Web Analytics Made Easy - Statcounter

نهادهای مختلف شهری تبریز و فرهنگی آذربایجان‌شرقی هر یک نسبت به وضعیت کنونی مقبره‌الشعرا منتقد هستند، اما ‌آیا مسؤول اوضاع اسف‌بار این مرکز تاریخی کیست؟

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان در تبریز،  نشست کمیته فرهنگی مجمع مشورتی استان آذربایجان‌شرقی، امروز(۳۰ مرداد) در شرایطی برگزار شد که مدیران کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، میراث فرهنگی و دیگر نهادهای متولی فرهنگ استان؛ هر یک در سخنانی جداگانه نسبت به وضعیت کنونی مقبره الشعرای تبریز انتقاد داشتند!

مقبره‌الشعرا طبق منابع معتبر تاریخی، مدفن بیش از 400 شاعر و ادیب مطرح ایرانی است که از آن جمله می‌توان حکیم خاقانی، اسدی طوسی، قطران تبریزی، همام تبریزی، جواد آذر، پدیده تبریزی، اصغر فردی و استاد شهریار اشاره کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با این حال، حفاری‌های عمیق در مجاورت این بنا، کالبد تاریخی این گورستان را به کلی دگرگون کرده‌ است. علاوه بر آن، ساخت‌ و سازهای بلندمرتبه که در چند 10 متری مقبره‌الشعرا حریم تاریخی اثر را نقض کرده است، معلوم نیست چگونه از اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری مجوز گرفته‌ است.

«مرتضی آبدار» مدیرکل میراث فرهنگی استان در همین زمینه، اظهار داشت: مدیریت سلیقه‌ای باعث این وضعیت مقبره‌الشعرا شده‌ است؛ جالب اینجاست که همه ناراضی هستند و دارند نگاه می‌کنند، اما هیچ‌کس اقدام عملی انجام نمی‌دهد.

وی ادامه داد: شهرداری تبریز تاکنون 30 میلیارد تومان برای اجرای این پروژه، هزینه کرده، اما الان نیاز است که دولت پای کار بیاید و هزینه بگذارد. ردیف ملی‌ این پروژه، هشت سال است که حذف شده و امسال باید بتوانیم این ردیف را احیا و تامین کنیم.

آبدار با انتقاد از اینکه نقشه راه فرهنگی و هنری استان، طراحی نشده‌ است، گفت: متاسفانه نهادهای مختلف علمی و دانشگاهی، هر یک ساز خود را می‌زنند و خروجی‌شان مشخص نیست.

انتقادات مدیرکل میراث فرهنگی استان از وضعیت پروژه بازآفرینی مقبره‌الشعرا در حالی عنوان می‌شود که میراث فرهنگی، در سال‌های اخیر، حداقل نظارت‌های فنی را در صیانت از بافت تاریخی این اثر نداشته است!

«محمد محمدپور» مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی نیز، با اشاره به اوضاع اسف‌بار مقبره‌الشعرای تبریز اظهار داشت: پروژه مقبره‌الشعرا مبتلا به مرور زمان شده‌ و ظاهرا هیچ اراده ای برای احیای آن وجود ندارد.

وی با تأکید بر این‌که وزارت ارشاد به سهم در احیای مجموعه مقبره الشعرا در طول سالیان متمادی اقدامات مهمی داشته است، خاطرنشان کرد: انتظار از دیگر نهادهای مسؤول در این زمینه، بی جهت نیست.

محمدپور ادامه داد:  «تالار شهر» که در زمان اجرا، حدود ۴.۵ میلیارد تومان هزینه صرف آن شده، نیز مبتلا به طول زمان شده‌ است. ضمن این‌که پروژه «موزه هنرهای معاصر» با گذشت ۱۰ سال و با وجود صرف هزینه ۴.۵ میلیارد تومان، تنها ۱۵درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی با تأکید بر توجه ویژه مسؤولان ملی و استان نسبت به تکمیل پروژه های زیرساختی در حوزه فرهنگ اعلام کرد: پروژه‌های زیرساختی حوزه فرهنگ در استان، در حال استهلاک است و منابع حوزه تملک ناچیز است.

پایان پیام/533

منبع: شبستان

کلیدواژه: عید غدیر عید غدیر خم غدیر مساجد روزنامه روز جهانی مسجد اردبیل بیرجند کانون های فرهنگی هنری مساجد مسجد مقبره الشعرا تبریز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۴۵۱۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رونمایی از تصاویر شماتیک جداره‌سازی بازار تبریز + تصاویر

تصاویر شماتیک مربوط به جداره‌سازی بلوار جمهوری اسلامی توسط شهرداری منطقه هشت تبریز رونمایی شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از آذربایجان‌شرقی، حسین منیری فر صبح امروز _دوشنبه سوم اردیبهشت_ در تشریح پروژه جداره سازی بلوار جمهوری اسلامی اظهار کرد: با توجه به وضعیت نامناسب نمای بیرونی بازار و بلوار جمهوری، عملیات جداره سازی بلوار جمهوری اسلامی توسط شهرداری منطقه هشت تبریز و با همکاری اداره کل میراث فرهنگی استان آغاز شده و به جدیت ادامه دارد.

وی افزود: وضع کنونی جداره‌های بیرونی بازار و بلوار جمهوری اسلامی، در شأن بافت تاریخی شهر نبوده و در راستای ساماندهی نمای بیرونی بازار، بعد از برگزاری جلسات متعدد و تصویب طرح، پروژه جداره سازی بلوار جمهوری را حدفاصل تقاطع دارایی تا میدان نماز آغاز و زیر نظر کارشناسان میراث فرهنگی، اجرایی می‌شود.

شهردار منطقه هشت تبریز تصریح کرد: پروژه جداره سازی بلوار جمهوری در دو ضلع شمالی و جنوبی به طول یک هزار و ۶۰۰ متر، حدفاصل دارایی تا میدان نماز در دست اجراست که در فاز نخست طرح، نازیبایی‌های بصری و سیم کشی‌های موجود در جداره‌ها پاکسازی می‌شود و در فاز بعدی عملیات مرمتی و نماکاری آجری جداره‌ها، به صورت سنتی و همگون با بافت تاریخی تبریز، اجرایی خواهد شد.

کد خبر 746899

دیگر خبرها

  • قاب هنر پروژه خرید اثر از هنرمندان است
  • اتمام پروژه رینگ شرق تبریز تا پایان سال
  • همه پروژه‌های فرهنگی-هنری دارای شناسنامه ملی می‌شوند
  • مهدیه قزوین به عنوان یک ابر فرهنگ‌سرای متعلق به شهرداری تکمیل شود
  • پروژه خط ۱۴ اینچ تبریز _ ارومیه در آستانه بهره‌برداری
  • خط لوله فرآورده تبریز - خوی - ارومیه به بهره‌برداری می‌رسد
  • رونمایی از تصاویر شماتیک جداره‌سازی بازار تبریز + تصاویر
  • فرد تذکردهنده به کودک شعرخوان در حافظیه، توبیخ شد
  • اجرای ۱۵ پروژه جدید بخش خصوصی در تبریز
  • اجرای ۵ آیتم عمرانی برای تکمیل پروژه تقاطع غیر همسطح آذربایجان