Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر، ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه امروز چهارشنبه در دیدار با همتای فنلاندی خود در سخنانی اعلام کرد: از تلاش آمریکا در گسترش سیستم موشکی این کشور که ناقض پیمان منع موشک های هسته ای میان بُرد (INF) است، متأسفیم.

رئیس جمهوری روسیه در این خصوص گفت: از آنچه در این خصوص دیدیم، ناراحت شدیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آزمایش موشک زمین پایه میان بُرد توسط آمریکا ناقض پیمان منع موشک های هسته ای میان بُرد است.

پوتین ادامه داد: این اقدام آمریکا اوضاع امنیتی را به صورت کلّی و به ویژه امنیت اروپا را وخیم تر کرد. اگر آمریکا به اقدامات خود در این مسیر ادامه دهد، مسکو اقدام متقابل و مناسبی را به انجام خواهد رساند.

وی ادامه داد: البته روسیه آماده است تا هم با آمریکا و هم با شرکای اروپائی خود در این باره به رایزنی بپردازد.

کد خبر 4698593

منبع: مهر

کلیدواژه: ولادیمیر پوتین ایالات متحده آمریکا فنلاند پیمان منع موشک های هسته ای میان برد ایالات متحده آمریکا رژیم صهیونیستی فلسطین سوریه عربستان سعودی عراق جنگ 2015 یمن ایران روسیه ترکیه کشمیر هندوستان دونالد ترامپ افغانستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۴۴۵۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تحولات اوکراین| استفاده آمریکا از کی‌یف برای اهداف نظامی

تفاوت دیدگاه کاخ سفید درباره کمک به اوکراین و اسرائیل، مخالفت سوئیس با مشارکت در اقدامات ضدروسی، درخواست مسکو از آژانس برای تعیین منبع حملات به نیروگاه زاپروژیا و اعتراف بورل به شکست سیاست خارجی اتحادیه اروپا، از مهمترین رویدادها پیرامون جنگ هستند. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم،  آناتولی آنتونوف، سفیر روسیه در واشنگتن در توضیح گزارش وزارت خارجه آمریکا در مورد پایبندی به توافقات و تعهدات در زمینه کنترل تسلیحات، خلع سلاح و عدم اشاعه به این واقعیت اشاره کرد که ایالات متحده اوکراین را به میدان آزمایشی برای اجرای غیرقانونی برنامه های نظامی-بیولوژیکی خود تبدیل کرده است.

آنتونوف در پیامی در کانال تلگرامی نمایندگی دیپلماتیک روسیه در این باره نوشت: نقض مداوم معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای از طریق ذخیره سازی سلاح های هسته ای تاکتیکی ایالات متحده در خاک اروپا یک راز آشکار شده است و در این راستا،  اوکراین به طور کامل توسط پنتاگون به میدان آزمایشی برای اجرای غیرقانونی برنامه های نظامی-بیولوژیکی تبدیل شده است.

در عین حال، سفیر روسیه تاکید کرد که مقامات آمریکایی از این مسئله شرمسار نیستند که این آنها بودند که معماری توافقنامه مربوط به عدم گسترش تسلیحات هسته ای که در طول چندین دهه ساخته شده بود، که بر اساس پیمان آسمان های باز، محدودیت سیستم های موشکی ضد بالستیک و نابودی موشک‌های میان‌برد و کوتاه‌برد، را به طور کامل نابود کردند. 

آنتونوف افزود: «نفوذ مخرب ایالات متحده به فضای خارج از جو کره زمین نیز کشیده شده است. با این حال استراتژیست‌های آمریکایی تلاش می‌کنند روسیه را متهم کنند که قصد دارد سلاح‌های هسته‌ای در فضا قرار دهد تا طرح‌های نظامی خود در مدار را  توجیه کنند».

پیش از این، کنستانتین کاساچوف، نایب رئیس شورای فدراسیون (سنای) روسیه نیز  با اشاره به وجود آزمایشگاه های بیولوژیک پنتاگون در اوکراین در طول دهه گذشته، یادآور شد: اکنون نیز  اوکراین محل آزمایش فناوری های خطرناک غربی شده است. 

وزارت دفاع روسیه بارها هشدار داده بود که در  چارچوب برنامه‌های بیولوژیکی نظامی ایالات متحده در اوکراین روی عوامل بیماری‌زای عفونت‌های خطرناک و آزمایش داروهای مختلف روی اوکراینی‌ها و نیروهای نظامی این کشور کار می شود. 

در ادامه می‌توانید تحولات مربوط به هفتصد و هشتاد و سومین روز جنگ اوکراین را دنبال بفرمایید:

***

توضیح کاخ سفید درباره تفاوت بین درگیری در اوکراین و وضعیت پیرامون اسرائیل 

جان کربی، هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی در شورای امنیت ملی کاخ سفید، شب گذشته در  یک کنفرانس خبری، اعلام کرد که تفاوت اصلی بین درگیری اوکراین و وضعیت کنونی در خاورمیانه به ناتوانی ایالات متحده در کمک مستقیم به کی‌یف در رهگیری اهداف هوایی مربوط می‌شود، در حالیکه دستان این کشور برای اقدام در منطقه خاورمیانه باز است.

 کربی گفت: «این دو مناقشه درگیری‌هایی مختلف، حریم هوایی متفاوت و تهدیدات متفاوتی هستند. رئیس جمهور جو بایدن از همان آغاز درگیری در اوکراین به صراحت گفت که ایالات متحده در این درگیری به صورت نقش نظامی مشارکت نخواهد داشت.»

این مقام کاخ سفید  یادآور شد که ایالات متحده در گذشته به اوکراین در تامین تجهیزات دفاع هوایی کمک می‌کرد، اما اکنون به دلیل عدم موافقت مجلس نمایندگان با لایحه مربوطه، کی‌یف هنوز کمک مالی و نظامی مضاعفی دریافت نکرده است. در همین راستا کربی بار دیگر از کنگره آمریکا خواست تا به سرعت تخصیص کمک به اسرائیل و اوکراین را تصویب کند.

"مایک جانسون"، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا نیز اعلام کرده که موضوع ارائه کمک‌های مضاعف به اوکراین و اسرائیل در کنگره ایالات متحده در قالب بسته‌های جداگانه‌ بررسی خواهد شد.

مخالفت سوئیس با مشارکت در  گروه جستجوی دارایی‌های روسیه

بزرگترین نیروی سیاسی در کشور سوئیس - حزب مردم سوئیس، مخالف پیوستن این کشور به گروهی است که در جستجو و مسدود کردن دارایی‌های روسیه برای استفاده از آنها برای کمک به اوکراین است. این مسئله در یک بیانیه مطبوعاتی منتشره در وب سایت رسمی این حزب مشخص شده است.

نمایندگان حزب مردم سوئیس در پارلمان مشارکت این کشور در کارگروه چند ملیتی REPO برای جستجوی دارایی‌های روسیه و همچنین اجرای تحریم‌های اقتصادی علیه روسیه" را رد کرده است. به عقیده این حزب، الحاق سوئیس به این "گروه ضربت" به هیچ وجه با اصل بی طرفی این کشور سازگار نیست.

علاوه بر این، در این بیانیه یادآوری شده که سوئیس باید از مشارکت در طرح سپر آسمانی اروپا، که توسط آلمان در سال 2022 به منظور تقویت نیروهای دفاع هوایی کشورهای ناتو پیشنهاد شده، خودداری کند. این حزب تاکید کرد: مشارکت سوئیس [در این ابتکار] گام دیگری در جهت پیوستن به ناتو بوده و به معنای تضعیف بیشتر بی طرفی سوئیس خواهد بود.

چند روز قبل روزنامه، پولیتیکو به نقل از کارشناسان متعدد در زمینه سیاست و تحریم، گزارش داد که بریتانیا هرگز نمی تواند دارایی‌های روسیه را مصادره کند، زیرا این کشور هیچ مبنای قانونی برای این اقدام ندارد.در ماه مارس، دیوید کامرون، وزیر امور خارجه گفت که لندن آماده است به کی‌یف وامی به میزان دارایی‌های مسدود شده به این دلیل که روسیه پس از پایان درگیری مجبور به پرداخت غرامت خواهد شد، ارائه دهد.

در آلمان گزارش شده که حجم دارایی‌های مسدود شده روسیه در این کشور حدود 3.9 میلیارد یورو است.

همانطور که دیمیتری پسکوف سخنگوی کرملین در اوایل فوریه تاکید کرد، اقدام غیرقانونی توقیف دارایی‌های روسیه به هر شکلی از سوی مسکو در دادگاه‌های بین المللی مورد اعتراض قرار خواهد گرفت.

برنامه سفر رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به روسیه و اوکراین در آینده نزدیک 

رافائل گروسی، رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، شب گذشته پس از نشست شورای امنیت سازمان ملل در جمع خبرنگاران، از قصد خود برای سفر به روسیه و اوکراین خبر داد و تاکید کرد که این سازمان کانال‌های ارتباطی خود با مسکو و کی‌یف را حفظ خواهد کرد.

گروسی با اشاره به اینکه ماموریت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی امکان تعامل با هر دو طرف را با وجود شرایط دشوار فراهم می‌کند، افزود: هنوز تاریخ دقیقی برای این سفرها وجود ندارد، اما به زودی مشخص خواهد شد.

رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در اوایل ماه مارس به روسیه سفر کرد و با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در بندر سوچی دیدار و گفتگو کرد.

درخواست روسیه از آژانس برای مشخص کردن منبع حملات به نیروگاه زاپروژیا 

واسیلی نبنزیا، نماینده دائم روسیه در سازمان ملل در نشست شب گذشته شورای امنیت تاکید کرد که این کشور از کارشناسان آژانس بین المللی انرژی اتمی (IAEA) انتظار دارد که صادقانه منبع حملات به نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا را مشخص کنند، زیرا این موضوع در درجه اول به امنیت هسته‌ای کل اروپا مربوط است.

نبنزیا گفت: «این یک موضوع سیاسی نیست. اکنون فقط بحث ایمنی نیروگاه و ایمنی هسته‌ای و پرتویی اروپا مطرح است. تردید دبیرخانه آژانس برای نامیدن طرف حمله کننده تنها مقامات کی‌یف را به اقدامات بسیار خطرناک بیشتر تشویق می کند.»

نماینده دائم روسیه افزود: «مسکو همچنین انتظار دارد که اتحادیه اروپا امنیت خود را فدای رضایت ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین نکند. مایلم باور کنم که افکار عمومی کشورهای اروپایی خطر چنین سناریویی را درک کرده و اجازه نخواهند داد که امنیت آنها قربانی اهداف دیوانه وار زلنسکی شود.»

نبنزیا تأکید کرد که «تفسیر غیرمشخص بمباران نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا» که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به آن پایبند است، می‌تواند منجر به فلج شدن فعالیت آژانس شود.

در عین حال، نماینده دائم روسیه در سازمان جهانی از طرف دولت از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به دلیل محکومیت فوری حملات به نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا تشکر کرد.

بطور همزمان، رافائل گروسی، رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، گفت: شورای امنیت سازمان ملل باید تمام تلاش خود را برای کاهش خطر حوادث خطرناک در نیروگاه زاپروژیا انجام دهد. 

اعلام آمادگی  روسیه برای محافظت از در برابر تحریکات و حملات اوکراین 

نماینده دائم روسیه در سازمان ملل در نشست شورای امنیت تاکید کرد که روسیه به حفاظت از نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا در برابر تحریکات و حملات اوکراین ادامه خواهد داد.

واسیلی نبنزیا توضیح داد که نیروهای مسلح اوکراین در حملات اخیر بر گلوله باران شهر انرگودار Energodar، جایی که کارکنان نیروگاه و اعضای خانواده آنها زندگی می‌کنند، و همچنین منطقه صنعتی اطراف نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا متمرکز شده اند. به گفته وی، نیروهای مسلح روسیه تنها طی یک هفته تا 100 یا بیشتر پهپاد اوکراینی را در این منطقه رهگیری و سرکوب کردند.

این دیپلمات با اشاره به اینکه مسکو شورای امنیت سازمان ملل و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را از افزایش شدت حملات طرف اوکراینی طی چند ماه گذشته به نیروگاه هسته‌ای زاپروژیه مطلع کرده است، افزود: کشورهای غربی با اظهارات بی تفاوت خود و عدم محکومیت این حملات، در گناه کی‌یف در حمله به این تاسیسات هسته‌ای شریک هستند. 

روسیه هرگز در سلاح سنگین مستقر نکرده است

نماینده دائم روسیه در سازمان ملل بار دیگر توجه اعضای شورای امنیت را به این واقعیت جلب کرد که روسیه هرگز تسلیحات سنگین را در نیروگاه زاپروژیا مستقر نکرده و یا حملاتی را از خاک خود انجام نداده است. 

واسیلی نبنزیا افزود: تداوم حملات به محوطه مجاور این نیروگاه ممکن است منجر به  "یک فاجعه هسته‌ای در مقیاس منطقه‌ای و حتی جهانی" شود. در این رابطه این دیپلمات از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و کشورهای جهان خواست تا «هر کاری که ممکن است برای نجات جهان از یک حادثه هسته‌ای انجام دهند».

او افزود: روسیه انتظار دارد که اروپا غریزه حفظ خود را داشته باشد، زیرا اگر اوکراین به حملات خود به نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا ادامه دهد، وقوع یک فاجعه هسته‌ای را نمی‌توان رد کرد.

تصویب طرح اصلاحی کمیسیون اروپا برای تامین مالی کی‌یف

کمیسیون اروپا طرح اصلاحی در زمینه ارائه کمک مالی به اوکراین را تصویب کرده است که اجرای آن شرط تامین مالی کی‌یف از محل صندوق اتحادیه اروپا به مبلغ 50 میلیارد یورو تا سال 2027 خواهد بود. 

بر اساس اطلاعات منتشره در وب سایت کمیسیون اروپا، وجوه این صندوق برای "حمایت از کار دولت اوکراین، پرداخت حقوق کارمندان و حقوق بازنشستگی، ارائه خدمات اساسی دولتی و همچنین بازسازی این کشور" به کی‌یف منتقل می شود.

در این بیانیه آمده است: «پرداخت‌ها مشروط به اجرای اصلاحات مورد توافق و مراحل سرمایه‌گذاری مندرج در ضمیمه تصمیم اجرایی شورای اروپا پرداخت خواهد شد.»

این طرح شامل 69 اصلاح و 10 هدف سرمایه گذاری است که به 146 شاخص کیفی و کمی تقسیم می شود. این تغییرات 15 حوزه از جمله انرژی، کشاورزی، حمل و نقل، انتقال سبز و دیجیتال، سرمایه انسانی و همچنین شرکتهای دولتی، محیط کار و ... را در بر می گیرد.

پس از تصویب این طرح در کمیسیون اروپا، بروکسل یک ماه فرصت دارد تا آن را تصویب کند. این سند به کمیسیون اروپا اجازه می دهد تا قبل از شروع پرداخت‌های متعارف، تا سقف 1.89 میلیارد یورو پیش فاینانس ارائه کند.

اعتراف وزیر انرژی اوکراین به خسارات عظیم وارد شده به ظرفیت تولید 

گرمان گالوشینکو، وزیر انرژی اوکراین، در حاشیه نشست غیررسمی وزرای انرژی اتحادیه اروپا در بروکسل، خسارات بسیار گسترده وارده به ظرفیت تولید برق این کشور که حجم آن به 7 گیگاوات می رسد، را مورد تایید قرار داد.

او به خبرنگاران گفت: ما تخمین می‌زنیم که تقریباً 7 گیگاوات در سیستم برق رسانی خود از دست داده‌ایم. این حجم عظیمی از ظرفیت تولید ماست.»

وزیر انرژی اوکراین افزود که اخیراً چندین اتو ترانسفورماتور فشار قوی تخریب شده و تولید انرژی در منطقه خارکف در شرق اوکراین تقریباً به طور کامل از بین رفته است.

طبق برخی گزارشها، ظرفیت تولید برق اوکراین تا پاییز 2023 به 18 گیگاوات کاهش یافته بود.

بورل: سیاست خارجی اتحادیه اروپاشکست خورده است

جوزپ بورل، رسئول سیاست خارجی و دفاعی اتحادیه اروپا، اعتراف کرد که سیاست خارجی شکست خورده اتحادیه، «تمام جهان» را علیه کشورهای غربی تبدیل کرده است. او در وبلاگ خود در وب سایت سرویس اقدام خارجی اروپا نوشت: «فقدان وحدت نظر در جهان عرب و همچنین در بسیاری از کشورهای آفریقایی، آمریکای لاتین و آسیا برای ما بسیار گران تمام شده است.»

به گفته بورل، در مورد اوکراین، این اتحاد "قاطعانه عمل کرد، زیرا بین کشورهای اتحادیه اروپا اتفاق نظر خوبی وجود داشت." با این حال، اتحادیه اروپا علیرغم روابط نزدیک با اسرائیل، قادر به توقف درگیری نظامی در نوار غزه و همچنین مقابله با فاجعه انسانی و کمک به آزادی گروگان‌ها نبود.

رئیس دیپلماسی اروپا تاکید کرد که اتحادیه اروپا در آینده باید هر کاری انجام دهد تا از تقویت اتحاد جهان علیه غرب جلوگیری کند. 

پیش از این، وزیر امور اتحادیه مجارستان، یانوش بوکا، اشاره کرد که سال 2023 از بسیاری جهات برای اتحادیه اروپا یک شکست بود، از جمله به این دلیل که بروکسل کشورهای اروپایی اتحادیه را به درگیری نظامی اوکراین کشاند. او ابراز امیدواری کرد که سال جاری بتواند زمان تغییر در اتحادیه اروپا باشد و بروکسل به جای تاکید بر جنگ، طرف صلح را بگیرد.

تحولات اوکراین| نگرانی زلنسکی از وضعیت ارتش در جبهه نبردتحولات اوکراین|تلاش چین برای ایجاد شرایط گفتگوی مسکو و کی‌یفتحولات اوکراین|دردسر جدی کی‌یف بدون کمک آمریکا

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • پوتین: پاسخ ایران به اسرائیل، بهترین تنبیه متجاوز بود
  • پوتین در گفت و گو با رئیسی: پاسخ ایران بهترین روش برای تنبیه متجاوز بود
  • پوتین در گفتگو با رئیسی: پاسخ ایران بهترین تنبیه متجاوز بود
  • تحولات اوکراین| استفاده آمریکا از کی‌یف برای اهداف نظامی
  • پاسخ ایران، بزرگ و بی‌نظیر بود/ تل‌آویو قادر به ادامه جنگ نیست
  • ریابکوف: جنگ هسته‌ای هیچ برنده‌ای نخواهد داشت
  • آیا اسراییل به حمله موشکی ایران پاسخ می دهد؟
  • بولتون: حمله ایران شکست بزرگ سیاست بازدارندگی اسرائیل و آمریکاست
  • چرا آمریکا معافیت تحریمی همکاری‌های هسته‌ای ایران و روسیه را تمدید نکرد؟
  • شولتس برای مذاکره با پوتین شرط گذاشت