افشارنیا نیز  از آبان سال ۹۳ تاکنون به عنوان رییس کل دادگستری خوزستان فعالیت می کرد.

منبع: ساعت24

کلیدواژه: احمدی نژاد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۴۰۵۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برنامه مراسم شب‌های قدر در حرم مطهر امام خمینی (س)/ رییس قوه قضاییه و رییس‌جمهوری در شب‌های نوزدهم و بیست یکم در حرم امام سخنرانی می‌کنند

به گزارش جماران؛ برنامه مراسم شب‌های قدر در حرم مطهر امام خمینی (س) در پی می آید:

 

 مراسم شب نوزدهم، ۱۰ فروردین

قرائت دعای جوشن کبیر توسط حاج حمید رمضانپور

مداح سید علی محمد سادات رضوی

با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین غلامحسین محسنی اژه ای رییس قوه قضاییه

مراسم احیاء توسط حجت الاسلام و المسلمین ادیب یزدی

 

مراسم شب بیست و یکم، ۱۲ فروردین

قرائت دعای جوشن کبیر توسط حاج اسدالله عرب سرخی

مداح حاج احمد زمانی

با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری

مراسم احیاء توسط حجت الاسلام و المسلمین ادیب یزدی

 

مراسم شب بیست و سوم، ۱۴ فروردین ماه

قرائت دعای جوشن کبیر توسط حاج احمد خلف زاده

مداح حاج مهدی منصوری

مراسم احیاء توسط حجت الاسلام و المسلمین ادیب یزدی

ساعت شروع برنامه از ساعت ۲۳

 

دیگر خبرها

  • خراسان جنوبی رکورددار دادگاه‌های علنی برخط شد
  • آذر ۱۴۰۲؛ مبارزه با فساد با طعم چای دبش/ پروژه آخر: تطهیر ساواک جهنمی
  • برنامه مراسم شب‌های قدر در حرم مطهر امام خمینی (س)/ رییس قوه قضاییه و رییس‌جمهوری در شب‌های نوزدهم و بیست یکم در حرم امام سخنرانی می‌کنند
  • پزشک متخلف در اهواز جریمه شد
  • مطالبه اعتبارات ملی برای خوزستان/ اشتغال، اولویت اول جوانان
  • اعتراضات گسترده علیه دولت مجارستان
  • جریمه پزشک متخلف در اهواز
  • افزایش سرمایه اجتماعی و رضایتمندی مردم در گرو مبارزه با فساد
  • اهمیت نظارت درون سازمانی و مبارزه با فساد/ لزوم کاهش زمان دادرسی و تکریم ارباب رجوع
  • پرونده بابک زنجانی در سال ۱۴۰۲ به سرانجام رسید