Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه اطلاع رسانی ایرنا؛ در سال های گذشته اهتمام ویژه‌ای در تهیه فهرست و کتابشناسی از پژوهش‌های انجام شده در حوزه‌های مختلف به خصوص تحقیقات حوزه علوم اسلامی صورت گرفته است. ضروت تهیه این نوع منابع مرجع که با عناوین کتابشناسی، مقاله‌شناسی، نمایه آثار و ... منتشر می‌شوند در این است که بدون وجود این نوع آثار تحقیقات به صورت صحیح و مطلوب انجام نمی‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فعالیت پژوهشی و فرهنگی در قلمرو زندگی معصومین (ع) یکی از محبوب ترین موضوعات در میان نویسندگان و محققان امت اسلامی بوده است. اگرچه ابعاد و اعماق زندگی رهبران الهی گسترده‌تر و عمیق‌تر از آن است که بتوان به تمامی زمینه های  آن راه یافت. گستردگی و انبوهی کتاب‌ها و مقاله‌های منتشر شده درباره ائمه(ع) بر محققان پوشیده نیست. بی‌گمان اوضاع سیاسی- اجتماعی و ضرورت‌های زمان و مکان، تاریخ زندگی بعضی از امامان شیعه را برجستگی خاصی بخشیده و موضع گیری‌های آنان در برابر رویدادها بیشتر مد نظر صاحبان اندیشه و تاریخ‌نگاران بوده است. از این رو طبیعی است تعداد و حجم آثار نگارش یافته درباره آنان یکسان نباشد. امام موسی کاظم(ع)، از جمله امامانی هستند که پژوهشگران تحقیقات متعددی درباره ابعاد زندگانی و نیز اوضاع سیاسی‌اجتماعی عصر ایشان انجام داده‌اند. با این حال باز می توان گفت، زندگی امام کاظم(ع) پر از نکاتی است که کمتر کسی از آن اطلاع دارد و کارهای انجام شده پاسخگوی نیاز علمی جامعه امروز نیست و در این موضوع باید بیشتر کار شود.

پژوهشگر گروه اطلاع رسانی ایرنا همزمان با فرارسیدن سالروز میلاد با سعادت امام موسی کاظم(ع) به بررسی و واکاوی آثار نوشتاری شامل زندگی نامه، رمان و پژوهش های تحلیلی در خصوص زندگی و شخصیت امام هفتم(ع) پرداخته است:

سیره و حکمت کاظمی

نویسنده : جواد محدثی

جواد محدثی از جمله نویسندگان فعال و پژوهشگران مذهبی حوزه مشر و چاپ کتاب های معارف اسلامی به شمار می آید که کتاب های زیادی در خصوص زندگی ائمه اطهار(ع) به نگارش درآورده است. محدثی در سال های اخیر توجه ویژه ای به نگارش کتاب در حوزه کودک و نوجوان داشته است؛ در این میان ۲ کتاب پرمخاطب جواد محدثی که در  سال های ابتدایی دهه ۹۰ خورشیدی با استقبال  زیادی در میان مخاطبان روبرو شده به قرار زیر است:

کتاب سیره کاظمی عنوان کتابی با محورت امام موسی کاظم(ع) است که در ۱۳۹۳ خورشیدی  برای نخستین بار به نشر به چاپ رسیده و در بردارنده ۴۰ حدیث و نگاهی گذرا به سیره و سنت زندگی ایشان از زبان روایات ائمه اطهار(ع) است.

کتاب حکمت های کاظمی دهمین جلد از سلسله کتاب های راه زندگی محسوب می شود که در آن به ترجمه و توضیح ۴۰ حدیث از امام موسی کاظم(ع) پرداخته است. از ویژگی های این کتاب که در ۱۳۹۰  خورشیدی به وسیله انتشارات آستان قدس رضوی چاپ و منتشر شد، می توان به تبیین ۴۰ موضوع اخلاقی و اجتماعی با ترجمه ای روان همراه با توضیحی مختصر و استفاده از اشعاری متناسب در لا به لای مطالب اشاره کرد.

بهشتی درون سیاهچال؛ روایتی نو از زندگانی امام کاظم (ع)

نویسنده : کمال السید، مترجم: مهدی عابدی (عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان)

کتاب بهشتی درون سیاهچال سرگذشت داستان گونه و حکایت مظلومیت های غمبار امام موسی کاظم (ع) در زندان های بغداد است. کمال السید نویسنده عراقی تبار و عرب زبانی است که به تارگی ملیت ایرانی گرفته است و بیش از ۱۳۰ کتاب و تحقیق به صورت مجموعه ای تاریخی از زندگی اهل بیت در کارنامه ادبی خود دارد. این کتاب که به وسیله انتشارات حدیث راه عشق در ۱۴۰ صفحه به چاپ رسیده، به طور اختصاصی در اختیار پایگاه خبری تحلیلی ندای اصفهان قرار گرفته است.

در ادامه فصل اول کتاب را می خوانیم که حکایت جوانی است که با دستگیر شدن یه وسیله سربازان حاکم با امام کاظم(ع) در زندان آشنا می شود. متن بسیار بلاغی و پرکشش است و چنان جزییات تاریخی را مطرح ساخته که آن را در حد یک کتاب معتبر تاریخی بالا برده است:

امواج رود دجله، به جلو پیش می‌روند و زیر پرتوهای خورشید غروبگاهی می‌درخشند…

و پوششی طلایی رنگ، گنبدها و گلدسته‌ها را فرا می‌گیرد… و شفاف و الهام برانگیز به نظر می‌رسند…

به گونه‌ای که درختان نخلی که در سواحل رود، قد برافراشته اند…

همچون حوریه‌ای زیبا رخسار و افسونگر به نظر می‌رسیدند…

کاخهای زیبای مرمرین، برفراز سواحل همچون مرواریدهایی گسیخته، پراکنده شده بودند و همچنان قصر طلا، با آن گنبد سبزفامش بر بغداد، زیباترین شهرهای مشرق زمین سیطره داشت و همچنان اسب‌سواری بر روی آن با نیزه بلندش به افق‌های دوردست اشاره داشت…

همانجایی که آتش قیامها شعله‌ور بود.

پیشوای آزاده: زندگی سیاسی، اجتماعی و فرهنگی امام موسی‌بن جعفر (ع)

مؤلف:مهدی پیشوایی، ناشر: نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها، معارف

این کتاب که در ۱۳۹۳ خورشیدی به چاپ رسیده، مروری بر ابعاد شخصیت سیاسی، اجتماعی و فرهنگی امام موسی کاظم(ع) و تحلیلی از عملکرد و حوادث مهم زندگانی ایشان است. در این نوشتار با معرفی اجمالی امام موسی کاظم(ع) و خاندان آن امام(ع)، به توصیف دشواری‌های تبلیغ دین اسلام و هدایت و رهبری شیعیان بر اساس کنترل شدید بیت ایشان توسط حاکمان عباسی پرداخته شده و با وجود همه سختی‌های موجود ارشاد و راهنمایی شیعیان توسط آن امام (ع) گزارش شده است. نویسنده با معرفی برخی از حاکمان دوران حیات امام موسی کاظم(ع)، به موضع‌گیری‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی ایشان در قبال این حاکمان اشاره کرده و تلاش ایشان را برای زدودن انحرافات فکری و اعتقادی مردم آن زمان توصیف کرده است. نویسنده بر این باور است که خلفای عباسی در صدد احیای سنت‌های جاهلی بودند و امام موسی کاظم(ع) با تربیت شاگردان و متعدد در عرصه‌های مختلف کلام، اعتقادات، فقه و تفسیر جلوی گسترش این روند را گرفت. وی همچنین به توصیف چگونگی شهادت امام موسی کاظم(ع) در زندان پرداخته و آموزه‌هایی اخلاقی از ایشان به صورت روایات و داستان نقل کرده است.

مجموعه مقالات همایش سیره و زمانه امام کاظم (ع)  
ویراستار: علیرضا جوهرچی، مرکز مدیریت حوزه علمیه قم،  (در ۲ جلد) سال ۱۳۹۲

انجمن تاریخ پژوهان همایشی را با عنوان سیره و زمانه امام کاظم (ع) طراحی کرده که برخی مقالات دریافت شده در این همایش در مجموعه مقالاتی به همین نام و در دو مجلد به چاپ رسیده است.

تاریخ اسلام و ایران مقاله نخست کتاب، مصاحبه ایست که ازسوی دبیر خانه با محمدهادی یوسفی غروی انجام گرفته است. ایشان درباره ضرورت انجام دادن کار، وضعیت عصر آن حضرت، حاکمان و چگونگی تعامل آنان با امام، توضیحاتی ارائه داده اند.

مقاله دوم کتاب مقاله ایست برگرفته از کتاب  انسان ۲۵۰ ساله نوشته مقام معظم رهبری آیت الله خامنه ای، این مقاله فصل چهاردهم آن کتاب را شامل می شود که به زندگانی امام کاظم(ع)  اختصاص دارد.

مقاله سوم با عنوان اسلام و عقلانیت در کلام امام کاظم(ع)  نوشته آیت الله مکارم شیرازی است. این مقاله ابتدا در باره اهمیت عقلانیت مطالبی را مطرح کرده و سپس تاکیدات امام کاظم(ع) بر این امر بررسی شده است.

مقاله بعدی امام کاظم(ع) از ولادت تا شهادت مقاله ای است نوشته حمید رضا مطهری،  نویسنده در این مقاله به سیر زندگی امام پرداخته است.
مقاله بانو حمیده مصفا مادر امام کاظم(ع)  نوشته ناهید طیبی است. این مقاله در ادامه سلسله مقالات وی  درباره مادران ائمه نوشته شده است.

مقالات دیگر این مجموعه به این شرح است:

فرزندان امام کاظم(ع) ، نوشته احمد خامه یار، در این مقاله فرزندان امام کاظم(ع) معرفی شده‌اند.
مقاله دیگری نیز دراین زمینه در این کتاب قرار داده شده است با عنوان بررسی تاریخی و آماری فرزندان امام کاظم(ع) این مقاله را خانم مرضیه سادات هاشمی نوشته‌اند.
ازدواج دختران امام کاظم(ع) هم عنوان مقاله دیگری است که نوشته مصطفی صادقی کاشانی است.

وضعیت اهل بیت در زمان امام کاظم(ع)، رمضان محمدی
گونه شناسی روایات سیره اجتماعی سیاسی امام کاظم(ع)، نوشته سیف الله صرامی 
سبک زندگی و سیره اخلاقی امام کاظم(ع)، نوشته محمد رضاجباری
سیره فرهنگی امام کاظم(ع)، نوشته سید محمد حسینی
تحلیلی از سیره اقتصادی امام کاظم(ع)، محمد سعید نجاتی
جایگاه تغذیه در زندگانی امام کاظم(ع)، سیده شریفه نبوی
اندیشه سیاسی امام کاظم(ع)، عبد الرضا عرب ابوزید آبادی
امام کاظم(ع) و حاکمیت وقت، شکرالله آقا نژاد
استراتژی امام کاظم(ع) و هژمونی حاکمان عباسی، مسعود پور فرد
راهبرد و مواضع سیاسی امام کاظم(ع) در مقابل خلفای عباسی، علی بیات سید حسن قاضوی
امام کاظم(ع) و مدیریت تعارض، محسن الویری؛ این مجموعه مقالاتی بود که در جلد یک این دوره به چاپ رسیده است.

در جلد دوم نیز عناوین زیر به چشم می‌خورد:

دگرگونی‌های فکری و فرهنگی عصر امام کاظم(ع)، اصغر منتظر القائم
آسیب شناسی چالش های آغاز امامت امام کاظم(ع)، علی رضا بهرامی
امام کاظم(ع) و فرقه های انحرافی، دکتر عباس سرافرازی
جریان غلو در دوره امام کاظم(ع) با تکیه بر عقاید غالیانه محمد بن بشیر، یدالله حاجی زاده
انشعابات شیعی در عصر امام کاظم(ع) (زمینه های سیاسی - فکری و مصادیق فرقه ای)، علی آقا نوری- قاسم بیات اصغری
بستر شناسی فرقه واقفیه در فرهنگ شیعی، سید عبدالکریم حسن پور
نقش امام کاظم(ع) در تثبیت جانشینی امام رضا(ع)، سید منذر حکیم
منابع فرهنگ ساز در بررسی زندگانی امام کاظم(ع) بررسی تاثیر روایات تاریخ بغداد در باره امام کاظم(ع) در منابع بعدی، خدیجه کیهانی
روش تفسیری امام کاظم(ع)، سیده فاطمه علوی نژاد
بررسی روایت پرداخت وجوهات بزرگان نیشابور به امام کاظم(ع)، مرضیه شریفی
بانوان راوی امام کاظم(ع)، منیره شریعت جو
بررسی زندگی امام کاظم(ع) در متون کهن فارسی (تاقبل از دوران صفویه)، فاطمه سادات زکی
سیمای امام کاظم(ع) در منابع صوفیه (از آغاز تا قرن نهم)، زهره مقدسی
تصویر امام کاظم(ع) در متون زهد و ارتباط مشایخ صوفیه با ایشان، محمد سوری
شخصیت امام کاظم(ع) در آثار خاور شناسان، سید قاسم رزاقی موسوی
مناسبات امام کاظم(ع) با ایرانیان (با تکیه بر برمکیان)، سید محمود سامانی
محدودیت ها و زندان های حضرت موسی بن جعفر(ع)، علی اکبر ذاکری
امام کاظم(ع) و سازمان وکالت، محمد رضا جباری
کرامات امام کاظم(ع)، فاطمه کرمی
تاریخچه حرم کاظمین(ع)، حسین ایزدی
کتابشناسی امام کاظم(ع)، اباذر نصر اصفهانی؛ به این ترتیب حدود ۴۰ مقاله در این ۲مجلد گرد آوری شده است.

دایره المعارف طب جامع اهل بیت علیهم السلام: طب جامع امام کاظم (ع)

مولف: شاکر شبع، مترجم : سعید راشدی و  لطیف راشدی

در این کتاب که پنجمین مجلد از موسوعه دایرة المعارف طب جامع اهل بیت(ع) در ۱۳۹۲ خورشیدی به چاپ رسیده است، به بیان دستورات و سخنان امام موسی کاظم(ع) در مورد مسایل پزشکی و طبی پرداخته شده است. نویسنده احادیثی از امام کاظم در مورد شگفتی های خلقت انسان، انواع بیماری ها و راهکارهای درمان آنها، راه های حفظ سلامتی بدن و پیشگیری از بیماری، رعایت آداب سفره و غذا خوردن، ویژگی های حجامت و زمان مناسب آن، معرفی برخی از گیاهان دارویی از سبزیجات و میوه جات و سایر داروهای سنتی، بیان خواص انواع خوردنی ها به ویژه خواص درمانی آنها، آداب عیادت از مریض و ثواب بیماری و درد کشیدن نقل کرده و دیدگاه های طبی آن امام(ع) را نیز منعکس کرده است.

۶۵۵ پرسش در محضر امام موسی کاظم(ع)

نویسنده: علیرضا زکی زاده رنانی 

همانطور که از نام کتاب برمی‌آید، موضوع کتاب گردآوری پرسش‌هایی است که افراد مختلف و اصحاب امام کاظم (ع) از ایشان پرسیده‌ و ایشان به آنها پاسخ داده‌اند و البته آموزش مطالب نقل شده از امام کاظم(ع) در قالب پرسش و پاسخ به ارادتمندان ایشان ویژگی اصلی این کتاب است. نویسنده نیز در پیشگفتار کتاب گفته است: این نوشتار نیز همچون کتب پیشین دربرگیرنده مباحثی اعتقادی، تفسیری، فقهی و کلامی است که در قالب پرسش، افرادی گوناگون آنها را از حضرت کاظم علیه السلام می‌پرسیدند.

نخستین بخش این کتاب، بخش عقاید است که نویسنده در آن به بیان پرسش­ها و پاسخ­های امام کاظم(ع)  درباره توحید و معرفت خدا، ذوالقرنین، معنی ­استوای بر عرش خداوند، روحی که در وجود پیامبر است، قرآن و تفسیر و تفسیر برخی آیات قرآن و دیگر موضوعات پرداخته است.

در بخش دوم که امامت نام گرفته، نویسنده، موضوعات وجوب شناخت امام، نشانه‌­های شناخت امام، حدود فدک، پرسش­های هارورن از امام کاظم(ع) ، خبردادن از کشته شدن موسی بن مهدی، ضمانت سه چیز برای علی بن یقطین، امام و ادعای دروغین ابن هیاج و ... را در قالب پرسش و پاسخ مطرح کرده است.
پرسش های علی بن جعفر، سبب بلند خواندن نماز صبح، کیفیت وضو گرفتن، سجده بر گلیم و و فرش و ... از موضوعاتی است که در بخش سوم، یعنی بخش احکام، به صورت پرسش و پاسخ به آنها پرداخته شده است.

در بخش چهارم با عنوان زکات پرسش­ها و پاسخ­های علی بن جعفر، مسائلی درباره زکات فطره و کسی که گرفتن زکات برای او جایز است، موضوعاتی است که خواننده می­تواند به صورت پرسش و پاسخ درباره آنها مطالبی بیاموزد. در بخش حج نیز زکی زاده موضوعات قرض گرفتن برای حج، طواف نیابتی، قربانی در حج و ... را در قالب پرسش و پاسخ سامان داده است.

نذر و قسم، داد و ستد و مسائل مربوط به آن، ازدواج و طلاق، وصیت و ارث، شهادات و حدود، و خوردنی ها و آشامیدنی­ها از دیگر موضوعاتی است که پرسش ها و پاسخ های مربوط به آنها نیز در این کتاب در مقابل چشم خواننده قرار می گیرد. همچنین نویسنده در بخش آخر که اخلاق نامیده شده، به نقل پرسش و پاسخ هایی درباره مسائلی چون حفظ آبروی مؤمن، ثواب صدقه دادن و برخی دعاها پرداخته است. گفتنی است، نشر حدیث نینوا کتاب ۶۵۵ پرسش در محضر امام موسی کاظم علیه السلام، نوشته علیرضا زکی زاده رنانی را در سال ۱۳۸۷ در قطع رقعی منتشر کرده است.

۹۳ کتاب پیرامون امام موسی کاظم(ع) در سیره معصومان(ع)

یکی از مهم ترین اقداماتی که در دهه اخیر در راستای تسهیل و گسترش فرهنگ و معارف اسلامی انجام شده است، گردآوری و راه اندازی دانشنامه های علمی پژوهشی به شمار می آید که سعی شده به ساده ترین و در دسترس ترین شکل در اختیار کاربران فضای مجازی قرار گیرد. دانشنامه اینترنتی حضرت عباس(ع) با ۲۲۶ مطلب از نخستین دانشنامه هایی است که با چنین رویکردی و با هدف ارتباط با نسل جوان تهیه و راه اندازی شده است. در نرم افزار ارزشمند سیره معصومان(ع) اتصال ۶۶۷۱ فیش پژوهشی از ۹۳ عنوان کتاب به درختواره امام کاظم(ع) در سرشاخه های احوال شخصی، امامت، سیره، مناقب، پس از امام کاظم(ع)، اصحاب و راویان، سالشمار، کتابشناسی در دسترس علاقه مندان قرار دارد.
ارائه ۵ عنوان کتاب اختصاصی امام کاظم(ع) در ۱۰ جلد مانند: مسند الامام الکاظم علیه السلام، حیاة الامام موسی بن جعفر علیه السلام، باب الحوائج الإمام موسی الکاظم علیه السلام و... در بخش کتابخانه به سه زبان فارسی، عربی و انگلیسی گردآوری شده است.
ارائه رخدادهای زمانی مرتبط با زندگانی امام کاظم علیه السلام در گاهنامه به سه زمان شمسی، قمری و میلادی
ارائه نموداری و مشجر تبار امام کاظم علیه السلام در بخش تبارنامه با قابلیت اتصال به متن
ارائه ۸ زیارتنامه مخصوص امام کاظم علیه السلام با قابلیت پخش صوت در بخش نجوانامه و نمایش ۱۴ تصویر زیبا از بارگاه ملکوتی امامین کاظمین علیه السلام از دیگر بخش های این نرم افزار کاربردی به شمار می آید.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مقام معظم رهبری ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۴۰۷۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ستاره فوتبال آسیا امام جماعت شد! (+فیلم)

موسی التعمری بازیکن تیم ملی فوتبال اردن نماز تراویح را روز گذشته در مسجد حاج محمود حبیبه منطقه عبدون پایتخت امان اقامه کرد. مسجد حاج محمود حبیبه در محله عبدون نیز در فیسبوک خود، نماز تراویح را پخش کرد و نوشت: نماز تراویح ۱۵ ​​رمضان، امام کاپیتان موسی التعمری.

ستاره اردنی قرآن را با صوت شیرین و قرائت صریح به گونه‌ای تلاوت کرد که با برجسته‌ترین صداهای قاریان جهان عرب همخوانی داشت. التعمری که از غزه حمایت می‌کند تصمیم دولت فرانسه برای مجازات هرکسی که با مردم فلسطین همبستگی نشان دهد را به چالش کشیده است.

منبع: فرارو

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • «محفل امام حسنی‌ها» برنامه‌ای برای آماده‌سازی ظهور امام زمان است
  • ستاره فوتبال امام جماعت شد!
  • فیلم| ستاره فوتبال آسیا امام جماعت شد!
  • ستاره فوتبال آسیا امام جماعت شد! (+فیلم)
  • حال و هوای حرم مطهر شاهچراغ (ع) در ایام نوروز + فیلم
  • قالیباف از برگزاری محفل قرآنی امام حسنی‌ها(ع) تقدیر کرد
  • محفل امام حسنی‌ها، عشق مردم به شعائر دینی را نشان داد
  • برپایی جشن امام حسنی‌ها جلوه‌ای از عشق ملت ایران به کتاب الهی بود
  • محفل قرآنی امام حسنی‌ها عشق مردم به شعائر دینی را نشان داد
  • قالیباف: محفل قرآنی امام حسنی‌ها عشق مردم به شعائر دینی را نشان داد