Web Analytics Made Easy - Statcounter

با گذری در تاریخ متوجه خواهیم شد در عصر قاجاریه انگلیسی ها تمام امور کشور را به دست گرفته بودند؛ اقدامات آنان در نقاط مختلف کشور و به ویژه استان کرمان مشهود بود به گونه ای که تمامی امور اعم از سیاسی، اجتماعی، اقتصادی این دیار در اختیار انگلیسی ها بود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از راه آرمان؛ حضور انگلیسی‌ها در ایران به قرن سیزدهم میلادی باز می گردد؛ اقدامات سلطنت طلبانه و استعمارگرانه آنان از گذشته تا کنون بر هیچ ایرانی پوشیده نیست تا جایی که از این دولت به عنوان روباه پیر یاد می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

منصور نصیری طیبی در کتاب خود با عنوان «ایالت فارس و قدرتهای خارجی» در خصوص اقدامات انگلیسی ها در جنوب کشور و کرمان نوشته است" سیاست انگلیس در جنوب به جنگ با قبایل محلی نیز کشیده شد که کشتار مردم بی‌دفاع و عشایر فارس را در پی داشت که از جمله حمله به ایلات منفرد مانند ایل کرد شولی در 1916، آغاز درگیری با عشایر و روستاهای مجاور کرمان به بهانه حمایت از آلمانها، درگیری وسیع با ایل قشقایی و ایجاد درگیری قومی و قبیله‌ای میان ایلات با حمایت از یک ایل برای سرکوب ایل دیگر و کشتار ظالمانه اهالی جوزم بخشی از این فجایع بود" .

همچنین غلامعباس نجم الدین  در کتاب خود «کرمان از مشروطیت تا سقوط قاجار» در راستای غارت آثار باستانی کشورمان توسط انگلیسی ها نوشت" غارت آثار باستانی توسط "سرپرسی سایکس" در جنوب که خود از متولیان پلیس جنوب بود. این امر بیشتر در کرمان مشهود بود که بنا بر یک نقل قول، وی هنگام خروج از ایران سه کالسکه عتیقه را با خود به خارج برده بود".

سید محمد علی گلاب زاده تاریخ شناس کرمانی در گفتگو با خبرنگار ما؛ در خصوص جنایات انگلیسی ها در کرمان گفت: با گذری در تاریخ متوجه خواهیم شد که در برهه ای از زمان و به ویژه در عصر قاجاریه انگلیسی ها تمام امور کشور را به دست گرفته بودند.

وی افزود: آنان کار را به جایی رسانده بودند که حتی مرده شور نیز از اقدامات انگلیسی ها به گریه افتاده بود به گونه ای که ناصرالدین شاه فردی را به کنسول انگلیس فرستاد و گفت بگویند که اصلا ما در این مملکت هیچ کاره نیستیم و این مسئله عمق فاجعه فعالیت های انگلیس را در کشورمان نشان می دهد.

مدیر مرکز کرمان شناسی اظهار کرد: در آن دوران یکی از نهادهایی که کلیه اطلاعات از آن رد و بدل می شد پست و تلگراف خانه بود و از جمله پست هایی که باید به وسیله انگلیسی ها فرد گمارده می شد ریاست این نهاد بود و این مسئله نشان می دهد که تمام مکاتبات زیر نظر انگلیسی ها بود.

گلاب زاده ادامه داد: اسنادی وجود دارد که نشان می دهد تمامی مسائل سیاسی، اجتماعی، اقتصادی کرمان در دست انگلیسی ها بود و انگلیس ها همه کاره کرمان بودند تا آنجا که می بینیم اولین شعبه بانک شاهنشاهی در کرمان تأسیس شد.

این تاریخ شناس کرمانی بیان کرد: زمانی که ناصرالدین شاه قصد رفتن به فرنگ را داشت و با مشکل مالی مواجه بود، مشیرالدوله را نزد بزرگان انگلیس در ایران جهت دریافت ارز فرستاد؛ آنها تعهد می گیرند که ناصرالدین شاه در قبال دریافت پول امتیاز برداشت معادن و احداث بانک در ایران را به انگلیسی ها بدهد.

وی افزود: شاه قاجار بسیار راحت امتیازهای درخواستی انگلیسی ها را در اختیار آنان می گذارد و در قبال آن مبلغ قابل توجهی را به ناصرالدین شاه می دهند و بعد از آن مشاهده می کنیم که اولین شعبه بانک شاهنشاهی واقع در مدرسه حیاتی بازار کرمان  تأسیس می شود.

گلاب زاده خاطر نشان کرد: کرمان از دیدگاه انگلیسی ها از یک اهمیت ویژه سوق الجیشی برخوردار بود؛ چرا که آنها همه کاره این دیار بودند و حاکمان ما مجری اوامر انگلیس در کرمان بودند.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۴۲۵۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دورهمی هنرمندان به مناسبت گرامیداشت هفته هنر انقلاب اسلامی + فیلم

  به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز قزوین، استاندار در  این مراسم بیان کرد: در مقابل همه کسانی که هنرشان دارای جهت است و با آثار خودشان نقش بسزایی در تبیین و ترویج فرهنگ انقلابی دارند، احترام ویژه قائلم و معتقدم که آثار این هنرمندان همواره در یادها و خاطره‌ها ماندگار است.   اعلایی اضافه کرد: برای من لذت بخش‌ترین زمان‌ها، سپری کردن اوقات با اهالی فرهنگ و هنر است و علت حضور ما در این مراسم نیز عرض احترام به ساحت هنر و ادب و اهالی فرهنگ و هنر استان قزوین بود.   وی بیان کرد: اعتقاد دارم استان قزوین با توجه به ظرفیت‌های فرهنگ و هنر باید روز به روز بیشتر زیرساخت‌های آن تقویت شده و مورد توجه جدی قرار گیرد.   در پایان این مراسم با حضور استاندار قزوین و خانواده شهید تاج احمدی، تابلوی تمثال شهید علی تاج احمدی به قلم هنرمندانه استاد میری رونمایی شد.     کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • رهاسازی چاه عمیق بدون حفاظ در مجموعه باستانی گورستان سیراف + فیلم
  • هفته کابوس‌وار انگلیسی‌ها در رقابت‌های اروپایی؛ تنها استون ویلای اونای امری آبروداری کرد!
  • سرقت چندین میلیاردی از برج لاکچری نیاوران | خانه ۲ مهاجر کانادا غارت شد
  • نمایش آثار آیینی محوطه‌های باستانی در اردبیل
  • سوالات عجیب وزیر خارجه اوکراین از همتای انگلیسی پس از حمله ایران به اسرائیل
  • یادگارهای آیینی محوطه‌های باستانی اردبیل به نمایش گذاشته می‌شود
  • توماری با ۷۰ هزار امضا برای توقف صادرات سلاح انگلیسی به رژیم صهیونیستی
  • حمله متجاوزانه جدید آمریکا و انگلیس به یمن
  • «بلینگهام» به خانه برگشت/ کار سخت «جود» در ورزشگاه «اتحاد»
  • دورهمی هنرمندان به مناسبت گرامیداشت هفته هنر انقلاب اسلامی + فیلم