Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-19@14:42:49 GMT

بداخلاقی اجتماعی با سگ کشی

تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۸۴۰۷۷۵

بداخلاقی اجتماعی با سگ کشی

به گزارش گروه نشریات خبری،ماجرا و حواشی سگ کشی در فضای مجازی طی روزهای اخیر خبرساز بوده است و با وجود اینکه دو روز از شروع اعتراض حامیان حقوق حیوانات به اقدام شهرداری تهران می گذرد همچنان انتقادات برخی اعضای شورای شهر و شهروندان حامی حقوق حیوانات در ارتباط با پرونده سگ‌کشی در کهریزک ادامه دارد.

در حالی که انتشار گسترده تصاویری از معدوم سازی سگ‌های ولگرد در منطقه کهریزک با اعتراض گروهی از شهروندان و فعالان حقوق حیوانات همراه شد، غلامحسین محمدی رئیس مرکز ارتباطات شهرداری تهران اعلام کرده است که این تصاویر که در فضای مجازی منتشر شده مربوط به سال های قبل است، در عین حال قرارداد یک پیمانکار امسال لغو شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پیروز حناچی شهردار تهران نیز در توئیت‌های خود ضمن اشاره به این اتفاق، از تلاش شهرداری تهران برای ممانعت از اتفاقات مشابه چنین نوشت «ضمن احترام به نگرانی دلسوزان حقوق حیوانات، بر اساس مبانی انسانی و دینی، احترام به همه مخلوقات خدا و توأمان توجه به بهداشت و امنیت شهروندان را از وظایف مجموعه شهرداری می‌دانم. از لحظه اطلاع از تخلف پیمانکار در سیر قانونی ساماندهی حیوانات دارای بیماری‌های خطرناک، فارغ از زمان وقوع آن، دستور دادم با خاطیان برخورد قاطع صورت پذیرد و پی‌گیری لازم برای تکرار نشدن آن به جدیت دنبال شود.»

بررسی امروز(30 مردادماه)روزنامه ها، خبرگزاری و تارنماهای داخلی نشان می دهد که رسانه های منتسب به جریان اصلاح طلب با ابراز نگرانی از تداوم این اتفاق‌ها در جامعه در این باره نوشتند: آنچه بر سگ‌ها می‌گذرد، نه با تفکر اجتماعی مدرن سازگاری دارد و نه ریشه در سنت اخلاق اسلامی دارد.

رسانه های اصولگرا هم در این باره عنوان داشتند: برخی مسئولین شهری معتقد هستند که انتشار این کار یک بازی رسانه‌ای در فضای مجازی است و می‌خواهند مدیریت شهری را به حاشیه بکشانند و نگذارند مسئولان فعلی کار خود را به درستی انجام دهند.

رسانه های اصلاح طلب

گزاره های بکار گرفته شده توسط این جریان رسانه ای عبارتند از:

در کشور مدیریت پسماند درستی نداریم؛ فیلم‌هایی دلخراش از کشتار بی‌رحمانه سگ‌های تهران منتشر شده که افکار عمومی را به شدت جریحه‌دار کرده است؛ واکنش مردم به تخلف صورت گرفته مربوط به هر تاریخی که باشد ۹۶ یا ۹۸ و خاص کنشگران مدنی حامی زندگی به جا است؛ کشتار جانوران از جمله جانداران همزیست و در اسارت با وجود ممانعت و پایش شورا و شهرداری، تخلف و جرم است؛  به خشونت کشیدن اعتراض مدنی شهروندان مدافع حقوق حیوانات محکوم است؛ آنچه بر سگ‌ها می‌گذرد، نه با تفکر اجتماعی مدرن سازگاری دارد و نه ریشه در سنت اخلاق اسلامی دارد؛ حیوان آزاری یکی از انواع بداخلاقی اجتماعی است که باید ریشه‌های این رفتار را در پس زمینه‌های اخلاقی جامعه جست‌وجو کرد؛ در کشور مدیریت پسماند درستی نداریم؛ وقتی حیوان آزاری به ضد ارزش تبدیل نشود و برای مقابله با آن قانون مشخصی نداشته باشیم، این صحنه‌های دلخراش هر روز بیشتر می شود؛ اخبار حیوان‌آزاری در مجموعه شهرداری‌ها و زیر نظر مسئولان مربوطه، برای هیچ‌کدام ما تازگی ندارد؛ تعلل دولت و قوه قضائیه در ارائه لایحه حمایت از حقوق حیوانات؛ نحوه جمع‌آوری سگ ها در هیچ قانونی ذکر نشده است.

 واکنش ها در فضای مجازی

- به گزارش تارنمای تابناک سید عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، در واکنش به انتشار کلیپی در فضای مجازی درباره کشتن سگ‌های بدون صاحب در تهران، در حساب توییتری خود نوشت: «امام علی فرمود: مباد بهنگام جمع زکات از حیوانات، شب هنگام به آغل‌شان بروید! مباد میان مادران و بچه‌هایشان جدایی بیفکنید! مباد.. رعایت حقوق حیوانات دستورنامه حکومت علوی بود. آن را دل‌مشغولی مرفهان بی‌درد ندانیم.»

- روزنامه مردم سالاری عنوان داشت: از یکشنبه فیلم‌هایی دلخراش از کشتار بی‌رحمانه سگ‌های تهران با آمپول اسید در فضای مجازی منتشر شده که افکار عمومی را به شدت جریحه‌دار کرده است. حسن خلیل آبادی عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران با انتشار عکسی از لاشه سگها در توئیتی نوشت: متاسفانه کشتار فجیع سگهای خیابانگرد صحت دارد... در بازدید شب گذشته‌ام از محوطه، شاهد حضور خودروی حامل لاشه سگ‌ها در محل بودم! از سوی دیگر شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهرداری تهران قراردادی به مبغ 1 میلیارد و 700 میلیون تومان با شرکت «آریا دام پرور البرز» بسته که موضوع آن « فعالیت های کلینیکی و نگهداری نقاهتگاه سگ های غیر مفید مراکز آراد کوه» بسته است و اکنون این سوال پیش می آید که حالا بعد از صدور قرار خلعیت برای پیمانکار تکلیف آن 1 میلیارد و 700 میلیون تومان چه می شود.نکته قابل توجه این است که اگرچه شهرداری تهران اعلام کرده که تصاویر منتشر شده مربوط به ۲ سال گذشته است، اما قرارداد شهرداری با پیمانکار متخلف از تاریخ ۱۰ تیر ۹۷ اغاز شده است.

- به گزارش خبرآنلاین شهربانو امانی عضو شورای شهر تهران در صفحه مجازی خود نوشت:‏ طبق اصل۲۷ ‎قانون اساسی مردم معترض حق تجمع دارند. باید مشخص شود چه کسانی به ‌خود اجازه داده‌اند به تجمعی مسالمت آمیزحمله‌ور شوند؟

-به گزارش ایسنا، الهام فخاری - رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر نیز در واکنش به انتشار این فیلم‌ها و تجمع مردم مقابل شهرداری در صفحه اینستاگرام خود نوشت: «واکنش مردم به تخلف صورت گرفته مربوط به هر تاریخی که باشد ۹۶ یا ۹۸! و خاص کنشگران مدنی حامی زندگی به جا است.کشتار جانوران از جمله جانداران همزیست و در اسارت با وجود ممانعت و پایش شورا و شهرداری، تخلف و جرم است و شورای پنجم و شهرداری تهران نسبت به مسئله بی‌تفاوت نیستند و با جرم، مجرم، ناظر بی‌کفایت و واحد سازمانی که زمینه‌ساز تداوم قرارداد با شرکت و یا فرد مجرم بوده با قاطعیت برخورد می‌شود.»

همچنین مجید فراهانی - رییس کمیته بودجه شورای شهر نیز در توییتر خود نوشت:« به خشونت کشیدن اعتراض مدنی شهروندان مدافع حقوق حیوانات محکوم است و مدارا و تحمل اعتراض مدنی شهروندانی که در برابر تخلفات ولو قدیمی پیمانکاران  با تجمع در برابر شهرداری تهران اعلام موضع کردند حداقل اقدامی بود که در مسیر تهران شهری برای همه باید رعایت می‌شد.»

رفتار غیراخلاقی با سگ ها

- به گزارش خبرگزاری ایسنا، سید حسن اسلامی اردکانی پژوهشگر دینی در روزنامه ایران نوشت: آنچه بر سگ‌ها می‌گذرد، نه با تفکر اجتماعی مدرن سازگاری دارد و نه ریشه در سنت اخلاق اسلامی دارد. در اینجا من اشاراتی به سنت اسلامی خواهم کرد تا ببینیم چگونه اخلاقیات رفتار ما با حیوانات مانند برف در دل تابستان در حال ذوب شدن است. روایت معروفی در منابع اسلامی آمده است که طبق آن زنی تن‌فروش در بیابانی سگی تشنه یافت و با کفش خود برایش از چاهکی آب کشید و به او نوشاند. به گفته پیامبر اکرم (ص) بر اثر همین یک رفتار خداوند او را مشمول رحمت خود کرد. در این حال یکی از یاران رسول خدا پرسید:‌ آیا رفتار درست با چهارپایان هم «اجری» دارد برای ما؟ و حضرت پاسخ داد:‌ آری سیراب کردن هر جگر تشنه‌ای اجر دارد. طبق این حدیث، عرصه اخلاق و رفتار درست اختصاص به انسان‌ها ندارد و هر موجود زنده‌ای مشمول عرصه اخلاق است.

- رضا جوالچی دبیر انجمن حمایت از حقوق حیوانات با ابراز نگرانی از تداوم این اتفاق‌ها در جامعه به روزنامه «آرمان ملی» می‌گوید: حیوان آزاری یکی از انواع بداخلاقی اجتماعی است که باید ریشه‌های این رفتار را در پس زمینه‌های اخلاقی جامعه جست‌وجو کرد. در شرایطی که براساس آمار موجود شاهد افزایش بزهکاری اجتماعی در زمینه‌های گوناگون هستیم، حیوان آزاری نیز به‌عنوان یکی از این بداخلاقی‌های اجتماعی ظهور و بروز می‌کند. نظیر چنین صحنه‌هایی را بارها و به شکل‌های مختلف در جامعه شاهد بوده‌ایم که در این زمینه می‌توان به کشتن سگ‌های ولگرد و نبود قانونی مشخص برای مقابله با حیوان آزاری اشاره کرد. واقعیت این است که تا وقتی حیوان آزاری به ضد ارزش تبدیل نشود و برای مقابله با آن قانون مشخصی نداشته باشیم، این صحنه‌های دلخراش هر روز بیشتر شده و تکرار می‌شود.

وی با اشاره به اینکه ما امروز نیازمند برخورد ریشه‌ای با حیوان‌آزاری به جای برخورد احساسی هستیم خاطرنشان می‌کند: هرچند واکنش‌های خوبی در نزد افکار عمومی، رسانه‌ها و... به این حیوان‌آزاری‌ها صورت گرفته ولی متاسفانه خبری از مجازات متخلفان نیست. تاکنون قانون روشنی برای مقابله با حیوان آزاری تصویب نشده و مظاهر حیوان‌آزاری در سطح شهرها تقلیل پیدا نکرده است، پس بنابراین هر روز و هر ساعت باید منتظر چنین فیلم‌هایی باشیم. در صورت عدم مقابله ریشه‌ای با این‌گونه حوادث، بیم آن را داریم که انتشار این‌گونه فیلم‌ها و افزایش خبرهایی از این دست منجر به ریخته شدن قبح حیوان‌آزاری شود. از بین رفتن قباحت حیوان آزاری در کنار عدم حل ریشه‌ای مسأله حیوان آزاری در یک بستر فرهنگی نادرست می‌تواند فاجعه بار باشد و باعث شود عده‌ای بی‌فرهنگ صرفا برای خودنمایی و کسب شهرت (به هر شکلی) اقدام به ابداع روش‌های مختلف حیوان آزاری کنند و فیلم آن را در سطوح مختلف تکثیر کنند.جوالچی برای برخورد ریشه‌ای با این حوادث به ضرورت تدوین چهار موضوع اشاره می‌کند و می‌افزاید: تدوین قانون حمایت از حیوانات و برخورد قضائی موثر با حیوان آزاران، ترویج فرهنگ مقابله با حیوان آزاری و گسترش این تفکر که حیوان آزاری نظیر دزدی، دروغگویی و انسان آزاری یک ضد ارزش است.

تجمع و تحصن معترضان در برابر شهرداری

- روزنامه دنیای اقتصاد می ­نویسد: به دنبال انتشار فیلمی در فضای مجازی درخصوص آزار و اذیت سگ‌ها و کشتن آنها با اسید در کهریزک تهران روز دوشنبه جمعی از حامیان حیوانات با حضور مقابل ساختمان شهرداری تهران به این اقدام شهرداری اعتراض کردند و خواستار تصویب قانون حمایت از حیوانات شدند. تجمعی که در نهایت با برخوردنیروی انتظامی با معترضان و بازداشت تعدادی از حامیان به پایان رسید.

- روزنامه شرق نوشت: سگ‌کشی‌های سلسله‌وار شهرداری‌ها به تهران رسید و واکنش‌های بسیاری را به دنبال آورد؛ از تجمع اعتراضی جلوی شهرداری و اظهارات شهردار و اعضای شورای شهر تا بیانیه هنرمندان در محکومیت شدید این اقدام. چنین حجمی از واکنش البته طبیعی هم بود، چراکه بر اساس فیلم منتشرشده از ماجرا، شیوه کشتار سگ‌ها به شیوه‌ای تلخ و تأثربرانگیز دردناک بود و بی‌رحمانه. این‌بار هم مثل اتفاقی که چندسال پیش در شیراز فیلمش منتشر شد و آن‌موقع هم واکنش و اعتراض خیلی‌ها را در پی داشت، پیمانکار طرف قرارداد با شهرداری، سگ‌ها را با تزریق سم (در شیراز گفته شد با اسید) کشتار می‌کرد. فیلم که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد، همان‌طور که انتظار می‌رفت، داد اعتراض خیلی‌ها را درآورد. البته این اولین‌بار نیست که حامیان حقوق حیوانات نسبت به سگ‌کشی یا آزار و اذیت دیگر جانوران چنین به تندی اعتراض می‌کنند. پیش از این هم حامیان حقوق حیوانات تجمعاتی اعتراضی دراین‌باره را جلوی ساختمان سازمان حفاظت محیط زیست ترتیب دادند. این‌بار البته این سازمان تا این لحظه هیچ واکنشی به این ماجرا نشان نداده است. با این‌حال دوستداران و حامیان حقوق حیوانات، از شهروندان تا هنرمندان، جای خالی را با تجمع و نوشته‌های خود در شبکه‌های اجتماعی و بیانیه‌های اعتراضی پر کردند و اجازه ندادند این ماجرا در سکوت ادامه پیدا کند؛ اعتراضاتی که واکنش و پاسخ مسئولان مدیریت شهری را هم در پی داشت.

این روزنامه افزود: اخبار حیوان‌آزاری در مجموعه شهرداری‌ها و زیر نظر مسئولان مربوطه، برای هیچ‌کدام ما تازگی ندارد؛ اما امروز لازم دانستیم یادآور شویم که ما هنرمندان حامی محیط زیست و حقوق حیوانات، هرگونه جنایتی علیه حیوانات که منجر به آزردگی اذهان عمومی می‌شود را شدیدا محکوم می‌کنیم. ما سنگسار توله خرس بی‌گناه سوادکوه، مرگ پلنگ ارزشمند ایرانی -کاوه- را که بر اثر بی‌مبالاتی مسئولین سازمان محیط زیست رخ داده و هر بی‌مبالاتی و بی‌توجهی دیگری که به ما و تنوع زیستی سرزمین ما لطمه میزند را عمیقا محکوم کرده و اعلام می‌کنیم که ما عاشق آب و خاک سرزمینمان هستیم و می‌خواهیم که تمامی هم‌وطنانمان در آرامش، شادمانی و امنیت زندگی کنند. هم‌وطنان ما تنها انسان‌ها نیستند هر گیاه و هر غزال، هر پرنده مهاجری که از سفری طولانی به این خاک بازمی‌گردد، هم‌وطن ماست. آب و خاک این سرزمین متعلق به همه ماست و همه ما باید برای حفظ و بهترشدن آن تلاش کنیم.

تعلل در ارائه لایحه حمایت از حقوق حیوانات

محمدرضا تابش نماینده مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا با اشاره به انتشار فیلمی از کشتن سگ‌های ولگرد با روشی نامتعارف از سوی یکی از پیمانکاران شهرداری تهران گفت: به ضرس قاطع اعلام می‌کنم که دولت و قوه قضائیه در ارائه لایحه منع آزار حیوانات تعلل کرده‌اند و این تعلل در چنین موضوعی که تا این اندازه مورد توجه افکار عمومی است باعث ایجاد هزینه می‌شود؛ ما استاد اهمال کاری، تعلل و ایجاد هزینه برای کشور هستیم. وی ضمن ابراز تاسف از تعرض نسبت به حیوانات و آزار و اذیت و مثله کردن آنها توسط برخی اشخاص حقوقی و حقیقی گفت: این اقدام به شدت محکوم است. در مورد فیلم منتشره هم شهرداری گفته که این فیلم مربوط به سال ۹۶ است و پیمانکار آن عزل شده است اما به هر حال این موضوع احساسات و افکار عمومی را جریحه دار کرده است. نماینده مردم اردکان در مجلس با بیان اینکه مواردی از این قبیل در شهرهای مختلف و در مقاطع گوناگون اتفاق افتاده، افزود: از چند سال گذشته و در دولت اول آقای روحانی با کمک مجلس سازمان‌های مردم نهاد (سمن)ها مرکب از هنرمندان مطرح کشور، حقوقدانان و بعضا روحانیان تشکیل شده که در زمینه منع حیوان آزاری فعالیت می‌کنند. ما از چند سال پیش با این تشکل در ارتباط بودیم و قرار بود دولت لایحه منع حیوان آزاری را بدهد یا در مجلس طرحی در این زمینه ارائه کنیم که البته در صورتی که طرح ارائه شود این احتمال وجود دارد که شورای نگهبان به دلیل ایجاد بار مالی برای دولت آن را رد کند. بر همین اساس از زمان دولت قبل با معاون حقوقی وقت دولت مذاکره کردیم و خواستیم این لایحه هر چه زودتر با کمک سمن‌ها و افراد علاقمند به حقوق حیوانات و با نظر اعضای فراکسیون محیط زیست تقدیم مجلس شود.

به گزارش روزنامه آفتاب یزد، خویشتندار فرمانده یگان حفاظت اداره کل محیط زیست استان تهران در رابطه با سگ‌کشی توسط شهرداری می‌گوید: «به موجب قانون، شهرداری مکلف به جمع‌آوری حیوانات شهری است، اما نحوه جمع‌آوری آن در هیچ قانونی ذکر نشده است. سازمان حفاظت محیط زیست نسبت به این اقدام بسیار متاثر است و باید برای این موضوع چاره‌اندیشی شود. متاسفانه برای این چنین موضوعات و مشکلاتی دستورالعمل قانونی وجود ندارد تا براساس آن رفتار کنیم. سازمان محیط زیست نیز به دلیل نبود قانون روشنی در رابطه با حمایت از حیوانات نمی‌تواند شکایتی از فرد حقیقی یا حقوقی کند. سازمان حفاظت محیط‌زیست هم اگر علیه ارگانی شکایت کند به دلیل نبود قانون مشخص آن ارگان تبرئه خواهد شد. 

 دستگیری فرد انتشار دهنده تصاویر

به گزارش ایسنا، سردار حسین رحیمی فرمانده تهران بزرگ گفت: از همان زمان انتشار تصاویر مربوط به این اقدام پلیس بررسی‌های خود را آغاز کرده و مشخص شد که این تصاویر جدید نبوده و مربوط به سال‌های قبل است.وی ادامه داد: در همین راستا فردی که اقدام به انتشار این تصاویر و جریحه دار کردن افکار عمومی کرده بود به زودی از سوی پلیس دستگیر خواهد شد.وی درباره اینکه آیا پلیس با موارد آزار و اذیت حیوانات برخورد می‌کند یا خیر؟ گفت: حفاظت و مراقبت از حیوانات جزو مواردی است که در دستور کار نیروی انتظامی قرار دارد و اگر بنا باشد کسی آزاری به حیوانات برساند حتما با این موارد برخورد خواهیم کرد.

وضعیت سگ های رها شده

به گزارش نامه نیوز، از اواخر هفته پیش تصاویری با عنوان «سگ‌کشی و تزریق اسید به سگ‌های ولگرد در کهریزک» در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود. مسئولان شهرداری تهران اعلام کرده‌اند تصاویر منتشرشده مربوط به سال ۹۶ است و پیمانکارِ این مسأله خلع ید شده تا حساسیت نسبت به این موضوع کم شود. حالا آنها در برابر این پرسش قرار گرفته‌اند که چند سگ را عقیم و رها کرده‌اند؟

رسانه های اصولگرا

گزاره های بکار گرفته شده توسط این جریان رسانه ای عبارتند از:

برخی مسئولین شهری معتقد هستند که انتشار این کار یک بازی رسانه‌ای در فضای مجازی است و می‌خواهند مدیریت شهری را به حاشیه بکشانند؛ آیا به عصر جاهلیت برگشته اند که سر کشتن سگ و اسب انتقام می گرفتند و زنده به گور کردن زن فضیلت بود؟!؛ پاسخگویی مسؤولین به افکار عمومی و اعتراضات و مطالبات مردمی یکی از وظایف بدیهی دولت‌ها و نشانه میزان مسؤولیت‌پذیری آنها است؛ افکار عمومی خواستار علاج واقعه قبل از وقوع است نه نوشداروی پس از مرگ‌....!.

 واکنش ها در فضای مجازی

به گزارش مشرق نیوز، آرش میلانی - رییس کمیته خدمات شهری شورای شهر تهران در صفحه شخصی خود در توییتر با اشاره به انتشار فیلم‌های آزار و اذیت سگ‌ها نوشت: «خبر تزریق اسید و کشتار غیراخلاقی سگ‌های خیابان‌گرد تهران متأسفانه صحت دارد و توسط یکی از پیمانکاران شهرداری تهران صورت گرفته است. قطعا موضوع را تا انتها پیگیری خواهم کرد و مقصران این فاجعه در مجموعه شهرداری و پیمانکاران آن با برخورد جدی سازمانی مواجه خواهند شد.»

خبرگزاری فارس می نویسد:‌ برخی مسئولین شهری معتقد هستند که انتشار این کار یک بازی رسانه‌ای در فضای مجازی است و می‌خواهند مدیریت شهری را به حاشیه بکشانند و نگذارند مسئولان فعلی کار خود را به درستی انجام دهند.

ناهید خداکرمی رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران در این باره به خبرنگار فارس گفت: متأسفانه یک فضایی در حوزه رسانه‌ای در فضای مجازی حاکم شده است و به دنبال این هستند که شهرداری و شورا را به سمت و سویی بکشانند که از کار اصلی خود باز بماند و بحث سگ‌ها یکی از این موارد است.

تحلیل های سیاسی از ماجرای سگ کشی

تارنمای مشرق با تیتر «کُشت که کُشت مهدور الدم بود؟!» می نویسد: محمد ایمانی تحلیلگر مسائل سیاسی و فعال رسانه‌ای در توئیتر خود نوشت: معارضان از جمله اصلاح طلبان، چه درکی دارند که اگر شهرداری سگ بکشد، سزاوار تجمع و اعتراض است اما اگر زن بکشد، سزاوار تمجید و تحسین است و گفتن این که کشت که کشت مهدور الدم بود؟! آیا به عصر جاهلیت برگشته اند که سر کشتن سگ و اسب انتقام می گرفتند و زنده به گور کردن زن فضیلت بود؟!

به گزارش مشرق، عبدالله گنجی مدیر مسئول روزنامه جوان در پست توییتری خود درباره تجمع مقابل شهرداری تهران به خاطر کشتن سگ ها توسط پیمانکار شهرداری، نوشت: شهردار که زن کشت هیچ تجمعی شکل نگرفت، پیمانکار شهرداری سگ کشته این تجمع برگزار شد تظاهر به مدنیت به جای مدنیت.

لزوم پاسخگویی مسئولان شهری به خواسته مردم

به گزارش خبرگزاری فارس، فرزاد علیزاده فعال حقوق حیوانات با ارسال یادداشتی که به خبرگزاری فارس ارسال کرده است به واکنش‌های مسؤولان شهری به انتشار سگ‌کشی پرداخته و نوشت: پاسخگویی مسؤولین به افکار عمومی و اعتراضات و مطالبات مردمی یکی از وظایف بدیهی دولت‌ها و نشانه میزان مسؤولیت‌پذیری آنها است.

مسؤولان شهری باید بدانند این‌گونه پاسخگویی و توجیهات نه تنها افکار عمومی را متقاعد نمی‌کند بلکه قرار دادن مردم در برابر عمل انجام شده است. خطاب ما به متولیان امر از سر پند و موعظه نیست، بلکه مطالبه‌ای اساسی در جهت اقدامات پیشگیرانه است، چرا که توضیح و توجیه و مغلطه‌گویی را هر کسی بلد است و حتی عذر خواهی نیز دردی را دوا نمی کند. افکار عمومی خواستار علاج واقعه قبل از وقوع است نه نوشداروی پس از مرگ‌....!

منبع: ایرنا

کلیدواژه: توئیتر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۴۰۷۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چارواداری در طهران در نقش شرکت‌های مسافربری و باربری | چاروادارها حق گمرکی و راهداری می‌پرداختند

همشهری آنلاین - ثریا روزبهانی: میدان مال‌فروش‌ها در جنوب‌شرقی تهران مکان و پاتوق چاروادارها بود، که نزدیک دروازه عتیق حضرت عبدالعظیم (چهارراه مولوی فعلی) قرار داشت.

قصه‌های خواندنی تهران را اینجا دنبال کنید

این میدان تا نخستین سال‌های سلطنت ناصرالدین شاه فضایی نسبتاً وسیع و مستطیل‌شکل بود که در دوره‌های بعد با توسعه شهر از وسعتش کاسته شد تا سرانجام با خاتمه کار چهارپایان بارکش و خروج این حیوانات از زندگی روزمره مردم به فضای تجاری محله بازار اضافه شد. اردشیر آل‌عوض، درباره این شغل می‌گوید: «آن دوران راه‌های شوسه، راه‌آهن و خطوط هوایی نبود و شکل عمده سفر، مسافرت با چهارپایان بود. چاروادارها و چهارپایانشان از نظر مسافربری، نقشی مثل اتوبوس‌های مسافربری، قطار و هواپیماهای امروزی و از جنبه باربری نیز نقشی مثل کامیون‌ها و وانت‌بارهای امروزی داشتند.

در واقع، همه تسهیلاتی که این وسایل امروزی برای مسافران فراهم می‌کنند، در جامعه عصر قاجار، بر عهده چاروادارها و چهارپایانشان بود. آنها به نام‌های دیگری مانند مکاری، خربنده، خرکچی، قاطرچی و قافله‌دار هم شهرت داشتند. فصل بهار و تابستان پرکارترین فصل چاروادارها بود و مهم‌ترین هزینه‌های چارواداری عبارت بودند از: مزد یتیم‌چاروادار، غذای میان راه چاروادار، علوفه حیوان بارکش، دستمزد مهتر یا تیماردار، تعویض افسار، تعویض رانکی، تعویض پالان، نعل‌بندی و...»

شغل چارواداری مستقیماً با چهارپایان سروکار داشت و از این‌رو وابسته به آنها بود. حیوانات بارکش چاروادارها، در دوره قاجار شامل اسب، شتر و به‌ویژه قاطر بود. قاطرها هم ابزار کار و هم یار همیشگی چاروادارها بودند. آنها پس از پیاده‌روی‌های طاقت‌فرسا، وقتی به توقفگاهی می‌رسیدند نیز بیکار نمی‌نشستند و تازه به کارهایی مثل تعمیر زین‌ها و اصلاح بسته‌ها می‌پرداختند.

به گفته پولاک اتریشی، پزشک مخصوص ناصرالدین شاه، کرایه حیوانات بارکش بسیار ارزان بود و بر اساس ارزان و گران شدن علوفه، کمی و زیادی عبور و مرور، و موجود بودن بار در مبدأ و مقصد متفاوت بود. صاحبان بارها و مسافران افزون بر کرایه، خرج حیوانات، ناهار، چای و توتون چپق مکاری را نیز می‌دادند. چارواداران باید هنگام ورود به هر شهر و خروج از آن و حتی گذشتن از برخی مناطق، هزینه‌های گمرکی و راهداری را می‌پرداختند و بسیاری از مأموران از آنها باج و رشوه می‌گرفتند و چاروادارانی که پول کافی به همراه نداشتند، باید بخشی از اموال را گرو می‌گذاشتند. هنگام توقف در کاروان‌سراها، مکاریان و چارواداران و عمله‌های آنها هیچ‌گاه در اتاق کاروان‌سرا منزل نمی‌کردند و همواره در کنار دواب، چهارپایان و بارهای خود می‌ماندند و در کنار آنها می‌خوابیدند.

کد خبر 843812 برچسب‌ها هویت شهری تهران

دیگر خبرها

  • چارواداری در طهران در نقش شرکت‌های مسافربری و باربری | چاروادارها حق گمرکی و راهداری می‌پرداختند
  • داستان جالب زباله گردی که پاکبان شهرداری شد | رمز و راز مافیایی که با زباله های تهران میلیاردر شدند
  • برخورد قاطع با پیمانکاران متخلف
  • ماجرای خروج کودکان کار اتباع از تهران
  • ساماندهی دستفروشان در قالب طرح ویژه شهرداری تهران
  • کودکان کار اتباع از تهران می‌روند
  • برخورد با پیمانکاران متخلف و عوامل غیرقانونی زباله‌گردی 
  • برخورد قاطع با پیمانکاران متخلف همکار با عوامل زباله گردی
  • برخورد با پیمانکاران متخلف و عوامل غیرقانونی زباله‌گردی
  • طرح ۱۵ روزه شهرداری برای ساماندهی آسیب‌های اجتماعی