Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-24@23:53:23 GMT

وضعیت منابع آبی استان کرمان بسیار اسفناک است

تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۸۴۳۵۱۰

وضعیت منابع آبی استان کرمان بسیار اسفناک است

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای کرمان گفت: اگرنتوانیم منبع پایدار آب برای بخش آب آشامیدنی استان تهیه کنیم در چند سال آینده فاجعه ای رخ می دهد وضعیت منابع آبی مان بسیار اسفناک است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از رفسنجان علی رشیدی، امروز( 30 مرداد) در جلسه حفاظت از منابع آب در محل فرمانداری رفسنجان بیان کرد: اولین جلسه شورای حفاظت از منابع آب شهرستان ها را در شهرستان انار و رفسنجان تشکیل دادیم، دشت رفسنجان از یک وضعیت خاص کم آبی رنج می برد و این مشکل حاد است‌.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

 

 

وی افزود: همه در کنار هم برای حفظ منابع آب همفکری کنیم و همصدا شویم تا زمانی که به مدیریت واحد در بخش آب نرسیم هیچ وقت مشکل آب حل نمی شود هنوز دستگاه های مصرف کننده آب در حال سبقت گرفتن در راستای مصرف بیشتر هستند و بودجه بیشتری می گیرند  تا طرح های خود را اجرا کنند در حالی که وضعیت خوبی نداریم همفکری باید کرد.

 

 

رشیدی ادامه داد: سالانه ۶۲ سانتیمتر در دشت رفسنجان و همین متوسط در استان کرمان افت منابع آبی را داریم متاسفانه آینده بدی در انتطار‌ ما است و در بخش آب شرب و کشاورزی کاملا به منابع زیرزمینی متکی هستیم در رفسنجان باید منابع آب را در آینده ذخیره کنیم کشاورزان را نباید محدود کنیم چون تولید و امنیت مواد غذایی را دارند اما اقدامات موثر و مفید داشته باشند کشاورزان شهرستان انار مبتکر استفاده از آبهای سطحی هستند و یا خاموشی چاهها از رفسنجان و انار آغاز شد لذا از این فکر باید استفاده کرد‌ و مقداری از آب را ذخیره کنیم؛ دسترسی به آب شرب و سالم در استان کرمان کم و محدود است و باعث شده در بخش آب فاصلاب روستایی هنوز ۷۷۰ روستا در استان فاقد آب آشامیدنی باشند.

 

 

وی گفت:  متاسفانه بیش از ۱۳ شهر استان و 63 درصد جمعیت شهری استان با بحران شدید آب مواجه است و باید فکری کرد؛ اگر نتوانیم منبع پایدار آب برای بخش  شرب استان تهیه کنیم در چند سال آینده فاجعه ای رخ می دهد وضعیت منابع آبی بسیار بسیار اسفناک است.

 

 

رشیدی خاطرنشان کرد: در دشت رفسنجان سالانه 128 میلیون متر مکعب  کسری مخزن داریم و کسری مخزن تجمعی در رفسنجان بیش از 2 میلیارد و 300 میلیون متر مکعب رسیده و این خیلی فاجعه بزرگی است؛ باید همه دست به دست هم بدهیم در حفر چاه های غیر مجاز اگر جلوگیری کرده بودیم و اگر در صدور پروانه ها 25 لیتر بر ثانیه داده بودیم این مشکلات نبود اما باز هم دست به دست هم و همفکر و  در بخش آب یک صدا شویم.

 

 

وی در مورد تبدیل آب کشاورزی به صنعت هم گفت: از این طرح استقبال می کنیم آب را که امانت در دست ما است باید برای فرزندان نگه داریم و اضافه برداشت در رفسنجان 506 میلیون متر مکعب است باید به 277 میلیون متر مکعب برسد.

 

 

رشیدی با اشاره به اینکه بیش از نیمی از چاه های غیر مجاز در جنوب استان است؛ گفت: چاه های غیر مجاز که 35 تا در رفسنجان وجود دارد اگر این چاه ها را پر کنیم در کشور رفسنجان به صورت الگو باشد تا چاه غیر مجاز نداشته باشیم.

پایان پیام/605

منبع: شبستان

کلیدواژه: عید غدیر روز جهانی مسجد عید غدیر خم اردبیل روزنامه بیرجند روز جهانی مساجد مساجد غدیر سومین جشنواره طنین مسجد رفسنجان آب کرمان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۴۳۵۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وضعیت رودخانه‌های «آه» و «سیاهرود» در آبعلی و رودهن پایش می شود

به گزارش خبرنگار مهر، حسن زحمتکش، عصر سه شنبه در جمع خبرنگاران از گشت و پایش رودخانه‌های «آه» آبعلی و «سیاهرود» در محدوده‌های رودهن، وسکاره، جورد و آردینه توسط عوامل گشت و بازرسی این امور و حالت آماده باش کامل این عوامل خبر داد.

زحمتکش گفت: این امر به منظور بررسی وضعیت آبگذری رودخانه‌ها جهت پیش بینی سیلاب و جلوگیری از بروز خسارات احتمالی صورت می‌گیرد.

مدیر امور منابع آب دماوند عنوان کرد: امور منابع آب طی روزهای اخیر در قالب اخطاریه‌های عمومی و نصب بنرهای هشدار سیلاب از همشهریان محترم خواست از اتراق در حاشیه رودخانه‌ها خودداری کنند.

کد خبر 6087018

دیگر خبرها

  • ریزش سنگ در محور سرچشمه/ رانندگان احتیاط کنند
  • احتمال وقوع سیل و آبگرفتگی در رفسنجان
  • وضعیت رودخانه‌های «آه» و «سیاهرود» در آبعلی و رودهن پایش می شود
  • کشف جسد یک دانشجو در ارتفاعات سرچشمه کرمان
  • کرمان، سیرجان، رفسنجان و بم صنعتی‌ترین شهر‌های کرمان/ سال گذشته در بخش تولید ارائه تسهیلات نداشته‎ایم
  • محکومیت مس رفسنجان در شکایت عقیل کعبی
  • کشف جسد دانشجوی دندانپزشکی در کوه های سرچشمه رفسنجان
  • مصدومیت شدید یک جوان بر اثر صاعقه در کرمان
  • معرفی ٤٠٠ هزار میلیارد تومان پروژه در همایش کرمان آیدکس/ رفسنجان از گردنه توسعه استان خارج شده است
  • انقلاب صنعتی استان کرمان و آثار ملی آن/ حذف بن‌بست اقتصادی رفسنجان با احداث خط ریلی