Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-16@14:33:34 GMT

تغییرات آب و هوایی بزرگترین چالش غول نفتی عربستان

تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۸۴۳۲۰۵

تغییرات آب و هوایی بزرگترین چالش غول نفتی عربستان

به گزارش خبرگزاری رویترز، شرکت نفت عربستان سعودی (آرامکو) با داشتن ذخایر نفتی هنگفت، توانایی تولید در سطح کنونی تا پنجاه سال آینده را دارد. اما این شرکت برای حفظ ارزش خود با چالش ها و مشکلات عدیده ای مواجه است.

از زمان روی کار آمدن محمد بن سلمان در عربستان بحث عرضه سهام آرامکو در بازار بورس مطرح شد، اما در سوی دیگر و در سال های اخیر بسیاری از سرمایه گذاران به خصوص اروپایی ها و آمریکایی ها به دلیل تغییرات آب و هوایی و روی آوردن جهان به سمت تکنولوژی های دوستدار محیط زیست، سرمایه گذاری خود در بخش نفت و گاز را به شدت کاهش دادند و این موضوعی است که می تواند شرکت آرامکو را با تهدید جدی رو به رو کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کارشناسان حوزه انرژی و سرمایه گذاران معتقدند که شرکت آرامکو باید در صورت عرضه احتمالی سهام خود در بازار بورس، برای خریداران به وضوح توضیح دهد که با چه مکانیزمی قصد دارد سود آنان را در دنیایی که همگی به سوی کاهش مصرف سوخت های کربنی و صفر کردن آن تا سال ۲۰۵۰ حرکت می کنند، تضمین کند.

کارشناسان همچنین معتقدند که عرضه هرچه دیرتر سهام آرامکو در بورس، کشش بازار برای تحمل قیمت های بالاتر را کاهش می دهد.

قرار بود عربستان در سال ۲۰۱۷ و نهایتا ۲۰۱۸ طرح اولیه خود برای عرضه سهام آرامکو در بورس را نهایی کند اما در حال حاضر این موضوع به سال های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ موکول شده است.

اصرار بن سلمان برای ارزش گذاری دو تریلیون دلاری سهام آرامکو

خبرگزاری رویترز ۸ اوت (۱۷ مرداد) گزارشی منتشر کرد که نشان می دهد، محمد بن سلمان ولیعهد سعودی اصرار دارد تا ارزش آرامکو در بورس ۲ تریلیون دلار قیمت گذاری شود، اما کارشناسان و افراد آگاه در حوزه انرژی عربستان معتقدند که ریاض برای موفقیت در بازار باید به قیمت ۱.۵ تریلیون دلار اکتفا کند.

از دیگر چالش های این شرکت عملکرد غیر شفاف آن است، آرامکو برخلاف دیگر شرکت های نفتی بزرگ جهان، گزارش عملکرد خود در حوزه های مختلف از جمله میزان تولید گازهای گلخانه ای را تاکنون منتشر نکرده است.

با وجود اینکه آرامکو در سال ۲۰۱۸، ۱۱۱ میلیارد دلار سودآوری خالص داشته است اما سودآوری آن در نیمه اول سال جاری میلادی به میزان ۱۲ درصد شاهد کاهش داشته است.

حال باید دید تغییرات آب و هوایی، روی آوردن به تکنولوژی های حامی محیط زیست، دیر عرضه شدن سهام آرامکو در بورس و در نهایت عملکرد غیر شفاف آن چه تاثیری بر آینده یکی از غول های نفتی جهان خواهد گذاشت.

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۴۳۲۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سازمان بورس: دامنه نوسان در بازار سهام به مثبت و منفی یک درصد محدود شد

سازمان بورس و اوراق بهادار در خصوص تداوم معاملات بازار با محدودیت دامنه نوسان اطلاعیه‌ای صادر و اعلام کرد که دامنه نوسان کلیه نماد‌های سهام و حق تقدم سهام قابل معامله در بازار‌های بورس و فرابورس برای مدت سه روز متوالی به مثبت و منفی یک درصد و دامنه نوسان صندوق‌های سهامی نیز به مثبت و منفی ۲ درصد محدود شد.

 به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو به نقل از سازمان بورس، پیرو برگزاری جلسه اضطراری هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار در ساعات ابتدایی روز جاری، مقرر گردید با هدف حمایت از حقوق سهامداران و جلوگیری از تاثیر هیجانات بر روند بازار، دامنه نوسان کلیه نماد‌های سهام و حق تقدم سهام قابل معامله در بازار‌های بورس و فرابورس برای مدت سه روز متوالی به مثبت و منفی یک درصد و دامنه نوسان صندوق‌های سهامی نیز به مثبت و منفی ۲ درصد محدود گردد.

بدیهی است سازمان بورس با همکاری شرکت‌های بورس و فرابورس به صورت پیوسته شرایط بازار و وقایع مرتبط را رصد نموده و در صورت لزوم تصمیمات بعدی را اتخاذ و اعلام خواهد نمود.

دیگر خبرها

  • چطور در بازار بورس سرمایه گذاری کنیم؟
  • تصاویری جدید از آتش سوزی ساختمان بورس (فیلم)
  • روز سبز بورس تهران
  • آخرین جزئیات از روند برگزاری مجامع شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت اعلام شد
  • (ویدئو) حمله ایران به اسرائیل و بزرگترین اختلال در صنعت هوانوردی
  • تحلیل سهام فارس ۲۷ فروردین ۱۴۰۳
  • سازمان بورس: دامنه نوسان در بازار سهام به مثبت و منفی یک درصد محدود شد
  • دامنه نوسان بورس، مثبت منفی یک درصد شد
  • دامنه نوسان بورس یک درصد شد
  • دامنه نوسان بورس مثبت منفی یک درصد شد