Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-04-25@20:17:23 GMT

خانه‌به‌دوش به‌دنبال کار

تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۸۴۱۵۹۱

خانه‌به‌دوش به‌دنبال کار

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، داده‌های آماری نشان می‌دهد 77.3درصد جمعیت فعال مهاجر کشور در سال گذشته، افراد شاغل بوده‌اند که 22.8درصد آنها برای یافتن کار جدید مهاجرت کرده‌اند و هدف 15.4درصد از آنها برای مهاجرت یافتن کاری بهتر از شغل قبلی بوده است. البته از میان این جمعیت مهاجر 234هزارنفری، 10.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

9درصد به‌واسطه انتقال شغل، تن به مهاجرت داده‌اند و دلیل 1.6درصد از آنها نیز مربوط به تحصیل بوده است. براساس آمارها 22.7درصد از جمعیت فعال کشور که پارسال مهاجرت کرده‌اند، در جرگه بیکاران قرار گرفته‌اند که 14.6درصد با هدف یافتن شغل و 11درصد با هدف یافتن شغل بهتر، محل سکونت خود را تغییر داده‌اند.

کمبود شغل و مهاجرت خانوادگی

بررسی‌های آماری نشان می‌دهد در نتیجه مهاجرت جمعیت فعال اقتصادی به‌منظور یافتن کار جدید یا شغل بهتر، سایر افراد خانوارهای آنها نیز مهاجرت کرده‌اند و مجموع جمعیت مهاجر کشور در سال گذشته به 711هزار و 154نفر رسیده است. از این تعداد، مهاجرت 588هزار و 312نفر مربوط به نقاط شهری و 122هزار و 841هزار نفر مربوط به نقاط روستایی بوده و دلیل عمده مهاجرت این جمعیت، پیروی از خانوار بوده است، اما بررسی‌ها نشان می‌دهد این پیروی از خانوار برای مهاجرت، ناشی از تلاش سرپرستان خانوار برای یافتن شغل بهتر بوده که این مسئله نیز می‌تواند ناشی از متناسب نبودن وضعیت شغلی افراد با خواسته و نیاز آنها باشد. البته برخی کارشناسان معتقدند، ریشه اصلی برخی از این مهاجرت‌ها در وابستگی‌های خانوادگی نهفته است که باعث می‌شود یک خانواده مثلاً برای تحصیل فرزند خود محل سکونت را تغییر دهد و ناگزیر سرپرست خانوار نیز شغل خود را به محل جدید منتقل کند.

علی‌اکبر سیارمه، کارشناس حوزه کار دراین‌باره می‌گوید: خانواده رکن اصلی جامعه به شمار می‌رود که تحت هیچ شرایطی نمی‌توان آن را نادیده گرفت و ازآنجاکه اکثر مهاجرت‌ها در سال‌های اخیر نیز به شکل دسته‌جمعی و خانوادگی بوده، می‌توان یکی از دلایل این امر را وابستگی و تعلق‌خاطر افراد به یکدیگر، اهمیت خانواده‌ها به تحصیل و آینده شغلی فرزندان و میل به رفاه و پیشرفت دانست. او معتقد است: یکی از دلایل مؤثر در برخی از مهاجرت‌ها، به‌ویژه مهاجرت جوانان جویای کار، یافتن شغل و موقعیت‌های شغلی بهتر و به‌تبع آن رفاه و زندگی مطلوب‌تر است که اغلب موارد به‌صورت مهاجرت از روستا به شهر و از شهر به کلانشهر اتفاق می‌افتد.

مهاجرت به‌دلیل توزیع نامتوازن شغل

آنگونه که آمارهای سالانه مربوط به تحولات بازار کار نشان می‌دهد از سال 93به بعد، موج متقاضیان تازه وارد به دروازه‌های بازار کار رسیده و هر سال تقریباً یک‌میلیون نفر به جمعیت شاغل یا متقاضی شغل، افزوده شده که  این مسئله تا حدودی ناشی از این موضوع بوده که در سال‌های قبل از 1393، جمعیت جوان و افراد در سن کار به سمت ادامه تحصیل و ورود به آموزش عالی گرایش پیدا کرد و باعث شد ورودی سالانه به بازار کار حتی در مقاطعی به کمتر از 50هزار نفر در سال برسد.

بعد از اتمام دوره‌های آموزشی این افراد و بهبود دورنمای بازار کار و اقتصاد از سال 93، ورود این افراد به بازار شتاب گرفت و ازآنجا ‌که ایجاد اشتغال به‌صورت متوازن انجام نشده بود، بخش زیادی از افراد را به مهاجرت ناچار کرد. پیرو همین اتفاقات بود که دولت برنامه‌هایی نظیر اشتغال‌زایی روستایی و طرح کارورزی فارغ‌التحصیلان دانشگاهی را در دستور کار قرار داد. طرح‌هایی که البته با استناد به آمارهای مربوط به مهاجرت جمعیت فعال، هنوز نتوانسته به هدف‌گذاری‌های مشخص شده برسد؛ به‌عنوان‌مثال، گزارش‌های میدانی از مهاجرت نیروی کار از شهرستان به تهران نشان می‌دهد، افرادی به‌صورت دسته‌جمعی برای کار در تاکسی‌های اینترنتی عازم پایتخت می‌شود و به‌صورت نوبتی روی یک خودرو کار می‌کنند. خودرویی که البته خانه آنها نیز محسوب می‌شود.

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: کار اشتغال بازار کار مهاجرت جمعیت فعال کمبود شغل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۴۱۵۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خصوصیات کلیدی خانه‌های خلاق کدام است؟

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، خانه خلاق پلتفرمی برای استقرار و رشد شتاب‌دهنده‌های تخصصی، شرکت‌های خلاق و استارت‌آپ‌های فعال در حوزه‌های صنایع فرهنگی، علوم انسانی، هنر و فناوری‌های نرم و هویت ساز است. به بیان ساده، خانه خلاق مکانی فیزیکی یا مجازی است که از افراد و کارآفرینان خلاق پشتیبانی می‌کند تا مشاغل در کنار هم و با کمک یکدیگر رشد کنند.

صنعت خلاق بسیار گسترده است و حوزه‌های مختلفی را شامل شده و تنوع بالایی دارند. اما تعدادی ویژگی اصلی وجود دارد که تعریف هر خانه خلاق را مشخص می‌کند که بازیگران مراکز خلاق، دانش ارتباطات و تعاملات اجتماعی، هویت و تصویر کلی، کیفیت مکانی از جمله ویژگی‌های ثابت و اساسی خانه‌های خلاق و نوآوری هستند.

بازیگران مراکز خلاق

برای ارزیابی ظرفیت یک صنعت خلاق در خصوص شکست، قابلیت، میزان درک از کسب و کار‌های خلاق، باید از بازیگران آن شروع کرد، زیرا آنان تصمیم گیرنده‌هایی هستند که بر اساس تعامل آنها با موسسات یا سازمان‌های اصلی منافعی را برای مراکز به وجود می‌آورند.

دانش ارتباطات و تعاملات اجتماعی

امروزه با وجود ابزار‌های مختلف ارتباطی، میزان ارتباطات چهره به چهره کاهش یافته است، این در حالی است که بر اساس مطالعات انجام شده ترکیب دانش ارتباطات و تعاملات اجتماعی میان متخصصانی از صنایع مرتبط در اغلب مواقع می‌تواند منافع بالا و حتی بدون هزینه‌ای برای توسعه یک کسب و کار فراهم کند؛ بنابراین در دسترس بودن فیزیکی این مراکز باعث ایجاد فرصت‌هایی است تا به کمک دانش ارتباطات و معاشرت اجتماعی نوآوری افزایش پیدا کند.

هویت و تصویرکلی

هنگامی که خانه خلاقی به سطح مناسبی از رشد و توسعه دست می‌یابد، عوامل اجرایی آن به عنوان بازیگران یک مرکز، دارای هویتی منسجم می‌شوند که در تصویر و چشم انداز کلی خانه خلاق موثر است. چنین هویتی نه تنها برای افراد درونی خانه بلکه برای افرادی که این خانه را از بیرون ارزیابی می‌کنند نیز مشخص است. این موضوع منجر به هماهنگی بهتر افراد و راهبری آنها به سمت اهداف مشترک می‌شود.

کیفیت مکانی

کیفیت مکانی خانه‌های خلاق از شاخصه‌های کلیدی آن است و می‌تواند به ایجاد ارزش افزوده صنایع خلاق در اقتصاد محلی و جهانی کمک کند. در خصوص خانه‌های خلاق و مکان فیزیکی آنها یکی از مهم‌ترین مسائل محیط اطراف و نحوه رفت و آمد به آن مرکز است، بنابراین امکانات دسترسی آن مرکز و دور نبودن از مرکز شهر باید مورد توجه قرار گیرد.

همچنین از آنجایی که خانه‌های خلاق به گونه‌ای پل اتصالی میان آموزش و بازار کار هستند، تخصص افراد حاضر و نوع انرژی که در آنجا وجود دارد نیز حائز اهمیت است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • امتیازات اراضی طرح جوانی جمعیت قابل خرید وفروش نیست
  • امدادرسانی به بیش از ۶۰۰ نفر از افراد تحت تاثیر سیلاب در ۲۴ ساعت اخیر
  • ۴۹۵ هزار نفر از جمعیت خراسان جنوبی زیرپوشش بیمه سلامت
  • بهره مندی ۶۵ درصدی جمعیت خراسان جنوبی از بیمه سلامت
  • برخورد با مراکز غیرمجاز سقط جنین به‌صورت جدی دنبال می‌شود
  • حمله روزنامه دولت به کریمی قدوسی: همین افراد دستمایه ایران هراسی و تحریم می‌شوند
  • کمتر از نیم درصد جمعیت مشمول قانون مالیات بر سوداگری هستند
  • انتقاد تند روزنامه دولت از کریمی قدوسی : همین افراد دستمایه ایران هراسی و تحریم می‌شوند
  • وجود ۳۰۸ خانه بهداشت فعال در چهارمحال و بختیاری
  • خصوصیات کلیدی خانه‌های خلاق کدام است؟