Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آفتاب»
2024-03-19@11:21:17 GMT

وبا در یمن ۷۷۳ قربانی گرفت

تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۸۴۴۸۳۵

وبا در یمن ۷۷۳ قربانی گرفت

آفتاب‌‌نیوز :

به گزارش رسانه های عربی، صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) و سازمان بهداشت جهانی در این گزارش افزودند، ۵۳۶ هزار نفر در یمن به این بیماری مبتلا هستند.

در تیرماه گذشته شمار مبتلایان به بیماری وبا، ۴۶۰ هزار نفر اعلام شده بود، این درحالی است شمار مبتلایان به این بیماری در سال ۲۰۱۸ میلادی، ۳۸۰ هزار نفر بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این گزارش آمده است: در ماه های نخست سال ۲۰۱۹ میلادی، در ۹۵ درصد از شهرهای یمن شاهد مبتلایان به اسهال شدید بودیم.

این دو نهاد بین المللی افزودند: کودکان زیر پنج سال یک چهارم مبتلایان به بیماری وبا را شامل می شوند، بیماری که از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون ۷۷۳ قربانی گرفته است.

براساس این گزارش، یمن کشوری است که همچنان بیشترین شمار مبتلایان به وبا را داراست.

پیش تر نیز سازمان جهانی نجات کودکان، اعلام کرد: شیوع بیماری هم اکنون به دلیل وضعیت ضعیف بهداشت در یمن افزایش یافته است.همچنین جابجایی‌های اجباری و سوء تغذیه هم موجب شده، مردم در مقابل بیماری‌ها آسیب پذیرتر شوند. و تنها نیمی از مراکز بهداشتی یمن در حال حاضر کارآمد هستند و بقیه آن‌ها یا تعطیل شده اند یا عملکرد ضعیفی دارند.

از آغاز حملات ائتلاف عربی به سرکردگی عربستان در فروردین ۹۴، بخش بزرگی از زیرساخت‌های آب آشامیدنی و بهداشت یمن از بین رفته و در نتیجه حدود ۹ میلیون و ۲۰۰ هزار کودک یمنی به آب سالم دسترسی ندارند.

همچنین محدودیت دسترسی به سوخت هم باعث شده است عملیات جمع آوری زباله‌ها با مشکلاتی رو به رو شود و در نتیجه آن، بخش‌هایی از یمن به محل گسترش بیماری‌های خطرناکی از جمله وبا تبدیل شود.

منبع: خبرگزاری ایرنا

منبع: آفتاب

کلیدواژه: وبا یمن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۴۴۸۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مبتلایان به چربی خون چگونه روزه بگیرند؟

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، احمد اسماعیل زاده برای بیماران دارای چربی خون نیز همانند افراد سالم توصیه می ‌شود که سحری، افطار و شام صرف کنند و در فاصله افطار تا سحر ۶ تا ۸ لیوان آب بنوشند.

بیشتر بخوانید: روزه گرفتن چه فوایدی برای بدن دارد؟

وی ادامه داد: افراد مبتلا به هیپرکلسترولمی تمام ملاحظات رژیمی ‌خود را باید در تمامی وعده‌ ها رعایت کنند، برای این افراد بهتر است وعده سحری حاوی ۲ عدد خرما، شیر کم چرب (۱.۵ درصد چربی و کمتر) نان سبوس دار (سنگک، بربری، تافتون، نان جو کامل)، سبزی خوردن، پنیر، ۲ عدد گردو، ۲ تا ۳ عدد میوه فصل، آب لیمو ترش تازه باشد و از مصرف غذاهای پرکلسترول و چرب باید پرهیز کنند.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت با بیان اینکه استفاده از خوراک های حبوبات برای این بیماران نیز مفید است، افزود: اما این افراد باید از مصرف تخم مرغ، نیمرو، املت، حلوا، زولبیا و بامیه پرهیز کنند.

اسماعیل زاده گفت: به هنگام افطار نیز، مصرف آب جوشیده ولرم، چای ولرم، بیسکویت سبوس‌ دار، نان سبوس دار، سبزی خوردن، آب لیموترش تازه، ۲ عدد خرما، گوجه فرنگی تازه، خوراک حاوی سبزیجات پخته شده مانند لوبیا سبز، هویج پخته شده، بروکلی یا کرفس پخته شده و کدو سبز آب پز که با آب لیمو یا ماست طعم داده می‌شود نیز توصیه می‌ شود.

وی افزود: در این بیماران توصیه می شود بعد از افطار، ۲ عدد میوه فصل به همراه یک قاشق غذاخوری سرصاف آجیل سویای بی نمک و ۵ تا ۷ عدد بادام خام (بی نمک) مصرف شود. در وعده شام نیز بهتر است تمامی پرهیزهای رژیمی در حالت عادی لحاظ شود و یک شام سبک که به روش آب پز، بخارپز و پخت در فر آماده شده استفاده شود و از مصرف غذاهای سرخ کرده و پرچرب پرهیز شود.

وی ادامه داد: همچنین توصیه می‌ شود به همراه شام یک کاسه کوچک ماست کم چرب به همراه ۵۰ گرم شوید و کدوی خام رنده شده در آن مصرف شود؛ قبل از خواب نیز یک عدد سیب با پوست بهتر است استفاده شود.

اسماعیل زاده اظهار داشت: بیماران مبتلا به هیپرتری‌گلیسریدمی نیز بهتر است پرهیزهای غذایی خود در حالت عادی را در این ماه ادامه دهند و با تنظیم رژیم غذایی مناسب به هنگام سحر، افطار و شام به بهبود سطح تری گلیسرید خون شان کمک کنند.

وی افزود: بهتر است این بیماران به هنگام سحری، از آب جوشیده ولرم نان سبوس دار (سنگک، بربری، تافتون، نان جو کامل)، چای، دو عدد خرما، خوراک حبوبات (عدسی) ۳-۲ عدد میوه فصل، آب لیمو ترش تازه استفاده کنند.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت گفت: استفاده از حلوا، حلوا شکری، شله زرد، مربا، عسل و سایر غذاهای حاوی قند زیاد برای این افراد به مقدار زیاد توصیه نمی ‌شود، چرا که قند زیاد این غذاها در بدن به تری گلیسرید تبدیل می‌شود، افطار نیز بهتر است حاوی آب جوشیده، چای ولرم، بیسکویت سبوس دار، نان سبوس دار، سبزی خوردن، پنیر خوراک سبزیجات پخته شده مانند کدو آب‌ پز، کرفس پخته شده و آب پز، هویج پخته، لوبیا سبز یا نخودسبز به همراه آب لیمو یا آب نارنج و کمی ماست باشد. دو عدد خرما نیز به هنگام افطار توصیه می شود. در این افراد، یک ساعت پس از افطار مصرف یک لیوان شیر کم چرب (۱.۵ درصد چربی و کمتر) به همراه دو عدد گردو توصیه می ‌شود.

افراد بیمار و زنان باردار و شیرده قبل از روزه گرفتن با پزشک خود مشورت کنند
وی گفت: در وعده شام نیز با رعایت یک الگوی غذایی مناسب در سحر، افطار و شام می‌توانند سطح قند خون خود را کنترل کنند. به طورکلی این بیماران باید از مصرف غذاهای حاوی قندهای ساده نظیر زولبیا بامیه، حلوا، حلوا شکری، شله زرد، که در این ماه مرسوم است، بپرهیزند، چرا که این نوع غذاها به علت داشتن مقادیر زیاد قندهای ساده سبب افزایش یک مرتبه قند در سطح خون این بیماران می‌ شوند.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت تاکید کرد: از آنجا که بیماران مبتلا به دیابت نوع ۲ مستعد به اختلال در سطح چربی های خون نیز هستند، بهتر است از مصرف غذاهای پرچرب، سرخ کرده و حاوی کلسترول زیاد پرهیز کنند.

اسماعیل زاده در ادامه با اشاره به برخی نکات به منظور داشتن یک الگوی غذایی مناسب در ماه رمضان، عنوان کرد: از مصرف غذاهای پرچرب و سرخ شده خودداری شود، از مصرف مقادیر زیاد زولبیا، بامیه، حلوا، حلواشکری، نوشابه‌ های شیرین، شربت های شیرین یک مرتبه و در حجم زیاد خودداری شود؛ حتماً از انواع میوه‌ های فصل و سبزیجات تازه به هنگام سحری و یا پس از افطار استفاده شود. از مصرف سس مایونز، خامه، سوسیس و کالباس در وعده سحری یا افطار خودداری شود، چرا که زمینه بروز ناراحتی ‌های گوارشی مانند سوزش سرمعده برگشت غذا از معده به مری (ترش کردن) را فراهم می‌ کند. مصرف انواع خوراک های سبزیجات، خوراک حبوبات توصیه می‌ شود.

وی افزود: مصرف آب لیمو ترش تازه در وعده سحری به منظور پیشگیری از بروز تشنگی در ساعات بعدی روز توصیه می‌شود؛ از مصرف نمک اضافی در خوراک ها و از غذاهای شور و پرنمک و غذاهای کنسرو شده پرهیز شود، چرا که علاوه بر مضرات و صدمات بر سیستم قلب و عروق، سبب تشدید تشنگی در ساعات روزه داری می‌ شود. حتماً از نان های سبوس دار به جای نان های سفید بدون سبوس استفاده شود.

اسماعیل زاده ادامه داد: همچنین از مصرف کیک های چرب، شیرینی خامه‌ای، پیراشکی، نان های روغنی، تنقلات چرب و شور مانند چیپس در این دوران پرهیز شود.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت در پایان تاکید کرد: روزه گرفتن می تواند برای بسیاری از افراد گامی به سوی یک سبک زندگی سالم تر و متعادل تر باشد اما هر فردی که دارای یک بیماری مانند بیماری قلبی، فشار خون بالا یا دیابت است، یا زنان باردار و شیرده باید قبل از روزه گرفتن با پزشک خود مشورت کنند.

منبع: وبدا

انتهای پیام/

کد خبر: 1224987 برچسب‌ها دانستنی ها

دیگر خبرها

  • مبتلایان به چربی خون چگونه روزه بگیرند؟
  • غیبت ماهانه ۲۰ هزار شاغل انگلیسی به علت ابتلا به بیماری‌های روانی
  • آخرین آمار غربالگری افراد دارای علائم بیماری در مرزها
  • انجام ۲۴۷۸ غربالگری افراد دارای علائم بیماری در مرز‌ها در چهارمین روز از طرح سلامت نوروزی
  • غربالگری ۲۴۷۸ نفر دارای علائم بیماری در مرز‌ها
  • پلمب یک واحد قصابی شهرستان کلات
  • آمار جهانی کرونا؛ آمریکا رکورددار مبتلایان روزانه
  • تصادف اتوبوس با تانکر در جنوب افغانستان ۲۱ قربانی گرفت
  • هشدار محققان؛ خطر شست و شوی بینی با آب لوله کشی
  • استفاده از آب لوله کشی برای شستشوی بینی با عفونت آمیب مرتبط است